Του Χρίστου Χαραλάμπους
Δεν βρήκε πρόσφορο έδαφος η πρόταση-εισήγηση του ΑΚΕΛ για έξοδο από το μνημόνιο μέσω της εξόδου από το ευρώ και της έκδοσης εθνικού νομίσματος.
Παρά την επιχειρηματολογία που ανέπτυξαν Αντρος Κυπριανού και Νίκος Κατσουρίδης, τα άλλα κόμματα πλην των Οικολόγων συμφώνησαν, όπως ανακοίνωσε ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, Χρήστος Στυλιανίδης, ότι η πιο γρήγορη έξοδος από το μνημόνιο μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσα από την πιστή εφαρμογή του.
Ο Αντρος Κυπριανού ερμήνευσε την απόρριψη της πρότασης ως αποτέλεσμα ανεπαρκούς μελέτης της από τα άλλα κόμματα.
Κατά τη διάρκεια της πέντε ωρών συνεδρίασης του Εθνικού Συμβουλίου, κατατέθηκαν πολλές απόψεις, με τα κόμματα να εστιάζουν την προσοχή τους στην ανάγκη άμεσης σταθεροποίησης των συνθηκών της οικονομίας.
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην ικανοποίηση των αριθμητικών στόχων που τίθενται, ώστε να μην προκύψει ανάγκη για πρόσθετα μέτρα.
Οχι στους ακροβατισμούς ήταν η θέση του ΔΗΚΟ, όπως την κατέθεσε ο Πρόεδρος του Μάριος Καρογιάν.
Πολυσέλιδο έγγραφο με τις απόψεις της ΕΔΕΚ κατέθεσε ο Πρόεδρος του Κινήματος, Γιαννάκης Ομήρου.
Με τη θέση του ΑΚΕΛ για μελέτη εναλλακτικής επιλογής εκτός του ευρώ συμφώνησε μόνο το Κίνημα των Οικολόγων, με τον Γενικό του Γραμματέα Γιώργο Περδίκη να δηλώνει απογοητευμένος από τα αποτελέσματα της συνόδου.
Υπήρξε παράλληλα ενδελεχής ενημέρωση από τον Πρόεδρο Αναστασιάδη για τις εξελίξεις στο κυπριακό με τα κόμματα να ομοφωνούν ότι για την έναρξη οποιασδήποτε νέας διαδικασίας θα πρέπει να υπάρξει κατάλληλη προετοιμασία ώστε να υπάρχουν πιθανότητες επιτυχίας
Σε ότι αφορά το Κυπριακό υπήρξε ενημέρωση και από τον Υπουργό Εξωτερικών, Ιωάννη Κασουλίδη, ο οποίος παρέθεσε τα όσα συζήτησε στις συναντήσεις του με τον Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών και τον Υπουργό Εξωτερικών των Ηνωμένων Πολιτειών, την περασμένη εβδομάδα.
Όλες οι αποκαλυπτικές πληροφορίες και για τα όσα συζητήθηκαν, αλλά και για το κλίμα που επικράτησε, στη συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου:
Συνήλθε σήμερα το Εθνικό Συμβούλιο, υπό την Προεδρία του Προέδρου της Δημοκρατίας Νίκου Αναστασιάδη, το οποίο συζήτησε την κατάσταση της κυπριακής οικονομίας. Ο πρόεδρος Αναστασιάδης ενημέρωσε επίσης τα μέλη του σώματος για τις πρόσφατες κινήσεις και εξελίξεις στο Κυπριακό.
Μιλώντας μετά το πέρας του Εθνικού Συμβουλίου ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος Χρήστος Στυλιανίδης, δήλωσε ότι το κύριο μέρος της συζήτησης αναλώθηκε στις προοπτικές της οικονομίας, και όπως είπε όλα τα κόμματα κατέθεσαν προτάσεις ενώ διαφάνηκε ότι η πλειοψηφία κρίνει πως η προσπάθεια για έξοδο από το μνημόνιο και τη δανειακή σύμβαση θα πρέπει να γίνει στο πλαίσιο της ευρωζώνης.
