Του Σωκράτη Ιωακείμ
Σχεδόν 13 χιλιάδες άτομα, τα οποία έχουν απολυθεί ως πλεονάζον προσωπικό, περιμένουν στην ουρά για να λάβουν αποζημίωση από το ταμείο πλεονασμού, καθώς το αρμόδιο υπουργείο εξετάζει ακόμα αιτήσεις που παραλήφθηκαν μέχρι και πριν από 18 μήνες.
Τα στοιχεία που δημοσίευσε η Υπηρεσία Κοινωνικών Ασφαλίσεων αναδεικνύουν τον διογκούμενο αριθμό αιτήσεων που έχει συσσωρευτεί στα συρτάρια του Υπουργείου Εργασίας, και την καθυστέρηση στην πληρωμή των δικαιούχων.
Λόγω της αναρρίχησης της ανεργίας σε πρωτοφανή επίπεδα, ο αριθμός των αιτήσεων έχει εκτοξευθεί σε επίπεδα ρεκόρ.
Στο τέλος του 2012 εκκρεμούσαν 11,057 αιτήσεις, ενώ μέχρι το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2013 οι αιτήσεις που εκκρεμούν εκτοξεύθηκαν στις 12,782.
Το Υπουργείο έχει εγκρίνει μέσα σε 3 μήνες μόλις 1,454 αιτήσεις και έχει απορρίψει άλλες 299. Έλαβε όμως 3,478 αιτήσεις, με αποτέλεσμα να έχει αυξηθεί ο αριθμός των αιτήσεων που εκκρεμούν.
Το ποσό που πληρώθηκε στους δικαιούχους το πρώτο τρίμηνο του 2013 ανήλθε στα 12 εκατομμύρια 538 χιλιάδες ευρώ σε σύγκριση με 10 εκατομμύρια που καταβλήθηκαν την αντίστοιχη περίοδο του 2011.
Το μεγαλύτερο μέρος του ποσού για πλεονάζον προσωπικό απορροφά η μεταποίηση, το λιανεμπόριο και ο κλάδος των κατασκευών, τομείς που πλήττονται σε μεγαλύτερο βαθμό από την οικονομική κρίση.
Το Ταμείο Πλεονασμού χρηματοδοτείται από εισφορές εργοδοτών. Το ποσό της εισφοράς είναι 1,2% πάνω στις απολαβές του εργαζομένου και διαχρονικά το ταμείο έχει συσσωρεύσει σημαντικό αποθεματικό, αφού λόγω της χαμηλής ανεργίας, οι πληρωμές ήταν μικρότερες από τις εισφορές.
Το ποσό της πληρωμής λόγω πλεονασμού είναι ανάλογο με την περίοδο συνεχούς απασχόλησης, και αντιστοιχεί με τρεις εβδομάδες ανά συνεχές έτος εργασίας.
Για το 2012 το μέγιστο ποσό πληρωμής ανήλθε στις €51,6 χιλ.