Του Κυριάκου Κυριακίδη.
Μιλώντας ύστερα από συνάντηση που είχαν αντιπροσωπείες των δύο κομμάτων, με επίκεντρο τα ζητήματα ενέργειας, ο Γενικός Γραμματέας του ΑΚΕΛ εξέφρασε ανησυχίες για τη μεγάλη, όπως είπε, καθυστέρηση στη διαδικασία διαμόρφωσης δεδομένων αξιοποίησης του Φυσικού Αερίου. Προσθέτοντας πως η Κυβέρνηση επιχειρεί να διαμορφώσει δομές και να προκαταλάβει εξελίξεις που δεν ανταποκρίνονται στο νορβηγικό μοντέλο που ακολουθούσε η κυβέρνηση Χριστόφια και στο οποίο το κράτος και η κρατική εταιρεία διαδραμάτιζαν ουσιαστικό ρόλο: "Πολύ φοβούμαστε ότι με τον τρόπο που χειρίζεται η Κυβέρνηση τα ζητήματα σήμερα, θα οδηγήσει τα πράγματα προς την κατεύθυνση να έχουν ένα μεγαλύτερο ρόλο στη διαχείριση οι εταιρίες και αντιλαμβάνεστε ότι και τα έσοδα από την πώληση φυσικού αερίου θα πηγαίνουν στα χέρια ιδιωτών και όχι στο κράτος."
Σκληρή κριτική στην κυβέρνηση άσκησε και ο Γιώργος Λιλλήκας: "Η Κυβέρνηση, μη διαθέτοντας στρατηγική ουσιαστικά, στον τομέα της ενέργειας, αυτοσχεδιάζει. Οι καθυστερήσεις που παρουσιάζονται ακόμα και στις γεωτρήσεις που αφορούν την Noble, επιτρέψτε μου να πω ότι εμείς, δεν τις θεωρούμε ότι είναι τυχαίες, ούτε ότι είναι αθώες.
Κατά την συνάντηση συζητήθηκε και το θέμα νομοθετικής ρύθμισης για τη μείωση των επιτοκίων και επιμήκυνση των δανείων.
Απάντηση Υπουργού Ενέργειας σε δηλώσεις Κυπριανού - Λιλλήκα
Το Τερματικό Υγροποίησης Φυσικού Αερίου ήταν και παραμένει στο επίκεντρο των σχεδιασμών της Κυβέρνησης, υπογραμμίζει ο Υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανία και Τουρισμού Γιώργος Λακκοτρύπης.
Σε γραπτή του δήλωση αναφορικά με τις δηλώσεις για θέματα ενέργειας στις οποίες προέβησαν, μετά από τη σημερινή συνάντησή τους, ο Γενικός Γραμματέας του ΑΚΕΛ Άντρος Κυπριανού και ο Πρόεδρος της Συμμαχίας Πολιτών Γιώργος Λιλλήκας, ο κ. Λακκοτρύπης αναφέρει ότι «το έχουμε πει πολλές φορές και θα το επαναλάβω, ότι το Τερματικό Υγροποίησης Φυσικού Αερίου ήταν και παραμένει στο επίκεντρο των σχεδιασμών μας ως η λύση που επιλέγηκε, μετά από προσεκτική εξέταση όλων των δεδομένων, για εκμετάλλευση των γηγενών μας κοιτασμάτων φυσικού αερίου».
«Αποτελεί άλλωστε τη βέλτιστη επιλογή όσον αφορά την κερδοφορία και την ελευθερία πρόσβασης στις πιο ελκυστικές αγορές παγκόσμια, ενώ η ευελιξία που θα μας προσφέρει η λειτουργία του είναι υψίστης σημασίας προκειμένου να καταστεί η Κύπρος περιφερειακός ενεργειακός κόμβος», επισημαίνει.
Σε ό,τι αφορά στο οργανωτικό πλαίσιο και τη διαχείριση των μελλοντικών εσόδων από την εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων, ο Υπουργός αναφέρει ότι «ως πρότυπο ακολουθούμε το πετυχημένο νορβηγικό μοντέλο. Εξου και αναβαθμίσαμε το ρόλο της Εταιρείας Υδρογονανθράκων Κύπρου ενώ ταυτόχρονα, προχωρούμε και στην ετοιμασία του σχετικού Νομοσχεδίου για τη δημιουργία του αναγκαίου Ταμείου Υδρογονανθράκων».
