Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts
Της Στέλλας Κόκκινου-Γεωργιάδου
 
Θυελλώδης και με ανατροπές ήταν η χθεσινή συνεδρίαση της ολομέλειας της βουλής. Η καταψήφιση των δύο μνημονιακών νομοσχεδίων για την μεταφορά της εποπτείας του Συνεργατισμού στην Κεντρική Τράπεζα και για την ανακεφαλαιοποίηση της Ελληνικής με 22 ψήφους εναντίων και 21 υπέρ έθετε στον αέρα την εκταμίευση της δεύτερης δόσης για την ανακεφαλαιοποίηση του συνεργατισμού και προ των πυλών την κατάρρευση του συνεργατισμού. 
 
Πρόταση του Αβέρωφ Νεοφύτου δευτερόλεπτα πριν η προεδρεύον της Ολομέλειας Μαρία Κυριακού λήξει την συνεδρίαση και αφού ήδη η ώρα είχε πάει εννέα το βράδυ, αναπτέρωσε τις ελπίδες των βουλευτών. 
 
Αφού πρώτα εκαλείτο εσπευσμένα στη βουλή ο υπουργός οικονομικών Χάρης Γεωργιάδης για περαιτέρω εξηγήσεις και διαβεβαιώσεις. Πρόταση την οποία υποδέχτηκαν ομόφωνα οι βουλευτές. Μάλιστα στους υπέδειξε με έμφαση ότι ουδείς θα έπρεπε να φύγει από την Βουλή πριν την ψήφιση του συνόλου των νομοσχεδίων, γιατί αντίθετα σήμερα θα κατέρρεε ο Συνεργατισμός.
 
Ακολούθησε στις δέκα το βράδυ συνάντηση με τους αρχηγούς των κομμάτων και τον υπουργό οικονομικών, η οποία οδήγησε στην επάνοδο της ολομέλειας της βουλής λίγα λεπτά πριν από τα μεσάνυχτα.
 
Για να υπερπηδήσουν πρόνοια που απαγορευει την επαναφορά νομοσχεδίων σε διάστημα 6 μηνών , ενώπιων της ολομέλειας τέθηκαν δυο προτάσεις νόμου οι οποίες ωστόσο δεν είχαν την παραμικρή διαφορά με τα δύο νομοσχέδια 
 
Το ΑΚΕΛ ζήτησε και έλαβε προφορικά διαβεβαιώσεις πάνω σε τρία σημεία σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα του Αντρο Κυπριανού. 
 
Ο πρόεδρος του ΔΗΚΟ Μάριος Καρογιάν εξέφρασε αισιοδοξία ότι το χθεσινοβραδινό θα γίνει μάθημα σε όλα τα κόμματα. 
 
Στη βουλή εσπευσμένα ήρθε και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος ο οποίος ήταν σε ανοιχτή ακρόαση με το πρόεδρο της δημοκρατίας. Ο κύριος Στυλιανίδης μετέφερε την έντονη ανησυχία του κυρίου Ανσστασιάδη αλλά και των Βρυξελλών σχετικά με την σταύρωση των νομοσχεδίων. 
 
Η συνεδρίαση ολοκληρώθηκε μισή ώρα μετά τα μεσάνυχτα με σαράντα ένα βουλευτές να υπερψηφίζουν τις 2 προτάσεις νόμου και τρεις να τις σταυρώνουν. 
 
Νωρίτερα ομάδα πολιτών υποκινούμενη από το ΑΚΕΛ και συνδικαλιστικών οργανώσεων που πρόσκειται σε αυτό πραγματοποίησαν εκδήλωση διαμαρτυρίας έξω από την Βουλή.
 
 

Νωρίτερα σήμερα. 
 
Με 41 ψήφους υπέρ και 3 εναντίον η Ολομέλεια της Βουλής υπερψήφισε τελικά μισή ώρα μετά τα μεσάνυκτα της Πέμπτης προς Παρασκευή σε νόμο  τις δύο νομοθετικές προτάσεις περί Συνεργατικών Πιστωτικών Ιδρυμάτων και περί Αναδιάρθρωσης των Χρηματοοικονομικών Οργανισμών. Προηγήθηκε δραματικό παρασκήνιο και ολονύκτιες διαβουλεύσεις με τη συμμετοχή του Υπ. Οικονομικών και του Κυβερνητικού Εκπροσώπου.
 
Ικανοποίηση εκφράζουν κυβέρνηση και κόμματα για την έγκριση των μνημονιακών νομοσχεδίων.
 
H Κυβέρνηση, δια του Κυβερνητικού Εκπροσώπου Χρήστου Στυλιανίδη, χαιρέτισε την έγκριση των μνημονιακών νομοσχεδίων λέγοντας ότι έστω και την υστάτη διασφαλίστηκε η ανακεφαλαιοποίηση του Συνεργατισμού από πόρους του προγράμματος στήριξης, χωρίς καμιά συμμετοχή των καταθετών.
 
