Στην κρίσιμη συνάντηση της Τρίτης στη Λευκωσία με την συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων πλευρών στο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου - Κρήτης, επενδύει η Λευκωσία για να υπάρξει ξεκαθάρισμα των πολιτικών, οικονομικών και νομικών πτυχών του έργου και να λάβει τις απαραίτητες διαβεβαιώσεις για να ανάψει το πράσινο φως ώστε προχωρήσουν οι εργασίες.
Με πρώτο στόχο να αποφευχθεί ναυάγιο του Great Sea Interconnector και να βρεθεί κοινός βηματισμός για να προχωρήσει το έργο, όπως ανακοινώθηκε στο ίδιο τραπέζι θα βρεθούν εκ μέρους της κυπριακής Δημοκρατίας οι υπουργοί Ενέργεια και οικονομικών, η υφυπουργός παρά τω Προέδρω και η Νομική Υπηρεσία, ο υπουργός Ενέργειας της ελληνικής κυβέρνησης, εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, του ΑΔΜΗΕ φορέα υλοποίησης και της γαλλικής εταιρείας εταιρίας Nexans που κατασκευάζει το καλώδιο.
Ο πρόεδρος της Δημοκρατίας σε δηλώσεις το πρωί προσερχόμενος στην Γ΄ Τεχνική Σχολή Αρχαγγέλου Μιχαήλ στη Λευκωσία, απάντησε στην κριτική που δέχεται ένθεν και ένθεν η κυβέρνηση για τους χειρισμούς, σημειώνοντας ότι είναι υπόλογοι μόνο στον κυπριακό λαό.
« Έχουμε δει στην Ιστορία αυτής της Δημοκρατίας τι έγινε με μεγάλα έργα, με μεγάλης στρατηγικής σημασίας έργα και πού κατέληξαν. Εμείς, ως υπεύθυνη διακυβέρνηση, θα πάρουμε μια απόφαση και δεν θα φεσώσουμε ούτε οικονομικά το κράτος ούτε τους πολίτες σίγουρα. Η απόφασή μας θα στηριχθεί σε πραγματικά δεδομένα και δεν θα έχει καμιά, είτε εποικοδομητική ή όχι, ασάφεια», σημείωσε ο ΠτΔ.
Απέρριψε τις αναφορές για διγλωσσία στην κυβέρνηση και έριξε καρφιά σε όσους διαφωνούν με την υλοποίηση του Gret Sea Interconnector, καλώντας την κοινωνία να διερωτηθεί γιατί κάποιοι άλλαξαν άρδην θέσεις στην πορεία του χρόνου και σήμερα υποστηρίζουν εκ διαμέτρου αντίθετες θέσεις σε σχέση με αυτές που είχαν στο παρελθόν.
«Παρακολουθώ με μεγάλο ενδιαφέρον τις έντονες τοποθετήσεις κάποιων Μέσων Μαζικής ενημέρωσης, είτε υπέρ είτε εναντίον αυτού του στρατηγικής σημασίας έργου. Παρακολουθώ με πολύ ενδιαφέρον τις τοποθετήσεις κάποιων πολιτικών προσώπων, είτε υπέρ είτε εναντίον. Ξεχνούν φαίνεται τι έλεγαν πριν ένα χρόνο, πριν δύο χρόνια, πριν τρία χρόνια, τι έκαναν όταν χειρίζονταν το συγκεκριμένο θέμα», ανέφερε ο ΠτΔ.
Νωρίτερα ο τέως πρόεδρος του Δημοκρατικού Συναγερμού Αβέρωφ Νεοφύτου και μετά τη χθεσινή ανακοίνωση της Πινδάρου που εξέφρασε στήριξη στο έργο, μιλώντας στο κρατικό ραδιόφωνο εκτίμησε ότι με άλυτο το κυπριακό κανένα ενεργειακό έργο δεν θα ολοκληρωθεί.
«Θα περίμενα η Ελλάδα να πει στον ΑΔΜΗΕ ότι εγώ εγγυούμαι για τον γεωπολιτικό κίνδυνο και ας τολμήσει η Τουρκία να παρεμποδίσει το έργο!», είπε.
Σε χθεσινή ανακοίνωση η Πινδάρου εξέφρασε στήριξη στο έργο/
Αμερικανική παρέμβαση
Παρέμβαση εκφράζοντας την αναφανδόν αμερικανική στήριξη στην υλοποίηση του έργου, έκανε το πρωί η πρέσβειρα των Ηνωμένων Πολιτειών στη Λευκωσία μιλώντας στην συνάντηση του Economist στη Θεσσαλονίκη.
