Όπως τονίζει η αντιπολίτευση, ο Πρόεδρος Χριστόφιας και η Κυβέρνηση κρατούν στο σκοτάδι τα κόμματα σε ότι αφορά την πορεία των Διαβουλεύσεων με την Τρόικα.
Από πλευράς κυβέρνησης, στις επικρίσεις της αντιπολίτευσης απάντησε με δηλώσεις του ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, Στέφανος Στεφάνου.
«Η Κυβέρνηση καθοδηγείται από ένα πλαίσιο το οποίο συνάδει και με τις διακηρυγμένες ευρωπαϊκές πολιτικές, τουλάχιστον στα δύο τελευταία Συμβούλια, ότι τα μέτρα εξυγίανσης των οικονομιών θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη και να συνοδεύονται από πολιτικές και δράσεις για στήριξη της ανάπτυξης και της κοινωνική συνοχής, δήλωσε, Στέφανος Στεφάνου.
«Από εκεί και πέρα αυτά τα πράγματα εξειδικεύονται στην κυπριακή πραγματικότητα και αυτά συζητούμε», ανέφερε απαντώντας κατά πόσο η Τρόικα βρίσκεται σε διάσταση απόψεων με την Κυβέρνηση στο θέμα των όρων του μνημονίου.
Ο κ. Στεφάνου ανέφερε ότι αυτό που μπορεί να πει είναι ότι με την Τρόικα βρίσκονται στη διαδικασία συζήτησης και διαβούλευσης.
«Οταν θα έλθουν κάτω να συνεχίσουμε τη διαπραγμάτευση θα κρίνουμε εκ του αποτελέσματος για το πού βρίσκεται ο καθένας», συμπλήρωσε.
Πρόσθεσε ότι το πότε θα κατέβει ξανά η Τρόικα στην Κύπρο θα εξαρτηθεί και από την πορεία αυτών των διαβουλεύσεων.
Ερωτηθείς κατά πόσο ευσταθούν πληροφορίες ότι έχουν παγώσει οι διαπραγματεύσεις με την Τρόικα, επανέλαβε ότι η επαφή και η διαβούλευση, κυρίως σε τεχνοκρατικό επίπεδο με την Τρόικα συνεχίστηκε και τον Αύγουστο.
Σε ερώτηση κατά πόσο η Κυβέρνηση θα μπορεί να έχει τα λεφτά από την Τρόικα ως το Νοέμβριο για να μην αναγκαστεί σε στάση πληρωμών, ο κ. Στεφάνου τόνισε ότι «δεν πρόκειται να πάμε σε στάση πληρωμών»
Ερωτηθείς αν η Κυβέρνηση βρίσκεται ακόμα σε αναμονή απάντησης για το ρωσικό δάνειο απάντησε καταφατικά.
Πρόεδρος ΔΗΚΟ: Η ευθύνη για υπέρβαση της κρίσης ανήκει σε όλους
Αυτές τις τόσο κρίσιμες ώρες για την Κύπρο, που κρίνεται το μέλλον μας και το μέλλον των παιδιών μας, η ευθύνη για υπέρβαση της κρίσης ανήκει σε όλους, δήλωσε ο Πρόεδρος του ΔΗΚΟ Μάριος Καρογιάν, καλώντας όλους σε συμπόρευση.
Σε ομιλία του στην 24η Συνεδρία του Κεντρικού Συμβουλίου ΠΟΜΑΚ – ΠΣΕΚΑ, ο κ. Καρογιάν προέβηκε σε συσχετισμό Κυπριακού και οικονομίας, εκφράζοντας τη θέση ότι ισχυρή οικονομία δίνει ώθηση για αγώνα, ενώ το αντίθετο συμβαίνει σε μια καταρρέουσα οικονομία.
«Δεν χρειάζεται ιδιαίτερη ή εκτεταμένη πολιτική ανάλυση ούτε παράθεση βαθυστόχαστων επιχειρημάτων για να επισημάνει κανείς πως το φετινό συνέδριό σας πραγματοποιείται στην πιο κρίσιμη περίοδο της Κύπρου μετά την τουρκική εισβολή του 1974», είπε.
«Λόγω του διαχρονικού σας ενδιαφέροντος για τα δρώμενα στην Κύπρο, γνωρίζετε πάρα πολύ καλά ότι τον τελευταίο καιρό σε άκρως οριακό σημείο βρίσκεται και η κατάσταση της κυπριακής οικονομίας», συμπλήρωσε.