Ο κ. Στυλιανίδης υπογραμμίζει πως "η έγνοια της Κυβέρνησης είναι η εξασφάλιση του μέλλοντος και η διατήρηση του κοινωνικού χαρακτήρα του συνεργατικού κινήματος. Καταψήφιση των νομοσχεδίων θα ισοδυναμούσε με καταψήφιση της ανακεφαλαιοποίησης του Συνεργατισμού με όλες τις καταφανείς επιπτώσεις για μέλλον του Συνεργατικού Κινήματος. Σήμερα θα ήταν μια μαύρη μέρα στην ιστορία του συνεργατισμού στην Κύπρο, ίσως να ζούσαμε άλλη μια οικονομική τραγωδία".
 
Οπως αναφέρει ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος "αισθανόμαστε ανακούφιση από το γεγονός ότι η Κύπρος δεν μπήκε στην ίδια περιπέτεια όπως αυτήν του περασμένου Μαρτίου, μετά την απόρριψη της απόφασης του πρώτου Eurogroup".
 
"Μετά τη θετική αξιολόγηση της τρόικας, τη σταθεροποίηση στον τραπεζικό τομέα και την έξοδο της Τράπεζας Κύπρου από το καθεστώς εξυγίανσης, η χώρα μας άρχισε να ανακτά την αξιοπιστία της. Η τυχόν καταψήφιση των νομοσχεδίων θα επέφερε καίριο πλήγμα στην τιτάνια προσπάθεια που καταβάλλουμε για να επανέλθει η χώρα στην ανάπτυξη. Θα έθετε το συνολικό πρόγραμμα διάσωσης σε περιπέτεια και θα έπληττε την αξιοπιστία της Κύπρου που με τόσο κόπο και μόχθο όλοι μας καταβάλαμε", προσθέτει ο κ. Στυλιανίδης.
 
Ευτυχώς, προσθέτει, "η λογική και η ευθύνη επικράτησαν του λαϊκισμού. Ελπίζουμε αυτό που συνέβη χθες να γίνει μάθημα σε όλους μας και να μας παραδειγματίσει στις μελλοντικές μας αποφάσεις".
 
Ο κ. Στυλιανίδης διαβεβαιώνει πως "ο Πρόεδρος Αναστασιάδης και η Κυβέρνηση θα συνεχίσουν στο δρόμο της σύνεσης, της αποφασιστικότητας και της προώθησης των ωφέλιμων για τη χώρα πολιτικών που θα οδηγήσουν στην εξυγίανση και σταθεροποίηση του χρηματοπιστωτικού πιστωτικού τομέα, στην εξυγίανση των δημόσιων οικονομικών, τη μεταρρύθμιση του κράτους και τελικά την έξοδο της χώρας από την τραγική οικονομική κατάσταση στην οποία περιήλθε τα τελευταία χρόνια".
ΔΗΣΥ: Ευτυχώς στο τέλος πρυτάνευσε η λογική 
 
Ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΔΗΣΥ Νίκος Τορναρίτης δήλωσε σήμερα σε σχέση με τη χτεσινή συνεδρία της Ολομέλειας της Βουλής πως «είναι σημαντικό ότι στο τέλος επεκράτησαν δεύτερες και πιο υπεύθυνες σκέψεις» και ότι στο τέλος . «πρυτάνευσε η λογική και αποφύγαμε τα χειρότερα».
 
Σε δηλώσεις του στα γραφείου του ΔΗΣΥ ο Νίκος Τορναρίτης χαρακτήρισε  τη  χθεσινή νύχτα «σταθμό στην προσπάθεια της Κύπρου να ανακάμψει από την δυσχερή οικονομική κατάσταση στην οποία έχει βρεθεί», υποδεικνύοντας ότι «με τις χθεσινές αποφάσεις της Βουλής, η Κύπρος αναμένεται να εξασφαλίσει τη δεύτερη δόση του δανείου», η οποία πέραν των άλλων, όπως είπε, «είναι και απαραίτητη στην προσπάθεια να διασωθεί ο Συνεργατισμός χωρίς τη συνδρομή των μελών του».
 
Ο κ. Τορναρίτης δήλωσε ότι η αρχική αρνητική ψήφος στα κορυφαία για τον Συνεργατισμό και την πατρίδα μας νομοσχέδια, απείλησε να τινάξει στον αέρα και τον ίδιο τον συνεργατισμό αλλά και την πορεία της Κύπρου για έξοδο από την οικονομική κρίση. «Η αρνητική τοποθέτηση της πλειοψηφίας της Βουλής θα μας οδηγούσε σε γεγονότα και εικόνες παρόμοιες ή και χειρότερες από εκείνες του περασμένου Μαρτίου. Ο Συνεργατισμός θα κινδύνευε με κατάρρευση. Η Κύπρος θα οδηγείτο εκ νέου στο φάσμα της χρεοκοπίας» είπε.
 
