Με μια αμήχανη χειραψία άρχισε το τετ α τετ των ΥΠΕΞ Ηνωμένων Πολιτειών – Τουρκίας, με τον Χακάν Φιντάν να αποφεύγει επιδεικτικά τον εναγκαλισμό που επιχείρησε ο Άντονι Μπλίνκεν.
Το κλίμα υποδοχής, ενδεικτικό των ψυχρών σχέσεων Ουάσινγκτον- Άγκυρας.
Πέραν των 2,5 ωρών διήρκησε η συνάντηση, που ολοκληρώθηκε χωρίς κοινές δηλώσεις, με τον επικεφαλής της αμερικανικής διπλωματίας να κατευθύνεται απευθείας στο αεροδρόμιο της Άγκυρας.
«Γνωρίζουμε την βαθιά ανησυχία εδώ για τον τραγικό απολογισμό των Παλαιστινίων στην Γάζα, ανδρών, γυναικών, παιδιών στην Γάζα, αθώων πολιτών. Μια ανησυχία που συμμεριζόμαστε και για την οποία εργαζόμαστε καθημερινά. Είμαστε σε επαφή με τους Ισραηλινούς σε σχέση με βήματα που πρέπει να κάνουν για να μειωθούν οι απώλειες αμάχων.», επισήμανε ο Μπλίνκεν.
Σύμφωνα με τουρκικά μέσα ενημέρωσης, η Άγκυρα, η οποία θεωρεί την Ουάσινγκτον συνυπεύθυνη για τα όσα εκτυλίσσονται στη Γάζα, απαίτησε την άμεση κατάπαυση του πυρός και την απρόσκοπτη παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας στον θύλακα. Μάλιστα για το θέμα των ομήρων, που καίει τις Ηνωμένες Πολιτείες υιοθέτησε το αφήγημα της Χαμάς, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες ο Χακάν Φιντάν ανέφερε στον αμερικανό ομόλογό του ότι θα ήταν πιο δίκαιη η ανταλλαγή τους με Παλαιστίνους κρατούμενους στις ισραηλινές φυλακές.
Για την Τουρκία ωστόσο, βασικό ζητούμενο είναι η διασφάλιση του ρόλου της για την επόμενη ημέρα στη Γάζα, με τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν να οραματίζεται την χώρα του εγγυήτρια δύναμη των Παλαιστινίων.
Παρά το γεγονός ότι ο Άντονι Μπλίνκεν κράτησε τα προσχήματα, διεθνώς σχολιάζεται η απαξίωσή του από την τουρκική κυβέρνηση.
Η υποδοχή του στην χώρα έγινε στο χαμηλότερο πολιτικό επίπεδο, ενώ οι αρχές επέτρεψαν κοντά στο ΥΠΕΞ όπου διεξαγόταν η συνάντηση να πραγματοποιείται διαδήλωση εναντίον των Ηνωμένων Πολιτειών και του Ισραήλ.
Καθόλου τυχαία και η απουσία του Τούρκου Προέδρου από την Άγκυρα σήμερα, προκειμένου να μην συναντήσει τον Άντονι Μπλίνκεν. Πάντως ο αμερικανός ΥΠΕΞ, αμέσως μετά την αναχώρησή του από την Τουρκία, συνομίλησε τηλεφωνικώς με τον Έλληνα Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη.
Η αποτίμηση της περιοδείας Μπλίνκεν
Η δεύτερη εντός ενός μήνα περιοδεία του Άντονι Μπλίνκεν στην περιοχή ολοκληρώθηκε, χωρίς απτά, τουλάχιστον, αποτελέσματα, καθώς η ένταση συνεχίζεται αμείωτη και η κρίση βαθαίνει στον πόλεμο Ισραήλ Χαμάς. Τα διεθνή πρακτορεία ειδήσεων, μιλούν για παταγώδη αποτυχία του αμερικανού διπλωμάτη, ο ίδιος ωστόσο δεν συμμερίζεται την άποψη.
«Διασφαλίσαμε ότι η διαφορετική επιρροή και οι σχέσεις που οι χώρες της περιοχής έχουν, ανάμεσά τους και οι χώρες τις οποίες επισκέφθηκα ή συνομίλησα, χρησιμοποιούνται για να διασφαλιστεί ότι η σύρραξη και η κρίση δεν θα επεκταθούν», υπογράμμισε ο Μπλίνκεν.
Να σημειωθεί ότι χθες αμέσως μετά την αναχώρησή του από τη Λάρνακα, ο αμερικανός ΥΠΕΞ μετέβη στην Βαγδάτη και ακολούθως, γύρω στα μεσάνυχτα, στην Άγκυρα.