Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts

Με θετικό μάτι είδαν τα κόμματα την ενέργεια της κυβέρνησης να παραχωρήσει τέσσερα ενεργειακά οικόπεδα σε εταιρείες κολοσσούς στο πλαίσιο του β’ γύρου αδειοδοτήσεων. Εκείνο ωστόσο που εξακολουθεί να προβληματίζει την αντιπολίτευση, είναι όπως καταγγέλλει, η έλλειψης διαφάνειας και συλλογικότητας.

Από την εκπομπή του ΑΝΤ1 Μέρα Μεσημέρι ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΔΗΣΥ Τάσος Μητσόπουλος κατηγόρησε τους κυβερνώντες ότι, όπως και στο θέμα της ίδρυσης της Κρατικής Εταιρείας Πετρελαιοειδών, ενήργησαν αιφνιδιαστικά και ερήμην της πολιτικής ηγεσίας.

Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η ανακοίνωση που εξέδωσε το Δημοκρατικό κόμμα: «Πρόκειται  για ένα θέμα μείζονος στρατηγικής σημασίας μακράς πνοής, για αυτό και καλούμε την κυβέρνηση, για τέτοια στρατηγικά ζητήματα να επιδιώκει να υπάρχει πλήρης διαφάνεια στη διαδικασία.»

Για εθνικής σημασίας ζήτημα που θα πρέπει να τυγχάνει συλλογικής αντιμετώπισης έκανε λόγο και ο εκπρόσωπος του Ευρωπαϊκού Κόμματος Μιχάλης Γιωργάλλας.

Η απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου έχει σε μεγάλο βαθμό στηριχτεί στο κριτήριο της εθνικής ασφάλειας, ανέφερε από πλευράς του ο Εκπρόσωπος του ΑΚΕΛ Γιώργος Λουκαΐδης,

Εξαιρετικά σημαντική χαρακτήρισε την απόφαση του Υπουργικού ο Σταύρος Μαλάς.

Μια τέτοια προοπτική, κατέληξε, θα ανατρέψει το ισοζύγιο δυνάμεων στην περιοχή σε σχέση με την Τουρκία.

Την καταρχήν χορήγηση άδειας για τέσσερα τεμάχια στην κυπριακή ΑΟΖ αποφάσισε απόψε το Υπουργικό Συμβούλιο.

Όπως δήλωσε μετά τη συνεδρία του Υπουργικού ο Υπουργός Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού Νεοκλής Συλικιώτης, οι άδειες αποφασίστηκε να χορηγηθούν για τα τεμάχια 2, 3, 9 και 11. Απαντώντας σε ερωτήσεις, ο κ. Συλικιώτης ανέφερε ότι αναμένεται οι διαπραγματεύσεις να ολοκληρωθούν εντός του 2013.

Διαπραγματεύσεις για τα τεμάχια αρχίζουν σύντομα με τις κοινοπραξίες ENI, Cogas, Total  - Novatec και GP Global Resources και Total. «Λαμβάνοντας υπόψη τα κριτήρια έχουμε αποφασίσει να εγκρίνουμε την κατ’ αρχήν άδεια και εννοείται να προχωρήσουμε σε διαπραγματεύσεις σε ότι αφορά τα οικόπεδα 2 και 3 με την κοινοπραξία των εταιριών ΕΝΙ, η οποία είναι ιταλικής προσέλευσης και της Cogas από την Νότιο Κορέα».  Σε ότι αφορά το οικόπεδο 9, είπε, «να προχωρήσει η διαπραγμάτευση με την κοινοπραξία Total E&P Activities η οποία είναι σε σύμπραξη με τη Novatec και την GP Global Resources». Συμπλήρωσε τέλος ότι «σε ότι αφορά το οικόπεδο 11 με την εταιρεία Total».

