Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts

 

Ο κ. Γεωργιάδης σημείωσε ότι πρέπει να γίνουν εκσυχγρονιστικές και μεταρρυθμιστικές τομές που θα οδηγούν στην ανάκαμψη της οικονομίας.
 
Πρέπει είπε, μιλώντας στο κρατικό ραδιόφωνο, να εξορθολογίσουμε τις δημόσιες δαπάνες και να είμαστς βέβαιοι ότι το κάθε ευρώ ξοδεύεται σωστά, να απελευθερώσουμε τις παραγωγικές δυνάμεις της οικονομίας από γραφειοκρατικά βαρίδια. Παράλληλα, πρόσθεσε, πρέπει να διευκολύνουμε την επιχειρηματικότητα και τις επενδύσεις και να πάρουμε μέτρα για την απασχόληση. 
 
Ο κ. Γεωργιάδης υπενθύμισε ότι η Κύπρος θα βρίσκεται υπό την αυστηρή επιτήρηση των δανειστών της και αυτό όπως είπε είναι το τίμημα της ανάγκης στην οποία έχουμε οδηγηθεί. Επισήμανε παράλληλα ότι η Κύπρος πρέπει να έχει αυστηρό πρόγραμμα αυτοελέγχου ώστε να επαληθεύονται οι δεσμεύσεις που έχουν αναληφθεί.
 

Η Ολομέλεια της Βουλής των Αντιπροσώπων με τις 29 ψήφους των βουλευτών του ΔΗΣΥ, του ΔΗΚΟ και του Προέδρου του ΕΥΡΩΚΟ Δημήτρη Συλλούρη υπερψηφισε το κυρωτικό νομοσχέδιο της δανειακής σύμβασης της Κύπρου με την Τρόικα και το μνημόνιο συναντίληψης Κυπριακής Δημοκρατίας -Τρόικας.

Εναντίον ψήφισαν 27 Βουλευτές, του ΑΚΕΛ και του ΚΣ ΕΔΕΚ, ο Βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων Γιώργος Περδίκης, ο Βουλευτής του ΕΥΡΩΚΟ Νίκος Κουτσού και ο Βουλευτής Αμμοχώστου Ζαχαρίας Κουλίας.

Ικανοποίηση κυβέρνησης για έγκριση δανειακής σύμβασης

Η Κυβέρνηση χαιρετίζει την απόφαση της Βουλής των Αντιπροσώπων να εγκρίνει τη δανειακή σύμβαση και διαβεβαιώνει ότι θα αφοσιωθεί στην εφαρμογή του μνημονίου, την παραμονή της χώρας στην ΕΕ και στο Ευρώ.

Σε γραπτή δήλωσή του, ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος Χρήστος Στυλιανίδης αναφέρει ότι η «σημερινή απόφαση ευθύνης της πλειοψηφίας της Βουλής αποτελεί σταθμό στην προσπάθεια της Κύπρου να αντιμετωπίσει την πρωτοφανή οικονομική κρίση που μαστίζει τη χώρα».

Σημειώνει ότι θα «ήταν οξύμωρο τα ευρωπαϊκά Κοινοβούλια να ενέκριναν τη δανειοδότηση της Κύπρου με 10 δισεκατομμύρια ευρώ και η Βουλή μιας χώρα με άδεια ταμεία να την καταψήφιζε χωρίς να έχει ενώπιον της κανένα ρεαλιστικό εναλλακτικό σχέδιο».

Τονίζει ότι «η Κυβέρνηση θα αφοσιωθεί στην εφαρμογή του μνημονίου, την παραμονή της χώρας στην ΕΕ και στο Ευρώ».

Σε αυτή την προσπάθεια, πρόσθεσε, «θέλουμε να έχουμε μαζί μας όλη την πολιτική ηγεσία, και αυτούς που υπερψήφισαν τη δανειακή σύμβαση και αυτούς που την καταψήφισαν διότι πάνω απ’ όλα είναι η σωτηρία της Κύπρου».

Οι στόχοι του Μνημονίου

Το μνημόνιο προνοεί συνολικά μέτρα δημοσιονομικής προσαρμογής 7,1% του ΑΕΠ κατά τη διάρκεια του προγράμματος 2012-2016.

Οι στόχοι του προγράμματος:

Πρωτογενές έλλειμμα 2,40% του ΑΕΠ ή 395 εκατ.

Πρωτογενές έλλειμμα 4,25% του ΑΕΠ ή 678 εκατ.

Πρωτογενές έλλειμμα 2,10% του ΑΕΠ ή 344 εκατ.

Πρωτογενές πλεόνασμα 1,2% του ΑΕΠ ή 204 εκατ.

Παράλληλα, προνοεί ότι το δεύτερο τρίμηνο του 2016 οι κυπριακές Αρχές θα παρουσιάσουν στην Τρόικα προκαταρτικά μέτρα προκειμένου να επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα 3% του ΑΕΠ το 2017 και πλεόνασμα 4% του ΑΕΠ το 2018. Ωστόσο, η επίτευξη των στόχων για το δημοσιονομικό έλλειμμα θα εξαρτηθεί από το μέγεθος της συρρίκνωσης της οικονομίας, που επηρεάζει με τη σειρά του τη διαμόρφωση του ΑΕΠ της χώρας. Σύμφωνα τις προβλέψεις της Κομισιόν, το κυπριακό ΑΕΠ θα συρρικνωθεί κατά 8,7% το 2013 και κατά 3,9% το 2014. Το 2015 θα αυξηθεί κατά 1,1% και το 2016 κατά 1,9%.

Συναφώς το μνημόνιο αναφέρει ότι στην περίπτωση που δεν αποδώσουν οι στόχοι για τα δημόσια έσοδα ή προκύψουν υψηλότερες ανάγκες για κοινωνικές παροχές, η Κυβέρνηση θα είναι έτοιμη να λάβει επιπρόσθετα μέτρα για να διατηρήσει τους στόχους του προγράμματος, περιλαμβανομένης της μείωσης των εξόδων, λαμβάνοντας υπόψη τις δυσμενείς μακροοικονομικές συνέπειες.

Η πρώτη δόση ύψους €2 δις θα εκταμιευθεί στα μέσα Μαΐου, ενώ η εκταμίευση της δεύτερης δόσης ύψους €1 δις αναμένεται να γίνει περί τα τέλη Ιουνίου. Σύμφωνα με έγγραφο της Κομισιόν, οι ανάγκες των €10 δις κατανέμονται ως εξής: €2,5 δις για κάλυψη κεφαλαιακών αναγκών του τραπεζικού τομέα (πλην Τράπεζας Κύπρου και Λαϊκής), €4,1 δις για αποπληρωμή ληξιπρόθεσμου χρέους €3,4 δις για κάλυψη δημοσιονομικών αναγκών για την περίοδο του προγράμματος.

Η αποπληρωμή του δανείου θα αρχίσει μετά από 10 χρόνια, ενώ το επιτόκιο με βάση το σημερινό υπολογισμό θα κυμαίνεται πλησίον του 2%, υπογράμμιζαν οι ευρωπαϊκές πηγές.

Πριν τη ψηφοφορία προηγήθηκαν ομιλίες από τα κόμματα.

Η χρεοκοπία της Κύπρου δεν ήταν και δεν θα είναι ποτέ επιλογή του ΔΗΣΥ, δηλώνει ο Α. Νεοφύτου 
 
Η ψήφιση του μνημονίου και της δανειακής σύμβασης είναι η απαρχή ενός δύσκολου δρόμου, δήλωσε ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ Αβέρωφ Νεοφύτου, αναφέροντας πως στο δίλημμα μνημόνιο ή χρεοκοπία, για τον ΔΗΣΥ η χρεοκοπία δεν ήταν, δεν είναι και δεν θα είναι ποτέ επιλογή.
Στην ομιλία του στην Ολομέλεια της Βουλής, ο κ. Νεοφύτου χαρακτήρισε τη συζήτηση και την ψήφιση του μνημονίου και της δανειακής σύμβασης ως ίσως την πιο κρίσιμη απόφαση που θα πάρει η Βουλή από την ίδρυση της Κυπριακής Δημοκρατίας.
 
