Του Κυριάκου Κυριακίδη
Μέσα σε έξι μήνες, κάθε υπουργείο πρέπει να υποδείξει ποια έργα θα γίνουν και ποιά όχι, και ανάλογα να γίνει ανάκληση της απαλλοτρίωσης της γης και να επιστραφεί η περιουσία στους ιδιοκτήτες της.
Αυτό τόνισε ο υπουργός Εσωτερικών Σωκράτης Χάσικος, μιλώντας στην εκπομπή του ΑΝΤ1, Μέρα Μεσημέρι, και τον Κυριάκο Πομηλορίδη, αναφερόμενος στους στόχους της πρόσφατης απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου, κάθε υπουργείο να καταγράψει όλες τις απαλλοτριώσεις στις οποίες έχει προχωρήσει από ιδρύσεως της Κυπριακής Δημοκρατίας το 1960.
Τα φαινόμενα κακοδιαχείρισης και απάτης σε βάρος του κράτους, σημείωσε είναι συχνά στο θέμα των απαλλοτριώσεων. Το κράτος, είπε, οφείλει 550 εκατομμύρια ευρώ για απαλλοτριώσεις, ενώ πληρώνει κάθε χρόνο γύρω στα 80 εκατομμύρια ευρώ, ενώ οι τόκοι από τα οφειλόμενα ποσά ανέρχονται σε 54 εκατομμύρια. ετησίως.
Όπως ανέφερε ο υπουργός Εσωτερικών, με την αλλαγή της νομοθεσίας και τον καθορισμό της πληρωμής 3% για αναγκαστικές απαλλοτριώσεις ακίνητης ιδιοκτησίας, αντί 9 όπως ήταν για δεκαετίες, μειώνεται δραστικά η συνολική δαπάνη τέτοιων απαλλοτριώσεων:
"Από τη στιγμή που το 9% έγινε 3%, σημαίνει ότι το κράτος κερδίζει 6% τόκο πάνω στα 550 εκατομμύρια. Δηλαδή 35 εκατομμύρια το χρόνο γλυτώνουμε σαν Δημοκρατία, τόκους που πληρώναμε".
Παράλληλα, αναφέρθηκε στην απόφαση της κυβέρνησης για τη δημιουργία αρχείου ιδιοκτητών κατεχόμενων περιουσιών, για να διαπιστωθεί το είδος και το ύψος της βοήθειας που πήρε ο κάθε πρόσφυγας και ιδιοκτήτης κατεχόμενης περιουσίας, σε συνδυασμό με το είδος και το μέγεθος της περιουσίας του στα κατεχόμενα.
Το Υπουργείο Εσωτερικών, είπε, ήδη προχωρά σε ανάκληση περιουσιών, χαλίτικης γης και τουρκοκυπριακής γης που δόθηκαν σε μη δικαιούχους. Προσθέτοντας πως υπάρχουν και περιπτώσεις, που πρόσφυγες χωρίς περιουσία στα κατεχόμενα πήραν τεράστια βοήθεια από το κράτος, σε βάρος άλλων προσφύγων.