Ολοκληρώθηκε η συνεδρία του Εθνικού Συμβουλίου υπό τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Νίκο Χριστοδουλίδη, στο Προεδρικό Μέγαρο.
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ενημέρωσε τα μέλη του Εθνικού Συμβουλίου για τις σημαντικές συναντήσεις που είχε στη Νέα Υόρκη, όπου μετέβη στο πλαίσιο της Γενικής Συνέλευσης των Ηνωμένων Εθνών. Ο Πρόεδροςενημέρωσε το σύνολο της πολιτικής ηγεσίας και για την εξέλιξη σε σχέση με την πραγματοποίηση της κοινής συνάντησης με τον κ. Τατάρ στην παρουσία του Γενικού Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών.
Ο ΠτΔ αναχωρεί για τη Νέα Υόρκη έχοντας την στήριξη των μελών του Εθνικού Συμβουλίου, πλην του ΕΛΑΜ.
Μετά το πέρας του Εθνικού ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, Κωνσταντίνος Λετυμπιώτης είπε ότι «ο Πρόεδρος προσέρχεται σε αυτή την κοινή συνάντηση ενισχυμένος γιατί ακριβώς αναγνωρίζεται η θετική αυτή εξέλιξη, το αποτέλεσμα των δικών μας διαχρονικών θέσεων, το αποτέλεσμα της ανάληψης πρωτοβουλιών από πλευράς της ΚΔ, της επιμονής, της συνέπειας και της συνέχειας στις προσπάθειες τις οποίες καταβάλλουμε».
Συνέχισε λέγοντας πως «προσερχόμαστε σε αυτή την κοινή συνάντηση με εποικοδομητική διάθεση με ειλικρινή πολιτική βούληση πάντοτε εντός του συμφωνημένου πλαισίου με στόχο την επανέναρξη των διαπραγματεύσεων από το σημείο που έχουν διακοπεί, διασφαλίζοντας πάντα το κεκτημένο της προηγούμενης διαπραγματευτικής διαδικασίας.»
Σημείωσε δε πως «ελπίζουμε η ίδια ειλικρινής πολιτική βούληση να υπάρχει και από την άλλη πλευρά και αυτή η κοινή συνάντηση να αποτελέσει το εφαλτήριο της επανέναρξης των διαπραγματεύσεων.»
Ερωτηθείς αν η πλευράς μας έχει διασφαλίσει ότι αυτή η συνάντηση θα μείνει εντός του πλαισίου, ο Εκπρόσωπος είπε ότι «ο συγκαλών αυτή τη συνάντηση, οι όροι εντολής του απορρέουν από τα ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών, τα οποία με σαφήνεια και κάθε φορά επαναλαμβάνουν το συμφωνημένο πλαίσιο. Προσήλωση την οποία μας επανέλαβαν και τα 5 μόνιμα μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών στο γεύμα που παρέθεσε ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης κατά την παραμονή του στη Νέα Υόρκη. Αυτή η κοινή συνάντηση, σας θυμίζω, ήταν μια προσπάθεια δική μας από την πρώτη στιγμή. Ήταν κάτι το οποίο επιδιώκαμε και είναι κάτι το οποίο επιδιώκουμε. Θεωρούμε ότι είναι το πρώτο αυτονόητο βήμα ο διάλογος, και αυτόν τον διάλογο που επιδιώκουμε, που επιθυμούμε. Γιατί ακριβώς έχουμε απόλυτη εμπιστοσύνη στην ορθότητα των θέσεών μας, αλλά και στα οφέλη που μπορούν να προκύψουν από την επίλυση του Κυπριακού, στη βάση πάντοτε του συμφωνημένου πλαισίου. Αυτό δηλαδή της διζωνικής δικοινοτικής Ομοσπονδίας με πολιτική ισότητα».
Σε άλλη ερώτηση, ο Εκπρόσωπος είπε ότι «η έκθεση της κυρίας και αυτό είναι γνωστό, έχει ολοκληρωθεί, έχει εκπονηθεί από την προσωπική απεσταλμένη του Γενικού Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών και έχει παραδοθεί στον ίδιο τον Γενικό Γραμματέα και είναι στη βάση και αυτής της έκθεσης που ο Γενικός Γραμματέας θα παραθέσει και τις δικές του απόψεις για τα επόμενα βήματα. Αντιλαμβάνεστε ότι η σημασία, ή αξία μιας κοινής συνάντησης στην παρουσία του Γενικού Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών δεν μπορεί ούτε να υποβαθμιστεί ούτε να θεωρηθεί αμελητέα».
