Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts
Εμανουέλ Μακρόν Σι Πίνγκ

Με επιφυλακτικότητα προσέγγισε την προηγούμενη εβδομάδα ο δυτικός Τύπος το άνοιγμα της γαλλικής κυβέρνησης προς το Πεκίνο. Από τη δική του σκοπιά, «η επίσκεψη του Γάλλου Προέδρου στην Κίνα θα μπορούσε να αναδείξει την ένταση που επικρατεί στην Ευρώπη σχετικά με τον τρόπο χειρισμού της Κίνας».

Για το ίδιο θέμα, ο ασιατικός Τύπος κατά την προηγούμενη εβδομάδα επέμενε στη σημασία της δημιουργίας περιφερειακού πλαισίου συνεργασίας για την αναχαίτιση των νέων σχεδίων της Κίνας. Για τον γερμανικό Τύπο το βασικό σχέδιο του Πεκίνου ακούει στο όνομα «νέα παγκόσμια τάξη». 

Κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας, ο ρωσικός Τύπος ασχολήθηκε με την ένταξη της Φινλανδίας στο ΝΑΤΟ. Σύμφωνα με τη ρωσική οπτική γωνία, αυτή η εξέλιξη αλλάζει ριζικά τις ισορροπίες στη Βαλτική Θάλασσα και στην περιοχή της Αρκτικής. Ο δε, ουκρανικός Τύπος χαρακτήρισε ως απαράδεκτη εξέλιξη τη ρωσική προεδρία στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ. 

«Η Κίνα και ο Σι επιδιώκουν νέα παγκόσμια τάξη»

«Η μάχη του Μπαχμούτ έδειξε την αποφασιστικότητα της Ουκρανίας» είναι ο τίτλος του κεντρικού άρθρου γνώμης που δημοσιεύτηκε στην αμερικανική εφημερίδα «The Washington Post» στις 3 Απριλίου. Στο άρθρο ξεχώρισαν τα εξής: «(Ο πόλεμος στο Μπαχμούτ) -μια πόλη ορυχείων της οποίας ο προπολεμικός πληθυσμός ήταν 73.000- (αποδεικνύει ότι) οποιοδήποτε κατακτημένο ουκρανικό έδαφος, και οποιοιδήποτε εναπομείναντες άμαχοι, υπόκεινται όχι μόνο στις δολοφονίες, τα βασανιστήρια της Μόσχας, αλλά και στην υπαγωγή τους στη ρωσική τροχιά, με την τυραννία, την καταστολή και τα ψέματά της. Από αυστηρά στρατιωτική άποψη, η απόφαση της Ουκρανίας να κρατήσει το έδαφός της στο Μπαχμούτ βασίζεται στη λογική. Εάν τα στρατεύματά της υποχωρούσαν, οι ρωσικές δυνάμεις θα μετατόπιζαν την μάχη σε ένα τόξο μικρών και μεσαίων ουκρανικών πόλεων, με πληθυσμό μεταξύ 50.000 και 150.000 κατοίκων». Στο άρθρο επισημάνθηκαν και τα εξής: «Η τακτική της Ρωσίας στο Μπαχμούτ είχε ως στόχο να μειώσει την ικανότητα του Κιέβου να οργανώσει τη δική του εαρινή επίθεση. Η Ουκρανία, η οποία συγκεντρώνει ένα σημαντικό οπλοστάσιο από τους συμμάχους και οι δυτικοί υποστηρικτές της πρέπει να αποδείξουν ότι μπορούν να συγκεντρώσουν τα όπλα, το υλικό, το προσωπικό - και κυρίως τη θέληση - για να σπάσουν τις ρωσικές γραμμές και να ανακαταλάβουν το κυρίαρχο έδαφος της Ουκρανίας». 