Για να προσθέσει πως την κρίσιμη ώρα ο Πρόεδρος του Δημοκρατικού Συναγερμού κάλεσε όλους να συμπεριφερθούν πατριωτικά και να αναλογιστούν τα αποτελέσματα των πράξεων τους.
 
«Αναζητήσαμε τρόπους να βγούμε από τα ασφυκτικά αδιέξοδα που η απόφαση της πλειοψηφίας είχε δημιουργήσει. Κλήθηκε στη βουλή ο Υπουργός των Οικονομικών η συμβολή των οποίου υπήρξε καταλυτική» συμπλήρωσε.
 
Ο κ. Τορναρίτης χαρακτήρισε σημαντικό το ότι στο τέλος επεκράτησαν δεύτερες και πιο υπεύθυνες σκέψεις και ότι πρυτάνευσε η λογική και αποφύγαμε τα χειρότερε.
 
Ανέφερε ακόμη πως χτες βράδυ αποδείχθηκε περίτρανα, ότι «μόνο μέσα από την συνέπεια και την υπευθυνότητα η Κύπρος μπορεί να πάει μπροστά», για να προσθέσει πως σε αυτή την πορεία δεν χωρούν και δεν επιτρέπονται πισωγυρίσματα και αμφιταλαντεύσεις αλλά ούτε και μικροπολιτικές σκοπιμότητες.
 
«Μπροστά μας έχουμε πραγματικά και πιεστικά προβλήματα. Απαιτείται να έχουμε το θάρρος και την τόλμη να τα λύνουμε. Το χρωστάμε στην Κύπρο, στους πολίτες, στις επόμενες γενιές» δήλωσε, ενώ καταλήγοντας διαβεβαίωσε ότι αυτό το βάρος ο ΔΗΣΥ είναι αποφασισμένος να το σηκώσει.
 
«Η χθεσινή συνεδρία της Βουλής απέδειξε για άλλη μια φορά ότι δεν είμαστε όλοι ίδιοι» πρόσθεσε.
 
Προβληματιστήκαμε και ενεργήσαμε υπεύθυνα στη Βουλή, λέει ο ΓΓ του ΑΚΕΛ 
 
Κάποιοι φαίνεται ότι είναι αλλεργικοί στις διαφορετικές από τις δικές τους απόψεις και δεν έχουν μάθει να σέβονται τη Δημοκρατία, ανέφερε ο ΓΓ του ΑΚΕΛ Άντρος Κυπριανού, σχολιάζοντας τις αντιδράσεις κομμάτων, στη στάση που τήρησε αρχικά το κόμμα του κατά τη ψηφοφορία για τα νομοσχέδια περί Συνεργατικών Εταιρειών και περί της Αναδιάρθρωσης Χρηματοοικονομικών Οργανισμών.
 
Σε δηλώσεις στη Λεμεσό, ο Άντρος Κυπριανού ανέφερε πως το ΑΚΕΛ δεν λειτούργησε καθόλου ανεύθυνα και απροβλημάτιστα, " όπως προσπαθούν να μας παρουσιάσουν" και είπε πως υπήρξε έντονος προβληματισμός, όχι απλώς χθες βράδυ, αλλά εδώ και εβδομάδες, ενώ υποστήριξε πως δεν υπήρξε οποιαδήποτε ανταπόκριση σε επανειλημμένα μηνύματα προς την Κυβέρνηση "ότι θα έπρεπε να συνεννοηθούμε για να δούμε πώς διαμορφώνουμε νομοσχέδια, τα οποία από τη μια θα διασφάλιζαν τα συμφέροντα του συνεργατισμού και από την άλλη, θα επέτρεπαν να υπάρξει μια ευρύτερη συναίνεση".
 
Το ΑΚΕΛ, συνέχισε, ζήτησε να καθοριστούν τρία ζητήματα, που αφορούσαν, μια ανεξάρτητη αποτίμηση των περιουσιακών στοιχείων του Συνεργατισμού, τη δυνατότητα επανααπόκτησης των μετοχών και τη συμμετοχή των υφιστάμενων μελών στη διαδικασία εκλογής των μελών των επιτροπών, ενώ υπέδειξε ότι "είναι μετά από αυτές τις δεσμεύσεις που έχουν αναληφθεί και κάποιες τροποποιήσεις που έχουν επέλθει στη νομοθεσία, που έγινε κατορθωτό να υπερψηφιστούν τα σχετικά νομοσχέδια".
 
Ο κ. Κυπριανού πρόσθεσε ότι "δεν δεχόμαστε αυτό που προσπαθούν να μας επιβάλουν κάποιοι με εκβιαστικό τρόπο, ότι είμαστε σε ένα μονόδρομο και θα πρέπει να το κατανοήσουμε, κι όλα τα εκβιαστικά διλήμματα που αυτός ο μονόδρομος θα φέρει μπροστά μας, θα πρέπει να τα αποδεχόμαστε όπως τίθενται" και συμπλήρωσε ότι "εμείς σε αυτή τη θέση δεν θα βάλουμε ποτέ, ούτε τον κυπριακό λαό, αλλά ούτε και το ΑΚΕΛ, ούτε και τον εαυτό μας".
 