Πρόσθεσε ότι ο ΓΓ των ΗΕ «γνωρίζει το κυπριακό ζήτημα, έχει ασχοληθεί ο ίδιος άλλωστε και στην προηγούμενη διαπραγματευτική διαδικασία και ασφαλώς είναι και οι δικές του σκέψεις, οι δικές του απόψεις (που αφορούν) για τα επόμενα βήματα που μπορούν να αναληφθούν πάντοτε εντός του συμφωνημένου πλαισίου προς τον ορίζοντα της επανέναρξης των διαπραγματεύσεων».
Στην συνεδρία ήταν παρόν ο τέως Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης, η Πρόεδρος της Βουλής και Πρόεδρος του ΔΗΣΥ, Αννίτα Δημητρίου, ο Γενικός Γραμματέας του ΑΚΕΛ, Στέφανος Στεφάνου, ο Πρόεδρος του ΔΗΚΟ, Νικόλας Παπαδόπουλος, ο Πρόεδρος του ΕΛΑΜ, Χρίστος Χρίστου, ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ, Μαρίνος Σιζόπουλος, ο Πρόεδρος της ΔΗΠΑ, Μάριος Καρογιάν, και ο Κυριάκος Τσιμίλλης, Αντιπρόεδρος Α’ του Κινήματος Οικολόγων Συνεργασία Πολιτών.
Μετά το πέρας του Εθνικού Συμβουλίου οι πολιτικοί αρχηγοί προέβησαν σε δηλώσεις.
Α. Δημητρίου: Σημαντική η πρόσκληση από ΓΓ, ορθά ο ΠτΔ ανταποκρίθηκε θετικά
Δεν έχουμε την πολυτέλεια να περιμένουμε άλλα 5 ή 7 χρόνια για λύση, δήλωσε η Πρόεδρος της Βουλής και Πρόεδρος του ΔΗΣΥ μετά την συνεδρία του Εθνικού Συμβουλίου λέγοντας πως πρέπει να επιμείνει η ε/κ πλευρά σε επανέναρξη των διαπραγματεύσεων με διαφύλαξη του διαπραγματευτικού κεκτημένου.
Σε δηλώσεις της μετά από τη συνεδρία του Εθνικού Συμβουλίου, η Αννίτα Δημητρίου είπε ότι η τελευταία συνάντηση των δύο ηγετών στην παρουσία του ΓΓ του ΟΗΕ έγινε στο Βερολίνο το 2019 και από αυτή τη σκοπιά θεωρεί πολύ σημαντική την πρόκληση από τον ΓΓ και ορθά ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ανταποκρίθηκε θετικά. «Σε αυτή την προσπάθεια θα έχει την αμέριστη συμπαράστασή μας. Η συνάντηση των δύο ηγετών με τον ΓΓ αποτελεί την ευκαιρία να καταθέσουμε την ετοιμότητά μας, την ειλικρινή μας βούληση για επανέναρξη των διαπραγματεύσεων», ανέφερε.
Δεν έχουμε ψευδαισθήσεις για τις δυσκολίες που θα αντιμετωπίσουμε, πρόσθεσε. «Ανεξάρτητα όμως από την στάση που θα τηρήσει η τουρκική πλευρά εμείς πρέπει να επιμένουμε στην επανέναρξη των διαπραγματεύσεων από το σημείο που διακόπηκαν διαφυλάσσοντας το διαπραγματευτικό κεκτημένο, στη βάση των παραμέτρων και της φιλοσοφίας που έθεσε ο ΓΓ και των συγκλίσεων που είχαν επιτευχθεί μέχρι και το Κραν Μοντανά», σημείωσε.
Η κ. Δημητρίου εξήγησε ότι εννοεί τα ζητήματα της διακυβέρνησης, την πολιτική ισότητα, τα 6 σημεία του πλαισίου Γκουτέρες. «(Αυτά) πρέπει να γίνει σαφές ότι αποτελούν θέσεις της δικής μας πλευράς».