Στο Συμβούλιο συζητήθηκε και η πρόταση του ΑΚΕΛ για συντεταγμένη έξοδο από την ευρωζώνη. Όπως διαφάνηκε από την συζήτηση την πρόταση του ΑΚΕΛ δεν υιοθέτησε κανένα κόμμα, ούτε και η ΕΔΕΚ η οποία τάχθηκε εναντίον του μνημονίου, θεωρεί ωστόσο ότι η παραμονή στο ευρώ δεν τίθεται προς συζήτηση αφού έξοδος από την ευρωζώνη θα επιφέρει κι νέα αστάθεια στην κυπριακή οικονομία σε μια προσπάθεια όπως λέχθηκε να σταθεροποιηθούν τα δεδομένα.
Στη συνεδρίαση έγινε ενημέρωση από πλευράς της κυβέρνησης για τις τελευταίες εξελίξεις και την αποδέσμευση της πρώτης δόσης από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης των 3 δις ευρώ.
Όπως πληροφορείται ο ΑΝΤ1, με βάση τα όσα λέχθηκαν η κατανομή της πρώτης δόσης θα είναι η εξής:
Αναχρηματοδότηση δημόσιου χρέους ύψους 2,1 δις ευρώ. Από αυτά το 1,4 δις αφορά ευρωομόλογο του Ιουνίου, που δε μπορεί να επανεκδοθεί. Επιπλέον για τα υπόλοιπα 700 εκ. θα γίνει προσπάθεια με βάση και τις εντολές της τρόικα στο μνημόνιο να ανανεωθούν τα ομόλογα 700 εκ, που είναι διαθέσιμα σε Κύπριους επενδυτές για πέντε χρόνια.
Επίσης, 500 εκ. θα διατεθούν για να καλυφθούν τα ελλείμματα του έτους ενώ 400 εκ θα διατεθούν σε άλλες υποχρεώσεις του κράτους.
Κατά τη συζήτηση των κομμάτων διαφάνηκε να υπάρχει μια συλλογική θέση ότι η προσπάθεια θα πρέπει εστιαστεί στην έξοδο από το μνημόνιο το συντομότερο δυνατό μέσω της εφαρμογής του μνημονίου με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και την αξιοποίηση όλων των δεδομένων όπως είναι ο φυσικός πλούτος στην κυπριακή ΑΟΖ.
Α. Κυπριανού: Η πρόταση του ΑΚΕΛ δεν έχει μελετηθεί σε βάθος
Ο ΓΓ του ΑΚΕΛ Αντρος Κυπριανού εξερχόμενος του Προεδρικού Μεγάρου, δήλωσε πως δεν μελετήθηκε εις βάθος η πρόταση του ΑΚΕΛ, ενώ εξέφρασε την απορία πώς μπορεί η πορεία εντός Μνημονίου να αποτελεί την καλύτερη συνταγή για απεγκλωβισμό από αυτό.
Δεν μπορώ να καταλάβω, είπε, τη λογική ότι η παραμονή στο Μνημόνιο είναι η καλύτερη συνταγή για απεγκλωβισμό από το Μνημόνιο. Είπε πως το ΑΚΕΛ επιθυμεί όπως και τα άλλα κόμματα καταθέσουν τις δικές τους προτάσεις, και πρόσθεσε ότι θα επιδιωχθούν σύντομα διμερείς συναντήσεις με τα πολιτικά κόμματα για να δούμε πώς μπορούμε να φτάσουμε μια κοινή συνισταμένη».
Απαντώντας σε ερώτηση για το Κυπριακό, ο κ. Κυπριανού είπε ότι ήταν ομόφωνη η προσέγγιση πως πρέπει να γίνει καλή προετοιμασία και μετά να αρχίσουν οι διαπραγματεύσεις, καθώς κοινή επιθυμία είναι να πετύχουν αυτές οι διαπραγματεύσεις.