«Η ψήφιση του μνημονίου και της δανειακής σύμβασης θα καθορίσουν εάν η οικονομία μας θα εξασφαλίσει την αναγκαία και απαραίτητη χρηματοδότηση της για τα επόμενα τέσσερα χρόνια αλλά και τα αναγκαία ποσά για την ανακεφαλαιοποίηση του υπόλοιπου χρηματοπιστωτικού μας τομέα, και κυρίως του συνεργατισμού», είπε.
 
Ο κ. Νεοφύτου είπε πως η ψήφιση του μνημονίου είναι η απαρχή ενός νέου, δύσκολου δρόμου και ενός νέου εξίσου δύσκολου ξεκινήματος για τον τόπο μας. «Δεν είναι το τέλος, αλλά η αρχή ενός νέου Γολγοθά», πρόσθεσε.
 
Σημείωσε πως θα πρέπει και επιβάλλεται να συνεχιστεί η σκληρή προσπάθεια της εξυγίανσης και μεταρρύθμισης, τόσο του χρηματοπιστωτικού τομέα, όσο και της οικονομίας, «ώστε να περάσουμε από τη βαθιά ύφεση στη μεσοπρόθεσμη σταθεροποίηση και στη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη, κατοχυρώνοντας το μέλλον των επόμενων γενεών και τη θέση της χώρας μας, τόσο στην Ευρώπη, όσο και στο ευρώ».
Αντίθετα, συνέχισε, «εάν επικρατήσουν πλάνες, εάν κυριαρχήσουν οι συναισθηματισμοί αντί της λογικής, θα οδηγήσουμε την χώρα μας σε μια καταστροφική χρεοκοπία, παρατεταμένη εξαθλίωση, σε ένα μοιραίο κατήφορο περιθωριοποίησης χωρίς τέλος».
 
Ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ είπε στη συνέχεια πως η κρίση δεν είναι μόνο οικονομική, αλλά είναι παράλληλα, πολιτική και κοινωνική. «Ο πολιτικός, εργοδοτικός και εργασιακός συνδικαλισμός, ο ατομικισμός, το προσωπικό και κομματικό συμφέρον επικράτησαν για χρόνια του υπέρτερου εθνικού καλού και συμφέροντος. Και πριν του κινδύνου της οικονομικής χρεοκοπίας, προηγήθηκε η χρεοκοπία αρχών και αξιών και πλέον κατέληξε να είναι κρίση πρωτίστως εθνική και που θέτει επιπρόσθετους κινδύνους στον αγώνα μας για εθνική επιβίωση», πρόσθεσε.
Ο κ. Νεοφύτου είπε πως ενώπιον της Βουλής βρίσκεται ένα πολύ σκληρό μνημόνιο, το οποίο συνεπάγεται οδυνηρές θυσίες για ευαίσθητες ομάδες του πληθυσμού, οδυνηρές θυσίες για ευρύτατα στρώματα του λαού, θυσίες στην ραχοκοκαλιά της κυπριακής οικονομίας και κοινωνίας, τους μικρομεσαίους, για το σύνολο της κοινωνίας, σε συνέχεια θυσιών που έχουν ήδη γίνει.
 
«Είναι όμως ένα πρόγραμμα», πρόσθεσε, «δυστυχώς για σήμερα μονόδρομος γιατί αποτρέπει την άτακτη χρεοκοπία και δίνει έστω και με πολλές δυσκολίες τη συγκρατημένη έστω προοπτική να μας βγάλει από τη θαλασσοταραχή σε στερεό έδαφος, να οδηγήσει στην απαραίτητη εξυγίανση, μεταρρύθμιση και ανάκαμψη της οικονομίας, ώστε να υπερβούμε την κρίση, να σταθεροποιήσουμε την πτώση, και να περάσουμε στη πολυπόθητη ανάπτυξη της κυπριακής οικονομίας. Σήμερα», συνέχισε, «υποχρεούμαστε να ενσωματώσουμε και αναγκαίες μεταρρυθμίσεις που έπρεπε από καιρό να είχαμε υιοθετήσει και που σχεδόν όλοι ανεξαίρετα αναβάλλαμε, φοβούμενοι το πολιτικό κόστος».
Ο κ. Νεοφύτου ανέφερε κατόπιν ότι τα αίτια της κρίσης είναι πολλά και αλληλένδετα, δηλώνοντας ωστόσο πως δεν είναι ώρα για αλληλοεπίρριψη ευθυνών. «Θα παρουσιαζόμασταν μικρότεροι των περιστάσεων εάν κυριαρχούσαν τα μικροκομματικά του υπέρτατου εθνικού καλού. Είναι ώρα αυτοκριτικής, ώρα ευθύνης, ώρα σκληρών αποφάσεων που εύχομαι να αποβούν σωτήριες για την χώρα μας», είπε.
 
Σε άλλο σημείο της ομιλίας του ενώπιον της Ολομέλειας, ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ είπε πως αναπόφευκτα η δημόσια συζήτηση, δικαιολογημένα, έχει επικεντρωθεί στις βραχυπρόθεσμες και μεσοπρόθεσμες συνέπειες λόγω των σκληρότατων όρων της δανειακής σύμβασης.
«Ακούσαμε με προσοχή τις δικαιολογημένες ανησυχίες των διαφόρων κοινωνικών ομάδων, που απόλυτα κατανοούμε και συναισθανόμαστε. Είναι βάναυσο να χάνει ο πολίτης τις καταθέσεις του, να του διαγράφονται οι μετοχές και τα αξιόγραφα του. Και είναι αυτοί που πλήγηκαν με το πιο βάναυσο τρόπο που δεν είναι σήμερα έξω από τη Βουλή», είπε.
 
Δεν είναι ποτέ ευχάριστο, συνέχισε, «να κάνεις περικοπές σε μισθούς, ωφελήματα και μειώσεις κοινωνικών παροχών. Μειώσεις και περικοπές που όμως ήδη ψηφίσαμε τον περασμένο Δεκέμβριο, με νομοσχέδια που κατέθεσε η προηγούμενη Κυβέρνηση. Μακάρι να μπορούσαμε να το αποφύγουμε. Αλλά καθυστερήσαμε αδικαιολόγητα και φθάσαμε στο αναπόφευκτο», πρόσθεσε.
Συνέχισε λέγοντας πως ως βουλευτές και ως εκπρόσωποι του λαού θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη όχι μόνο τους προστατευμένους και όχι μόνο το συμφέρον όσων έχουν εργασία, αλλά και των 50.000 και πλέον ανέργων, και των πολλών άλλων δεκάδων χιλιάδων που απασχολούνται στον ιδιωτικό τομέα και που αύριο θα συμπληρώσουν τον εφιαλτικό κατάλογο της ανεργίας αλλά και τις χιλιάδες εργαζομένους με απολαβές φτώχιας.
 
Ο κ. Νεοφύτου ανέφερε πως το βασανιστικό δίλημμα είναι ψήφιση του μνημονίου, με ενσωματωμένα τα σκληρά μέτρα της δανειακής σύμβασης, ή μιας καταστροφικής  χρεοκοπίας. «Για μας, όπως το δηλώσαμε και στο παρελθόν, η χρεοκοπία της χώρας μας δεν ήταν, δεν είναι και δεν θα είναι ποτέ επιλογή μας», είπε, προσθέτοντας πως το κοινωνικό κόστος που συνεπάγεται το πρόγραμμα είναι βαρύτατο και σκληρό. Είναι όμως περιορισμένο, ανέφερε, σε σύγκριση με την οικονομική και κοινωνική καταστροφή που θα ακολουθούσε εάν το απορρίπταμε και οδηγούσαμε την Κύπρο μας στη χρεοκοπία.