Δεν έχουμε την πολυτέλεια να περιμένουμε άλλα 5 ή 7 χρόνια για ν’ αναζητήσουμε λύση, γιατί θα είναι πολύ αργά. Σ’ ένα ρευστό σκηνικό που αναδιατάσσεται ταχύτατα, όπως το σημερινό, οφείλουμε εμείς να ορίσουμε το μέλλον μας, κατέληξε η Πρόεδρος του ΔΗΣΥ ευχόμενη «να πάνε όλα καλά».
ΓΓ του ΑΚΕΛ: Θετικό το γεγονός της άτυπης συνάντησης
Θετικό χαρακτήρισε το γεγονός της άτυπης συνάντησης στη Νέα Υόρκη ο ΓΓ του ΑΚΕΛ Στέφανος Στεφάνου σε δηλώσεις του μετά από τη συνεδρία του Εθνικού Συμβουλίου.
«Είναι θετικό το γεγονός γιατί μετά από μια μακρά περίοδο στασιμότητας και έλλειψης εξελίξεων, ο ΓΓ του ΟΗΕ έχει συγκαλέσει αυτή την άτυπη συνάντηση» είπε ο κ. Στεφάνου, προσθέτοντας ότι θα πρέπει σε αυτό το δείπνο η ε/κ πλευρά να πάει με θετικό και δημιουργικό πνεύμα.
Και αυτό, είπε, «γιατί είμαστε εμείς που θέλουμε να αποδείξουμε ότι πράγματι θέλουμε να τερματιστεί το μακροβιότερο αδιέξοδο που υπάρχει ποτέ στο Κυπριακό και να επαναρχίσουν οι διαπραγματεύσεις από το σημείο που διακόπηκαν το 2017 στο Κραν Μοντανά και να εκφράσουμε ετοιμότητα για διαπραγμάτευση στη βάση του πλαισίου Γκουτέρες διαφυλάσσοντας όλες τις επιτευχθείσες συγκλίσεις».
Ανέφερε ότι μετά το πέρας της συνάντησης αυτής θα επανέλθουν στο Εθνικό Συμβούλιο θα αξιολογήσουν το τι έχει διαμοιφθεί στη συνάντηση και να δουν πως να συνεχίσουν.
Το λέω, πρόσθεσε, διότι από τη στιγμή που ο ΓΓ του ΟΗΕ έχει αποφασίσει να συγκαλέσει αυτή τη άτυπη συνάντηση σημαίνει ότι ο ΟΗΕ έχει στο μυαλό του ποια ενδεχομένως να είναι τα επόμενα βήματα.
Εμείς πρέπει να είμαστε έτοιμοι για τη συνάντηση και το πώς θα συνεχίσουμε πάρα κάτω, κατέληξε ο κ. Στεφάνου.
Σημαντική και θετική εξέλιξη η τριμερής στη Νέα Υόρκη είπε ο Πρόεδρος του ΔΗΚΟ
Σημαντική και θετική εξέλιξη χαρακτήρισε ο Πρόεδρος του Δημοκρατικού Κόμματος (ΔΗΚΟ), Νικόλας Παπαδόπουλος την επικείμενη τριμερή συνάντηση στην Νέα Υόρκη υπό την αιγίδα του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών λέγοντας ότι με σωστή προετοιμασία είναι δυνατόν να οδηγηθούμε σε επανέναρξη των διαπραγματεύσεων.
Μετά τη συνεδρία του Εθνικού Συμβουλίου ο Πρόεδρος του ΔΗΚΟ δήλωσε ότι «η επικείμενη τριμερής συνάντηση του Προέδρου της Δημοκρατίας, Νίκου Χριστοδουλίδη και του Τ/κ ηγέτη, Ερσίν Τατάρ υπό την αιγίδα του ΟΗΕ είναι μια σημαντική και θετική εξέλιξη καθώς μετά από μια μακρά περίοδο στασιμότητας έχουμε μία συνάντηση των ηγετών των δύο κοινοτήτων».
Πρόσθεσε ότι «θεωρούμε πως αυτή η συνάντηση θα πρέπει να διεξαχθεί στο συγκεκριμένο πλαίσιο που καθορίζουν τα σχετικά ψηφίσματα του ΟΗΕ».