Επανέλαβε ακόμη τη θέση του ΑΚΕΛ πως είναι ενάντια στο μνημόνιο και ότι αυτή η πορεία είναι καταστροφική για την Κύπρο και τον κυπριακό λαό, ωστόσο δήλωσε ότι, ακόμη και σε αυτό το πλαίσιο, μπορούν να διαμορφωθούν προτάσεις.
 
ΕΔΕΚ: Όταν υπάρχει πολιτική βούληση, υπάρχει και συναίνεση 
 
Η χθεσινή κατάληξη στη Βουλή για να νομοσχέδια για το Συνεργατισμό αποτελεί απόδειξη πως, όταν επικρατήσει η απαραίτητη πολιτική βούληση, οι πολιτικές δυνάμεις του τόπου μπορούν να καταλήξουν σε κοινές αποφάσεις που να είναι προς το συμφέρον του τόπου, δήλωσε ο βουλευτής του ΚΣ ΕΔΕΚ Νίκος Νικολαΐδης.
 
Σε δηλώσεις στη Λεμεσό, ο κ. Νικολαΐδης ανέφερε πως αυτή ήταν πάντα και η σταθερή θέση της ΕΔΕΚ αναφορικά με τα μνημονιακά νομοσχέδια, προσθέτοντας την ίδια ώρα ότι "δεν μπορεί εν ονόματι του οποιουδήποτε μνημονίου και της όποιας Τρόικας, να υποχρεώνεται η Βουλή να υποκύπτει στους εκβιασμούς και να ψηφίζει νόμους οι οποίοι αναιρούν το ρόλο της και πλήττουν τα εθνικά και λαϊκά συμφέροντα".
 
Αντίθετα, "η εθνική αντιπροσωπεία έχει υπέρτατη συνταγματική και πολιτική υποχρέωση να διεκδικεί και να διαφυλάσσει τους θεσμούς, αλλά και να προστατεύει τους πολίτες από απαράδεκτες ρυθμίσεις που επιχειρούν να μας επιβάλουν οι δανειστές μας", συμπλήρωσε.
 
Εξέφρασε την ικανοποίηση του γιατί "η σταθερή μας αυτή θέση συνέβαλε στο να οδηγηθούν τα πολιτικά κόμματα σε συνεννοήσεις και σε νομοθεσία που τελικά διασφαλίζει, τόσο την εκλογή της πλειοψηφίας των μελών του ΔΣ των Συνεργατικών Πιστωτικών Ιδρυμάτων μέσα από εκλογικές διαδικασίες και διαφάνεια, αλλά και δίνει ουσιαστικά στο  Συνεργατισμό τον πρώτο λόγο για ανάκτηση των μετοχών του μέσα από τη συσσώρευση αποθεματικού και νέων κεφαλαίων, ενώ θα υπάρξει και ανεξάρτητη μελέτη για επιβεβαίωση της αξίας του συνεργατισμού".
 
Ο βουλευτής της ΕΔΕΚ ευχήθηκε ακόμη όπως η χθεσινή εξέλιξη αποτελέσει την αρχή μιας νέας αντίληψης, τόσο για την αντιμετώπιση της Τρόικας και του Μνημονίου, όσο και για την ανάγκη πολιτικής συναίνεσης και συνεννόησης για τα σημαντικά ζητήματα που απασχολούν τον τόπο μας, σε αυτή την κρίσιμη περίοδο που περνούμε.
 
 Οφείλουμε να είμαστε προσγειωμένοι υπέδειξε ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος 
 
Οφείλουμε να είμαστε προσγειωμένοι και πάντοτε πυξίδα και γνώμονα των ενεργειών μας πρέπει να έχουμε το καλώς νοούμενο συμφέρον αυτού του τόπου και αυτού του λαού, δήλωσε σήμερα 
 
Ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου  Χρυσόστομος Β’, σχολιάζοντας τα όσα διαδραματίστηκαν χθες βράδυ κατά τη συνεδρία της Ολομέλειας της Βουλής,  είπε πως ήταν μια απαράδεκτη κατάσταση και ευτυχώς που αντελήφθησαν πολύ σύντομα το σφάλμα τους και το διόρθωσαν και πήραν τη σωστή απόφαση έστω και λίγο αργά.
 
«Εκείνο που πρόσεξα χθες βράδυ είναι το ανεγκέφαλο εκείνων που καταψήφισαν, που λαμβάνουν χώρα τα καπρίτσια τους και ο ετσιθελισμός τους και δεν κοιτάζουν το συμφέρον του τόπου», είπε.
 