Επιπρόσθετα, ο κ. Λακκοτρύπης αναφέρει «το τρίτο σημαντικό σημείο που θα ήθελα να θίξω αφορά στην αναγκαιότητα σύστασης του Συμβουλίου Ενεργειακής Στρατηγικής, το οποίο βέβαια αποτελεί προεκλογική εξαγγελία του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Νίκου Αναστασιάδη. Έχουμε κάθε πρόθεση να προβούμε στη σύσταση και την ενεργοποίηση του εν λόγω Συμβουλίου το συντομότερο δυνατόν».
«Δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία ότι η μεγάλη προοπτική και σημασία των υδρογονανθράκων για τη χώρα μας, επιβάλλει τη μεγαλύτερη δυνατή εθνική συνεννόηση και δεν προσφέρεται ποσώς για τις όποιες μικροκομματικές σκοπιμότητες. Η Κυβέρνηση προχωρεί στη διαχείριση των θεμάτων υδρογονανθράκων με υπευθυνότητα και με προσεκτικές και καλά μελετημένες κινήσεις. Σε αυτές μας λοιπόν τις προσπάθειες καλούμε όλες τις πολιτικές δυνάμεις να συνεισφέρουν εποικοδομητικά και ουσιαστικά» καταλήγει.
Νωρίτερα σήμερα.
Θέματα που άπτονται του τομέα της ενέργειας αλλά και η ρύθμιση των επιτοκίων και η επιμήκυνση των δανείων συζητήθηκαν σε συνάντηση που είχαν το πρωί στα γραφεία του ΑΚΕΛ αντιπροσωπείες από το ΑΚΕΛ και τη Συμμαχία Πολιτών, υπό τον ΓΓ του ΑΚΕΛ Αντρο Κυπριανού και τον Πρόεδρο της Συμμαχίας Γιώργο Λιλλήκα, αντίστοιχα.
Η συζήτηση για το θέμα της ενέργειας έγινε στη βάση πρότασης που απέστειλε η Συμμαχία Πολιτών τόσο στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Νίκο Αναστασιάδη όσο και στις πολιτικές δυνάμεις σχετικά με την σύσταση ενός Εθνικού Συμβουλίου Ενέργειας.
Σε δηλώσεις μετά τη συνάντηση, ο κ. Κυπριανού εξέφρασε ανησυχία για τη «μεγάλη καθυστέρηση σε ό,τι αφορά τη διαδικασία διαμόρφωσης δεδομένων αξιοποίησης του ΦΑ», λέγοντας ότι την ίδια ώρα η Κυβέρνηση επιχειρεί να διαμορφώσει δομές και να προκαταλάβει εξελίξεις που δεν ανταποκρίνονται στο νορβηγικό μοντέλο που ακολουθούσε η προηγούμενη κυβέρνηση και στο οποίο το κράτος και η κρατική εταιρεία διαδραμάτιζε ουσιαστικό ρόλο.
Ο κ. Κυπριανού είπε ότι με τον τρόπο που η Κυβέρνηση χειρίζεται σήμερα τα ζητήματα ενέργειας στο τέλος οι εταιρείες θα έχουν μεγαλύτερο ρόλο στη διαχείριση των υδρογονανθράκων και τα έσοδα θα πηγαίνουν στα χέρια ιδιωτών και όχι στο κράτος.
Όπως είπε, αποτελεί υποχρέωση όλων να συμβάλουν ώστε στα ζητήματα της ενέργειας να υπάρχει συλλογικότητα και πρόσθεσε ότι το ΑΚΕΛ θα αποστείλει στη Συμμαχία Πολιτών τις απόψεις του ενώ αντιπροσωπείες από τα δύο κόμματα θα έχουν νέα συνάντηση για να συζητήσουν γύρω από αυτά τα ζητήματα..
