Η ενίσχυση της στρατηγικής συνεργασίας της Κύπρου με την Αίγυπτο, είναι ο επιδιωκόμενος στόχος της Λευκωσίας, από το επικείμενο ταξίδι του Προέδρου της Δημοκρατίας, Νίκου Χριστοδουλίδη, στο Κάιρο και την συνάντησή του με τον Πρόεδρο της χώρας Αμπντέλ Φατάχ Αλ Σίσι.
Οι διμερείς σχέσεις και οι προοπτικές ενίσχυσής τους, κυρίως στους τομείς της άμυνας, της οικονομίας και του τουρισμού, θα βρίσκονται στο επίκεντρο,
Καθώς, επίσης, και οι προοπτικές ενδυνάμωσης της περιφερειακής ενεργειακής συνεργασίας, με την συζήτηση περί αξιοποίησης, από την Ευρωπαϊκή Ενωση, των κοιτασμάτων φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου, να ξαναζεσταίνεται μετά και την τριμερή Κύπρου, Ελλάδος, Ισραήλ, την περασμένη εβδομάδα στη Λευκωσία.
Στο τραπέζι του διαλόγου θα βρεθεί αναπόφευκτα και η επαναπροσέγγιση Αιγύπτου - Τουρκίας, και τι αυτή σηματοδοτεί, μετά και την επίσκεψη του Μεχμέτ Τσαβούσογλου στο Κάιρο, κατά την οποία πληροφορίες θέλουν τον Αιγύπτιο Υπουργό Εξωτερικών να ξεκαθάρισε ότι είναι εκ των ων ουκ άνευ ο σεβασμός του διεθνούς δικαίου, και μόνο τότε θα μπορούσε η Τουρκία να συμμετάσχει στο Eastern Mediterranean Gas Forum.
Της επίσκεψη στο Κάιρο, θα προηγηθεί, την Τρίτη, η επίσκεψη στην Κύπρο του Πρωθυπουργού της Ισπανίας, χώρα η οποία αναλαμβάνει την Προεδρία του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ενωσης το δεύτερο εξάμηνο του έτους.
Στις συνομιλίες Νίκου Χριστοδουλίδη – Πέδρο Σάντσεθ, θα τεθεί, μεταξύ άλλων, και η πρωτοβουλία του Προέδρου της Δημοκρατίας για ενεργότερη εμπλοκή της Ευρώπης στο Κυπριακό.
H κυβέρνηση συνεχίζει να κινείται στην κατεύθυνση της προετοιμασίας του εδάφους για προώθηση της πρότασης μετά και τις εκλογές στην Τουρκία, υιοθετώντας την προσέγγιση της θετικής ατζέντας και ρητορικής, παρά τις συνεχιζόμενες προκλήσεις από τον κατοχικό ηγέτες.
Μήνυμα σε Τουρκία και Τουρκοκύπριους, για τη ετοιμότητα της Κυπριακής Δημοκρατίας για επιστροφή στο τραπέζι του διαλόγου, έστειλε και ο Υπουργός Εξωτερικών, Κωνσταντίνος Κόμπος, στο πλαίσιο συνέντευξής του στον Φιλελεύθερο, στην οποία αναφέρθηκε και στην πρόταση του Νίκου Χριστοδουλίδη για άρση του αδιεξόδου.
«Πρέπει να πείσουμε κι αυτό προσπαθούμε, όχι μόνο τους εταίρους μας στην ΕΕ αλλά ευρύτερα, ότι εμείς είμαστε έτοιμοι να επιστρέψουμε στις ουσιαστικές συνομιλίες από εκεί που έμειναν στο Κραν Μοντανά κι είμαστε οι μόνοι αυτή τη στιγμή που ουσιαστικά έχουμε κάτι να προτείνουμε. Το γεγονός ότι παίρνουμε την πρωτοβουλία και προσπαθούμε ακριβώς να ενεργοποιήσουμε την ΕΕ ώστε αυτή να λειτουργήσει ως καταλύτης για να επιστρέψει η άλλη πλευρά στο τραπέζι των συνομιλιών, αυτό είναι νομίζω κάτι το οποίο αφενός έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον και αφετέρου βλέπουμε να υπάρχει και μια θετική ανταπόκριση.», ανέφερε ο Υπουργός Εξωτερικών, Κωνσταντίνος Κόμπος.
Έλιωσε ο πάγος…αλλά... για τα ελληνοτουρκικά
Από την κατεχόμενη Λευκωσία ο Αντιπρόεδρος της Τουρκίας Φουάτ Οκτάι, με ένα μεγάλο αλλά, θέτει εκ νέου εν αμφιβόλω την ελληνοτουρκική προσέγγιση.
«Ο πάγος έλιωσε με την Ελλάδα κατά τη διάρκεια των καταστροφικών σεισμών. Εμείς είμαστε υπέρ της ειρήνης στην περιοχή. Αν κάνετε ένα βήμα προς το μέρος μας, κάνουμε 10 βήματα. Αυτό κάνουμε τώρα. Μακάρι να πάει έτσι. Αν πάει, πάει. Ευχόμαστε να συνεχιστεί έτσι. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι εμείς απεμπολούμε τα δικαιώματά μας. Δεν περιμένουμε από κανέναν να μας χαρίσει τα δικαιώματά μας, τα παίρνουμε. Ας μην το αμφισβητήσει αυτό κανείς», επισήμανε ο Οκτάι.
Ενοχλημένη η Άγκυρα και με την συμμετοχή της Κυπριακής Δημοκρατίας στο πρόγραμμα κρατικής σύμπραξης των Ηνωμένων Πολιτειών. Για τη συμφωνία που υπεγράφη προ ημερών στη Λευκωσία, μεταξύ της Εθνικής Φρουράς και της Εθνοφρουράς του New Jersey, ανακοίνωση διαμαρτυρίας είχε εκδώσει χθες και το λεγόμενο υπουργείο εξωτερικών στα κατεχόμενα.
«Οι ΗΠΑ διατάραξαν την ισορροπία στο νησί της Κύπρου εις βάρος των Τ/κ το 2022 με την άρση του εμπάργκο όπλων. Αυτά τα τελευταία βήματα ενθαρρύνουν επίσης τον εξοπλισμό της ε/κ πλευράς. Καλούμε τις ΗΠΑ να επανεξετάσουν αυτή την πολιτική που σε καμία περίπτωση δεν εξυπηρετεί την σταθερότητα της περιοχής και να συμβάλουν για μια δίκαιη, διαρκή και βιώσιμη διευθέτηση του κυπριακού.», σημειώνει το ΥΠΕΞ της Τουρκίας.
Ας κατανοήσει η ελληνοκυπριακή πλευρά ότι η Τουρκία, ως μητέρα πατρίδα και εγγυήτρια χώρα, δεν θα επιτρέψει ποτέ να πάθουν κακό οι Τουρκοκύπριοι, σημειώνει το τουρκικό υπουργείο εξωτερικών.