Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts
ελλαδα κυπρος ισραηλ

Η αυριανή  9η τριμερής Συνάντηση Κορυφής Κύπρου -Ελλάδας -Ισραήλ, δικαίως χαρακτηρίζεται  από διπλωματικούς κύκλους ως η σημαντικότερη από την συνομολόγηση του τριμερούς σχήματος.

Και λόγω timing καθώς λαμβάνει χώρα σε μια εποχή που βρίσκεται σε εξέλιξη η επίθεση φιλίας  Ερντογάν προς τον Πρωθυπουργό Νετανιάχου, αλλά  κυρίως λόγω κρίσιμων αποφάσεων που καλούνται να πάρουν ή έστω να δρομολογήσουν. Τόσο στο κρίσιμο ζήτημα της ασφάλεια και στρατιωτικής συνεργασίας μεταξύ των τριών χωρών, που για πολλούς έχει ήδη καθυστερήσει, όσο και στο κεφάλαιο ενέργειας. Το μέγα θέμα όπως το αποκάλεσε ο πρωθυπουργός του Ισραήλ στην πρόσφατη αποκλειστική συνέντευξη του στον ΑΝΤ1. 

«Όλα αυτά θα είναι μεγάλο μέρος της συζήτησης που θα γίνει. Όπως καλά γνωρίζετε, το Ισραήλ έχει εντοπίσει φυσικό αέριο με ικανά αποθέματα για εξαγωγή. Η Κύπρος έχει, επίσης, κοιτάσματα. Είναι προφανές ότι θέλουμε να συνεργαστούμε. Υπάρχουν πολλοί τρόποι με τους οποίους αυτό το αέριο θα μπορούσε να εξαχθεί, στην Ευρώπη και σε άλλους προορισμούς. Μελετούμε μια σειρά από πιθανότητες.», ανέφερε ο Βενιαμίν Νετανιάχου.

-Και τι γίνεται με τη συζήτηση για το κοίτασμα Αφροδίτη (της Κύπρου) και το κοίτασμα Ισάϊ (του Ισραήλ). Υπάρχουν νέα προς αυτή την κατεύθυνση;

«Το ίδιο. Το ίδιο. Όλα αυτά είναι μέρος του ζητήματος της ενέργειας, το οποίο μελετούμε. Το αντικρίζουμε μέσα από ένα φακό περιφερειακό. Διότι αυτό περιλαμβάνει πολλές πιθανότητες. Για την ακρίβεια μερικές πιθανότητες οι οποίες συζητούνται και για τις οποίες θα χρειαστεί κάποιος χρόνος, και θα πρέπει να καταλήξουμε σε αποφάσεις», απάντησε ο Πρωθυπουργός του Ισραήλ.

Ένας από τους λόγους για τους οποίους καλωσορίζω την επικείμενη (τριμερή) σύνοδο είναι γιατί θα μας δώσει τη δυνατότητα να συζητήσουμε κάποιες από τις πιθανότητες που περιλαμβάνουν την Κύπρο.»

Συνυφασμένη με το ζήτημα της περιφερειακής  ασφάλειας, είναι και η διεύρυνση του σχήματος με την εκ νέου εμπλοκή των Ηνωμένων Πολιτειών.

«Γνωρίζετε πως ήδη έχουμε φέρει τις Ηνωμένες Πολιτείες σε μία από τις συναντήσεις μας… Πρώτα απ’ όλα το υποστηρίζουν. Υποστηρίζουν θερμά αυτή την ένωση, αυτή τη συμμαχία. Και είμαι βέβαιος ότι θα συνεχίσουν να υποστηρίζουν τα όποια συμπεράσματα στα οποία θα καταλήξουμε, τα όποια βήματα θα συζητήσουμε. Διότι είναι υπέρ και θα συνεχίσουν να είναι υπέρ.», σημείωσε ο Πρωθυπουργός του Ισραήλ.

Σημειώνεται, πως στην προπαρασκευαστική σύνοδο, σε επίπεδο Υπουργών Εξωτερικών που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα τις 31 Μαρτίου, αφού αναγνωρίστηκε η χρησιμότητα του μηχανισμού 3+1 με τις ΗΠΑ, με στόχο την προώθηση της ειρήνης, της σταθερότητας και της ευημερίας στην Ανατολική Μεσόγειο,  εξετάστηκαν όπως ανακοινώθηκε, τρόποι για περαιτέρω ανάπτυξη των συνεργειών 3+1 με απτά έργα και επιπλέον συμμετέχοντες.