Μέσα στους επόμενους τρείς μήνες θα αποφασίσει η κυβέρνηση, αν θα συμμετάσχει ή όχι, ως μέτοχος στη ιδιοκτήτρια εταιρία του σχεδίου υλοποίησης της Ηλεκτρικής Διασύνδεσης με Ελλάδα και Ισραήλ, μέσω του υποθαλάσσιου καλωδίου Great Sea Interconnector.
Αυτό δήλωσε στην έκτακτη συνεδρία της επιτροπής Ενέργειας, ο υπουργός Γιώργος Παπαναστασίου, προσθέτοντας ότι αναμένεται η αξιολόγηση από ξένους Οίκους της μελέτης του ΑΔΜΗΕ περί κόστους οφέλους για την Κύπρο.
Από την συνεδρία δεν έλειψαν και οι αντιπαραθέσεις, με τον Πρόεδρο της κοινοβουλευτικής επιτροπής Κυριάκο Χατζηγιάννη να βάλλει κατά της κυβέρνησης κατηγορώντας την, πως δεν επιθυμεί να δεσμεύσει εργολάβους και τον φορέα υλοποίησης του έργου, προστατεύοντας το δημόσιο συμφέρον.
Ο υπουργός Ενέργειας αποκάλυψε πάντως, πως σε περίπτωση συμμετοχής της Κύπρου στο μετοχικό κεφάλαιο, αυτό θα γίνει με θυγατρική εταιρία, εγγεγραμμένη στον Εφορο Εταιριών και με κεφάλαιο 300 εκατομμυρίων ευρώ.
Στη συνεδρία αίσθηση προκάλεσε και η αναφορά του εκπροσώπου του υπουργείου Οικονομικών, πως το υπουργείο θα απευθυνθεί και στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα για τοποθέτηση, επί του έργου.
Ώρα πολιτικών αποφάσεων
Την ίδια στιγμή, ο Πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Ανδρέας Πουλλικάς ανέφερε ότι η απόφαση της Αρχής εάν θα εγκρίνει την προπληρωμή για την κατασκευή του έργου, από τον κύπριο καταναλωτής από τις αρχές του 2025, θα ληφθεί σε δύο εβδομάδες, περι τα μέσα Αυγούστου.
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του ΑΝΤ1, η ΡΑΕΚ θα επιμείνει στην αρνητική της θέση να μην προπληρώνει ο κύπριος καταναλωτής, για δύο λόγους: Πρώτον, λόγω γκρίζων ζωνών, ασαφειών και ρίσκων, αλλά και αλλαγών που ζητά ο φορέας υλοποίησης, ο ΑΔΜΗΕ, που είναι υπό μελέτη. Κατά δεύτερον, με βάση την κυπριακή νομοθεσία δεν μπορεί κανένας οργανισμός και συμβούλιο δημόσιου οργανισμού να δεσμεύσει την Δημοκρατία για ποσό που να ξεπερνά τα εκατό εκατομμύρια ευρώ.
Είναι η ώρα πολιτικών αποφάσεων και ανάληψης, πολιτικής ευθύνης από την Πολιτεία, λέχθηκε στο σταθμό μας, από αρμόδια πηγή, η οποία υπέδειξε τις αναφορές του Γενικού Γραματέα του ΑΚΕΛ κατά την συνεδρία, ο οποίος τάχθηκε υπέρ της ηλεκτρικής διασύνδεσης με τα ευρωπαϊκά συστήματα ενέργειας αλλά με σωστούς όρους και προύποθέσεις.
Σε κάθε περίπτωση, η Κύπρος θα πληρώσει το 63% του κόστους του καλωδίου στο πλαίσιο υλοποίησης της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου – Ελλάδας, με ένα ποσό κοντά στο μισό δισεκατομμύριο, περίπου 472 εκατομμύρια ευρώ για την ακρίβεια, ακόμα και αν η Κυπριακή Δημοκρατία δεν συμμετέχει στο έργο. Αυτό αναφέρεται σε σημείωμα της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας προς τη Βουλή, που ξεκαθαρίζει πως οι κύπριοι καταναλωτές θα επωμισθούν μέρος του κόστους υλοποίησης της ηλεκτρικής διασύνδεσης για την απόσβεση της επένδυσης.