Τορπιλίζει κάθε προσδοκία για την σύγκλιση ακόμη και άτυπης τριμερούς συνάντησης ο Ερσίν Τατάρ. Δήλωσε ότι δεν βλέπει λόγο για αποδοχή της πρότασης Γκουτέρες για πραγματοποίηση συνάντησης στις 13 Αυγούστου στη Νέα Υόρκη και επανέλαβε τους απαράδεκτους όρους που θέτει για να επιστρέψει στις συνομιλίες. Για απαξίωση και φόβο για διάλογο, από πλευράς Τατάρ κάνει λόγο ο πρόεδρος της Δημοκρατίας.
Πριν ο αλέκτωρ λαλήσει, ο Ερσίν Τατάρ έσπευσε να διαμηνύσει ότι δεν πρόκειται να ανταποκριθεί θετικά στην πραγματοποίηση τριμερούς συνάντησης.
Μετά τη χθεσινοβραδινή αποκάλυψή του πρόεδρου της Δημοκρατίας στην αντικατοχική εκδήλωση του Δήμου Αμμοχώστου για την ύπαρξη πρόσκλησης από μέρους του Γενικού Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών για τριμερή συνάντηση στις 13 Αυγούστου στη Νέα Υόρκη, σε ανακοίνωση της λεγόμενης προεδρίας του ψευδοκράτους, ο κατοχικός ηγέτης ισχυρίστηκε ότι ο ίδιος δεν έχει στα χέρια του πρόσκληση και την οποία θα απορρίψει όταν λάβει.
«Δεν υπάρχει πρόσκληση από τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες για τριμερή συνάντηση. Δεν εγκρίνουμε μια τριμερή συνάντηση υπό τις παρούσες συνθήκες. Δεν υπάρχει βάση για μια τέτοια συνάντηση. Η θέση μας σχετικά με τις συνθήκες υπό τις οποίες μπορούν να αρχίσουν οι διαπραγματεύσεις είναι σαφής. Οι διαπραγματεύσεις δεν μπορούν να ξεκινήσουν έως ότου καταγραφεί η κυρίαρχη ισότητα και το ισότιμο διεθνές μας καθεστώς».
Πάντως η αναφορά Τατάρ ότι δεν έλαβε πρόσκληση, χωρίς να διευκρινίζει εάν επιθυμούσε να τη λάβει γραπτώς, φαίνεται να μην επιβεβαιώνεται αφού σύμφωνα με πληροφορίες του Αντένα η βολιδοσκόπηση του γενικού γραμματέα προς τις πλευρές για τη διευθέτηση τριμερούς συνάντησης, έγινε προ μερικών εβδομάδων.
Ο Αντόνιο Γκουτέρες επανέλαβε την πρόταση του στο σύντομο τετ α τετ που είχε με τον πρόεδρο Χριστοδουλίδη την προπερασμένη Παρασκευή στο περιθώριο της τελετής έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων στο Παρίσι. Μάλιστα σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες ο κ. Γκουτέρες έδωσε τρεις εναλλακτικές ημερομηνίες το δεύτερο δεκαήμερο του Αυγούστου για τη διευθέτηση της συνάντησης, διευκρινίζοντας ότι ο ίδιος θα επιθυμούσε την πραγματοποίηση της πριν την Γενική Συνέλευση του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών τον Σεπτέμβριο, για να αποφευχθεί η πίεση του χρόνου και να υπάρχει χρονική ευχέρεια για αναζήτηση κοινού εδάφους.
Κάνοντας φανερό τις προθέσεις του να εξασφαλίσει περισσότερα κέρδη προτού προσέλθει σε οποιαδήποτε συνάντηση ο εγκάθετος της Άγκυρας στα κατεχόμενα, επανέλαβε ότι δεν πρόκειται να υπάρξει επιστροφή σε διαπραγματεύσεις για ομοσπονδιακή λύση.
«Οι προθέσεις των Ελληνοκυπρίων είναι να δημιουργήσουν εντυπώσεις και να προσπαθήσουν να βάλουν την τουρκική πλευρά υπό πίεση. Δεν θα συμμετέχουμε σε αυτά τα παιχνίδια. Ο Χριστοδουλίδης πρέπει να σταματήσει να κυνηγά όνειρα απατηλά και να λάβει υπόψη την πραγματικότητα στο νησί. Εφαρμόζουμε τις πολιτικές μας στο Κυπριακό σε πλήρη συνεργασία και αρμονία με την Τουρκία. Χαλάμε όλα τα παιχνίδια που θέλουν να παιχτούν και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε αυτό».
