«Θα μείνουμε στο ευρώ!», τονίζει ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς σε συνέντευξη που παραχωρεί στη γερμανική εφημερίδα BILD και εκφράζει τη βεβαιότητα ότι οι μεταρρυθμίσεις στην ελληνική οικονομία θα οδηγήσουν στην έξοδο από την κρίση. Περιγράφει τη φοροδιαφυγή ως ένα από τα σοβαρότερα διαρθρωτικά προβλήματα της χώρας, αλλά αναφέρεται στην πρόοδο που έχει σημειωθεί και τονίζει ότι οι Γερμανοί «ακούν» για την ελληνική κρίση, αλλά οι Έλληνες ζουν σε αυτήν και έχουν κάθε λόγο να επιθυμούν να την αφήσουν πίσω τους το συντομότερο. Ο κ. Σαμαράς παραδέχεται ότι η κατάσταση στην Ελλάδα παρουσιάζει ομοιότητες με αυτήν στη Δημοκρατία της Βαϊμάρης, επισημαίνει ωστόσο κατηγορηματικά ότι δεν θα επαναληφθούν τα ίδια λάθη.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης, η οποία έχει τίτλο «Η φοροδιαφυγή είναι μεγάλο πρόβλημα» και δόθηκε στον ανταποκριτή της εφημερίδας στην Αθήνα, Πάουλ Ροντσχάιμερ:
«Είναι ο άνθρωπος για τον οποίο μιλάει ξανά και ξανά όλη η Ευρώπη: ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Αντώνης Σαμαράς (62 ετών) βρίσκεται στην εξουσία από τον Ιούλιο, παλεύει έκτοτε με ένα διαρκώς αυξανόμενο χρέος, αυξανόμενη ανεργία, αυξανόμενη φτώχεια.
Την περασμένη εβδομάδα η Μπούντεσταγκ αποφάσισε περαιτέρω βοήθεια δισεκατομμυρίων για τους Έλληνες, οι οποίοι θα εξαρτώνται ακόμη για χρόνια από τη βοήθεια της Ευρώπης. Την Κυριακή θα ταξιδέψει για μια επίσκεψη στη Βαυαρία, θα συνομιλήσει με τον πρωθυπουργό Χορστ Ζεεχόφερ (CSU), του οποίου το κόμμα κατά το παρελθόν εξαπέλυσε ιδιαίτερα δριμεία επίθεση εναντίον των Ελλήνων. Στη συνέντευξή του, ο κ. Σαμαράς μιλάει ξεκάθαρα για τα μεγάλα προβλήματα της χώρας του, για ένα πιθανό «κούρεμα» χρέους - και για το για πόσο ακόμη εμείς, οι Γερμανοί, θα ακούμε για την ελληνική κρίση».
Bild: Κύριε Σαμαρά, στην Ελλάδα αυξάνεται περαιτέρω η ανεργία και ταυτόχρονα η ριζοσπαστική δεξιά κερδίζει διαρκώς στήριξη, όπως δείχνουν οι δημοσκοπήσεις. Είναι, στο μεταξύ, η κατάσταση στην Ελλάδα συγκρίσιμη με την Δημοκρατία της Βαϊμάρης;
Α. Σαμαράς: Ναι! Αλλά έχουμε διδαχθεί κάτι από την ιστορία. Δεν είναι έτσι; Δεν θα επαναλάβουμε τα ίδια λάθη. Αποκλειστικά η πολιτική λιτότητας, εν μέσω ύφεσης, δεν μπορεί να οδηγήσει σε υγιή οικονομία. Αυτή η πολιτική αποσταθεροποιεί τη δημοκρατία και καταστρέφει την κοινωνική συνοχή και μπορεί να οδηγήσει σε άνοδο του εξτρεμισμού. Προσπαθούμε να πετύχουμε τη δημοσιονομική εξυγίανση και θα δείξουμε πρόοδο με τις ιδιωτικοποιήσεις. Επίσης, σταθεροποιούμε την οικονομία μας και την κοινωνική συνοχή μας. Για αυτό και δεν θα ακολουθήσουμε την τύχη της Βαϊμάρης. Θα προσφέρουμε ένα εντελώς αντίθετο παράδειγμα!