Εξάλλου, απαντώντας σε ερώτηση, ο κ. Κυπριανού εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι κάποιοι ενδιαφέρονται να υπάρξει σενάριο συνεργασίας Κύπρου - Ελλάδας - Ισραήλ και Τουρκίας, με στόχο τα αποθέματα των τριών χωρών να αξιοποιηθούν μέσω αγωγών που θα περνούν από την Τουρκία.
Όπως ανέφερε, «από το πώς εμείς θα κινηθούμε θα εξαρτηθεί κατά πόσον θα καταλήξουμε σε αυτόν τον μονόδρομο» και κάλεσε την Κυβέρνηση να προχωρήσει τάχιστα στις διαδικασίες δημιουργίας τερματικού.
Σύμφωνα με τον κ. Κυπριανού, κάποιες τελευταίες εξελίξεις θα χρησιμοποιηθούν για να περάσει το μήνυμα ότι ο τερματικός σταθμός στην Κύπρο ή δεν πρέπει να κατασκευαστεί ή να κατασκευαστεί μικρότερος και να αξιοποιηθούν άλλες επιλογές, οι οποίες θα εντοπίζονται πάντοτε στον αγωγό που θα διέρχεται μέσω της Τουρκίας.
«Για αυτό και ανησυχούμε από τις εξελίξεις και θεωρούμε ότι θα πρέπει η κυβέρνηση να καθορίσει ξεκάθαρη στρατηγική και να κινηθεί με μεγαλύτερη ταχύτητα στα ζητήματα της ενέργειας», είπε ο ΓΓ του ΑΚΕΛ.
Επίσης, ανέφερε ότι συζήτησαν για θέματα που αφορούν τη ρύθμιση των επιτοκίων και την επιμήκυνση των δανείων και πρόσθεσε ότι και το ΑΚΕΛ διεξάγει μελέτη για να διαφανεί πώς ρυθμίζονται αυτά τα ζητήματα για να μην αφήνεται η ρύθμισή τους στις τράπεζες.
«Η διαπίστωσή μας είναι ότι οι ρυθμίσεις που γίνονται δεν είναι οι καλύτερες για τον κόσμο αλλά εξυπηρετούν πρωτίστως τα συμφέροντα των τραπεζών. Θα ανταλλάξουμε απόψεις και θα επιδιώξουμε να υπάρξει ευρύτερη συνεργασία με στόχο την εξυπηρέτηση των πολιτών», είπε ο κ. Κυπριανού.
Ο κ. Λιλλήκας δήλωσε ότι η πρόταση της Συμμαχίας για την αναγκαιότητα σύστασης ενός Εθνικού Συμβουλίου Ενέργειας αποσκοπεί στην επίτευξη συλλογικότητας αλλά και διαμόρφωσης μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής διαχείρισης του ζητήματος της ενέργειας, και από πλευράς γεωπολιτικής αλλά και οικονομικής και τεχνικής.
Όπως είπε, μεταξύ των δύο κομμάτων υπάρχει σε αρκετά ζητήματα σύγκλιση απόψεων αλλά και κάποιες διαφορές όσον αφορά τη δόμηση του Εθνικού Συμβουλίου. Αυτά τα θέματα, είπε, θα αποτελέσουν αντικείμενο ενός διαλόγου.
Ανέφερε ακόμη ότι η πρόταση που έγινε από τη Συμμαχία θα μπορεί να αποτελέσει βάση για συζήτηση και συλλογικά Κυβέρνηση και πολιτικές δυνάμεις να καταλήξουν σε μια κοινή θέση.
Ο κ. Λιλλήκας είπε ότι ενώ ο Πρόεδρος Αναστασιάδης, στην απαντητική του επιστολή προς τη Συμμαχία «δήλωνε ότι συμφωνεί και ότι αποτελεί δέσμευσή του, διαπιστώνουμε ως Συμμαχία ότι προχωρεί στη λήψη αποφάσεων που δημιουργούν νέα δεδομένα, στον τομέα της ΚΡΕΤΥΚ, πχ αλλά και άλλους τομείς που θα έπρεπε να αποτελέσουν αντικείμενο συζήτησης στο Εθνικό Συμβούλιο Ενέργειας».