Πρόσθεσε ότι δεν μπορεί να γίνονται λαϊκισμοί μέσα στη Βουλή, για να σημειώσει ότι αν κατέρρεε ο Συνεργατισμός και η Ελληνική Τράπεζα δεν θα είχε αυτός ο λαός και ο τόπος κανένα όφελος.
 
//www.youtube.com/watch?v=yla2XDcKb_0
 
Το χρονικό της έγκρισης των νομοσχεδίων.
 
Η έγκριση των δύο νομοσχεδίων αποτελούσε προϋπόθεση για την εκταμίευση για δεύτερης δόσης της δανειακής σύμβασης ύψους €1,5 δις.
 
Υπέρ τοποθετήθηκαν τα κόμματα ΔΗΣΥ, ΑΚΕΛ, ΔΗΚΟ και ΚΣ ΕΔΕΚ ενώ καταψήφισαν οι Γιώργος Περδίκης (Κίνημα Οικολόγων ) Νίκος Κουτσού (Συμμαχία Πολιτών) και ο βουλευτής Αμμοχώστου Ζαχαρίας Κουλίας. Στις σημερινές συνεδρίες δεν παρευρισκόταν ο Πρόεδρος του ΕΥΡΩΚΟ Δημήτρης Συλλούρης ο οποίος βρίσκεται μαζί με άλλους βουλευτές σε κοινοβουλευτική αποστολή στο εξωτερικό.
 
Ενωρίτερα, και τα δύο νομοσχέδια είχαν απορριφθεί με 21 ψήφους υπέρ και 23 εναντίον. Υπέρ είχαν ταχθεί  ΔΗΣΥ, ΔΗΚΟ, εναντίον ΑΚΕΛ, ΚΣ ΕΔΕΚ, ο Βουλευτής Οικολόγων Περιβαλλοντιστών Γιώργος Περδίκης, ο Βουλευτής Αμμοχώστου Ζαχαρίας Κουλίας και ο Βουλευτής της Συμμαχίας Πολιτών Νίκος Κουτσού.
 
Σκοπός των δύο προτάσεων νόμου που ψηφίστηκαν σε νόμους είναι η εφαρμογή των προνοιών του επικαιροποιημένου μνημονίου συναντίληψης μεταξύ της Κυπριακής Δημοκρατίας και της Τρόικας και αφορούν τον χρηματοπιστωτικό τομέα.
 
Πιο συγκεκριμένα, με τον πρώτο νόμο τροποποιείται η υφιστάμενη νομοθεσία περί Συνεργατικών Εταιρειών με στόχο την μεταφορά των αρμοδιοτήτων αδειοδότησης, ρύθμισης, εποπτείας και λήψης εποπτικών μέτρων στα συνεργατικά πιστωτικά ιδρύματα (ΣΠΙ) από την υπηρεσία εποπτείας συνεργατικών εταιρειών η οποία μετονομάζεται σε υπηρεσία συνεργατικών εταιρειών στην Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου. Επίσης, προβλέπει για την εισαγωγή απαραίτητων ρυθμίσεων για σκοπούς ανακεφαλαιοποίησης της Συνεργατικής Κεντρικής Τράπεζας και των ΣΠΙ καθώς και όλες τις συνεπακόλουθες αλλαγές.
 
Ο δεύτερος νόμος που ψηφίστηκε τροποποιεί την ισχύουσα νομοθεσία περί αναδιάρθρωσης χρηματοοικονομικών οργανισμών προκειμένου, μεταξύ άλλων, να ρυθμίζεται η ανάθεση εξουσιών στο Υπουργικό Συμβούλιο για τη στήριξη ή την διαχείρισης μέσων κεφαλαίου σε χρηματοοικονομικούς οργανισμούς κατόπιν εισήγησης της Κεντρικής Τράπεζας.
 
Σε παρέμβασή του ο ΓΓ του ΑΚΕΛ Αντρος Κυπριανού δήλωσε ότι ο  χρόνος που δόθηκε για διαβούλευση ήταν πολύ καρποφόρος  διότι, όπως είπε, έτσι υπήρξε δυνατότητα να δοθούν εξηγήσεις και από τον Υπουργό Οικονομικών και να αναληφθούν δεσμεύσεις για το καλό του Συνεργατισμού.
 
Με τις αλλαγές που περιλαμβάνονταν στην πρόταση νόμου ικανοποιήθηκε όπως δήλωσε ο κ. Κυπριανού, το αίτημά τους για την αποτίμηση στοιχείων του Συνεργατισμού που θα αναληφθεί από διεθνή οίκο. Επίσης, υπήρξε ικανοποίηση του αιτήματος του ΑΚΕΛ σχετικά με τις μετοχές που ήθελε να περάσουν στον Συνεργατισμό από τα χέρια του κράτους.  Δήλωσε επίσης ικανοποιημένος διότι αναλήφθηκε δέσμευση για την ευρύτερη δυνατή συμμετοχή Συνεργατιστών  στις νέες επιτροπές διοίκησης.
 
