Και επίσημα σήμερα η Κυπριακή Δημοκρατία εξέρχεται από το τριετές πρόγραμμα οικονομικής προσαρμογής κατά τη διάρκεια του οποίου οι πολίτες βίωσαν κούρεμα καταθέσεων και είδαν το μισθό τους όσοι παρέμειναν στην αγορά εργασίας και τα ωφελήματα τους να συρρικνώνονται σημαντικά. Το ίδιο διάστημα οι τράπεζες μετά και το κλείσιμο της Λαϊκής Τράπεζας κατάφεραν να αναδιαρθρωθούν είτε με ιδιωτικά κεφάλαια, είτε με δανεισμό από το κράτος. Πλέον αδιαπραγμάτευτος στόχος για την κυβέρνηση παραμένει η συνέχιση υλοποίησης των μεταρρυθμίσεων και η οριστική έξοδος της οικονομίας από την κατηγορία σκουπίδια ώστε να μπορεί να καλύπτει τις χρηματοδοτικές της ανάγκες μέσω των διεθνών αγορών με το χαμηλότερο δυνατό επιτόκιο. Στο κάδρο των προτεραιοτήτων βρίσκονται επίσης η περαιτέρω μείωση των κόκκινων δανείων, της ανεργίας και του δημοσίου χρέους.
Την έξοδο της Κυπριακής Δημοκρατίας από το τριετές πρόγραμμα προσαρμογής χαιρέτησαν σήμερα, εκ μέρους της Κομισιόν, ο Αντιπρόεδρος Βάλντις Ντομπρόφσκις και ο Επίτροπος επί των Οικονομικών Πιέρ Μοσκοβισί.
«Συγχαίρω και επικροτώ την Κύπρο για το γεγονός ότι έχει κάνει ό,τι απαιτείται σε όρους διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων ώστε να αλλάξει την πορεία της οικονομίας και να επιστρέψει στην ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας. Η Κύπρος, εφάρμοσε το πρόγραμμα με αποφασιστικότητα και ξεκάθαρα αποτελέσματα», είπε ο Ντομπρόφσκις.
«Αυτή είναι μια καλή μέρα για την Κύπρο και την Ευρώπη. Με την ολοκλήρωση του προγράμματος, η χώρα προχώρησε πέραν από την κρίση. Η κυπριακή οικονομία έχει επιστρέψει στην ανάπτυξη και η χώρα είναι σήμερα σε ισχυρότερη θέση. Είμαστε βέβαιοι ότι η Κύπρος θα είναι σε θέση να αντιμετωπίσει τυχόν εναπομένουσες προκλήσεις», ανέφερε ο Μοσκοβισί.
Ο κύριος Μοσκοβισί πρόσθεσε πως, η Κύπρος θα πρέπει να επανενταχθεί στο κανονικό κύκλο συντονισμού της οικονομικής πολιτικής δηλαδή, στο Ευρωπαϊκό Εξάμηνο και πως θα συνεχίσει επίσης να επωφελείται από τη στήριξη για την εφαρμογή μεταρρυθμίσεων από την Υπηρεσία Υποστήριξη Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων της Κομισιόν.
Την επίσημη έξοδο της Κύπρου από το μνημόνιο σχολίασε και ο Πρόεδρος του Δημοκρατικού Συναγερμού Αβέρωφ
«Θέλω να στείλω σήμερα ένα μεγάλο ευχαριστώ, να απευθυνθώ στην κοινωνία. Αυτοί είναι οι μεγάλοι νικητές αυτής της πορείας. Εμείς από την πλευρά μας, δηλώνουμε ξεκάθαρα πως δεν θα επιτρέψουμε σε κανέναν, να πάνε χαμένες οι θυσίες του λαού μας».
Στο μεταξύ την ίδια μέρα που η οικονομία εξήλθε του μνημονίου το Υπουργείο Οικονομικών ανακοίνωσε επιδείνωση στο δημοσιονομικό ισοζύγιο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, το δίμηνο του 2016 το πλεόνασμα μειώθηκε στα 39,2 εκ. έναντι πλεονάσματος ;102,7 εκ. το δίμηνο του 2015.