Ερωτηθείς αν υπάρχει η αίσθηση πως ο διεθνής παράγοντας προσπαθεί να συνδέσει την οικονομία με το Κυπριακό, ο κ. Κυπριανού είπε πως το κόμμα του θεωρεί ότι δεν πρέπει να υπάρξει διασύνδεση του φυσικού αερίου με το Κυπριακό. «Η ύπαρξη του φυσικού αερίου θα μπορούσε να αποτελεί κίνητρο για την Τουρκία για να συμβάλει στην επίτευξη σύντομης λύσης στο Κυπριακό, αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να υπάρξει διασύνδεση των δύο», δήλωσε.
Σε ερώτηση σχετικά με το κλίμα που επικράτησε στη συνεδρία, ο κ. Κυπριανού είπε πως σε γενικές γραμμές επικράτησε ομαλό κλίμα, προσθέτοντας ωστόσο πως στο τέλος υπήρξε μια μικρή, αλλά φυσιολογική όξυνση. Ανέφερε πως μεγάλη σημασία έχει να υπάρχει αλληλοσεβασμός για να αντιμετωπιστούν οι δύσκολες στιγμές που διέρχεται ο τόπος μας, αλλά και γιατί αυτό απαιτεί και ο πολιτικός πολιτισμός που θα πρέπει να διακατέχει μια χώρα στον 21ο αιώνα.
Μ. Καρογιάν: Ξεκαθάρισε στο Εθνικό ότι προτεραιότητα είναι η οικονομία
Ο Πρόεδρος του ΔΗΚΟ Μάριος Καρογιάν δήλωσε ότι εκείνο που ξεκαθαρίζει από τη σημερινή συνεδρία του Εθνικού Συμβουλίου είναι ότι προτεραιότητα είναι η αντιμετώπιση των σοβαρών οικονομικών προβλημάτων και των πολλαπλών παρενεργειών τους στην οικονομία και σε ό,τι αφορά το Κυπριακό είναι πως δεν μπορεί να αρχίσει τώρα ο διάλογος χωρίς να ξεκαθαρίσει και η βάση των διαπραγματεύσεων αλλά και οι όροι πώς θα προχωρήσουν πάρα πέρα
Σε δηλώσεις του μετά την ολοκλήρωση της συνεδρίας του Εθνικού Συμβουλίου, ο κ. Καρογιάν είπε πως ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ενημέρωσε τα μέλη του Εθνικού για τις τρέχουσες εξελίξεις στο Κυπριακό, καθώς και τα αποτελέσματα των συναντήσεων και των συζητήσεων που είχε όλη αυτή την προηγούμενη περίοδο.
Επικεντρωθήκαμε, είπε, στα ζητήματα που αφορούν την οικονομία. "Εκείνο που ξεκαθαρίζει είναι ότι η ομόφωνη προσέγγιση του Εθνικού Συμβουλίου είναι ότι η προτεραιότητα μας είναι για την αντιμετώπιση των σοβαρών οικονομικών προβλημάτων και των πολλαπλών παρενεργειών τους στην κοινωνία και στο κάθε νοικοκυριό, αλλά και σε ό,τι αφορά την Κυπριακή Δημοκρατία, είναι ότι τώρα δεν μπορεί να αρχίσει ο διάλογος σε ό,τι αφορά το Κυπριακό κι αυτό είναι μήνυμα που πρέπει να πάει ξεκάθαρο ανεξαρτήτως του ότι κάποιοι κινούνται υπογείως ή παραπλεύρως στο να οδηγήσουν τα πράγματα στην έναρξη διαπραγματεύσεων, παραγκωνίζοντας τα σοβαρά ζητήματα της οικονομίας και επιπρόσθετα χωρίς να ξεκαθαρίσει και η βάση των διαπραγματεύσεων αλλά και οι όροι πώς θα προχωρήσουν πάρα πέρα", ανέφερε.
Σε σχέση με τα θέματα της οικονομίας, ο κ. Καρογιάν είπε ότι "είχαμε τη δυνατότητα εμείς ως κόμμα να εκφράσουμε τις απόψεις μας, να κάνουμε την ανάλυση μας. Σχολιάσαμε και το έγγραφο που κατέθεσε το ΑΚΕΛ και στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και στα πολιτικά κόμματα». Εκείνο, πρόσθεσε, που εξάγεται ως συμπέρασμα είναι ότι όλες οι πολιτικές δυνάμεις θεωρούν και προσβλέπουν και θα εργαστούν προς την κατεύθυνση υλοποίησης πολιτικών που θα μας οδηγήσουν μια ώρα γρηγορότερα να φύγουμε από το Μηχανισμό και από το Μνημόνιο.