Ο κ. Κυπριανού δήλωσε ότι με αυτές τις προϋποθέσεις το κόμμα του τάσσεται υπέρ, πλην της παραγράφου 5 της β’ πρότασης νόμου η οποία καθορίζει τον τρόπο διαχείρισης των μέσων κεφαλαίου για την οποία τήρησε αποχή.
 
Αμέσως μετά πήρε τον λόγο ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ Αβέρωφ Νεοφύτου για να δηλώσει ότι «παρά τα λάθη όλων μας, ο πολιτικός κόσμος και τα κόμματα της Κύπρου δείχνοντας υπευθυνότητα, φθάσαμε σε κοινές συγκλίσεις βάζοντας πάνω από όλα το καλό του τόπου».
 
Όπως είπε ο κ.Νεοφύτου, η θέληση όλων ήταν να στηριχθεί ο Συνεργατισμός και αυτό τους ένωσε.
 
Ο Πρόεδρος του ΔΗΚΟ εξέφρασε επίσης την ικανοποίηση του κόμματός του, «γιατί», όπως είπε, «βρέθηκαν οι συνθέσεις για το καλό της πατρίδας».
 
Εξέφρασε επίσης την ελπίδα, όλοι να έγιναν πιο συνετοί.
 
Εκ μέρους της ΕΔΕΚ, ο βουλευτής Νίκος Νικολαϊδης, δήλωσε πως «δεν είναι λάθος να αναγνωρίζεται το λάθος».
 
Αναφέρθηκε επίσης τα μηνύματα ενότητας που προέκυψαν κατά τις διαβουλεύσεις μεταξύ τους  και διαφάνηκε όπως είπε,  ότι κοινή επιδίωξη όλων είναι η διασφάλιση του Συνεργατισμού με την επανάκτηση των μετοχών  και την καλύτερη δυνατή εποπτεία των ΣΠΙ.
 
Ο κ. Κουτσού τόνισε ότι ο ίδιος διαφωνεί με όσα ακούστηκαν, δηλώνοντας ότι δεν υπήρξε δυστυχώς τίποτε που έπρεπε να γίνει και δεν έγινε και ότι το μόνο που άλλαξε ήταν η στάση ορισμένων που ενώ ήταν εναντίον, τώρα είναι υπέρ.
 
Ο κ. Κουλίας δήλωσε ότι αντιλαμβάνεται τις δύσκολες ώρες που περνά ο τόπος όμως δεν θα έπρεπε να γίνει κάτι ανάλογο με την ανάθεση εξουσιών στον Διοικητή της ΚΤ για να τροποποιήσει η Βουλή αργότερα τον ίδιο νόμο και να αλλάξει την συγκεκριμένη πρόνοια (εννοώντας την Αρχή Εξυγίανσης).
 
Από τον κ. Περδίκη δηλώθηκε ότι η θέση του παραμένει όπως στην α’ ψηφοφορία και ότι η έγνοια του είναι να μην περάσει ο Συνεργατισμός στα χέρια κερδοσκόπων.
 
Το ίδρυμα που δημιουργείται με την νέα νομοθεσία, είπε, δεν θα διαφέρει από οποιαδήποτε άλλη τράπεζα.
 

Μετέτρεψαν τα Νομοσχέδια που καταψηφίστηκαν σε προτάσεις νόμου και επανήλθαν αμέσως μετά τα μεσάνυχτα για να τα θέσουν σε ψηφοφορία.Πέρασαν με 41 ψήφους υπέρ και 3 εναντίον.

Σύμφωνα με όσα λέχθηκαν αμέσως μετά τη ψηφοφορία η αλλαγή στάσης ΑΚΕΛ και ΕΔΕΚ προέκυψε μετά από συμφωνία κυρίων ότι 

α.θα διενεργηθεί αποτόμηση της περιουσίας του Συνεργατισμού από ανεξάρτητο οίκο

β.Η εκπροσώπηση στα διοικητικά συμβούλια του συνεργατισμού δεν θα είναι κομματική

γ.θα τηρηθεί η συμφωνία για τη φόρμουλα επανάκτησης των μετοχών από το συνεργατισμό.

Ψήφισε υπέρ και το ΑΚΕΛ για τα δύο μνημονιακά νομοσχέδια για το Συνεργατισμό και έτσι τέθηκε τέλος στο θρίλερ που άρχισε νωρίτερα όταν τα δύο νομοσχέδια καταψηφίστηκαν και το Μνμόνιο έμεινε στον Αέρα.

Η Βουλή απέρριψε δύο νομοσχέδια που σχετίζονται με το μνημόνιο, και η δεύτερη δόση βρίσκεται στον αέρα .

