Ως νίκη του Τούρκου Προέδρου Ταγίπ Ερντογάν παρουσιάζει ο τουρκικός Tύπος την συμφωνία που επιτεύχθηκε το βράδυ της Τρίτης στη Μαδρίτη, κατά την οποία η Τουρκία έδωσε το πράσινο φως για την ένταξη της Φινλανδίας και της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ υπό όρους.
Ο τουρκικός Τύπος γράφει ότι «με την αποφασιστική στάση του ο Ταγίπ Ερντογάν έθεσε για πρώτη φορά σε μια διεθνή συμφωνία ότι η οργάνωση FETO (γκιουλενιστές) είναι τρομοκράτες» και ότι ο Τούρκος Πρόεδρος «τους τα είπε ένα-ένα κατάμουτρα και πήρε όλα όσα ήθελε».
Όλες οι φιλοκυβερνητικές εφημερίδες έχουν πρωτοσέλιδο την υπογραφή του μνημονίου στην Μαδρίτη. Η Χουριέτ έχει τίτλο «Τους τα είπε ένα-ένα κατάμουτρα», η Σαμπάχ «Νίκη στη Μαδρίτη του Προέδρου Ερντογάν», η Τουρκίγε «Συμφωνία στην τετραμερή Σύνοδο», η Ακσάμ «9 εγγυήσεις στην Τουρκία», η Μιλλιέτ «Τριμερές μεμοράντουμ στην Μαδρίτη».
Τσελίκ: Επιτεύχθηκε ισχυρό κέρδος για Τουρκία
Με τη στάση του Τούρκου Προέδρου Ταγίπ Ερντογάν στη Μαδρίτη, έχει επιτευχθεί ένα ισχυρό κέρδος στη βάση των θέσεων της Τουρκίας, υποστήριξε ο εκπρόσωπος του κυβερνώντος κόμματος ΑΚΡ Ομέρ Τσελίκ.
Σε ανάρτησή του στο Twitter, ο Ομέρ Τσελίκ αναφέρει ότι «ως αποτέλεσμα της Συνόδου Κορυφής Τουρκίας, ΝΑΤΟ, Φινλανδίας και Σουηδίας είναι σημαντικό επίτευγμα ότι οι χώρες που επιτρέπουν τις δραστηριότητες τρομοκρατικών οργανώσεων θα λάβουν συγκεκριμένα βήματα προς αυτή την κατεύθυνση».
«Με τη στάση που διατύπωσε ο Πρόεδρός μας Ταγίπ Ερντογάν, έχει επιτευχθεί ένα ισχυρό κέρδος στη βάση των θέσεων της Τουρκίας. Αυτό το επίτευγμα έχει επίσης νόημα για κάθε κράτος και για όλους όσους έχουν μια στάση αρχών στον αγώνα κατά της τρομοκρατίας», αναφέρει ο Ομέρ Τσελίκ.
Προσθέτει ότι «στο όνομα της παγκόσμιας ειρήνης και σταθερότητας, η Τουρκία θα τηρήσει την αρχή της καταπολέμησης της τρομοκρατίας».
«Υποχώρηση» χαρακτηρίζει την υπογραφή Ερντογάν η Ακσενέρ
Δυστυχώς αποτελεί υποχώρηση ασυμβίβαστη με τα συμφέροντα της χώρας μας η υπογραφή του Τούρκου Προέδρου Ταγίπ Ερντογάν στην Μαδρίτη, χωρίς να έχει κάποια απτή εξέλιξη, δήλωσε η ηγέτης του Καλού Κόμματος Μεράλ Ακσενέρ. Όπως είπε «ο τριμερής μηχανισμός θα μπει σε εφαρμογή αφού η Σουηδία και η Φινλανδία γίνουν μέλη του ΝΑΤΟ», προσθέτοντας ότι «η εξαπάτηση είναι συνηθισμένες συνήθειες για τον κ. Ερντογάν».
Σε ομιλία της στην Κοινοβουλευτική Ομάδα του Κόμματός της, η Μεράλ Ακσενέρ είπε ότι «η αναγνώριση του PKK ως τρομοκρατικής οργάνωσης από τη Σουηδία και τη Φινλανδία δεν είναι μια νέα κατάσταση. Το σημαντικό ήταν να δούμε συγκεκριμένες ενέργειες που θα έδιναν τέλος στην παρουσία του PKK σε αυτές τις δύο χώρες. Ως εκ τούτου, η Κυβέρνηση χωρίς να έχει καμία απτή εξέλιξη έβαλε την υπογραφή της και δυστυχώς αποτελεί παραχώρηση ασυμβίβαστη με τα συμφέροντα της χώρας μας. Γιατί, σύμφωνα με το κείμενο του μνημονίου, ο τριμερής μηχανισμός θα μπει σε εφαρμογή αφού η Σουηδία και η Φινλανδία γίνουν μέλη του ΝΑΤΟ».
Σύμφωνα με την Μεράλ Ακσενέρ «σε περίπτωση που αυτός ο μηχανισμός δεν λειτουργήσει, τότε η Τουρκία έχοντας χάσει το χαρτί του ΝΑΤΟ από τα χέρια της, θα πρέπει να συνεχίσει τις αντιρρήσεις της και να αναζητήσει συνομιλητές. Στην πραγματικότητα, έχουμε δει τέτοιες καταστάσεις σε άλλες συμφωνίες που υπέγραψε ο κ. Ερντογάν και οι φίλοι του πριν. Αν και η εξαπάτηση είναι συνηθισμένες συνήθειες για τον κ. Ερντογάν και τους φίλους του, αυτή η κατάσταση δεν είναι αποδεκτή για το τουρκικό έθνος».
Σύμφωνα με την Μεράλ Ακσενέρ, «το δεύτερο θέμα είναι ότι στην 5η παράγραφο, ενώ το PKK αναγνωρίζεται ως τρομοκρατική οργάνωση, το YPG και το PYD ορίζονται ως οργανώσεις που αποτελούν κίνδυνο για τα εθνικά συμφέροντα της Τουρκίας». «Και πάλι, για τα συμφέροντα της χώρας μας, μια εξαιρετικά σημαντική ευκαιρία φαίνεται να χάθηκε για χάρη της επιθυμίας του κ. Ερντογάν να χρησιμοποιήσει την εξωτερική πολιτική ως υλικό για την εσωτερική πολιτική», ανέφερε η ηγέτης του Καλού Κόμματος.