«Η Κύπρος είναι πολύ σημαντική για εμάς στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και η διασφάλιση της ενεργειακής τροφοδοσίας είναι σημαντική για την ίδια την Κύπρο και τους πολίτες. Επαναλαμβάνω, τώρα είναι στιγμή και αν περάσει αυτή η ευκαιρία θα είναι πολύ δύσκολό μετά να ξανά επιστρέψει και η Κύπρος θα μείνει να καίει μαζούτ την ώρα που υπάρχει ανάγκη για Πράσινη Μετάβαση», επισήμανε η Τζούλι Φίσερ.
Σύμφωνα με πληροφορίες σε εξέλιξη έστω και σε πρώιμο στάδιο βρίσκεται προσπάθεια προσέλκυσης επενδυτών από τις Ηνωμένες Πολιτείες για συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο του έργου, εξέλιξη που θεωρείται ότι θα το θωρακίσει έστω και σε κάποιο βαθμό απέναντι σε γεωπολιτικούς κινδύνους.
Αυτή την προοπτική, κλήθηκε να σχολιάσει ο κυβερνητικός εκπρόσωπος.
«Δεν μπορούμε ούτε να αποκλείσουμε, αλλά ούτε να μιλήσουμε με βεβαιότητα. Επιδίωξη της Λευκωσίας είναι σε όλα αυτά τα έργα στρατηγικού ενδιαφέροντος να υπάρχει αυτό το ενδιαφέρον και από χώρες και ασφαλώς μια χώρα όπως είναι οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής το να εκφράζει τη στήριξή της είναι ψήφος εμπιστοσύνης και στην ίδια την Κυπριακή Δημοκρατία», τόνισε ο Κωνσταντίνος Λετυμπιώτης.
Σύννεφα στις σχέσεις;
Για δυσαρέσκεια της Αθήνας για τους χειρισμούς της κυπριακής πλευράς κάνουν λόγο ελλαδικά δημοσιεύματα επικαλούμενα αρμόδιες πηγές. Ενώ για τις εξελίξεις που προέκυψαν μετά την καταρχήν συμφωνία που επιτεύχθηκε την περασμένη Δευτέρα, ερωτήθηκε από το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων ο υπουργός ενέργειας της ελληνικής κυβέρνησης Θεόδωρος Σκυλακάκης.
«Δεν έγιναν αυτά που περιμέναμε. Θα έχουμε την ευκαιρία να συζητήσουμε το θέμα την Τρίτη σε σύσκεψη που συγκάλεσε ο πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας και στην οποία ενημερώθηκα από τον Κύπριο υπουργό Ενέργειας ότι θα συμμετάσχω», υπογράμμισε ο κ. Σκυλακάκης.
Τις πληροφορίες για σύννεφα στις σχέσεις Αθηνών – Λευκωσίας απέρριψε ωστόσο ο Κωνσταντίνος Λετυμπιώτης
Ενώ δεν σχολίασε τις αναφορές για δυσαρέσκεια και της κυπριακής πλευράς εξαιτίας ενδεχόμενων πιέσεων που δέχεται και των απειλών από μέρους του ΑΔΜΗΕ για νομικές επιπτώσεις σε περίπτωση εγκατάλειψης του έργου.
«Δεν τίθεται ζήτημα εμπιστοσύνης, εδώ είναι ζήτημα ενός μεγάλου έργου, ενός έργου κοινού ενδιαφέροντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και νομίζω αυτό θα είναι η απαίτηση όλων εσάς αλλά και της κοινωνίας που μας παρακολουθεί, ότι δεν πρέπει να υπάρχουν γκρίζες ζώνες ή ασάφειες.», ανέφερε ο κ. Λετυμπιώτης.
Τέλος ο εκπρόσωπος της κυβέρνησης, ανέφερε ότι θα πέσει άπλετο φως σε όλες τις πτυχές του θέματος, με αφορμή την επιστολή που απέστειλε η βουλεύτρια του ΑΚΕΛ Ειρήνη Χαραλαμπίδου και με την οποία ζητά τη διερεύνηση του ρόλου που διαδραμάτισαν τρία συγκεκριμένα στελέχη της προηγούμενης κυβέρνησης στην σύναψη της συμφωνίας για την ηλεκτρική διασύνδεση με τον αρχικό φορέα υλοποίησης.