Συνεπώς, είπε, «στο επίκεντρο του φετινού σας συνεδρίου παράλληλα με το εθνικό μας θέμα βρίσκεται και η σημερινή κρίσιμη φάση της κυπριακής οικονομίας», προσθέτοντας ότι «θα έλεγα ότι βρίσκεται και η ευρύτερη πολιτική και θεσμική κρίση που έχουν ενώπιόν τους η Κύπρος και ο λαός μας».
Αναφέρθηκε στο συσχετισμό του Κυπριακού με την οικονομία και διερωτήθηκε κατά πόσο μια χώρα της οποίας η οικονομία θα είναι υποθηκευμένη και θα ζει με δανεικά θα έχει περιθώρια αντίστασης. Η ισχυρή οικονομία δίνει ώθηση για αγώνα, ενώ το αντίθετο συμβαίνει σε μια καταρρέουσα οικονομία, πρόσθεσε.
Ο κ. Καρογιάν συνέχισε λέγοντας ότι «θέλω να είμαι απόλυτα ειλικρινής μαζί σας: Η πολυεπίπεδη και σύνθετη κρίση που βιώνουμε δεν ήρθε εξ’ ουρανού». Δεν ήρθε, ανέφερε, «από το πουθενά». Πρόσθεσε ότι «μπορεί βεβαίως, η οικονομική κρίση να οφείλεται κυρίως σε εξωγενείς παράγοντες, όμως δεν μπορούν να παραβλεφθούν ούτε να παραγραφούν, ούτε ακόμη να δικαιολογηθούν ευθύνες εντός Κύπρου . Δυστυχώς, λάθη και ολιγωρίες, λανθασμένοι σχεδιασμοί, έμμονες ιδέες, απρονοησία και απερισκεψία μάς έφεραν ενώπιον μιας δραματικής κατάστασης έκτακτης ανάγκης», ανέφερε, εκφράζοντας την άποψη ότι «σίγουρα ευθύνες υπάρχουν και λανθασμένοι χειρισμοί έχουν γίνει»
Ο κ. Καρογιάν πρόσθεσε ότι «σ’ αυτό το κρίσιμο σταυροδρόμι αν όλες οι πολιτικές και κοινωνικές δυνάμεις του τόπου μαζί φυσικά, με το ισχυρό Κίνημα των Αποδήμων μας συνδιαμορφώσουμε συλλογικά ένα εθνικό σχέδιο αντιμετώπισης και υπέρβασης της σημερινής πολυεπίπεδης κρίσης και εργαστούμε από κοινού για την εφαρμογή του θα μπορούμε να κάμουμε την ελπίδα να ξαναζωντανέψει σ’ αυτό το πολυβασανισμένο νησί».
ΕΔΕΚ: Έκπληξη και απορία προκαλεί η συμπεριφορά εφησυχασμού από την Κυβέρνηση
Το ΚΣ ΕΔΕΚ εκφράζει έκπληξη και απορία για τη συνεχιζόμενη «συμπεριφορά εφησυχασμού» της Κυβέρνησης, η οποία και με την τρόικα «εντός των πυλών», εξακολουθεί να εμφανίζεται αμέριμνη και να μην επιδιώκει τη διαβούλευση με τις πολιτικές δυνάμεις για εξασφάλιση συναινέσεων για διαχείριση της κρίσης, δήλωσε σήμερα ο Πρόεδρος του Κινήματος Γιαννάκης Ομήρου.
Μιλώντας σε δημοσιογραφική διάσκεψη με θέμα την κυπριακή οικονομία, ο κ. Ομήρου είπε πως "θέλω να απευθύνω έκκληση για μια ακόμα φορά, προς τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας να ανταποκριθεί στην αυτονόητη ευθύνη του να διασφαλίσει συλλογική διαβούλευση και κλίμα ευρύτατων συναινέσεων σε ότι αφορά τη διαπραγμάτευση με την τρόικα και την δέσμη μέτρων που θα περιληφθούν στο μνημόνιο που θα συνομολογηθεί".
Ο κ. Ομήρου ανέφερε ότι ο εφησυχασμός, η αδράνεια, η αναβλητικότητα, οι αναστολές και οι δισταγμοί στην έγκαιρη λήψη μέτρων από την Κυβέρνηση σε συνδυασμό με την αλόγιστη συμπεριφορά των τραπεζών οδήγησαν την υγιή και ανθούσα κυπριακή οικονομία του 2008 στο Μηχανισμό στήριξης της Ε.Ε. και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου του 2012.