 Εξοδο από το ευρώ και δημοψήφισμα εισηγείται ο ΓΓ του ΑΚΕΛ 

Ο ΓΓ του ΑΚΕΛ Αντρος Κυπριανού εισηγούμενος συντεταγμένη έξοδο από το ευρώ, είπε ότι το κόμμα του θα καταψηφίσει το Μνημόνιο και διατύπωσε τη θέση ότι θα πρέπει να διενεργηθεί σε δημοψήφισμα.

«Θεωρούμε ότι καταστρέφει τον τραπεζικό τομέα, καταστρέφει σε μεγάλο βαθμό την κυπριακή οικονομία και οδηγεί σε φαύλο κύκλο που θα γεννά συνεχώς και νέες ανάγκες και θα προβάλλει την απαίτηση για τη λήψη νέων, πιο επαχθών μέτρων», είπε αναφέροντας ότι η κυβέρνηση ακολούθησε μοναχικό δρόμο.

Ανέφερε ότι μίλησε με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας πριν από τρεις εβδομάδες με αίτημα να συγκληθεί σύσκεψη, η οποία παρόλο που αρχικά ορίστηκε δεν πραγματοποιήθηκε.

Ο κ. Κυπριανού ανακοίνωσε ότι την Πέμπτη θα παραδοθεί η μελέτη του ΑΚΕΛ στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και στα κόμματα και μετά θα δοθεί στη δημοσιότητα. Δήλωσε επίσης  την ετοιμότητα της ηγεσίας του ΑΚΕΛ για διάλογο με τις πολιτικές δυνάμεις, ενώ ζήτησε από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας να συγκαλέσει το Εθνικό Συμβούλιο.

Ο κ. Κυπριανού διατύπωσε τη θέση ότι το οικονομικό και κοινωνικό μέλλον των κρατών μελών και τον κρατών, με τον αυταρχικό τρόπο που καθορίζεται η πολιτική στην ΕΕ, προδιαγράφεται ζοφερό.

Διατύπωσε επίσης τη θέση ότι η συνταγή της τραπεζικής ένωσης που προτείνεται, μόνο σωτήρια δεν μπορεί να αποδειχθεί τουλάχιστον για την Κύπρο.

Απαντώντας στο ερώτημα εάν δεν είναι ο τέως Πρόεδρος της Δημοκρατίας που κάλεσε την Τρόικα στην Κύπρο, είπε πως το μνημόνιο δεν υπογράφηκε νωρίτερα επειδή οι εκτός Κύπρου δεν ήθελαν να γίνει κάτι τέτοιο.

Πρόσθεσε ότι το ίδιο το Γερμανικό Υπουργείο Οικονομικών στις 11 Μαρτίου σε επιστολή του προς Γερμανούς Βουλευτές που είχαν καταθέσει επερώτηση σχετικά με το Κυπριακό Μνημόνιο, ανέφερε γραπτώς πως αυτό δεν υπογράφηκε επειδή η Γερμανία δεν υιοθετούσε την κατ΄ αρχήν Συμφωνία Κυβέρνησης-Τρόικας.

Ομήρου: Η ψήφος της ΕΔΕΚ δεν μπορεί να είναι θετική 
 
Η ψήφος του ΚΣ ΕΔΕΚ "δεν μπορεί να είναι θετική σε μια προοπτική εθνικής, κρατικής και οικονομικής υποδούλωσης", δήλωσε σήμερα ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ και Πρόεδρος της Βουλής Γιαννάκης Ομήρου, διαβεβαιώνοντας ωστόσο ότι "θα στηρίξουμε κάθε ενέργεια και πρωτοβουλία της Κυβέρνησης για επαναδιαπραγμάτευση, για ένα μνημόνιο που θα είναι αναπτυξιακό και που θα οδηγεί έξω από τη σημερινή καταθλιπτική αιχμαλωσία και τις ανάλγητες συμπεριφορές της Τρόικας".
 
"Σε αυτήν την κρίσιμη για την πατρίδα μας ώρα, διαβεβαιώνουμε ότι η ΕΔΕΚ θα λειτουργήσει ως δύναμη αντίστασης, αλλά και ευθύνης. Καλούμε σε ενότητα και ομοψυχία", ανέφερε ο κ. Ομήρου σε ομιλία του κατά τη διάρκεια της συζήτησης για τη Δανειακή Σύμβαση στη Βουλή.
 
Ο κ. Ομήρου κάλεσε "το λαό μας να διατηρήσει την αυτοπεποίθηση, τις αστείρευτες δυνάμεις και δυνατότητες του και την πίστη στο παρόν και το μέλλον της πατρίδας μας" και πρόσθεσε ότι "με συλλογικότητα, με ομοψυχία, με αγωνιστικό πνεύμα μπορούμε βάσιμα να προσδοκούμε στη διασφάλιση της εθνικής μας κυριαρχίας και της οικονομικής μας ανεξαρτησίας, μακριά από δανειακές συμβάσεις και μνημόνια".
 
Ο κ. Ομήρου αναφέρθηκε στις αποφάσεις του Eurogroup και είπε ότι "το ζήτημα στο οποίο καλείται σήμερα να τοποθετηθεί η Βουλή δεν είναι ούτε το παράνομο κούρεμα, ούτε η νομιμοποίηση της υπεξαίρεσης των καταθέσεων", αλλά το "αν η Κυπριακή Δημοκρατία θα αποδεχθεί να μετατραπεί σε ένα πειραματόζωο επιβολής νεοαποικιακών δεσμών, σε μια χώρα ανύπαρκτης ή ήσσονος κυριαρχίας, σε ένα κράτος υποτελές και αναξιοπρεπές".
 
"Σήμερα, σε αυτή την ιστορική συνεδρία της Βουλής των Αντιπροσώπων, μετά από την πρωτοφανή εγκληματική και ανήθικη επιβολή της απόφασης κουρέματος των καταθέσεων, δυστυχώς χωρίς να έχει λόγο η Βουλή, καλούμαστε να κυρώσουμε ένα νόμο, ένα μνημόνιο και μια δανειακή σύμβαση που προσδίδουν ηθική και πολιτική νομιμοποίηση, στην ανάλγητη εκείνη απόφαση", είπε.
 
"Η αποδέσμευση από το μνημόνιο και τα δεσμά της Τρόικας είναι το μεγάλο ζητούμενο", είπε και ανέφερε ότι ένας σχεδιασμός εξόδου από το μνημόνιο θα πρέπει, μεταξύ άλλων, να περιλαμβάνει "αναδιάρθρωση δανείων που λήγουν, μέτρα αύξησης των εσόδων, μέτρα μείωσης των δαπανών, αξιοποίηση του φυσικού αερίου, διακρατικές συμφωνίες για οικονομική στήριξη της Κύπρου, άμεση ενεργοποίηση του Ταμείου Αλληλεγγύης, με τελικό στόχο τη γρήγορη επάνοδο στης αγορές".
 
Μ. Καρογιάν : Ναι στο μνημόνιο και σ' ένα χρόνο θα έχουμε ανατρέψει τα σημερινά καταθλιπτικά δεδομένα 
 
Ο Πρόεδρος του ΔΗΚΟ Μάριος Καρογιάν είπε πως "εγκρίνουμε τη δανειακή σύμβαση επειδή δεν έχουμε άλλη επιλογή και επειδή δεν αναλαμβάνουμε την ευθύνη για τη πτώχευση της πατρίδας μας". Στην ομιλία του στην Βουλή, ο κ. Καρογιάν ανέφερε ότι στόχος μας είναι το ταχύτερο να μπορέσουμε να απεμπλακούμε από το μνημόνιο και την τρόικα.
 