Το βρετανικό περιοδικό «The Economist» στις 4 Απριλίου δημοσίευσε την ανάλυση με τίτλο «Θα ξεγελάσει ο Σι Τζινπίνγκ τον Εμανουέλ Μακρόν;», στην οποία αναφέρθηκαν τα εξής: «Ο Εμμανουέλ Μακρόν ήλπιζε ότι η επίσκεψή του στην Κίνα αυτή την εβδομάδα θα καταδείκνυε την ευρωπαϊκή ενότητα και την υποστήριξη των προσπαθειών του για επαναπροσέγγιση με τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου. Η κοινή επίσκεψη μπορεί αντιθέτως να αναδείξει την ένταση στην Ευρώπη σχετικά με τον τρόπο χειρισμού της Κίνας. Στο Πεκίνο, ο κ. Μακρόν και η κ. φον ντερ Λάιν ενδέχεται επανέλαβαν  τις δυτικές εκκλήσεις για αυτοσυγκράτηση σχετικά με την Ταϊβάν. Ωστόσο, οι διαφορές τους σχετικά με την Κίνα γίνονται πιο εμφανείς. Ο κ. Μακρόν ταξίδεψε με 53 γαλλικά στελέχη (και επιδιώκει) "στρατηγική αυτονομία" για την Ευρώπη και η Γαλλία να είναι μια "εξισορροπητική δύναμη".  Η Ευρωπαία αξιωματούχος, αντίθετα, έχει ήδη αναστατώσει τους Κινέζους αξιωματούχους με την παρουσίαση μιας πιο συγκρουσιακής προσέγγισης. Εάν ο κ. Μακρόν αποτύχει να αποσπάσει τουλάχιστον μια ρητορική κινεζική παραχώρηση για την Ουκρανία, μπορεί να αποδυναμώσει την υπόθεση στενότερων οικονομικών δεσμών με την Κίνα. Θα μπορούσε επίσης να αντιμετωπίσει περισσότερες από τις επικρίσεις που ακολούθησαν τις αποτυχημένες προσπάθειές του να πείσει τον κ. Πούτιν να μην προχωρήσει σε πόλεμο».

Στην ιστοσελίδα της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης της Φινλανδίας «YLE» στις 5 Μαρτίου ήταν δημοσιευμένη η ανάλυση με τίτλο «Η ένταξη της Φινλανδίας στο ΝΑΤΟ σχολιάστηκε έντονα στα ρωσικά μέσα ενημέρωσης - δημοσιογράφος προτείνει νάρκες στα σύνορα της Φινλανδίας». Στο δημοσίευμα αναφέρθηκαν τα εξής: «Στα ΜΜΕ που ελέγχονται από το ρωσικό κράτος, οι προπαγανδιστές θεώρησαν λάθος την απόφαση της Φινλανδίας (για ένταξη στο ΝΑΤΟ) και πρότειναν αντίμετρα. Το πρακτορείο ειδήσεων Ria αναφέρει τον γερουσιαστή Grigori Karasin, σύμφωνα με τον οποίο η απόφαση δημιουργεί μόνο νευρικότητα και μιλιταρισμό στο μυαλό των Φινλανδών. Στην πραγματικότητα, το 80 τοις εκατό των Φινλανδών υποστήριξε το ΝΑΤΟ. Ο εκπρόσωπος της Δούμας και συνταγματάρχης Andrei Kartapolof υποστήριξε στο προπαγανδιστικό πρόγραμμα 60 Minutes ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες σχεδιάζουν να χρησιμοποιήσουν Φινλανδούς σε επίθεση εναντίον της Ρωσίας επειδή δεν θέλουν να θυσιάσουν τα δικά τους στρατεύματα. Οι (Ρώσοι) σχολιαστές θεωρούν ξεκάθαρο ότι η Φινλανδία θα λάβει στρατεύματα και υποδομές του ΝΑΤΟ. Σύμφωνα με τη ρωσική φιλοκυβερνητική εφημερίδα Rossiskaja Gazeta, ο στρατιωτικός εμπειρογνώμονας Aleksei Leonkov αναμένει η Ρωσία θα ανακοινώσει σύντομα ότι στρέφει τα πυρηνικά της όπλα κατά της Φινλανδίας. Ο δημοσιογράφος Mihail Hodarjonok θεωρεί ότι η Ρωσία θα μπορούσε να τοποθετήσει πυρηνικές νάρκες στα σύνορα της Φινλανδίας».