Καταψηφίστηκαν κατά πλειοψηφία , τα νομοσχέδια  περί Συνεργατικών Εταιρειών και το περί της Αναδιάρθρωσης Χρηματοοικονομικών Οργανισμών,

 Κυβερνητικός Εκπρόσωπος και Υπουργός Οικονομικών έσπευσαν άρον άρον στη βουλή για να προληφθεί αυριανό Χάος με τις Τράπεζες.

Και τα δύο νομοσχέδια απορρίφθηκαν με 21 ψήφους υπέρ και 23 εναντίον. Υπέρ ψήφισαν οι βουλευτές του ΔΗΣΥ και του ΔΗΚΟ, ωστόσο λόγω της απουσίας βουλευτών  επικράτησαν ως πλειοψηφία τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Υπέρ τάχθηκαν ΔΗΣΥ, ΔΗΚΟ, εναντίον ΑΚΕΛ, ΚΣ ΕΔΕΚ, ο Βουλευτής Οικολόγων Περιβαλλοντιστών Γιώργος Περδίκης, ο Βουλευτής Αμμοχώστου Ζαχαρίας Κουλίας και ο Βουλευτής της Συμμαχίας Πολιτών Νίκος Κουτσού.

Μία ώρα πριν τα μεσάνυχτα στη βουλή έσπευσαν ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος και ο Υπουργός Οικονομικών οι οποίοι μετείχαν σε συνεδρία της επιτροπής οικονομικών και άρχισαν οι προσπάθειες για κοινή συνισταμένη  ώστε να επανασυγκληθεί η ολομέλεια και να βρεθεί μία φόρμουλα για να ψηφιστούν τα νομοσχέδια.

Η απογευματινή συνεδρία της Ολομέλειας διακόπηκε για περαιτέρω διαβουλεύσεις και προσπάθεια εξεύρεσης σύγκλισης επί τροπολογιών στο θέμα που αφορά το μετοχικό κεφάλαιο του Συνεργατισμού.

Αμέσως μετά την έναρξη της συνεδρίας και αφού εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία ψήφισμα σχετικά με τη Συρία, άρχισε η συζήτηση των τριών κυβερνητικών νομοσχεδίων περί Εργασιών Πιστωτικών Ιδρυμάτων, Συνεργατικών Εταιρειών και Κεντρικής Τράπεζας, τα οποία αφορούν το μέλλον του Συνεργατισμού.

Μετά τις τοποθετήσεις εκπροσώπων των κομμάτων της Βουλής ετέθησαν από την Προεδρεύουσα Μαρία Κυριακού ενώπιον του σώματος οι τροπολογίες του ΑΚΕΛ, του ΚΣ ΕΔΕΚ και του Κινήματος Οικολόγων Περιβαλλοντιστών και αμέσως μετά την παρουσίασή τους άρχισε η διαδικασία της ψηφοφορίας, με πρώτη τροπολογία του ΑΚΕΛ που αφορά τη διαγραφή συγκεκριμένου άρθρου και την προσθήκη νέου που προβλέπει για την επανάκτηση των κρατικών μετοχών από το Συνεργατισμό.

Η τροπολογία προβλέπει ότι «το κράτος ως ο μέτοχος των πιστωτικών ιδρυμάτων που έχουν αδειοδοτηθεί δυνάμει του περί Συνεργατικών Εταιρειών νόμου δεν δικαιούται να διαθέσει προς πώληση μετοχικό κεφάλαιο, μέρος ή ολόκληρο, σε οιονδήποτε πέραν της Συνεργατικής Κεντρικής Τράπεζας και αδειοδοτημένων συνεργατικών ιδρυμάτων».

Επί της τροπολογίας αυτής, το ΔΗΚΟ πρότεινε όπως απαλειφθεί η φράση «πέραν της Συνεργατικής Κεντρικής Τράπεζας και αδειοδοτημένων συνεργατικών ιδρυμάτων» και όπως προστεθεί «χωρίς την έγκριση της Βουλής των Αντιπροσώπων».

Για τη συγκεκριμένη εισήγηση του ΔΗΚΟ υπήρξαν τοποθετήσεις από το ΚΣ ΕΔΕΚ και τους Οικολόγους που ζητούσαν την αποδοχή της συγκεκριμένης πρότασης από το ΑΚΕΛ ώστε να εξασφαλιστεί η πλειοψηφία προς έγκριση της τροπολογίας.

Ο ΓΓ του ΑΚΕΛ Άντρος Κυπριανού αρχικώς διαφώνησε, κατόπιν όμως των εισηγήσεων ΕΔΕΚ και Οικολόγων ζήτησε διάλλειμα για περαιτέρω διαβουλεύσεις.

Ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής  τέθηκαν προς έγκριση 14 μνημονιακά νομοσχέδια, προκειμένου το Eurogroup που θα συνέλθει στις 13 Σεπτεμβρίου στο Βίλνιους της Λιθουανίας, να δώσει το πράσινο φως για την εκταμίευση της δεύτερης δόσης ύψους €1,5 δις του κυπριακού προγράμματος.
 