Όπως είπε ο κ. Παπαδόπουλος «σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αποδεχθεί η δική μας πλευρά την αλλαγή της βάσης της διαπραγμάτευσης του Κυπριακού σε αυτό που επιδιώκει η τουρκική πλευρά, δηλαδή, στη βάση των δύο κρατών».
Εξέφρασε την στήριξη του ΔΗΚΟ προς τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας σε αυτή την προσπάθεια λέγοντας πως «είμαστε αισιόδοξοι ότι με την σωστή προετοιμασία μπορούμε να πιέσουμε και να πείσουμε να καθοριστεί μια αποτελεσματική διαδικασία η οποία θα μας επαναφέρει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων».
Καταλήγοντας ο κ. Παπαδόπουλος, «ευχήθηκε στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, «κάθε επιτυχία».
Δεν υπάρχουν προϋποθέσεις στην παρούσα φάση για θετικές συζητήσεις για Κυπριακό, λέει ο Χρίστου
Στην παρούσα φάση δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις και το κατάλληλο κλίμα, ώστε να γίνουν θετικές συζητήσεις, για επίλυση του κυπριακού προβλήματος, δήλωσε ο Πρόεδρος του ΕΛΑΜ, Χρίστος Χρίστου, ο οποίος τόνισε πως το ζητούμενο είναι να χαραχτεί μια νέα στρατηγική, η οποία θα έχει ως στόχο να περιορίσει τη στρατηγική, που ακολουθεί η Τουρκία.
Σε δηλώσεις του, μετά τη συνεδρία του Εθνικού Συμβούλιου, ενόψει του τριμερούς δείπνου της 15ης Οκτωβρίου στη Νέα Υόρκη, ο κ. Χρίστου είπε ότι κατά τη συνεδρία το κόμμα του εξέφρασε στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας τη διαφωνία του για τη συμμετοχή της Κυπριακής Δημοκρατίας στη συγκεκριμένη συνάντηση.
«Πιστεύουμε», είπε, «ότι στην παρούσα φάση δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις και το κατάλληλο κλίμα ώστε να γίνουν θετικές συζητήσεις για επίλυση του κυπριακού προβλήματος».
Σημείωσε ότι οι στόχοι της Τουρκίας παραμένουν και σε αυτή τη φάση θέλει να δικαιώσει τα τετελεσμένα της κατοχής και της εισβολής, ενώ πρόσθεσε ότι σε δεύτερη φάση θέλει να προχωρήσει σταδιακά σε πλήρη τουρκοποίηση της Κύπρου.
Σύμφωνα με τον Πρόεδρο του ΕΛΑΜ, «το ζητούμενο είναι να χαραχτεί μια νέα στρατηγική, η οποία θα έχει ως στόχο να περιορίσει τη στρατηγική που ακολουθεί η Τουρκία και πρωτίστως να αξιοποιήσει τη θέση της Κυπριακής Δημοκρατίας μέσα στους κόλπους της ΕΕ».
Ανέφερε, εξάλλου, ότι το ζητούμενο για το κόμμα του «είναι να επιβληθεί εμπάργκο όπλων από όλες τις ευρωπαϊκές χώρες στην Τουρκία, η οποία συνεχίζει την κατοχή του 37% της Κύπρου».
Εισηγήσεις ΕΔΕΚ προς τον ΠτΔ ενόψει δείπνου στο Εθνικό Συμβούλιο
Συγκεκριμένες εισηγήσεις κατέθεσε η ΕΔΕΕΚ στο Εθνικό Συμβούλιο ενόψει του άτυπου δείπνου «για το πώς πρέπει να διαχειριστεί τόσο σε επίπεδο διαδικασίας, όσο και σε επίπεδο ουσίας, ώστε ν’ αποφευχθούν οι παγίδες που τυχόν να κρύβονται πίσω από την σύγκληση αυτού του δείπνου», δήλωσε ο Πρόεδρος του κόμματος, Μαρίνος Σιζόπουλος μετά το τέλος της συνεδρίας του σώματος.