Θεωρούμε, σημείωσε, ότι η Κύπρος πρέπει να δώσει τις μάχες της και να προβάλει τις διεκδικήσεις της στα πλαίσια της ευρωζώνης και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.  
 
"Σταθερά και αποφασιστικά θα συνεχίσουμε να υπερασπιζόμαστε τις αρχές της κοινωνικής συνοχής και της κοινωνικής αλληλεγγύη και να εμμένουμε σε δίκαιο καταμερισμό των οικονομικών βαρών. Απαιτούμε, παράλληλα κάθαρση, απόδοση ευθυνών και παραδειγματική τιμωρία όσων ευθύνονται για την οδυνηρή οικονομική κρίση που βιώνουμε", πρόσθεσε.
 
Η σημερινή ψήφος του ΔΗ.ΚΟ. υπέρ της έγκρισης της δανειακής σύμβασης, ανέφερε, δεν είναι ψήφος συμβιβασμού με τους δανειστές μας.
 
"Δεν είναι ψήφος υποταγής σε απαράδεκτους όρους και εκβιαστικές απαιτήσεις. Είναι ψήφος σωτηρίας που δίνει προτεραιότητα στην προστασία του λαού μας και των ασθενέστερων στρωμάτων του από την ολική καταστροφή που θα ήταν η συνέπεια της χρεοκοπίας του τραπεζικού μας συστήματος και της πτώχευσης του κράτους μας. Είναι, όμως, πρωτίστως μια ψήφος εμπιστοσύνης στις ικανότητες αυτού του λαού, στις αντοχές του και στις αντιστάσεις του, στη προσαρμοστικότητα του και στην αστείρευτη ευρηματικότητα του", πρόσθεσε.
 
Είναι, κυρίως, συνέχισε, μια ψήφος πρόκληση και πρόσκληση προς τις δημιουργικές δυνάμεις του τόπου μας. "Σε αυτές που θέλουν να χαράξουν μια βαθιά τομή στην ιστορία μας. Που θέλουν και μπορούν να κάνουν μια νέα αρχή. Που θέλουν να απελευθερωθούν από τα δεσμά ενός προτύπου ανάπτυξης που δεν περιμέναμε τους δανειστές μας για να καταλάβουμε ότι πρέπει να αλλάξει", σημείωσε.

Εάν υπερψηφιστεί το μνημόνιο θα πρέπει οι Βουλευτές να παραιτηθούν, δηλώνει ο Ζ. Κουλίας 

Ο Βουλευτής Αμμοχώστου Ζαχαρίας Κουλίας δήλωσε ότι θα καταψηφίσει το μνημόνιο συναντίληψης και τη δανειακή σύμβαση, αναφέροντας ταυτόχρονα ότι εάν υπερψηφιστεί το μνημόνιο και η δανειακή σύμβαση, που θα σημαίνει εκχώρηση κρατικής κυριαρχίας, η Βουλή δεν έχει ρόλο και πρέπει όλοι οι Βουλευτές να παραιτηθούν. Εξέφρασε την άποψη ότι το μνημόνιο θα ακολουθήσουν πιέσεις για το Κυπριακό.
 
Μετά «τα ανοσιουργήματα της προηγούμενης Κυβέρνησης», τα μόνα έργα του νεοεκλεγέντος Προέδρου είναι τα μνημονιακά νομοσχέδια και η ομάδα των δημοσιογράφων που προσέλαβε στο Προεδρικό, είπε και αναφέρθηκε στη 14η προς 15η Μαρτίου ως «επάρατη νύχτα, που ισοδυναμούσε με 10 τουρκικές εισβολές και μια καταστροφή».
 
Σχολιάζοντας τα όσα αναφέρθηκαν για τις αντιδράσεις του Προέδρου Αναστασιάδη κατά τη διάρκεια της διαπραγμάτευσης, είπε πως όταν ένας Πρόεδρος κτυπά το χέρι στο τραπέζι πρέπει να το εννοεί και όταν πάει προς την πόρτα να έχει το θάρρος να την περάσει και να φύγει.
 
Ανέφερε ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας μπορούσε με το επιχείρημα «στο Χριστόφια δώσατε εννιά εκατομμύρια και 9 μήνες», να ζητήσει πίστωση χρόνου. Πρόσθεσε ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, ενώ δήλωνε ότι δεν θα γίνει κούρεμα, αποδέχθηκε κούρεμα «απλώς και μόνο για να έχουν κάποιοι προνομιακή ενημέρωση και να κουρευτούν οι χαζοί».
 
Συνεχίζοντας είπε ότι «θα είμαστε οι καταραμένοι της Βουλής εάν πάρουμε σήμερα λάθος αποφάσεις», προσθέτοντας ότι «τούτες τις δύσκολες ώρες ο καθένας θα αναμετρηθεί με την ιστορία και τη συνείδηση του».
«Οχι» στο Μνημόνιο λέει ο Γ. Περδίκης και ζητά δημοψήφισμα 
 
«Ο κυπριακός λαός θα πεινάσει. Θα ζήσει εποχές πείνας και ανέχειας που δεν έζησε ποτέ στην πρόσφατη ιστορία του. Αυτό είναι δεδομένο, δεν είναι πρόβλεψη. Οι νέοι μας θα μεταναστεύσουν, τα κοινωνικά προβλήματα θα αυξηθούν, η κατήφεια και η δυστυχία θα επικρατήσουν. Ο λαός μας θα καταντήσει επαίτης, ξεφτιλισμένος και αποσαθρωμένος οικονομικά και πολιτικά. Αλλά κυρίως ξεφτιλισμένος ηθικά».
Με αυτά τα λόγια περιέγραψε, από το βήμα της Ολομέλειας της Βουλής, ο Βουλευτής των Οικολόγων Γιώργος Περδίκης την κατάσταση στην Κύπρο μετά την έγκριση του Μνημονίου και της δανειακής σύμβασης.
 
Ο κ. Περδίκης ανέφερε πως το σημερινό «ναι» της Κυπριακής Βουλής αποτελεί την πιο μεγάλη ήττα του κυπριακού λαού στα 8 χιλιάδες χρόνια της ιστορίας του και χαρακτήρισε το Μνημόνιο «ως ένα αδιέξοδο μονόδρομο χωρίς παράθυρο διαφυγής».
Είπε πως ούτε η Βουλή, ούτε η Κυβέρνηση νομιμοποιούνται να έχουν τον τελευταίο λόγο σε ό,τι αφορά την έγκριση του Μνημονίου και της δανειακής σύμβασης και ότι πρέπει να διεξαχθεί δημοψήφισμα.
 
Ο Βουλευτής των Οικολόγων είπε πως πάντα υπήρχαν εναλλακτικές προτάσεις, απλώς έπεφταν σε αυτιά μη ακουώντων και αναφέρθηκε σε εναλλακτικές εισηγήσεις που κατέθεσαν οι Οικολόγοι, ακόμα και την κρίσιμη και χαοτική περίοδο μεταξύ των δύο αποφάσεων του Eurogroup. Παρέπεμψε, επίσης, σε συγκεκριμένες προτάσεις που υποβλήθηκαν δημόσια από ομάδες εμπειρογνωμόνων, που εισηγούνται με διάφορες παραλλαγές την αποδέσμευση από το μνημόνιο και στην ανάγκη – αν χρειαστεί – την έκδοση εθνικού νομίσματος, ενός «κυπριακού ευρώ».
 