Πρόκειται για οκτώ νομοσχέδια για τον Συνεργατισμό, τρία για ενίσχυση του νομικού πλαισίου καταπολέμησης ξεπλύματος βρόμικου χρήματος, την επιβολή τέλους 10% επί των τελών σε όσους δεν υποβάλλουν σε διάστημα έξι μηνών  τη σύμβαση πώλησης ακινήτου (τροποποίηση του Περί Συμβάσεων νόμος), καθώς και δύο νομοσχέδια για την επιβολή φόρου κατανάλωσης στις πωλήσεις αυτοκινήτων και για τον τρόπο υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας στη βάση της εκπομπής ρύπων.
 
Προηγήθηκε σύσκεψη αρχηγών και εκπροσώπων των κομμάτων με την Προεδρεύουσα της Βουλής Μαρία Κυριακού, ενώ παράλληλα συναντήθηκαν και οι κοινοβουλευτικές ομάδες.
 
Είχαν κυκλοφορήσει δώδεκα συνολικά τροπολογίες από τα κόμματα ΑΚΕΛ, ΔΗΚΟ, ΚΣ ΕΔΕΚ και το Κίνημα Οικολόγων Περιβαλλοντιστών, εκάστη των οποίων περιλαμβάνει επιμέρους εισηγήσεις για συγκεκριμένες αλλαγές σε άρθρα των νομοθετημάτων.
 
Σκοπός των συνεχιζόμενων διαβουλεύσεων ήταν η αναζήτηση συναινετικών λύσεων έτσι ώστε να συντομευθεί η συζήτηση επί των ενώπιον της Ολομέλειας νομοθετημάτων και η ψήφιση τους με την ευρύτερη δυνατή υποστήριξη.
 
 
Χθες.
 
Της Στέλλας Κόκκινου-Γεωργιάδου
 
Έξω από την Βουλή θα βρεθούν οργανωμένα σύνολα ώστε να διαμαρτυρηθούν την ώρα που η Ολομέλεια θα ψηφίζει τα μνημονιακά νομοσχέδια.
 
Θα σταυρώσει τα μνημονιακά νομοσχεδίων αύριο στην Ολομέλεια η κοινοβουλευτική ομάδα του ΑΚΕΛ. 
 
Ο γενικός γραμματέας του κόμματος Αντρος Κυπριανού έσπευσε να προκαταβάλει το αποτέλεσμα λέγοντας ότι το ΑΚΕΛ δεν πρόκειται να συναινέσει στη δημιουργία δεκαοκτώ άλλων εμπορικών τραπεζών αφού εξέφρασε με βεβαιότητα ότι τα νομοσχέδια που αφορούν τον συνεργατισμό δεν διασφαλίζουν το κοινωνικό του πρόσωπο. 
 
Άμεση ήταν η απάντηση του εκπροσώπου τύπου του δημοκρατικού συναγερμού Πρόδρομου Προδρόμου ο οποίος υπενθύμισε στον κύριο Κυπριανού ότι από την απόφαση της ολομέλειας θα εξαρτηθεί η αποδέσμευση της δόσης για την ανακεφαλαιοποίση του συνεργατισμού και θα πρέπει όλοι να επιδείξουν την ανάλογη ευθύνη και πατριωτισμό. 
 
Μπορεί να μην είναι τα νομοσχέδια τα ιδανικότερα όμως υπο τις περιστάσεις θα πρέπει να υιοθετηθούν ήταν το μήνυμα του προέδρου του Δημοκρατικού Κόμματος Μάριου Καρογιάν.
 
Η ΕΔΕΚ πάντως ετοιμάζεται να καταθέσει τροπολογίες ώστε να διασφαλιστεί στο μέτρο του δυνατού ότι ο Συνεργατισμός δεν θα μετατραπεί σε μία εμπορική τράπεζα. 
 
Σε μία άλλη εξέλιξη οργανωμένα σύνολα ετοιμάζονται να βρεθούν αύριο την ώρα που η ολομέλεια θα ψηφίζει τα νομοσχέδια έξω από την Βουλή. 
 
Το ΑΚΕΛ με ανακοίνωση του καλεί το λαό σε μαζική εκδήλωση ενάντια στα αντιλαϊκά όπως τα χαρακτηρίζει μέτρα της τρόικα, στο ίδιο μήκος κύματος και η ανακοίνωση της κίνησης πολιτών ενάντια στις ιδιωτικοποιήσεις και τις πολιτικές λιτότητας. Κατά τις φορολόγησης των ακινήτων τάσσεται η ένωση συνταξιούχων και τους καλεί να πάνε στη Βουλή. Για επιβαλλόμενη ανάγκη κινητοποίησης κάνει λόγο η ΦΕΤΕΠΑΚ η οποία επίσης θα παραστεί έξω από τη Βουλή. 
 
 //www.youtube.com/watch?v=LK6us_onRmo