Εγγραφο με προτάσεις και εισηγήσεις για την οικονομία κατέθεσε στο Εθνικό ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ
Το ΚΣ ΕΔΕΚ κατέθεσε στο Εθνικό Συμβούλιο έγγραφο με τις προτάσεις και τις εισηγήσεις του για το πώς πρέπει να αντιμετωπιστεί η κατάσταση, είπε ο Πρόεδρος του Κινήματος Γιαννάκης Ομήρου.
Σε δηλώσεις του μετά το τέλος της πολύωρης συνεδρίας του Εθνικού Συμβουλίου, ο κ. Ομήρου είπε ότι πέραν της ενημέρωσης και συζήτησης που υπήρξε σε ό,τι αφορά τις διαφαινόμενες εξελίξεις του Κυπριακού, έγινε μια εκτεταμένη συζήτηση γύρω από τα θέματα της οικονομίας και κάθε πλευρά κατέθεσε τις προτάσεις και τις εισηγήσεις της για το πώς θα πρέπει να αντιμετωπιστεί η κατάσταση.
«Από πλευράς ΕΔΕΚ έχω καταθέσει ένα έγγραφο, στο οποίο καταθέτουμε τις προτάσεις και τις εισηγήσεις μας για το πώς πρέπει να αντιμετωπιστεί η κατάσταση. Πρώτος στόχος ασφαλώς είναι η στοιχειώδης σταθεροποίηση του οικονομικού κλίματος, περιλαμβανομένου και του χρηματοπιστωτικού συστήματος, όπου τα προβλήματα είναι κατεπείγοντα και χρειάζονται άμεση αντιμετώπιση, με ιδιαίτερη έμφαση στην Τράπεζα Κύπρου η οποία πρέπει να διασωθεί και πρέπει να αποτελέσει ξανά την ατμομηχανή του κυπριακού χρηματοπιστωτικού συστήματος», συμπλήρωσε.
Απ’ εκεί και πέρα, συνέχισε ο κ. Ομήρου, «η δική μας η θέση είναι ότι δεδομένου ότι το μνημόνιο και η δανειακή σύμβαση θα οδηγούν σε αυτοτροφοδοτούμενους φαύλους κύκλους ύφεσης, εκτίναξης της ανεργίας, ανεξέλεγκτου δημόσιου χρέους και κοινωνικής δυστυχίας, αλλά και δεδομένου ότι η παραμονή στο μνημόνιο και τη σύμβαση, οδηγούν σε ελαττωμένη εθνική και κρατική κυριαρχία που έχει άμεση σχέση και με τη διαχείριση του εθνικού μας θέματος και την εκμετάλλευση των φυσικών πόρων της χώρας, περιλαμβανομένου του φυσικού αερίου, θα πρέπει να επιδιωχθεί η τάχιστη έξοδος από το μνημόνιο και τη δανειακή σύμβαση».
Καθόλου ικανοποιημένος ο Γ. Περδίκης από τη συνεδρία του Εθνικού
Καθόλου ικανοποιημένος δήλωσε από το αποτέλεσμα της σημερινής συνεδρίασης του Εθνικού Συμβουλίου, ο υπηρεσιακός ΓΓ και βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων Γιώργος Περδίκης.
Σε δηλώσεις, εξερχόμενος του Προεδρικού Μεγάρου, ο κ. Περδίκης είπε πως η συζήτηση στη σημερινή συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου επικεντρώθηκε σε ενημέρωση και ανταλλαγή απόψεων, χωρίς να παρθούν αποφάσεις για ουσιαστικές λύσεις στα προβλήματα του κυπριακού λαού.