Θα υπερψηφίσει το μνημόνιο για ανάσα 100 ημερών, δήλωσε ο Πρόεδρος του ΕΥΡΩΚΟ 
 
Ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κόμματος Δημήτρης Συλλούρης δήλωσε από το Βήμα της Ολομέλειας της Βουλής ότι η συζήτηση που διεξάγεται στη Βουλή για το μνημόνιο και τη δανειακή σύμβαση είναι άνευ λόγου και ουσίας, καθώς ήδη μνημονιακά νομοσχέδια εφαρμόζονται και εξήγησε ότι θα υπερψηφίσει το μνημόνιο και τη δανειακή σύμβαση ,ώστε να δοθεί πίστωση 100 ημερών για να σχεδιαστεί και να αρχίσει να υλοποιείται η έξοδος από το μνημόνιο και την Τρόικα. 
 
Η θέση του, είπε, είναι αντιτροϊκάνη και αντιμνημονιακή και πρόσθεσε πως το ορθό της στιγμής, είναι να ψηφίσουμε ‘ναι’ για να μην έρθει και το τέταρτο μνημόνιο, εξηγώντας ότι το μνημόνιο που τίθεται σε ψηφοφορία είναι το τρίτο.
 
Εξέφρασε, επίσης, την άποψη ότι αυτό που απαιτείται τώρα είναι ένας ορθολογικός διάλογος για τους τρόπους με τους οποίους θα βγούμε από το μνημόνιο και διερωτήθηκε γιατί οι Βουλευτές δεν έκλεισαν σήμερα τις πόρτες και όλοι μαζί να βρουν λύσεις τις οποίες ενωμένοι να ανακοινώσουν στο λαό. Κάλεσε, επίσης, τους συναδέλφους του Βουλευτές σε νηφάλιο διάλογο σήμερα για να σχεδιάσουν την έξοδο από την Τρόικα και το μνημόνιο και ανέφερε ότι «έπρεπε ομόφωνα να ψηφίσουμε το μνημόνιο και να δώσουμε τα χέρια για την έξοδο από το αδιέξοδο».
 

Οριακή η πλειοψηφία

Η πλειοψηφία που αναμένεται να σχηματιστεί θα είναι οριακή. Υπέρ αναμένεται να ψηφίσουν οι βουλευτές του ΔΗΣΥ (20), του ΔΗΚΟ (8), ενώ εκτιμάται ότι υπέρ θα ταχθεί και ο βουλευτής του ΕΥΡΩΚΟ Δημήτρης Συλλούρης. Το Μνημόνιο και η Δανειακή Σύμβαση θα καταψηφιστούν από τους βουλευτές του ΑΚΕΛ (19), της ΕΔΕΚ (5), το βουλευτή του ΕΥΡΩΚΟ Νίκο Κουτσού, το βουλευτή των Οικολόγων Γιώργο Περδίκη και τον ανεξάρτητο βουλευτή Ζαχαρία Κουλία.

Έκκληση στη Βουλή από τον Υπουργό Οικονομικών.
 
Ο Υπουργός Οικονομικών Χάρης Γεωργιάδης κάλεσε τη Βουλή να λάβει «μια πολύ δύσκολη αλλά αναγκαία απόφαση» και να κυρώσει τη Δανειακή Σύμβαση και το Μνημόνιο, τονίζοντας ότι τα πράγματα θα είναι «πάρα πολύ δύσκολα».
 
Προειδοποίησε ότι χωρίς το πρόγραμμα η Κύπρος θα οδηγηθεί σε πλήρη οικονομική κατάρρευση, ενώ οι συνέπειες της εξόδου από την ευρωζώνη θα είναι «δραματικές».
 
Μιλώντας σε κοινή συνεδρία της Επιτροπής Οικονομικών και της Επιτροπής Εξωτερικών, ο Υπουργός Οικονομικών είπε ότι η Κύπρος θα ήθελε περισσότερα από τα 10 δις στα οποία ανέρχεται το ύψος του δανείου, καθώς κάτι τέτοιο θα δημιουργούσε μια πιο διαχειρίσιμη κατάσταση σήμερα, ωστόσο θα δημιουργούσε περισσότερο χρέος για τις μελλοντικές γενιές.
 
Είπε, επίσης, ότι το Μνημόνιο θα μπορούσε να ήταν καλύτερο αν δεν καθυστερούσε η διαπραγμάτευση.

 Του Σωκράτη Ιωακείμ

 Ένα εικοσιτετράωρο πριν από τη σύνοδο της Ολομέλειας της Βουλής, για κύρωση του μνημονίου και της δανειακής σύμβασης, οι Υπουργοί Οικονομικών και Εξωτερικών, Χάρης Γεωργιάδης και Ιωάννης Κασουλίδης, κάλεσαν τα κόμματα να υπερψηφίσουν. Και τόνισαν ότι επιβάλλεται σκληρή δουλειά, για να καλυφθεί το χαμένο έδαφος. Συμμετείχαν σε κοινή συνεδρίαση των αρμόδιων Επιτροπών της Βουλής

Έκκληση προς τη Βουλή των Αντιπροσώπων, να λάβει την πολύ δύσκολη αλλά αναγκαία απόφαση και να κυρώσει τη δανειακή σύμβαση της Κύπρου, απηύθυνε ο Υπουργός Οικονομικών, Χάρης Γεωργιάδης, μιλώντας σε κοινή συνεδρία των Κοινοβουλευτικών Επιτροπών Οικονομικών και Εξωτερικών.

Από τα 10 δισεκατομμύρια ευρώ που θα λάβει η Κυπριακή Δημοκρατία τα 4,1 δισεκατομμύρια θα δοθούν για εξόφληση παλαιών χρεών, τα 2,5 δισεκατομμύρια για ανακεφαλαιοποίηση του Συνεργατισμού και της Ελληνικής Τράπεζας και τα 3,4 δισεκατομμυρία ευρώ για κάλυψη μελλοντικών αναγκών.

- €4,1 δις για εξόφληση παλαιών χρεών

- €2,5 δις για ανακεφαλαιοποίηση Συνεργατισμού και Ελληνικής

- €3,4 δις για κάλυψη μελλοντικών αναγκών

Το δάνειο είναι χαμηλότοκο, με μακροχρόνια περίοδο αποπληρωμής και περίοδο χάριτος.

Το επιτόκιο ανέρχεται στο 2,5% αλλά δεν είναι σταθερό, αφού θα εξαρτάται από το ύψος των επιτοκίων με τα οποία θα δανείζεται ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας για να δανείσει την Κύπρο.

Μιλώντας στην ίδια συνεδρίαση, ο Υπουργός Εξωτερικών Ιωάννης Κασουλίδης προειδοποίησε ότι τυχόν απόφαση για αποχώρηση της Κύπρου από την Ευρωζώνη θα συνιστά παραβίαση της Συνθήκης Προσχώρησης στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Εκ μέρους της Κεντρικής Κέντρικης, ο Ανώτερος Διευθυντής Γιώργος Συρίχας είπε ότι το πρόγραμμα βασίζεται σε τρεις άξονες: δημοσιονομική προσαρμογή, αναδιάρθρωση και συρρίκνωση του τραπεζικού τομέα, και διαρθρωτικές αλλαγές.

Απαντώντας σε καταιγιστικές ερωτήσεις βουλευτών όλων των κομμάτων οι Υπουργοί Οικονομικών και Εξωτερικών ανέφεραν ότι:

- Τα όποια πρόσθετα μέτρα εξαρτώνται από τη συνέπεια και την αποφασιστικότητα μας στην προώθηση παράλληλων προγραμμάτων τόνωσης της οικονομίας

- Δεν υπάρχει πρόνοια να αγοράσει τρίτη χώρα το χρέος της Κύπρου

- Δεν επιβεβαιώνονται οι ισχυρισμοί περί ξεπλύματος χρήματος, με βάση την προκαταρτική έκθεση της Moneyval και της Deloitte

- Απασχολεί την κυβέρνηση η διασύνδεση του μνημονίου με το Κυπριακό.