Η γερμανική εφημερίδα «Handelsblatt» στις 4 Απριλίου φιλοξένησε την ανάλυση της Dana Heide με τίτλο «Η Κίνα και ο Σι επιδιώκουν νέα παγκόσμια τάξη». Στην ανάλυση επισημάνθηκαν τα εξής: «Υψηλόβαθμοι εκπρόσωποι της Ευρώπης, αλλά και άλλων χωρών, επισκέφθηκαν το Πεκίνο. Ο Γάλλος πρόεδρος και η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ταξιδεύουν στην Κίνα. Την περασμένη εβδομάδα, ο πρωθυπουργός της Ισπανίας και ο Ιάπωνας υπουργός Εξωτερικών βρέθηκαν στη Λαϊκή Δημοκρατία για συνομιλίες. Την επόμενη εβδομάδα αναμένεται να βρεθούν εκεί η υπουργός Εξωτερικών της Γερμανίας και ο πρόεδρος της Βραζιλίας. Το κύμα επισκέψεων ταιριάζει με τη νέα αυτοπεποίθηση της κινεζικής ηγεσίας - ο κόσμος έρχεται στο Πεκίνο. Αλλά δεν είναι μόνο οι πολυάριθμες υψηλόβαθμες κρατικές επισκέψεις μετά την αυτοεπιβαλλόμενη τριετή απομόνωση της Κίνας εξαιτίας του κορωνοϊού που συμβολίζει την αυξημένη σημασία της χώρας. (Ο Κινέζος Πρόεδρος) εμφανίζεται στη διεθνή σκηνή με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και ενεργητικότητα. Η Κίνα ωθείται στα διεθνή κενά που άφησαν πίσω τους οι ΗΠΑ. Μακροπρόθεσμος στόχος του Πεκίνου είναι να διαμορφώσει την υπάρχουσα παγκόσμια τάξη με τέτοιο τρόπο ώστε να διασφαλίζονται όσο το δυνατόν περισσότερο τα συμφέροντά του». 

Ο ασιατικός Τύπος

Στην ιστοσελίδα της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης της Ιαπωνίας (NHK) στις 5 Απριλίου δημοσιεύτηκε η είδηση με τίτλο «Η Ιαπωνία δημιουργεί πλαίσιο για τη βοήθεια σε θέματα ασφάλειας προς τις ομοϊδεάτισσες χώρες». Στο δημοσίευμα αναφέρθηκαν τα εξής: «Η ιαπωνική κυβέρνηση αποφάσισε να δημιουργήσει ένα νέο πλαίσιο για την παροχή αμυντικού εξοπλισμού και άλλων προμηθειών σε ομοϊδεάτισσες χώρες για την ενίσχυση της περιφερειακής συνεργασίας στον τομέα της ασφάλειας. Η στρατηγική εθνικής ασφάλειας της Ιαπωνίας, η οποία αναθεωρήθηκε τον Δεκέμβριο, προβλέπει τη δημιουργία ενός πλαισίου για την παροχή βοήθειας σε χώρες με κοινές αξίες, όπως η προάσπιση του κράτους δικαίου. Τα στελέχη του Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας αποφάσισαν να δημιουργήσουν το πλαίσιο "Επίσημη Βοήθεια Ασφάλειας" και ενέκριναν τις κατευθυντήριες γραμμές εφαρμογής του. Η βοήθεια θα παρέχεται μόνο σε τομείς που δεν σχετίζονται άμεσα με οποιαδήποτε διεθνή σύγκρουση και στο πλαίσιο των αρχών της Ιαπωνίας για τη μεταφορά αμυντικού εξοπλισμού στο εξωτερικό. Οι αποδέκτριες χώρες και οι παρεχόμενες προμήθειες θα εξετάζονται με βάση τον βαθμό ανάγκης. Για το τρέχον οικονομικό έτος, η Ιαπωνία εξετάζει το ενδεχόμενο να προμηθεύσει τις ένοπλες δυνάμεις και τους συναφείς οργανισμούς των Φιλιππίνων, της Μαλαισίας, του Μπαγκλαντές και των Φίτζι με ραντάρ και συστήματα δορυφορικής επικοινωνίας για την παρακολούθηση των χωρικών υδάτων και του εναέριου χώρου». 