Φοβάται τον διάλογο λέει ο πρόεδρος Χριστοδουλίδης
Ένδειξη απαξίωσης προς τους Τουρκοκύπριους, τη διεθνή κοινότητα και προσωπικά τον γενικό γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών, χαρακτήρισε ο πρόεδρος Χριστοδουλίδης ενδεχόμενη τελεσίδικη απόρριψη από τον Ερσίν Τατάρ της πρόσκλησης Γκουτέρες.
«Αυτός που φαίνεται να έχει αδυναμία με τις θέσεις του, τις θέσεις που προβάλλει, είναι ο κ. Τατάρ που φαίνεται, στη βάση αυτών που μου έχετε μεταφέρει, ότι φοβάται ακόμη και να συζητήσει. Εν πάση περιπτώσει, όμως, θα δούμε».
Ο πρόεδρος της Δημοκρατίας, σε δηλώσεις από τον Κύκκο, μετά το πέρας του μνημόσυνου του πρώτου προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας Αρχιεπισκόπου Μακαρίου, χαρακτήρισε ως επίσημη πρόταση από πλευράς ηνωμένων Εθνών τη βολιδοσκόπηση που έγινε για την πραγματοποίηση συνάντησης στις 13 Αυγούστου.
«Μιλάμε πολύ συγκεκριμένα εδώ και καιρό και με τον ΓΓ, που τον είδα και πρόσφατα στο Παρίσι και είχαμε συζητήσει για τη συγκεκριμένη συνάντηση, αλλά και με την κα Ολγκίν, την προσωπική απεσταλμένη του ΓΓ, με την ΕΕ, και όλα αυτά οδήγησαν στην απόφαση, όπως την ανακοίνωσα χθες βράδυ, στο να βολιδοσκοπηθώ για συνάντηση με τον ΓΓ και τον Τουρκοκύπριο ηγέτη, στις 13 Αυγούστου, στη Νέα Υόρκη, ακριβώς για να συζητήσουμε και να ανοίξει ο δρόμος για επανέναρξη των συνομιλιών».
Ενώ με αφορμή το θόρυβο που ξεσήκωσαν οι αναφορές του υπουργού εξωτερικών της Ελλάδας για έλλειψη πολιτικής γενναιότητας που επέτρεψαν την περαιτέρω αποθράσυνση της Τουρκίας στο Κυπριακό, ο πρόεδρος της Δημοκρατίας ανέφερε ότι δεν υπάρχει διάσταση απόψεων ή διαφορετικές προσεγγίσεις με την ελληνική κυβέρνηση, διευκρινίζοντας ότι οι δηλώσεις Γεραπετρίτη δεν αφορούσαν την Λευκωσία.
«Φυσικά και αφορά την τουρκική πλευρά και όχι εμάς. Το αποδεικνύουμε στην πράξη και τα 14 μονομερή μέτρα της Κυπριακής Δημοκρατίας προς τους Τουρκοκύπριους συμπατριώτες μας και τα σημαντικά μηνύματα με τη συμμετοχή της Κυπριακής Δημοκρατίας στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Απριλίου και η συνεχής μας ετοιμότητα, είτε για άτυπη κατ’ ιδίαν συνάντηση με τον κ. Τατάρ ή σε επίπεδο διαπραγματευτών ή άτυπη πενταμερή διάσκεψη, σε όλα αυτά βλέπουμε απέναντι μας μια αρνητική τουρκική στάση».
Το ίδιο θέμα, σχολίασαν στο Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων και πηγές από το Ελληνικό υπουργείο εξωτερικών, κάνοντας λόγο για παρερμηνεία των δηλώσεων Γεραπετρίτη που υπονομεύει την προσπάθεια επανέναρξης των συνομιλιών.
Τη θετική ανταπόκριση του προεδρου της Δημοκρατίας στην πρόσκληση Γκουτέρες χαιρέτισε σε ανακοίνωση ο ΔΗΣΥ.