- Εγκαταλείφθηκε το δάνειο-γέφυρα από τη Βρετανία καθώς η προηγούμενη κυβέρνηση διαβεβαίωνε ότι υπήρχαν χρήματα μέχρι τις 15 Μαΐου.

Το λόγους για τους οποίους το μεν ΑΚΕΛ θα καταψηφίσει το μνημόνιο, το δε ΔΗΚΟ θα το υπερψηφίσει, ανέλυσαν Σταύρος Ευαγόρου και Νικόλας Παπαδόπουλος.

Η κυβέρνηση αναμένει το αργότερο μέχρι αύριο έρευνα που διενέργησε η Συμβουλευτική Οικονομική Επιτροπή, που καταδεικνύει πως οι αρνητικές επιπτώσεις από ενδεχόμενη επιστροφή στην κυπριακή λίρα θα ήταν πολύ μεγαλύτερες από την κατάσταση που βιώνει σήμερα ο κυπριακός λαός.

Το ΔΗΚΟ αποφάσισε ότι θα ταχθεί υπέρ της δανειακής σύμβασης και του μνημονίου, δήλωσε σήμερα στη Βουλή ο Πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικών και Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Νικόλας Παπαδόπουλος, το ΑΚΕΛ, σύμφωνα με το βουλευτή του Σταύρο Ευαγόρου θα καταψηφίσει, ενώ αρνητική ψήφο προδιάγραψε με δηλώσεις του ο βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων Περιβαλλοντιστών.

Ο κ. Παπαδόπουλος εξήγησε ότι το ΔΗΚΟ θα ψηφίσει υπέρα γιατί ήδη έχουν εφαρμοστεί τα περισσότερα μέτρα και η λιτότητα, ο κόσμος έχει υποστεί τις περισσότερες θυσίες και κανένας άλλος, «μα κανένας άλλος δεν είναι διατεθειμένος να μας δανείσει ή να μας χαρίσει τόσα πολλά λεφτά», δήλωσε ο Πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικών και Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Νικόλας Παπαδόπουλος, μετά από κοινού συνεδρία με την Επιτροπή Εξωτερικών για το θέμα.

Αν υπάρχουν άλλες εναλλακτικές επιλογές, είπε, κανείς δεν τις έχει θέσει μέχρι σήμερα.

Ακόμα και αν πετύχουμε τους πολύ φιλόδοξους στόχους που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα πάρουμε και άλλα μέτρα γιατί μέχρι το 2020, είπε ο κ. Παπαδόπουλος, πέρα από τα 10 δις ευρώ που θα μας δώσουν, θα χρειαστούμε επιπλέον 4,5 δις σε επιπρόσθετες επιχειρηματικές ανάγκες. Εάν δεν επανέλθουμε στις αγορές μέχρι το 2016, θα πρέπει να δούμε πώς θα βρούμε τα επιπλέον αυτά χρήματα, είτε με άλλα μέτρα είτε με πρόγραμμα. Αν τα πράγματα δεν πάνε καλά, συνέχισε, τότε οι χρηματοδοτικές ανάγκες θα είναι περισσότερες και θα μιλάμε για πρόσθετα μέτρα και περισσότερη λιτότητα. «Αρα, κανένας δεν έχει την ψευδαίσθηση ότι το μνημόνιο είναι η λύση όλων των προβλημάτων μας. Το βασικό ερώτημα που έχουμε μπροστά μας και που θα κληθεί να απαντήσει αύριο η Βουλή είναι κατά πόσο έχουμε μπροστά μας οποιαδήποτε εναλλακτική επιλογή. Αυτό θα διαφανεί αύριο».

Ερωτηθείς κατά πόσον από τη στιγμή που το ΔΗΚΟ έχει πάρει απόφαση να υπερψηφίσει το μνημόνιο, σε περίπτωση που υπάρξει εναλλακτική πρόταση, θα τη συζητήσουν, ο κ. Παπαδόπουλος είπε ότι εδώ και 5 χρόνια η κυβέρνηση Χριστόφια έλεγε ότι υπάρχουν εναλλακτικές επιλογές και εδώ και 3 χρόνια πως θα έρθουν Ρώσοι, Κινέζοι και άλλοι να μας σώσουν. «Δεν ήρθαν. Αν έρθουν μέχρι αύριο τότε ίσως να το ξανασκεφτούμε»

Σε ερώτηση τι θα κάνουν αύριο, ο κ. Παπαδόπουλος απάντησε ότι «αν βρούμε αυτή τη μαγική λύση μέχρι αύριο τότε να την εξετάσουμε αύριο. Μέχρις στιγμής δεν έχω δει άλλη λύση ή προσέγγιση».

Θα καταψηφίσει το ΑΚΕΛ

---------

Δυστυχώς ενώπιον του κυπριακού λαού τίθεται ένα ιδιαίτερα καταστροφικό και επαχθές για την οικονομία και την κοινωνία μνημόνιο, δήλωσε ο Αναπληρωτής Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΑΚΕΛ Σταύρος Ευαγόρου, λέγοντας πως το κόμμα του θα καταψηφίσει τη δανειακή σύμβαση και παρέπεμψε στις σχετικές δηλώσεις του Εκπροσώπου Τύπου του ΑΚΕΛ μετά τη συνεδρία της Κεντρικής Επιτροπής.

Η χώρα μας, είπε, τίθεται κάτω από έναν μνημονιακό ζυγό ενός καταστροφικού φαύλου κύκλου λιτότητας και ύφεσης. Μέσα από τις πρόνοιες του μνημονίου, ανέφερε, γίνεται ξεκάθαρο πως κάθε μήνα η Τρόικα θα αποφασίζει κατά πόσο χρειάζονται πρόσθετα μέτρα, ώστε να είμαστε εντός των πλαισίων που καθορίστηκε από τη συμφωνία Αναστασιάδη - Τρόικας. Από την απάντηση που έδωσε ο ΥΠΟΙΚ, συνέχισε, διαπίστωσαν ότι το ζητούμενο, που είναι η ανάπτυξη της οικονομίας για να μπορέσουμε να ξανασταθούμε στα πόδια μας, δεν υπάρχουν χρηματοδοτικοί πόροι, αφού στα 10 δις δεν περιλαμβάνεται ούτε ένα αναπτυξιακό έργο, αλλά αφορούν την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και την αναχρηματοδότηση του δημοσίου χρέους.

Πολλά από τα ερωτήματα που θέσαμε δεν έχουν απαντηθεί, ανέφερε ο κ. Ευαγόρου, φέροντας ως παράδειγμα το θέμα του ELA και γιατί έγινε η βεβιασμένη - όπως είπε - συμφωνία πώλησης των τραπεζών μας στην Ελλάδα, φορτώνοντας τον ELA σε κυπριακή τράπεζα. Παράλληλα, πρόσθεσε, δεν έχουν απαντηθεί τα ερωτήματα για τη δυνατότητα απεμπλοκής από τον μνημονιακό ζυγό, αλλά φάνηκε ότι η κυβέρνηση δεν συζητά κάτι τέτοιο.

Ο κ. Ευαγόρου αναφέρθηκε στις δεσμεύσεις του Προέδρου Αναστασιάδη, υπενθυμίζοντας ότι δύο μέρες πριν το κούρεμα ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δεσμευόταν ότι δεν θα υπάρξει κάτι τέτοιο. Όλες οι δεσμεύσεις του, είπε, εξανεμίστηκαν την 15η και 24η προς 25η Μαρτίου, αφού δέχθηκε κούρεμα, ιδιωτικοποιήσεις, περαιτέρω αποκοπές, αύξηση του εταιρικού φόρου και όχι μόνο δεν πέτυχε βελτιώσεις στον κοινωνικό τομέα, αντίθετα τα όσα συμφώνησε είναι χειρότερα, όπως είπε. «Το μνημόνιο του Νιόμβρη ήταν επώδυνο, αυτό το μνημόνιο είναι επαχθέστατο».