Το κρατικό δίκτυο της Νότιας Κορέας «Arirang TV» στις 5 Απριλίου δημοσίευσε την είδηση με τίτλο «Ο πρόεδρος Γιουν λέει ότι η τριμερής συνεργασία με τις ΗΠΑ, την Ιαπωνία είναι πιο ζωτικής σημασίας από ποτέ», στα πλαίσια της οποίας επισημάνθηκαν τα εξής: «Προεδρεύοντας σήμερα σε μια συνάντηση ανασκόπησης της ασφάλειας, ο πρόεδρος της Νότιας Κορέας Γιουν Σουκ Γιολ εστίασε στην ανάγκη για την τριμερή συνεργασία Σεούλ-Ουάσιγκτον-Τόκιο. Και αυτό διότι το έθνος αντιμετωπίζει σύνθετους κινδύνους, όπως αναφέρει ο ίδιος, που αφορούν την ασφάλεια και την οικονομία. Ο πρόεδρος Γιουν με αναφορά στις κρίσεις ασφαλείας, και συγκεκριμένα στη Βόρεια Κορέα, δήλωσε ότι είναι ζωτικής σημασίας να ενισχυθεί η πολιτική εκτεταμένης αποτρεπτικής ισχύς της Αμερικής. Επίσης, υποσχέθηκε να ενισχύσει τη στρατιωτική εκπαίδευση καθώς το «αμυντικό» σύστημα, το οποίο περιλαμβάνει προληπτική επίθεση, πυραυλική άμυνα και αντίποινα κατά των επιθέσεων του Βορρά. Ο Γιουν ζήτησε επίσης να καταβληθούν προσπάθειες για την αντιμετώπιση των σοβαρών παραβιάσεων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων από τη Βόρεια Κορέα. Εν μέσω των προσπαθειών της Νότιας Κορέας να ενισχύσει την τριμερή συνεργασία με τις ΗΠΑ και την Ιαπωνία για την αντιμετώπιση της Βόρειας Κορέας και άλλων περιφερειακών ζητημάτων ασφαλείας, ο Γιουν δήλωσε ότι οι δεσμοί της Σεούλ και της Ουάσινγκτον θα υπερβούν τη στρατιωτική ασφάλεια και θα μετατραπούν σε μια "παγκόσμια συνολική στρατηγική συμμαχία". Σημείωσε επίσης πώς οι εμπορικές σχέσεις και η συνεργασία σε θέματα ασφάλειας της Σεούλ και του Τόκιο έχουν εξομαλυνθεί.

Η κινέζικη εφημερίδα «China Daily» στις 5 Απριλίου δημοσίευσε κεντρικό άρθρο γνώμης με τίτλο «Το ΝΑΤΟ ως κύρια πηγή παγκόσμιας αστάθειας». Στο άρθρο ξεχώρισαν τα εξής: «Για τη Φινλανδία, η επίσημη ένταξή της στον Οργανισμό Βορειοατλαντικού Συμφώνου, φαίνεται ότι θα της προσφέρει το αίσθημα ασφάλειας που επιθυμεί. Η Φινλανδία, μια σχετικά μικρή σκανδιναβική χώρα 5,5 εκατομμυρίων κατοίκων, αισθάνεται σαφώς ότι χρειάζεται ώμους για να στηριχθεί, καθώς η κατάσταση στην Ευρώπη έχει γίνει όλο και πιο ασταθής και αβέβαιη. Ωστόσο, είναι αμφίβολο αν η ένταξή της στο ΝΑΤΟ καθιστά τη Φινλανδία πραγματικά πιο ασφαλή. Παρόλο που πολέμησε εναντίον της Σοβιετικής Ένωσης στην αρχή του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, η Φινλανδία απολαμβάνει την ειρήνη κατά μήκος των συνόρων 1.340 χιλιομέτρων με τον γίγαντα γείτονά της τις τελευταίες οκτώ δεκαετίες, κυρίως χάρη στην πολιτική της στρατιωτικής μη προσήλωσης και τη διατήρηση φιλικών σχέσεων με τη Μόσχα, ακόμη και κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου. Ως προϊόν του Ψυχρού Πολέμου, το ΝΑΤΟ θα έπρεπε να είχε περάσει στα βιβλία της ιστορίας με το τέλος του Ψυχρού Πολέμου. Ωστόσο, έχει σχεδόν διπλασιάσει τον αριθμό των μελών του τα τελευταία 30 και πλέον χρόνια. Τώρα που η Ευρώπη θέλει η Κίνα να βοηθήσει να επισπευσθεί το τέλος της κρίσης στην Ουκρανία  θα πρέπει τουλάχιστον να αρχίσει να επανεξετάζει την πολιτική του ΝΑΤΟ».