"Φτάσαμε, δυστυχώς, σήμερα τα νοικοκυριά να αγωνιούν και να ασφυκτιούν. Το δημοσιονομικό έλλειμμα παραμένει εκτός των στόχων που η ίδια η Κυβέρνηση έχει θέσει, με την οικονομία να προβάλει εικόνα αναξιοπιστίας. Οι επιχειρήσεις να φυτοζωούν ή να κλείνουν. Η ανεργία να έχει ξεπεράσει το 10%, ενώ στους νέους το ποσοστό να είναι πέραν του 25%", πρόσθεσε.
Για όλα αυτά, συνέχισε ο κ. Ομήρου, είχαμε εγκαίρως προειδοποιήσει, όμως, η Κυβέρνηση αρνήθηκε να μας ακούσει.
"Αγνόησε, με τρόπο συχνά υποτιμητικό, τις προτάσεις μας. Απέρριψε κάθε αίτημα για σύσκεψη των πολιτικών αρχηγών, όσο υπήρχε ακόμη χρόνος να αντιδράσουμε. Μας βάφτισε ακόμη και κινδυνολόγους. Τώρα έχει αποδειχθεί πέραν πάσης λογικής αμφιβολίας ότι η οικονομική πολιτική που ακολουθήθηκε υπήρξε ανεπαρκής, ελλειμματική και ζημιογόνος", είπε.
Είναι αυτή η πολιτική που μαζί με την ασυλλόγιστη πολιτική των τραπεζών, συνέχισε, ευθύνονται για τη σκληρή δοκιμασία που περιμένει το λαό μας, αλλά και για τον κίνδυνο απώλειας της οικονομικής και κατ’ επέκταση της εθνικής μας κυριαρχίας, με προφανείς αρνητικές συνέπειες για την εθνική μας υπόθεση.
Ως ΚΣ ΕΔΕΚ, είπε ο κ. Ομήρου, στηρίζουμε μια συγκροτημένη και αποτελεσματική διαπραγμάτευση, που θα αποτρέψει επαχθείς συνέπειες για τους εργαζόμενους και θα εμποδίζει την υποβάθμιση της ποιότητας ζωής του λαού μας.
Οικολόγοι: Αν η Κυβέρνηση αποφάσισε να παραιτηθεί, «να το κάνει αμέσως»
Η Κυβέρνηση οφείλει να ξεκαθαρίσει τις προθέσεις της γύρω από τη φημολογία περί παραίτησή της προκειμένου να αποφύγει την υπογραφή με την Τρόικα, και αν φεύγει «να το κάνει αμέσως», δηλώνουν οι Οικολόγοι.
Η Εκπρόσωπος Τύπου του Κινήματος Ελένη Χρυσοστόμου εξέφρασε ιδιαίτερη ανησυχία για την αντιπαράθεση μεταξύ Κυβέρνησης και αντιπολίτευσης γύρω από τη φημολογία για προγραμματιζόμενη παραίτηση της Κυβέρνησης Χριστόφια προκειμένου να αποφύγει την υπογραφή μνημονίου με την Τρόικα.
«Σημειώνουμε το γεγονός ότι η Κυβέρνηση δεν ξεκαθαρίζει με σαφή και αδιαμφισβήτητο τρόπο τις προθέσεις της. Τελικά, υπάρχει το ενδεχόμενο η Κυβέρνηση εάν αποτύχει να πείσει τους δανειστές της – τους οποίους η ίδια προσκάλεσε να την βοηθήσουν – να καταφύγει σε πρόωρες εκλογές», διερωτήθηκε η κ. Χρυσοστόμου.
Περιμένουμε μία σαφή απάντηση σε αυτό το ερώτημα, είπε η κ. Χρυσοστόμου και πρόσθεσε ότι «οι αμφίσημες απαντήσεις του Κυβερνητικού Εκπροσώπου δεν διαφωτίζουν. Αντίθετα συγχύζουν και περιπλέκουν την κατάσταση».
Παράλληλα, δήλωσε πως αν η Κυβέρνηση αισθάνεται ότι δεν μπορεί να διαπραγματευτεί με τους όρους που θέτει η Τρόικα οφείλει να το δηλώσει ευθέως. «Εάν επιθυμεί να ‘δραπετεύσει’ διά των εκλογών, είναι δικαίωμά της. Αυτό άλλωστε είναι και το πλέον δημοκρατικό. Όμως καθυστέρησε ήδη και δημιουργεί σύγχυση που προκαλεί ακόμα μεγαλύτερη ζημιά στην οικονομία και το λαό. Κάθε περαιτέρω καθυστέρηση είναι εγκληματική», πρόσθεσε.
Τέλος, η κ. Χρυσοστόμου είπε πως η Κυβέρνηση πρέπει να ξεκαθαρίσει τις προθέσεις της: «Μένει ή φεύγει, και αν φεύγει να το κάνει αμέσως».