Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts

Του Λούκα Φέσια

Αυξημένο ενδιαφέρον για απορρόφηση των διαθέσιμων ποσοτήτων εσπεριδοειδών και λαχανικών επιδεικνύουν άραβες επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον τομέα αξιοποίησης και εκμετάλλευσης γεωργικών προϊόντων , μετά το εμπάργκο που επέβαλε η Μόσχα στις εισαγωγές αγροδιατροφικών προϊόντων από την Ευρωπαϊκή ένωση, για έναν ολόκληρο χρόνο. Ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Νίκος Κουγιάλης, ανέφερε ότι σε συνεργασία με το Υπουργείο Εμπορίου, καταβάλλονται εντατικές προσπάθειες για την σύναψη εμπορικών συμφωνιών, με αξιωματούχους των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων.

Ο Υπουργός σε δηλώσεις του είπε πως «Χθες είχα συνάντηση με εκπροσώπους εταιρείας που εξάγει στα ΗΑΕ με τα πρώτα δείγματα να είναι θετικά, ενώ συμφωνήθηκε να έρθουν εκπρόσωποι της εταιρείας την επόμενη βδομάδα για να συζητήσουν και να εξετάσουν τι προϊόντα μπορούν να διοχετευθούν στις αραβικές χώρες».

Από την πλευρά του, ο Υπουργός Εμπορίου Γιώργος Λακκοκτρύπης, ανακοίνωσε ότι συζήτησε το θέμα με τον Αιγύπτιο ομόλογο του και ζήτησε τη συνδρομή των κυβερνητικών αρχών της χώρας, ώστε να επισπευθούν οι διαδικασίες εκτελωνισμού προϊόντων ιχθυοκαλλιέργειας.

Ο Υπουργός Εμπορίου Γιώργος Λακκοκτρύπης είπε ότι «Αυτό το πράγμα ευελπιστούμε ότι θα μας ανοίξει την αιγυπτιακή αγορά για την οποία ξέρουμε ότι υπάρχει ζήτηση, ειδικά για προϊόντα ιχθυοκαλλιέργειας και έτσι να διοχετεύσουμε μέρος των προϊόντων, των ψαριών συγκεκριμένα, τα οποία έχουν πληγεί από το εμπάργκο».

Την ίδια ώρα, οι δύο Υπουργοί διαμηνύουν ότι η Κύπρος εξακολουθεί να διατηρεί το δικαίωμα διαπραγμάτευσης για επίτευξη συμφέρουσας τιμής, αφού η περίοδος συγκομιδής των εσπεριδοειδών δεν έχει ακόμα αρχίσει. Ως εκ τούτου, η κυβέρνηση, διατηρεί ανοιχτή γραμμή επικοινωνίας και με άλλους πιθανούς αγοραστές σε Γερμανία, Αγγλία, Ηνωμένες Πολιτείες και Κίνα.

Σε συγκεκριμένες ενέργειες προβαίνει η Κυβέρνηση, δια των Υπουργείων Γεωργίας και Εμπορίου, με στόχο τη διοχέτευση προϊόντων που επρόκειτο να εξαχθούν στη Ρωσία σε αραβικές χώρες, συγκεκριμένα σε ΗΑΕ και Αίγυπτο.

Παράλληλα, η Κυβέρνηση αναμένει τη Σύνοδο του Συμβουλίου Υπουργών Γεωργίας της ΕΕ στις 5 Σεπτεμβρίου όπου, θα επιδιωχθεί, σύμφωνα με τον Υπουργό Γεωργίας, Φυσικών Πόρων και Περιβάλλοντος Νίκο Κουγιάλη, όπως εγκριθούν αποζημιώσεις για τους αγρότες που επλήγησαν από τις ρωσικές κυρώσεις.

Ερωτηθείς για το θέμα μετά το πέρας της σημερινής συνεδρίας του Υπουργικού Συμβουλίου στη θερινή προεδρική κατοικία στο Τρόοδος, ο Υπουργός Γεωργίας ανέφερε πως ο Ευρωπαίος Επίτροπος Γεωργίας και Αγροτικής Ανάπτυξης έχει λάβει κάποια μέτρα που αφορούν τη στήριξη της αγοράς, μεταξύ των οποίων και η αποδέσμευση €125 εκ., «τα οποία στην ουσία θα διατεθούν σε εταιρείες για να αποσύρουν αυτά τα φρούτα και λαχανικά που περιλαμβάνονται στον κατάλογο που δημοσιεύθηκε χθες».

Εξήγησε ότι ο λόγος που ο Ευρωπαίος Επίτροπος έχει λάβει αυτό το μέτρο είναι για να στηρίξει τις τιμές για να μην καταρρεύσουν και να καταστραφούν οι αγρότες στην υπόλοιπη Ευρώπη. Όπως είπε ο κ. Κουγιάλης αυτό το μέτρο ευνοεί ιδιαίτερα τη Λιθουανία, την Πολωνία και την Ολλανδία, όχι όμως την Κύπρο.

Σημείωσε ότι «το επόμενο βήμα είναι το Συμβούλιο των Υπουργών Γεωργίας που θα γίνει στις 5 Σεπτεμβρίου».

«Είναι το αρμόδιο Σώμα για ν` αποφασίσει αν θα δοθούν αποζημιώσεις στους αγρότες. Εκεί είναι η κρίσιμη συνάντηση, η οποία πιθανόν να ευνοήσει τους δικούς μας αγρότες», υπέδειξε.