Ο ρωσικός και ουκρανικός Τύπος

«Η ελεύθερη βούληση της Φινλανδίας» είναι ο τίτλος του δημοσιεύματος της ρωσικής εφημερίδας «Kommersant» που δημοσιεύτηκε στις 5 Απριλίου. Στο δημοσίευμα αναφέρθηκαν τα εξής: «Η Φινλανδία εντάχθηκε επίσημα στο ΝΑΤΟ στις 4 Απριλίου. Οι Φινλανδοί αποφάσισαν να αναθεωρήσουν την 70ετή πολιτική τους για μη συμπόρευση με στρατιωτικά μπλοκ μετά την έναρξη της επιχείρησης της Ρωσίας στην Ουκρανία. Η Φινλανδία, η οποία είναι σχεδόν ουδέτερη από το 1948, άρχισε να πλησιάζει το ΝΑΤΟ στα μέσα της δεκαετίας του 1990. Τον Σεπτέμβριο του 2014, η Φινλανδία και η Σουηδία υπέγραψαν συνθήκη στρατιωτικής συνδρομής με το ΝΑΤΟ. Από το 2021, η Φινλανδία άρχισε να δαπανά πάνω από το 2% του ΑΕΠ για αμυντικές δαπάνες. Στις αρχές του 2022, η Φινλανδία σύναψε συμφωνία αγοράς με τις ΗΠΑ για 64 μαχητικά αεροσκάφη πολλαπλού ρόλου F-35. Τον Ιανουάριο του 2022, μόνο το 28% των Φινλανδών ήταν υπέρ της ένταξης στο ΝΑΤΟ. Μέχρι τον Νοέμβριο του 2022, ο αριθμός των υποστηρικτών της ένταξης στο ΝΑΤΟ είχε αυξηθεί στο 78%. Για τη Ρωσία, η ένταξη του βόρειου γείτονά της στο ΝΑΤΟ σημαίνει μια σειρά από αλλαγές. Η πιο προφανής είναι ο υπερδιπλασιασμός των συνόρων με τη συμμαχία, από 1.233 χιλιόμετρα σε 2.572 χιλιόμετρα. Με την ένταξη της Φινλανδίας (και στο εγγύς μέλλον και της Σουηδίας) στο ΝΑΤΟ, περισσότερο από το 90% της ακτογραμμής της Βαλτικής Θάλασσας θα ελέγχεται από χώρες του ΝΑΤΟ. Ο ρόλος της Συμμαχίας στις υποθέσεις της Αρκτικής θα αυξηθεί επίσης». 

Ο Eugene Czolij σε ανάλυση με τίτλο «Ο πιο σκοτεινός μήνας του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ» που δημοσιεύτηκε στις 4 Απριλίου στην αγγλόφωνη ουκρανική ενημερωτική ιστοσελίδα «KyivIndependent», επισημαίνει τα εξής: «Την 1η Απριλίου 2023, για ολόκληρο τον Απρίλιο, η Ρωσία ανέλαβε την προεδρία του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ. Δυστυχώς, αυτό δεν είναι ένα κακό πρωταπριλιάτικο αστείο, αλλά αρκετά εντυπωσιακό για τον δυτικό εφησυχασμό, καθώς η Ρωσία χλευάζει τις θεμελιώδεις αξίες και τους σεβαστούς θεσμούς μας. Για ολόκληρο τον Απρίλιο, στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ, του οποίου πρωταρχική αρμοδιότητα είναι η "διατήρηση της διεθνούς ειρήνης και ασφάλειας", θα προεδρεύει η Ρωσία, μια χώρα στην οποία έχουν επιβληθεί κυρώσεις από τα κράτη μέλη του ΟΗΕ. Αυτό όχι μόνο αντιβαίνει στη λογική και τη στοιχειώδη κοινή λογική, αλλά αποδεικνύει την έλλειψη σταθερής πολιτικής βούλησης της Δύσης να λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για να σταματήσει μια γενοκτονία και να διασφαλίσει ότι η Ουκρανία θα απελευθερώσει το 2023 όλα τα εδάφη που κατέχει η Ρωσία. Η απόλυτη αγένεια της ρωσικής προεδρίας του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ θα πρέπει να αποτελέσει σοβαρή προειδοποίηση για τη διεθνή κοινότητα να λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για να βοηθήσει την Ουκρανία».