«Δυστυχώς, η συζήτηση εκτονώθηκε στις γνωστές αγκυλωμένες τοποθετήσεις των μεν και των δε, και κατέληξε τελικά σε διαφωνία», είπε και αναφέρθηκε στην άποψη των Οικολόγων ότι θα πρέπει να μελετηθεί μεθοδευμένα και χωρίς τυμπανοκρουσίες, από τεχνοκράτες χωρίς ιδεολογικές παρωπίδες και όχι από πολιτικούς, το θέμα της εξόδου από το μνημόνιο και της πιθανής εξόδου από την ευρωζώνη, «για να καταλήξουμε σε κάτι που θα είναι δομημένο πάνω σε μια στέρεα οικονομική προσέγγιση και γνώση».
«Δεν είμαστε καθόλου ικανοποιημένοι από τη συνεδρίαση. Δεν κατέληξε σε ουσιαστικές λύσεις στα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κυπριακός λαός, στην οικονομία πρώτα και στη διασύνδεση των προβλημάτων της οικονομίας με το Κυπριακό και τη διαχείριση του φυσικού αερίου», ανέφερε ο κ. Περδίκης.
Του Κυριάκου Πομηλορίδη
Η οικονομία τίθεται αύριο στο μικροσκόπιο του Εθνικού Συμβουλίου, με ψηλά στην ατζέντα, να βρίσκεται και η πρόταση του ΑΚΕΛ, για έξοδο από το ευρώ.Πρόταση που εξακολουθεί να προκαλεί τις αντιδράσεις των κομμάτων.
http://www.youtube.com/watch?v=-8JmcreCUtk
Η πορεία της οικονομίας, οι προοπτικές που διανοίγονται επανεκκίνηση της, και οι προτάσεις των κομμάτων για έξοδο από την κρίση, θα βρεθούν αύριο στο επίκεντρο της Συνεδρίας του Εθνικού Συμβουλίου.
Ψηλά στην ημερήσια διάταξη της συνεδρίας θα βρίσκεται και η πρόταση του ΑΚΕΛ για συντεταγμένη έξοδο από το ευρώ. Πρόταση που κατά τον ο Αναπληρωτή πρόεδρο του Δημοκρατικού Συναγερμού κατατίθεται κατόπιν εορτής.
Στα πλεονεκτήματα της πρότασης του ΑΚΕΛ του για επιστροφή στη Λίρα αναφέρθηκε νωρίτερα ο Γενικός Γραμματέας του κόμματος ʼντρος Κυπριανού.
Για προσπάθεια της ηγεσίας του ΑΚΕΛ να δικαιώσει την πάγια θέση της εναντίον την Ευρωπαϊκής Ένωσης και Ευρώ έκανε λόγο το ΔΗΚΟ, διά του μέλους του εκτελεστικού γραφείου του κόμματος Κίκη Θεοδότου.
Προτάσεις και εισηγήσεις θα καταθέσει και η ΕΔΕΚ. Ο πρόεδρος του κινήματος και πρόεδρος της Βουλής Γιαννάκης Ομήρου έγινε το πρωί δεχτός από τον πρόεδρο της Δημοκρατίας Νίκο Αναστασιάδη.
Ανάλογη είναι και η θέση του πρώην προέδρου της Δημοκρατίας Γιώργου Βασιλείου, ο οποίος συναντήθηκε επίσης με τον πρόεδρο Αναστασιάδη. Αύριο το απόγευμα συνέρχεται επίσης και η Υπουργική Επιτροπή για την παρακολούθηση της εφαρμογής του Μνημονίου.
Την συνεδρια του Εθνικού Συμβουλίου, που θα βάλει στο μικροσκόπιο του την οικονομία, αλλά και την πρόταση του ΑΚΕΛ για έξοδο απο το ευρώ, το πλαίσιο της έρευνας για τις τράπεζες που καθόρισε η Επιτροπή Θεσμών, και το νομοσχέδιο για τη μετοχή του Συνεργατισμού, που πάει στην ολομέλεια της Βουλής, σχολίασε στα Νέα του ΑΝΤ1 ο πρώην διοκητης της κεντρικής Τράπεζας, Αυξέντης Αυξεντίου.