Bild: Η φοροδιαφυγή των πλουσίων αποδυναμώνει εξαιρετικά τη χώρα. Τι κάνετε για αυτό;
Α. Σαμαράς: Πράγματι, η φοροδιαφυγή είναι ένα από τα μεγαλύτερα διαρθρωτικά προβλήματά μας. Είμαστε τώρα πολύ προσηλωμένοι και βλέπουμε ήδη μεγάλες αποκαλύψεις. Για παράδειγμα, σοβαρές περιπτώσεις φοροδιαφυγής αντιμετωπίζονται τώρα ως κανονικά αδικήματα, απολύτως ανεξάρτητα από το εάν καταβληθούν οι καθυστερούμενες οφειλές από τους διωκόμενους ή όχι.
Bild: Πόσο βαριά πλήττονται οι «μικροί»; Τα φαρμακεία πωλούν πλέον φάρμακα μόνο τοις μετρητοίς.
Α. Σαμαράς: Τα φαρμακεία αποτελούσαν μόνο βραχυπρόθεσμο πρόβλημα, επειδή η κυβέρνηση δεν μπορούσε, λόγω έλλειψης χρημάτων, να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις πληρωμών της. Αλλά κατά βάση έχετε δίκιο. Η Ελλάδα βρισκόταν πολύ κοντά σε μια ανθρωπιστική κρίση. Κάναμε τα πάντα για να την αποτρέψουμε
Bild: Ένας αυξανόμενος αριθμός Γερμανών πολιτικών λέει ότι η Ελλάδα χρειάζεται ένα νέο «κούρεμα» χρέους. Ισχύει αυτό;
Α. Σαμαράς: Το χρέος μας χαρακτηρίζεται πλέον επισήμως βιώσιμο. Αλλά γι' αυτό χρειάζεται φυσικά σταθερή ανάπτυξη. Προσπαθούμε να βγούμε από την ύφεση για να μεταρρυθμίσουμε την οικονομία μας, ώστε να υπάρχουν αρκετά έσοδα για να κατορθώσουμε να εξοφλήσουμε τόκους και χρεολύσια.
Bild: Κύριε Σαμαρά, αν γίνει όμως ένα νέο «κούρεμα», όπως λένε όλοι στο Βερολίνο κατ' ιδίαν, θα μπορούσε η Ελλάδα να παραμείνει μέλος της Ευρωζώνης; Ή το ένα δεν αποκλείει το άλλο;
Α. Σαμαράς: Θα μείνουμε στο ευρώ! Φιλοδοξία μας είναι η Ελλάδα να αλλάξει θεαματικά και από ένα κακό παράδειγμα γεμάτο προβλήματα, να γίνει ένα ξεχωριστό παράδειγμα για μια οικονομία-πρότυπο. Τους τελευταίους δύο μήνες έχουμε καταφέρει περισσότερα από ό,τι έχει επιχειρηθεί στην Ελλάδα κατά τις τελευταίες τρεις δεκαετίες. Αν δείτε τις μεταρρυθμίσεις και τις αλλαγές μας, θα καταλάβετε ότι εργαζόμαστε για μια ιστορία επιτυχίας. Αυτό θα γίνει σύντομα σαφές προς όλους. Και τότε δεν θα ρωτάει πλέον κανείς για τη συμμετοχή μας στο ευρώ ή για ένα «κούρεμα» χρέους.
Bild: Πολλοί Γερμανοί δεν θέλουν πια να ακούν για την κρίση της Ελλάδας. Πόσο ακόμη θα μας απασχολεί αυτό;
Α. Σαμαράς: Κάνουμε τα πάντα ώστε να βγούμε γρήγορα και με ασφάλεια από την κρίση. Και ειλικρινά, εσείς «ακούτε» για την κρίση, αλλά εμείς ζούμε στην κρίση, υποφέρουμε από αυτήν. Κανείς δεν έχει μεγαλύτερο συμφέρον, να τα αφήσει όλα πίσω, από τους ίδιους τους Έλληνες.