Ανέφερε ακολούθως πως πέρα όμως από τις ενέργειες που προωθούνται σε επίπεδο ΕΕ, τόσο ο ίδιος όσο και ο Υπουργός Εμπορίου προσπαθούν με κάθε τρόπο να βρουν νέες αγορές για τα κυπριακά προϊόντα.

Χθες, όπως είπε, είχε συνάντηση με εκπροσώπους εταιρείας που εξάγει στα ΗΑΕ με τα πρώτα δείγματα να είναι θετικά, ενώ συμφωνήθηκε να έρθουν εκπρόσωποι της εταιρείας την επόμενη βδομάδα για να συζητήσουν και να εξετάσουν «τι προϊόντα μπορούν να διοχετευθούν στις αραβικές χώρες».

Κληθείς να διευκρινίσει κατά πόσο μιλάμε για τις ποσότητες που θα πήγαιναν στη Ρωσία ή γενικότερα, ο κ. Κουγιάλης δήλωσε ότι η επιδίωξη είναι να διοχετευθούν όλες αυτές οι ποσότητες αλλά ταυτόχρονα, όπως πρόσθεσε υπάρχει ενδιαφέρον και για άλλα προϊόντα.

Για το θέμα μίλησε και ο Υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού Γιώργος Λακκοτρύπης ο οποίος είχε, όπως δήλωσε, χθες επαφές με τον Αιγύπτιο ομόλογο του Υπουργό Εμπορίου, με τον οποίο συζήτησαν το θέμα επίσπευσης των διαδικασιών που ακολουθεί η αιγυπτιακή κυβέρνηση για την εισαγωγή ψαριών από την Ευρώπη και ιδιαίτερα από την Κύπρο.

Όπως εξήγησε, αυτή τη στιγμή οι διαδικασίες που ακολουθούνται είναι ιδιαίτερα χρονοβόρες, με αποτέλεσμα αυτή η εισαγωγή να μην είναι εφικτή.

Έτσι πρόσθεσε, «έχουμε ζητήσει τη βοήθεια της αιγυπτιακής κυβέρνησης να επισπευσθούν αυτές οι διαδικασίες έτσι ώστε να εκτελωνίζονται τα φρέσκα ψάρια πολύ συντομότερα».

«Αυτό το πράγμα ευελπιστούμε ότι θα μας ανοίξει την αιγυπτιακή αγορά για την οποία ξέρουμε ότι υπάρχει ζήτηση, ειδικά για προϊόντα ιχθυοκαλλιέργειας και έτσι να διοχετεύσουμε μέρος των προϊόντων, των ψαριών συγκεκριμένα, τα οποία έχουν πληγεί από το εμπάργκο», συμπλήρωσε.

Αυξημένη αισιοδοξία ότι θα διατεθούν τα γεωργικά προϊόντα, τα οποία επρόκειτο να εξαχθούν στη ρωσική αγορά και τώρα επηρεάζονται από το εμπάργκο που επεβλήθη στα εξ Ευρωπαϊκής Ένωσης προερχόμενα προϊόντα από τη Ρωσική Ομοσπονδία, εξέφρασε ο Υπουργός Γεωργίας, Φυσικών Πόρων και Περιβάλλοντος Νίκος Κουγιάλης.

Απαντώντας σε ερώτηση για τις ενέργειες στις οποίες προβαίνει η Κυβέρνηση επί του θέματος, ο Υπουργός Γεωργίας είπε ότι περί τα τέλη της ερχόμενης εβδομάδας αναμένονται από τα Αραβικά Εμιράτα οι έμποροι που ενδιαφέρονται να εισαγάγουν στα Εμιράτα γεωργικά προϊόντα. Πρόσθεσε ότι θα τους φέρει σε επαφή με τους Κύπριους εμπόρους που δραστηριοποιούνται στις εξαγωγές.

Σκοπός, εξήγησε, είναι να εδραιωθεί μια συνεργασία ευρύτερη και πέρα από τα προϊόντα που επηρεάζονται από το ρωσικό εμπάργκο.

Ο Υπουργός Γεωργίας διευκρίνισε περαιτέρω ότι τα οπωροκηπευτικά που επηρεάζονται δεν αφορούν μεγάλες ποσότητες, προσθέτοντας ότι τα προϊόντα που επηρεάζονται σε μεγάλο βαθμό από το ρωσικό εμπάργκο είναι τα εσπεριδοειδή και ειδικά οι μάντολες.

Συνεχίζοντας είπε ότι μέχρι τη συγκομιδή υπάρχει επαρκής χρόνος εξεύρεσης των αγορών που θα απορροφήσουν τα κυπριακά εσπεριδοειδή.

Ο κ. Κουγιάλης ανέφερε ότι χθες συναντήθηκε με τους Κύπριους εμπόρους που εξάγουν στα Εμιράτα και εξέφρασε την ελπίδα ότι οι εταιρείες με τις οποίες το Υπουργείο είναι σε επαφή θα συμβάλουν στη διάθεση των προϊόντων για να ξαλαφρώσουν οι παραγωγοί.

Στις δηλώσεις του , ο Υπουργός Γεωργίας δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να γίνουν εξαγωγές και σε άλλα κράτη.