Είναι πολύ καλά γνωστό, συνέχισε ο κ. Σιζόπουλος, ότι από την πλευρά της Τουρκίας επιχειρείται σε επίπεδο διαδικασίας και ουσίας, που αφορά το περιεχόμενο της λύσης, να κεφαλαιοποιήσει πρόσθετα πολιτικά οφέλη, είτε σε περίπτωση αποτυχίας να μην της καταλογιστούν οποιεσδήποτε ευθύνες. «Αλλά οι ευθύνες να κατανεμηθούν και στη δική μας πλευρά ώστε η Τουρκία να μπορεί να συνεχίζει το ρόλο και το έργο, το οποίο επιδιώκει όσον αφορά το Κυπριακό», ανέφερε.
Ο κ. Σιζόπουλος είπε ότι γι’ αυτό το λόγο μια από τις υποδείξεις που έκανε η ΕΔΕΚ στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας είναι ότι «η οποιαδήποτε επανέναρξη των συνομιλιών, οπωσδήποτε όχι σε επίπεδο 4+1, θα πρέπει να έχει ως προτεραιότητα την διεθνή πτυχή του Κυπριακού ως θέματος εισβολής, συνεχιζόμενης κατοχής και παράνομου εποικισμού». Να συζητηθούν καταρχήν, πρόσθεσε, τα θέματα των εγγυήσεων, της ασφάλειας και της πλήρους αποχώρησης των τουρκικών στρατευμάτων πριν από την εφαρμογή της οποιαδήποτε μορφής λύσης.
«Κι αν κι εφόσον υπάρχει κατάληξη, τότε ουσιαστικά να μπορέσουμε σ’ ένα δεύτερο στάδιο να συζητήσουμε και να διαμορφώσουμε τα θέματα της εσωτερικής διακυβέρνησης». Επί του παρόντος, ανέφερε, δεν υπάρχει λόγος να υπεισέλθει σε περισσότερες λεπτομέρειες για τις εισηγήσεις της ΕΔΕΚ.
Είμαστε σε ένα πολύ λεπτό σημείο, δήλωσε ο Πρόεδρος της Δημοκρατικής Παράταξης
Είμαστε σε ένα πολύ λεπτό σημείο, δήλωσε ο Πρόεδρος της Δημοκρατικής Παράταξης Μάριος Καρογιάν, μετά τη σύσκεψη του Εθνικού Συμβουλίου, εκφράζοντας παράλληλα την στήριξη της ΔΗΠΑ στις προσπάθειες του Προέδρου της Δημοκρατίας.
Στις δηλώσεις του ο κ. Καρογιάν είπε ότι ο Πρόεδρος τους ενημέρωσε για τις εξελίξεις και ζήτησε τις απόψεις τους ενόψει της συνάντησης με τον Τ/κ ηγέτη στο άτυπο δείπνο με τον ΓΓ του ΟΗΕ.
«Είμαστε σε ένα πολύ λεπτό σημείο» είπε ο κ. Καρογιάν προσθέτοντας ότι είναι γνωστές οι θέσεις της Τουρκίας, και οι κινήσεις που κάναμε ως ε/κ πλευρά για να αναθερμανθεί το κλίμα και να αναζητήσουμε την επανέναρξη των διαπραγματεύσεων, λέγοντας ότι δεν ήταν εύκολο εγχείρημα αυτό που επιχείρησε ο Πρόεδρος όλη αυτή την περίοδο.
Η ΔΗΠΑ, είπε ο κ. Καρογιάν, έθεσε τις εισηγήσεις της και ανέφερε ότι ο Πρόεδρος έκανε την απαραίτητη προεργασία για να υπάρξει όσο το δυνατό η καλύτερη διαδικασία στο άτύπο δείπνο.
Η παράταξη, είπε επανέλαβε την ετοιμότητά της να συμβάλει ουσιαστικά στις προσπάθειες για επανέναρξη των διαπραγματεύσεων, και είπε πως ο Πρόεδρος θα έχει τη στήριξή τους.
Μακάρι, είπε, να γίνει η επανέναρξη των διαπραγματεύσεων στη βάση του συμφωνημένου πλαισίου, των ψηφισμάτων του ΟΗΕ, και του ευρωπαϊκού κεκτημένου.
Εξέφρασε την προσδοκία η συνάντηση αυτή που πραγματοποιείται μετά από χρόνια να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για να βγάλουν το Κυπριακό από το αδιέξοδο και να το θέσουν στις ράγες μιας διαπραγμάτευσης για να υπάρξει η επανένωση και απελευθέρωση του τόπου μας.