Του Κυριάκου Κυριακίδη
Μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας συναντήθηκαν το πρωί για δυόμισι ώρες, οι επικεφαλής του κλιμακίου της Τρόικα με τον Υπουργό Οικονομικών, Χάρη Γεωργιάδη.
Σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΝΤΕΝΝΑ, οι συζητήσεις κατά την πρώτη αυτή συνάντηση στο πλαίσιο της τέταρτης αξιολόγησης, ήταν εφ' όλης της ύλης.
Συζητήθηκαν όλα τα κεφάλαια και ενότητες του μνημονίου, καθώς και η πρόοδος που έχει επιτευχθεί μέχρι σήμερα μετά και την τρίτη αξιολόγηση στην πορεία υλοποίησης του μνημονίου.
Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, έγινε αναφορά στις πρόνοιες του νομοσχεδίου για την αφερεγγυότητα που αφορά για παράδειγμα μη συνεργάσιμους δανειολήπτες, τις αναδιαρθρώσεις με επίκεντρο την προστασία της κύριας κατοικίας.
Για τις αποκρατικοποιήσεις, οι επικεφαλής της Τρόικα ενημερώθηκαν για την επιλογή του Εφόρου Αποκρατικοποιήσεων, καθώς και για το επόμενο βήμα που θα είναι η πρόσληψη, το φθινόπωρο, όλων των επενδυτικών τραπεζών-συμβούλων, για τον κάθε ημικρατικό οργανισμό που θα ιδιωτικοποιηθεί. Ενώ συζητήθηκε και η πορεία μεταρρύθμισης της δημόσιας υπηρεσίας.
Εφ' όλης της ύλης ήταν η συζήτηση του Χάρη Γεωργιάδη με τους επικεφαλής της Τρόικα. Συζητήθηκαν:
- Ολα τα κεφάλαια και ενότητες του μνημονίου.
- Η πρόοδος που έχει επιτευχθεί μετά και την τρίτη αξιολόγηση.
- Μη εξυπηρετούμενα δάνεια: αναφορά στις πρόνοιες του νομοσχεδίου για την αφερεγγυότητα και τις αναδιαρθρώσεις, με επίκεντρο την προστασία της κύριας κατοικίας.
- Αποκρατικοποιήσεις: Επιλογή Εφόρου Αποκρατικοποιήσεων και πρόσληψη, το φθινόπωρο, όλων των επενδυτικών τραπεζών-συμβούλων για κάθε ημικρατικό.
- Πορεία μεταρρύθμισης δημόσιας υπηρεσίας.
-Διαχείριση φυσικου αερίου.
-Δημιουργία Ταμείου Υδρογονανθράκων.
Υπουργός Οικονομικών και επικεφαλής της Τρόικα είναι σε συνεχή επαφή, ενώ όπως πληροφορούμαστε, νέα συνάντηση θα έχουν αύριο, μάλλον το απόγευμα, και πάλι μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
Κατά τα άλλα, στις σημερινές επαφές των ξένων δανειστών, κυριάρχησαν τα καυτά ζητήματα των κόκκινων δανείων, των δανειστικών επιτοκίων, καθώς επίσης της ανεργίας στους νέους και του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος.
Με τους ξένους τεχνοκράτες να περιορίζονται απλώς στην καταγραφή των απόψεων και θέσεων που άκουαν.
Οπως επιβεβαίωσε ο Γενικός Ελεγκτής Οδυσσέας Μιχαηλίδης, κατά την συνάντηση που είχε με το κλιμάκιο της Τρόικα, τέθηκαν επί τάπητος τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια και τα υψηλά δανειστικά επιτόκια.
Συζητήθηκε επίσης, η ανάγκη ενίσχυσης του προσωπικού της Υπηρεσίας, με 37 πρόσωπα και η ανεξαρτησία της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, από το Υπουργείο Οικονομικών για την έγκριση του προϋπολογισμού της.
Κατά τη συνάντηση που είχαν οι επικεφαλής της Τρόικα με την Υπουργό Εργασίας Ζέτα Αιμιλιανίδου, συζητήθηκαν όλες οι παράμετροι και τα διάφορα σενάρια, για την εφαρμογή του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, με τους δανειστές να επικεντρώνονται στην ανάγκη στήριξης του συστήματος με ασφαλιστικές δικλείδες.