Συνταγή φτώχειας το μνημόνιο για τους Οικολόγους

-----------

Η ομολογία του ΥΠΕΞ ότι ήδη αναπτύσσονται πιέσεις προς την κατεύθυνση διασύνδεσης του Κυπριακού με το μνημόνιο και το φυσικό αέριο είναι το πιο σημαντικό στοιχείο της συνεδρίας, δήλωσε ο Βουλευτής των Οικολόγων, Γιώργος Περδίκης, χαρακτηρίζοντας το μνημόνιο συνταγή φτώχειας, πείνας και ανεργίας.

Το Κίνημα δεν θα επιτρέψει να γίνει αυτό το μεγάλο έγκλημα, ανέφερε ο κ. Περδίκης προδιαγράφοντας την αρνητική του ψήφο αύριο στη συνεδρία της Ολομέλειας της Βουλής για τη δανειακή σύμβαση. «Απέναντι μας δεν έχουμε απλούς δανειστές, δεν έχουμε καν τοκογλύφους. Έχουμε ένα πολιτικό όργανο το οποίο έχει από τώρα δείξει τις προθέσεις του, να διασυνδέσει, δηλαδή, την οικονομική βοήθεια προς την Κύπρο με την διευθέτηση του Κυπριακού, σύμφωνα με τις τουρκικές προδιαγραφές και απαιτήσεις. Και αυτός είναι ο μεγαλύτερος κίνδυνος από το μνημόνιο». Δεν μπορώ να εφησυχάζω με οποιαδήποτε δέσμευση, διάψευση ή διαβεβαίωση εκ μέρους της κυβέρνησης, είπε.

Φάνηκε, είπε, ότι δεν έχουν μελετηθεί από την κυβέρνηση εναλλακτικοί δρόμοι, που δεν θα είναι μαγικές λύσεις, ενώ μίλησε για σειρά αδυναμιών στη δανειακή σύμβαση, που είναι «υποχρεωτικός δρόμος χωρίς παράθυρο διαφυγής». Η Τρόικα, είπε, θα μπορεί να επιβάλλει καινούργιους όρους πριν την όποια εκταμίευση δόσης, να στέλνει δικούς της εμπειρογνώμονες και να ανοίγει καινούργια θέματα, όπως αυτή θέλει.

Είναι μια εξαιρετικά μονομερής συμφωνία που μόνο τα συμφέροντα της Τρόικας εξασφαλίζει, όχι του κυπριακού λαού και της Κυπριακής Δημοκρατίας, ανέφερε ο κ. Περδίκης.

---------

Ο ανεξάρτητος Βουλευτής Αμμοχώστου, Ζαχαρίας Κουλίας είπε ότι τον μνημονιακό ζυγό έθεσε στον τράχηλο του κυπριακού λαού το ΑΚΕΛ και ο πρώην Πρόεδρος Χριστόφιας και ο Πρόεδρος Αναστασιάδης έδωσε το εναρκτήριο λάκτισμα, υπό την υψηλή προστασία του Διοικητή της ΚΤ «που μετετράπη σε συγκυβερνήτη».

Οι Υπουργοί ΥΠΟΙΚ και ΥΠΕΞ, ανέφερε, δεν δυσκολεύτηκαν να πουν ότι ενώπιον μας έχουμε ένα καταστροφικό και επαχθές κείμενο. Ότι έγινε με τη Λαϊκή Τράπεζα εν μία νυκτί και την βοήθεια των 1,8 δις, συνέχισε ο κ. Κουλίας, γίνεται και τώρα με την ίδια πίεση. «Είναι ασέβεια προς τον κυπριακό λαό και το κυπριακό κοινοβούλιο αγία εβδομάδα να επείγονται να περάσει ένα νομοθέτημα που δεν εδόθη η ευκαιρία σους συνάδελφους να το μελετήσουν».

Ο κ. Κουλίας έκανε λόγο για «λεόντειο συμφωνία» και λαβύρινθο, και πως εν μία νυκτί καταστράφηκε το χρηματοπιστωτικό σύστημα της Κύπρου. Ακόμα και τα διαχειριστικά έξοδα «αυτών που πηγαινοέρχονται» θα πληρώνουμε, πρόσθεσε, ενώ έκανε ιδιαίτερη αναφορά σε δύο άρθρα (16.2 και 16.4) που - όπως είπε - μας αναγκάζουν να παραιτηθούμε από κάθε νομική διαδικασία εναντίον της σύμβασης.

Εξέφρασε έκπληξη για την επεξήγηση του ΥΠΟΙΚ πως από τα 10 δις, τα 4,1 δις θα πάνε για παλιά χρέη, 3,4 για νέα χρέη και τα 2,5 για τον Συνεργατισμό και την Ελληνική Τράπεζα, «διότι και εκεί θα κατεβούν, αν δεν κατεβήκαν. Δηλαδή ο κυπριακός λαός δεν παίρνει μία». Παρατήρησε ότι σε καμιά από τις χώρες που δόθηκε μέχρι σήμερα οικονομική βοήθεια, Ισπανία, Πορτογαλία, Ιρλανδία, Ελλάδα, «δεν εφάρμοσαν αυτή τη ληστεία», χρησιμοποιώντας τον όρο κούρεμα, λέγοντας πως ανάλογα έκαναν ο Χίτλερ στους Εβραίους το 1938, η τουρκική κυβέρνηση στους Έλληνες το 1943 και το 1956 ο Νάσερ στους Έλληνες της Αιγύπτου.

«Έχουμε χάσει το μέτρο και εμείς ως ρομπότ ακολουθούμε». Ο κ. Κουλίας διερωτήθηκε γιατί επί 9 μήνες η ΕΚΤ έδωσε 9,5 δις μέσω ELA στη Λαϊκή Τράπεζα, όταν υπάρχει οδηγία που απαγορεύει να δίδεται ρευστότητα μέσω αυτού του μηχανισμού σε επισφαλείς τράπεζες. Ο ανεξάρτητος Βουλευτής πρότεινε να επιστρέψουμε στη λίρα «και να μην περιμένουμε με το στόμα ανοικτό». Αφού, είπε, κατά τον ΥΠΟΙΚ τα 10 δις θα τα δώσουμε σε δάνεια, «να περιμένουν οι δανειστές» και αφού πάρουμε τα χρήματα από την εξόρυξη του φυσικού αερίου σε 5 χρόνια. Πίσω από τη διαδικασία αυτή, ανέφερε, θέλουν να καρπωθούν άλλοι τους υδρογονάνθρακες και να μας επιβληθεί μια λύση. Ετσι θα τα χάσουμε όλα, ενώ με τη λίρα μπορεί να γλυτώσουμε έστω 30 σεντ, κατέληξε.

Τα έγγραφα που συνοδεύουν τον κυρωτικό νόμο που σήζήτησε σήμερα η Επιτροπή Οικονομικών ξεκαθαρίζουν ότι η βοήθεια δεν μπορεί να ξεπεράσει τα 10 δισ. ευρώ και ότι θα δοθεί σε βάθος πενταετίας. 

Στην Επιτροπή Οικονομικών παρέστησαν οι υπουργοί Οικονομικών και Εξωτερικών, και ο γενικός εισαγγελέας. Επρόκειτο για μια συζήτηση περισσότερο σημασιολογικής σημασίας, αφού ούτε στο μνημόνιο ούτε στη σύμβαση μπορούν να γίνουν τροποποιήσεις. 
 

