Πρωταγωνιστής της νέας προσπάθειας για λήψη αποφάσεων με ειδική πλειοψηφία και όχι με ομοφωνία, είναι ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Αντόνιο Κόστα.
Όπως πληροφορείται ο ΑΝΤΕΝΝΑ, ο Πορτογάλος αξιωματούχος, έριξε στο τραπέζι μια περίεργη ιδέα στο πρόσφατο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο.
Υπό το φως της απόφασης της Ουγγαρίας να μπλοκάρει το άνοιγμα διαπραγματευτικών κεφαλαίων της Ουκρανίας, ο κ. Κόστα πρότεινε την τροποποίηση του διαπραγματευτικού πλαισίου, με ενισχυμένη ειδική πλειοψηφία, ώστε να παρακαμφθεί το βέτο της Βουδαπέστης. Εξίσου ενδιαφέρον είναι ότι ανάλογη ιδέα είχαν υποβάλει από κοινού η Γερμανία και η Σλοβενία, πριν από 18 μήνες.
Η ευφάνταστη ιδέα προκάλεσε συζητήσεις, καθώς προϋποθέτει την κατάργηση του δικαιώματος βέτο των κρατών-μελών, ακόμη και σε ζητήματα διεύρυνσης. Κάτι που θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν κι άλλες υποψήφιες χώρες, πέραν της Ουκρανίας, όπως για παράδειγμα η Τουρκία.
Ως εκ τούτου, σύμφωνα με τις πληροφορίες του ΑΝΤΕΝΝΑ, το θέμα τέθηκε στην Επιτροπή Μονίμων Αντιπροσώπων COREPER. Εκεί, η Νομική Υπηρεσία του Συμβουλίου είπε ότι τροποποίηση διαπραγματευτικών πλαισίων μπορεί να γίνει αποκλειστικά και μόνο με ομόφωνη απόφαση. Ωστόσο, η Νομική Υπηρεσία πρόσθεσε ότι υπάρχουν άλλοι πρακτικοί τρόποι για την προώθηση της ενταξιακής πορείας μιας υποψήφιας χώρας, χωρίς νομικές επιπλοκές, αφήνοντας ανοικτό παράθυρο.
Οι ίδιες πληροφορίες του ΑΝΤΕΝΝΑ, αναφέρουν ότι η Λευκωσία έστειλε τα δικά της μηνύματα, επισημαίνοντας την ανάγκη τήρησης της συμφωνημένης διαδικασίας/μεθοδολογίας στη λήψη των αποφάσεων. Δηλαδή της ομοφωνίας.
Πάντως, ο διευθυντής του γραφείου του προέδρου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου επεχείρησε να υποβαθμίσει το θέμα και να το ρίξει στα μαλακά. Είπε ότι η αναφορά του Αντόνιο Κόστα δεν ήταν ούτε πρόταση, ούτε τίθεται στο τραπέζι προς λήψη απόφασης. Υποστήριξε ότι ήταν απλά μια έκφραση δυσφορίας για το μπλοκάρισμα της ενταξιακής διαδικασίας της Ουκρανίας και της Μολδαβίας.