Νωρίτερα, κλιμάκιο των ξένων δανειστών είχε συνάντηση στο Γραφείο Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων με τον Γενικό Διευθυντή του Υπουργείου Αντρέα Ασσιώτη, όπου κυρίαρχο θέμα ήταν ο συντονισμός μεταξύ των υπηρεσιών για τα μέτρα στήριξης της απασχόλησης και ειδικότερα των νέων, ώστε να τύχουν διαχείρισης με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο.
Οι τροϊκανοί, αναμένουν από το Υπουργείο να τους αποστείλει τους σχεδιασμούς του για να αξιολογήσουν κατά πόσο μέσω αυτών επιτυγχάνονται οι στόχοι που έχουν τεθεί.
Το απόγευμα οι επικεφαλής του κλιμακίου της Τρόικας, είχαν συνάντηση στη Συνεργατική Κεντρική Τράπεζα με τον Πρόεδρο της Επιτροπείας της Νικόλα Χατζηγιάννη και το Γενικό Διευθυντή Μάριο Κληρίδη.
Κλιμάκιο τεχνοκρατών της Τρόικα είχαν συνάντηση και με τον Σύνδεσμο Εγκεκριμένων Λογιστών.
Νωρίτερα.
Τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια και τα υψηλά δανειστικά επιτόκια τέθηκαν επί τάπητος κατά τη σημερινή συνάντηση του Γενικού Ελεγκτή Οδυσσέα Μιχαηλίδη και κλιμακίου της Τρόικας, με την τελευταία να καταγράφει κυρίως απόψεις.
Στη συνάντηση, που πραγματοποιήθηκε στη Γενική Διεύθυνση Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων, Συντονισμού και Ανάπτυξης, συζητήθηκε επίσης η ανάγκη ενίσχυσης της Ελεγκτικής Υπηρεσίας με περισσότερο προσωπικό.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε σε δηλώσεις του ο Γενικός Ελεγκτής, συζητήθηκαν θέματα τα οποία η Τρόικα έθεσε και που αφορούν την πρόοδο της κυπριακής οικονομίας, τα προβλήματα τα οποία διαπιστώνει η Ελεγκτική Υπηρεσία ότι υπάρχουν και δεν έχουν ακόμα υπερπηδηθεί, αλλά και αστοχίες που έχουν εντοπιστεί στο πρόγραμμα.
“Η εικόνα που έχουμε δώσει γενικά είναι ότι υπάρχει μια καλή εφαρμογή του προγράμματος και ότι γενικά κινούμαστε προς τη σωστή κατεύθυνση” είπε ο κ. Μιχαηλίδης.
Πρόσθεσε ότι “τα σημαντικά προβλήματα που έχουμε θέσει αφορούν τις τράπεζες, και κυρίως το θέμα των μη εξυπηρετούμενων δανείων, επίσης το θέμα των υψηλών δανειστικών επιτοκίων, τα οποία εμποδίζουν την ανάπτυξη της οικονομίας, κυρίως τις ντόπιες επιχειρήσεις”.
Ειδικότερα, για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια ανέφερε ότι “εμείς εκφράσαμε την άποψη ότι αυτό είναι ένα από τα βασικά θέματα το οποίο πρέπει να τύχει χειρισμού ώστε να μπορέσουν οι τράπεζες να αντεπεξέλθουν σε αυτή την κατάσταση στην οποία βρίσκονται και να μπορέσουν να αρχίσουν να δίνουν δάνεια σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ώστε να υπάρξει ανάπτυξη”.
“Θεωρούμε ότι πρέπει να βρεθεί η χρυσή τομή για το χειρισμό των θεμάτων αυτών ώστε και οι τράπεζες να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στην κατάσταση που διέρχονται, χωρίς αυτό να διαταράξει σημαντικά τον κοινωνικό ιστό και να δημιουργήσει προβλήματα ανυπέρβλητα στους πολίτες, ειδικά αυτούς που έχουν ανάγκη”, υπέδειξε.