Εξέφρασε τη θέση ότι η Κυβέρνηση, δεν διαθέτει στρατηγική και αυτοσχεδιάζει, ασκώντας κριτική στις ενέργειες της Κυβέρνησης για καθυστερήσεις στον τομέα της ανάπτυξης, του σχεδιασμού και της ενεργειακής υποδομής και της ανακοίνωσης του επενδυτικού πακέτου.
Επίσης, είπε ότι οι καθυστερήσεις που παρατηρούνται στις γεωτρήσεις της Noble δεν είναι τυχαίες, λέγοντας ότι «κάποια ολισθήματα της δικής μας πλευράς επιτρέπουν ήδη σε κάποια ξένα κέντρα αποφάσεων να προωθούν πιο έντονα την ιδέα του αγωγού μέσα από την Τουρκία ή τη διασύνδεση της εκμετάλλευσης των υδρογονανθράκων μας με τη λύση του Κυπριακού, πράγματα που είναι ασύνδετα και τέτοια διασύνδεση θα έχει καταστροφικές συνέπειες για το κράτος μας γιατί θα μας καταστήσει όμηρους της καλής θέλησης της Τουρκίας».
Σε παρατήρηση δημοσιογράφου ότι στον κατάλογο με τα έργα ενεργειακής υποδομής που εξήγγειλε η Κομισιόν δεν περιλαμβάνεται η Τουρκία, ο κ. Λιλλήκας είπε ότι η Κομισιόν θα χρηματοδοτήσει την τεχνική μελέτη βιωσιμότητας και υλοποίησης των έργων αυτών και όχι την υποδομή τους, σημειώνοντας ότι μπορεί η μελέτη να αποδείξει ότι ο αγωγός πχ μέχρι την Κρήτη δεν είναι βιώσιμος ή έχει τεχνικά προβλήματα.
«Το ζήτημα αγωγού για την Τουρκία είναι καθαρά πολιτικό», συνέχισε ο κ. Λιλλήκας, προσθέτοντας ότι υπάρχουν μεγάλα προβλήματα και - εάν η Κυβέρνηση δεν είναι αποφασιστική να προχωρήσει άμεσα - τα προβληματα αυτά μπορεί να περιπλέξουν πολύ την τελευταία φάση στην οποία βρισκόμαστε για την εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων μας.
Ο κ. Λιλλήκας είπε ότι η πρόταση της Συμμαχίας μπορεί να εμπλουτιστεί μέσα από τον διάλογο με τις πολιτικές δυνάμεις και ανέφερε ότι ήδη έγινε συνάντηση με τον ΔΗΣΥ και εξέφρασε τη θέση και άλλα κόμματα να ανταποκριθούν.
Επιπρόσθετα, ανέφερε ότι συζητήθηκε η πρόταση νόμου που κατέθεσε η Συμμαχία στη Βουλή εδώ και ένα μήνα και προβλέπει στη μείωση των επιτοκίων.
«Ζητήσαμε από το ΑΚΕΛ να μελετήσει την πρόταση και να τεθεί στην ημερήσια διάταξη της Επιτροπής Οικονομικών», είπε, προσθέτοντας ότι χωρίς νομοθετική ρύθμιση οι τράπεζες δεν θα δείξουν καλή διάθεση να προχωρήσουν από μόνες τους για να λύσουν το πρόβλημα.
Σε ό,τι αφορά στην επιμήκυνση των δανείων, ο κ. Λιλλήκας ανέφερε ότι ενώ υπάρχει οδηγία από τον Διοικητή της ΚΤ, «οι τράπεζες συνεχίζουν να παραβιάζουν την οδηγία» και πρόσθεσε ότι η Συμμαχία κατέθεσε στο Διοικητή καταγγελίες σύμφωνα με τις οποίες οι τράπεζες ανεβάζουν τα επιτόκια επιμήκυνσης μέχρι και 15%.
«Πρόθεσή μας - και το ΑΚΕΛ προβληματίζεται προς την ίδια κατεύθυνση – είναι ότι πρέπει το θέμα να ρυθμιστεί νομοθετικά», κατέληξε.