Με έκπληξη παρακολουθήσαμε και διαβάσαμε τις τελευταίες ημέρες την απίστευτη ένταση των επιθέσεων κατά της Λευκωσίας που εκπορεύονται κυρίως από φιλοκυβερνητικά μέσα στην Αθήνα.
Επιθέσεις που προέκυψαν μετά τις γνωστές αναφορές του υπουργού οικονομικών Μάκη Κεραυνού για το θέμα της βιωσιμότητας τους έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου-Κρήτης. Δημοσιογραφικές αναφορές σε ελλαδικά μέσα έβαλαν συλλήβδην στο στόχαστρο την κυπριακή πλευρά, τις οποίες φωνές σιγόνταραν και με δηλώσεις αξιωματούχοι της ελληνικής κυβέρνησης.
Φαίνεται κάποιοι κύκλοι στην Αθήνα συνειδητοποίησαν ότι η ουτοπία των «ήρεμων νερών» έχει φθάσει στο τέλος της, η επιπολαιότητα ότι οι τουρκικές αντιδράσεις θα ξεπεραστούν σε κάποια φάση αποδείχθηκε όνειρο θερινής νυχτός και οι δηλώσεις Κεραυνού τους έδωσαν ίσως το κατάλληλο άλλοθι για να μετακυλήσουν την προσοχή από το μεγαλύτερο εμπόδιο για την υλοποίηση του Great Sea Interconnector που είναι το γεωπολιτικό εξαιτίας των προσκομμάτων που θέτει η Άγκυρα.
GSI: Αυξάνει τις πιέσεις η Αθήνα – Ρίχνει τους τόνους η Λευκωσία (ΒΙΝΤΕΟ)
Θα μπορεί κάποιος να διερωτηθεί γιατί τους τελευταίους 14 μήνες και μετά τα γεγονότα της Κάσου στις 23 Ιουλίου του ‘24, δεν έγινε ούτε μια απόπειρα για έρευνα από ελληνικής πλευράς έξω από τα έξι ναυτικά μίλια των χωρικών της υδάτων; Γιατί αίφνης τις τελευταίες ημέρες κάποιοι κύκλοι ανέσυραν την σπάθη και βροντοφωνάζουν ότι οι εργασίες θα επαναρχίσουν, χωρίς ωστόσο επί του πεδίου να υπάρχουν απτές αποδείξεις επί τούτου;
Στη γλώσσα του λαού, οποίος έχει ελάχιστη γνώση των δεδομένων, ακούει «βερεσιέ» τα περί προγραμματισμένης ολοκλήρωσης τον Ιούλιο του ‘24 των εργασιών από το ιταλικό σκάφος. Αυτό κάποιος εύκολα μπορεί να το αντικρούσει βάζοντας στο χάρτη την περιοχή της Navtex που εξέδωσε η υδρογραφική υπηρεσία του ελληνικού πολεμικού ναυτικού και συγκεκριμένα ο σταθμός του Ηρακλείου και συγκρίνοντας το με το που κινήθηκε το ιταλικό ερευνητικό σκάφος Ievoli Relume, όπως η πορεία του καταγράφηκε από εξειδικευμένες και ανοικτές πηγές (πχ ιστοσελίδα Marine Traffic).
GSI: Στο μικροσκόπιο η διάθεση εκατομμυρίων από ευρω-ταμεία (ΒΙΝΤΕΟ)
Η δήλωση του Κυπρίου Υπουργού Οικονομικών ήταν σίγουρα επικοινωνιακό λάθος. Έδωσε το πρόσχημα που έψαχναν κάποιοι στην Αθήνα για να κρύψουν κάτω από το χαλί τη διστακτικότητα τους, να ξεπεράσουν αυτό που ονομάζουμε ως γεωπολιτικό ρίσκο. Από την άλλη ο κ. Κεραυνός εξέφρασε μεγαλοφώνως κάποιες θέσεις που εκτός από λογικές είναι κυρίως δίκαιες.
Δηλαδή ότι θα πρέπει να διασφαλιστεί η συνέχεια των εργασιών για την ολοκλήρωση του έργου, καθώς επίσης και η οικονομική βιωσιμότητα του. Είναι άδικο όμως το τέλμα στο οποίο έχουν περιέλθει οι εργασίες τον τελευταίο ένα και πλέον χρόνο, να επιχειρείται να αποδοθεί στην κυπριακή πλευρά, και κάποιοι ίσως και λόγους εσωτερικούς εάν όχι και ενδοκυβερνητικούς, να παραβλέπουν τις προσπάθειες της Τουρκίας για δημιουργία γκρίζων ζωνών.
Ευθύνες στον ΑΔΜΗΕ για την καθυστέρηση του GSI (ΒΙΝΤΕΟ)
Το πλέον όμως προβληματικό, είναι το γεγονός ότι για ένα θέμα ζωτικής εθνικής σημασίας, προέκυψε ξεκάθαρη έλλειψη επικοινωνίας μεταξύ Αθηνών και Λευκωσίας, αφού όπως όλα συνηγορούν δεν αναλήφθηκε από εκατέρωθεν τις πλευρές πρωτοβουλία για συνεννόηση και εκτόνωση της κατάστασης.
ΥΓ Μια καλή απόδειξη των προθέσεων της Ελλάδας για τα όσα δημοσίως διακηρύσσει το τελευταίο διάστημα κυρίως ο υπουργός Εξωτερικών της, θα ήταν η κατάθεση συντεταγμένων για οριοθέτηση ΑΟΖ στην Ανατολική Μεσόγειο.