Σε σχέση με ψηλά δανειστικά επιτόκια αντιλαμβανόμαστε, είπε ο Γενικός Ελεγκτής, “ότι γίνονται και από την Κυβέρνηση προσπάθειες ώστε να βρεθούν τρόποι νόμιμοι για να μειωθούν, αντιλαμβανόμαστε και τα προβλήματα που υπάρχουν για τη δια νόμου μείωση των επιτοκίων, η οποία ενδεχομένως τελικά να προέλθει από τη στήριξη των τραπεζών, μέσω της ίδιας της ανάπτυξης των τραπεζών”.
Όπως ανέφερε ο κ. Μιχαηλίδης, τη συνάντηση απασχόλησε επίσης η ανάγκη ενίσχυσης του προσωπικού της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, κάτι για το οποίο υπάρχει σχετική πρόνοια στο Μνημόνιο, αλλά και αναφορά σε πρόσφατη έκθεση της Κομισιόν για την καταπολέμηση της διαφθοράς, ενώ τέθηκε και το θέμα της ανεξαρτησίας της Υπηρεσίας, με τον επικεφαλής της να υπογραμμίζει ότι “δεν μπορεί να συνεχίσει να εξαρτάται από το Υπουργείο Οικονομικών για την έγκριση του προϋπολογισμού της”.
Συνάντηση με ΥΠΟΙΚ, ΥΠΕΡΓ και ΣΚΤ θα έχουν οι επικεφαλής της Τρόικας
Σειρά σημαντικών συναντήσεων θα έχουν σήμερα οι τεχνοκράτες αλλά και οι επικεφαλής της Τρόικας στη Λευκωσία στο πλαίσιο της τέταρτης αξιολόγησης του κυπριακού προγράμματος προσαρμογής.
Των σημερινών επαφών δεσπόζει, σύμφωνα με πληροφορίες του ΚΥΠΕ, η συνάντηση των επικεφαλής των διεθνών δανειστών με τον Υπουργό Οικονομικών Χάρη Γεωργιάδη. Με τη συνάντηση αυτή, που θα πραγματοποιηθεί γύρω στις 9.00 το πρωί, στο Υπουργείο Οικονομικών, ξεκινά ο κύκλος επαφών του ΥΠΟΙΚ με τους επικεφαλής της Τρόικας.
Εξάλλου, στις 14.00, η Υπουργός Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων Ζέτα Αιμιλιανίδου θα έχει συνάντηση στο Υπουργείο Εργασίας με τους επικεφαλής των διεθνών δανειστών για το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα, η εισαγωγή του οποίου αποτελεί μνημονιακή δέσμευση της Κύπρου.
Επίσης, στις 08:00 πμ, ο Γενικός Ελεγκτής της Δημοκρατίας Οδυσσέας Μιχαηλίδης θα έχει συνάντηση με κλιμάκιο της Τρόικας στη Γενική Διεύθυνση Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων, Συντονισμού και Ανάπτυξης. Το απόγευμα, και συγκεκριμένα στις 16:00, τεχνοκράτες της Τρόικας θα συναντηθούν με τον Σύνδεσμο Εγκεκριμένων Λογιστών.
Την ίδια ώρα, σύμφωνα με τις πληροφορίες του ΚΥΠΕ, οι επικεφαλής του κλιμακίου της Τρόικας θα μεταβούν στη Συνεργατική Κεντρική όπου θα έχουν συνάντηση με τον Πρόεδρο της Επιτροπείας της ΣΚΤ Νικόλα Χατζηγιάννη και το Γενικό Διευθυντή της Τράπεζας Μάριο Κληρίδη, κατά την οποία θα συζητηθούν θέματα που τρέχουν για τον Συνεργατισμό, με βάση τις πρόνοιες του μνημονίου.
Όλα τα θέματα που αφορούν το Συνεργατισμό συζητήθηκαν και χθες, κατά τις ολοήμερες συναντήσεις που είχαν στην Κεντρική Τράπεζα κλιμάκια της Τρόικας και του Συνεργατισμού.
Εξάλλου, σήμερα στις 10.30, στην Κεντρική Τράπεζα, τεχνοκράτες της Τράπεζας Κύπρου θα έχουν συνάντηση με κλιμάκιο της Τρόικας.