Ο ΥΠΟΙΚ κάλεσε τη Βουλή να κυρώσει Μνημόνιο και δανειακή σύμβαση

Ο Υπουργός Οικονομικών Χάρης Γεωργιάδης κάλεσε τη Βουλή να λάβει «μια πολύ δύσκολη αλλά αναγκαία απόφαση» και να κυρώσει τη δανειακή σύμβαση και το Μνημόνιο, τονίζοντας ότι τα πράγματα θα είναι «πάρα πολύ δύσκολα», ωστόσο χωρίς το πρόγραμμα η Κύπρος θα οδηγηθεί σε πλήρη οικονομική κατάρρευση, ενώ οι συνέπειες της εξόδου από την ευρωζώνη θα είναι «δραματικές».

Μιλώντας σε κοινή συνεδρία της Επιτροπής Οικονομικών και της Επιτροπής Εξωτερικών, ο Υπουργός είπε ότι η Κύπρος θα ήθελε περισσότερα από τα 10 δις στα οποία ανέρχεται το ύψος του δανείου, καθώς κάτι τέτοιο θα δημιουργούσε μια πιο διαχειρίσιμη κατάσταση σήμερα, ωστόσο θα δημιουργούσε περισσότερο χρέος για τις μελλοντικές γενιές. Σημείωσε ότι τα 3,4 δις από τα 10 δις προορίζονται για την κάλυψη των μελλοντικών ελλειμμάτων, υπογραμμίζοντας ότι «οριακά και μόνο» μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες των δημόσιων οικονομικών. Τα υπόλοιπα προορίζονται για την κάλυψη παλαιότερων χρεών του κράτους και τις ανάγκες του συνεργατισμού σε πρόσθετα κεφάλαια.

Ο Υπουργός Οικονομικών είπε ότι πρόκειται για ένα χαμηλότοκο δάνειο,  με μακροχρόνια περίοδο αποπληρωμής και με περίοδο χάριτος. Το επιτόκιο είπε θα ανέρχεται στο 2,5%, ωστόσο δεν θα είναι σταθερό αφού θα εξαρτάται από το ύψος των επιτοκίων με τα οποία θα δανείζεται ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας για να δανείσει την Κύπρου. Σύμφωνα με τον Υπουργό το επιτόκιο είναι χαμηλότερο από τα επιτόκια όλων των δανείων τα οποία θα αναχρηματοδοτηθούν από τη βοήθεια που θα λάβει η Κύπρος.

«Η κατάσταση θα είναι δύσκολη και οριακή. Τα νούμερα βγαίνουν δεν βγαίνουν» τόνισε ο Υπουργός, συμπληρώνοντας ότι αν δεν είχαμε τη βοήθεια που μας προσφέρει ο Μηχανισμός και ειδικότερα τα 3,4 δις που προορίζονται για μελλοντικά ελλείμματα, «οι δυσκολίες θα ήταν ασύγκριτα μεγαλύτερες και τα μέτρα θα ήταν εφιαλτικά».

Σημείωσε ως τη «μόνη διέξοδο» την επανεκκίνηση της οικονομίας. «Πρέπει να εργαστούμε συστηματικά για να ενθαρρύνουμε την οικονομική δραστηριότητα, την επιχειρηματικότητα, τις επενδύσεις και την απασχόληση. Πρέπει να προχωρήσουμε σε βαθιές διαρθρωτικές τομές, που θα απελευθερώσουν τις παραγωγικές δυνάμεις της οικονομίας μας. Πρέπει να δημιουργήσουμε ένα νέο μοντέλο κράτους και ένα νέο μοντέλο βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης» είπε.

Ανέφερε δε ότι «αντί να μεμψιμοιρούμε, ίσως θα έπρεπε να αναγνωρίσουμε και τα δικά μας λάθη, και να ξεκινήσουμε δουλειά για να καλύψουμε το χαμένο έδαφος. Αντί να αναζητούμε ανύπαρκτες εναλλακτικές επιλογές και από μηχανής θεούς, ίσως θα πρέπει να αποφασίσουμε πως σιγά σιγά θα πάρουμε τον έλεγχο και την τύχη στα  δικά μας χέρια».

Αναγνώρισε ότι και εξωγενείς παράγοντες που σχετίζονται με την διεθνή οικονομική κρίση αλλά και λάθη και  παραλείψεις στη διαχείριση του τραπεζικού και συνεργατικού μας τομέα επιβάρυναν την κατάσταση και εξέφρασε την άποψη πως ο αποκλεισμός της Κύπρου από τις αγορές και  η απόφαση για το κούρεμα του ελληνικού χρέους δημιούργησαν τετελεσμένα που αργά ή γρήγορα θα βρίσκαμε μπροστά μας.

Ανέφερε ότι όταν ένα κράτος απολέσει τη δυνατότητά του να χρηματοδοτεί τις ανάγκες του ουσιαστικά χάνει ένα μέρος της κυριαρχίας του και είτε θα αντιμετωπίσει την πλήρη οικονομική καταστροφή είτε θα αναζητήσει βοήθεια, κάτι το οποίο η Κύπρος έπραξε με μία καθυστέρηση η οποία οφειλόταν μεταξύ άλλων και στην αναζήτηση εναλλακτικών επιλογών οι οποίες προφανώς δεν προέκυψαν.

 Επανέλαβε ότι η νέα κυβέρνηση παρέλαβε μία κατάσταση οριακή, τόσο σε σχέση με τα δημόσια οικονομικά όσο και σε σχέση με τις τράπεζες και πρόσθεσε ότι τα χρονικά και διαπραγματευτικά περιθώρια ήταν ανύπαρκτα και δεν υπήρχαν επιλογές.

Είπε επίσης ότι η δανειακή σύμβαση αποτελεί ένα τυποποιημένο νομικό έγγραφο  του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Στήριξης και δεν ετοιμάστηκε ειδικά για την Κύπρο, αλλά συνδιαμορφώθηκε από τον ΕΜΣ με τη συμμετοχή της Κύπρου και το μόνο που έχει αλλάξει είναι τα ποσά. Πρόσθεσε ότι το Μνημόνιο το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της δανειακής σύμβασης, προδιαγράφει τους πολύ ειδικούς όρους της βοήθειας.

 
Σήμερα εξάλλου, το Υπουργικό Συμβούλιο ενέκρινε τρία μνημονιακά νομοσχέδια, τα οποία θα τεθούν αύριο ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής, και που αφορούν τις διαδικασίες σύναψης του δανείου με το ΔΝΤ, τη θεσμοθέτηση Ευρωπαϊκής οδηγίας για τους επί μακράν διαμένοντες στην Κύπρο,  και την αναθεώρηση ενιαίου στεγαστικού σχεδίου και στεγαστικά σχέδια για τους εκτοπισθέντες.
 
Η σύμβαση αναμένεται να έχει τη στήριξη των 20 βουλευτών του ΔΗΣΥ, των 8 βουλευτών του ΔΗΚΟ και του ενός εκ των δύο βουλευτών του ΕΥΡΩΚΟ.
 
Η οριακή πλειοψηφία με την οποία αναμένεται να υιοθετηθεί ο κυρωτικός νόμος είναι ενδεικτική των δυσκολιών που θα αντιμετωπίσει η κυβέρνηση το επόμενο διάστημα, σε περίπτωση που η αναμενόμενη απόκλιση από τους δημοσιονομικούς στόχους οδηγήσει στην ανάγκη ψήφισης νέων μέτρων εξυγίανσης.
 
Στην αντίπερα όχθη βρίσκεται το ΑΚΕΛ, που μελετά εναλλακτικές λύσεις εκτός ευρωζώνης.
Μαζί με την ΕΔΕΚ και τους Οικολόγους, αλλά και με τη νεοσύστατη Συμμαχία Πολιτών του Γιώργου Λιλλήκα, το ΑΚΕΛ αναμένεται να δώσει μάχη για να κεφαλαιοποιήσει πολιτικά το αντιμνημονιακό κλίμα που άρχισε ήδη να δημιουργείται.