Ο Πρόεδρος της Τουρκίας, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν συναντήθηκε την Πέμπτη, στην ουκρανική πόλη Λβιβ με τον Ουκρανό ομόλογο του, Βολόντιμιρ Ζελένσκι. Η συνάντηση έγινε στο ιστορικό παλάτι Ποτόσκι.
Μετά τη συνάντηση, οι Πρόεδροι της Ουκρανίας και Τουρκίας πραγματοποίησαν, με τη συμμετοχή του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες, μια τριμερή συνάντηση.
Σύμφωνα με το τουρκικό πρακτορείο «Ιχλάς», «στην τριμερή συνάντηση συζητήθηκαν τα βήματα που μπορούν να γίνουν για την αύξηση των δραστηριοτήτων του μηχανισμού που έχει δημιουργηθεί για την εξαγωγή ουκρανικών σιτηρών στις παγκόσμιες αγορές, για τον τερματισμό του πολέμου Ουκρανίας-Ρωσίας με διπλωματικά μέσα και τις εξελίξεις στον πυρηνικό σταθμό της Ζαπορίζια, που βρίσκεται υπό τον έλεγχο της Ρωσίας».
Σημειώνεται ότι οι κ. Ερντογάν και κ. Ζελένσκι συναντήθηκαν τελευταία φορά στις 3 Φεβρουαρίου στο Κίεβο, λίγο πριν την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία. Οι δύο ηγέτες είχαν πολλές τηλεφωνικές επικοινωνίες από την αρχή του πολέμου.
Εν τω μεταξύ, παράλληλα με τις επαφές του Τούρκου Προέδρου στην Ουκρανία, το τουρκικό Υπουργείο Εθνικής Άμυνας εξέδωσε ανακοίνωση σχετικά με τα φορτία σιτηρών από τα ουκρανικά λιμάνια.
«Από την 1η Αυγούστου, συνολικά 43 πλοία έχουν αποπλεύσει με φορτία σιτηρών, εκ των οποίων τα 25 αναχώρησαν από ουκρανικά λιμάνια. Τα 18 πλοία πήγαν σε ουκρανικά λιμάνια για την αποστολή σιτηρών. Μέχρι στιγμής, περισσότεροι από 622 χιλιάδες τόνοι σιτηρών έχουν μεταφερθεί από τα ουκρανικά λιμάνια», αναφέρει η τουρκική ανακοίνωση.
Ερντογάν μετά τη συνάντηση με Ζελένσκι: Είμαστε έτοιμοι να παίξουμε το ρόλο του διαμεσολαβητή
Σχεδόν 40 λεπτά διήρκησε η τριμερής συνάντηση του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν με τον Βολοντίμιρ Ζελένσκι και τον Αντόνιο Γκουτέρες, στο Λβιβ της Ουκρανίας. Είχε προηγηθεί τετ α τετ των δύο προέδρων στη σκιά της έντασης γύρω από το πυρηνικό εργοστάσιο της Ζαπορίζια.
Σε κοινές δηλώσεις που παραχώρησαν αμέσως μετά τη συνάντηση, ο Ερντογάν για ακόμη μια φορά επιχείρησε να αναλάβει ρόλο διαμεσολαβητή στις διαπραγματεύσεις Ρωσίας – Ουκρανίας -τη στιγμή μάλιστα που δημοσιογραφικές πληροφορίες αναφέρουν ότι πρότεινε στον Ζελένσκι να συναντήσει τον Πούτιν– ενώ εξέφρασε την ανησυχία του για τις συγκρούσεις γύρω από τον πυρηνικό σταθμό.
«Εκφράσαμε την ανησυχία μας για τις συνεχιζόμενες συγκρούσεις γύρω από τον πυρηνικό σταθμό της Ζαπορίζια. Δεν θέλουμε να ζήσουμε ένα νέο Τσερνόμπιλ» είπε χαρακτηριστικά.
Παράλληλα, ο Ερντογάν δεσμεύτηκε στον Ζελένσκι ότι θα παράσχει την απαραίτητη υποστήριξη για την ανοικοδόμηση της Ουκρανίας «όπως κάναμε μέχρι τώρα», ενώ έκανε εκτενή αναφορά στη Συμφωνία για τα σιτηρά.
«Όλος ο κόσμος άρχισε να αισθάνεται τις θετικές συνέπειες της Συμφωνίας της Κωνσταντινούπολης, που κατέστησε δυνατή την ασφαλή εξαγωγή ουκρανικών σιτηρών από τη Μαύρη Θάλασσα στον κόσμο».
Υπενθυμίζοντας ότι συνολικά 25 πλοία και περίπου 625.000 τόνοι ουκρανικών σιτηρών έχουν παραδοθεί στην παγκόσμια αγορά από την 1η Αυγούστου, όταν τέθηκε σε ισχύ η συμφωνία, ο Ερντογάν είπε:«Στις σημερινές επαφές εστιάσαμε στα βήματα που μπορούν να γίνουν για την αύξηση των δραστηριοτήτων του υφιστάμενου μηχανισμού. Στην τριμερή μας συνάντηση, αξιολογήσαμε επίσης τις δυνατότητες μετατροπής της θετικής ατμόσφαιρας που δημιουργήθηκε από τη Συμφωνία της Κωνσταντινούπολης σε μόνιμη ειρήνη. Επισημάναμε ιδιαίτερα ότι η διεθνής κοινότητα πρέπει να αναλάβει περισσότερες ευθύνες προκειμένου να αναβιώσει η διπλωματική διαδικασία».
Όπως είπε ο Ερντογάν, διατηρεί την πεποίθηση πως ο πόλεμος θα τελειώσει τελικά στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. «Μάλιστα, ο κ. Ζελένσκι και ο κ. Γκουτέρες συμφωνούν σε αυτό το σημείο. Το όλο θέμα είναι να προσδιοριστεί ο συντομότερος και δικαιότερος δρόμος για το τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Πιστεύω ότι είναι δυνατό να ξεκινήσουν ξανά οι διαπραγματεύσεις με βάση τις παραμέτρους που διαμορφώθηκαν στην Κωνσταντινούπολη τον Μάρτιο».
Στο πλαίσιο αυτό, ο τούρκος πρόεδρος εξέφρασε την πρόθεσή του να παίξει το ρόλο διαμεσολαβητή «για να παρέχουμε κάθε είδους υποστήριξη προς επίτευξη αυτού του στόχου».
Πρόταση για συνάντηση με Πούτιν;
Σύμφωνα με την τουρκική τηλεόραση, χωρίς βεβαίως να επιβεβαιώνεται επίσημα, ο Ερντογάν προσέφερε στον Ζελένσκι την προετοιμασία συνάντησης με τον ρώσο πρόεδρο, Βλαντιμίρ Πούτιν.
Ένα άλλο τουρκικό τηλεοπτικό κανάλι, το CNN Turk, επικαλούμενο πηγές, ανέφερε ότι ο Πούτιν και ο Ζελένσκι ενδέχεται να συναντηθούν για να καθορίσουν «οδικό χάρτη» για την Ουκρανία.
«Η επίσκεψη του προέδρου της Τουρκίας στην Ουκρανία είναι ένα ισχυρό μήνυμα υποστήριξης από μια τόσο ισχυρή χώρα» δήλωσε ο Ζελένσκι, ο οποίος προσέθεσε ότι στο τραπέζι των συζητήσεων υπάρχουν οι εξαγωγές των σιτηρών και η Ζαπορίζια.
Πηγή: protothema.gr, ΚΥΠΕ