Απαντώντας σε ερωτήσεις, ο κ. Συλικιώτης ανέφερε ότι αναμένεται οι διαπραγματεύσεις να ολοκληρωθούν εντός του 2013.

«Στη βάση και των κριτηρίων που έχουμε εξαγγείλει και των εκθέσεων και των μελετών έχει αποφασίσει να εγκρίνει την κατ’ αρχήν χορήγηση άδειας – λαμβάνοντας τους όρους διαπραγμάτευσης που αναφέρονται στους βασικούς άξονες διαπραγμάτευσης όπως καταγράφονται και στην έκθεση της συμβουλευτικής επιτροπής – για τέσσερα τεμάχια που βρίσκονται στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ) της Κύπρου», ανέφερε. Πρόσθεσε ότι πρόκειται για τα τεμάχια 2, 3, 9 και 11.  

Ο κ. Συλικιώτης εξήγησε ότι «ο λόγος που αποφασίσαμε να προχωρήσουμε με αυτά τα τέσσερα τεμάχια πρώτα απ’ όλα είναι η δημιουργία οικονομιών κλίμακας δοθέντων των συνεργιών που θα προκύψουν ως αποτέλεσμα της γεωγραφικής εγγύτητας και συνέχειας αυτών των τεμαχίων με το τεμάχιο 12 όπου ανευρεθήκαν τα κοιτάσματα υδρογονανθράκων». Ο δεύτερος λόγος, σύμφωνα με τον Υπουργό, είναι «για να συμβάλλει σε μια συνετή και αειφόρο ανάπτυξη του φυσικού πλούτου της χώρας μας». Απαντώντας σε ερώτηση ως προς το γιατί αποφασίστηκε να προχωρήσει η διαπραγμάτευση μόνο για τα τέσσερα αυτά τεμάχια ο κ. Συλικιώτης ανέφερε ότι είναι διεθνής πρακτική να γίνεται η αδειοδότηση σταδιακά.

Ανέφερε επίσης ότι η αξιολόγηση για τα υπόλοιπα τεμάχια συνεχίζεται, προσθέτοντας ότι σε όλους τους αιτητές θα αποσταλεί επιστολή για το κατά πόσο επιθυμούν ανανέωση της άδειας τους για ακόμη 190 ημέρες. Πρόσθεσε ότι το χρονικό περιθώριο των αιτήσεων λήγει στις 17 Νοεμβρίου και υπάρχει υποχρέωση ενημέρωσης των εταιρειών δέκα ημέρες πριν τη λήξη του.

«Σύντομα θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες διαπραγμάτευσης», είπε. Ερωτηθείς πότε αναμένεται να γίνει η επόμενη διερευνητική εξόρυξη ο Υπουργός είπε ότι «κανένας δεν μπορεί να προκαθορίσει το αποτέλεσμα της διαπραγμάτευσης». Την ίδια ώρα όμως, υπενθύμισε ότι από το Φεβρουάριο έχει δημοσιευθεί το πρότυπο συμβόλαιο, το οποίο όπως ανέφερε, ήταν αποτέλεσμα συλλογικής δουλειάς.

«Είχαμε πει τότε ότι ήταν ένα ολοκληρωμένο πρότυπο συμβολαίου γιατί σήμερα αποκτήσαμε εμπειρία, άρα η βάση του συμβολαίου θα είναι αυτό», είπε. Πρόσθεσε επίσης ότι σήμερα υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός, κάτι που σύμφωνα με τον κ. Συλικιώτη «από μια άποψη βοηθά περισσότερο να προχωρήσουν πιο γρήγορα οι διαπραγματεύσεις».

Αναμένεται, είπε, «οι διαπραγματεύσεις να ολοκληρωθούν το 2013». Παράλληλα υπενθύμισε ότι στον πρώτο γύρο αδειοδότησης οι διαπραγματεύσεις είχαν διαρκέσει περίπου 8 μήνες, προσθέτοντας ότι «τότε βεβαίως, ήταν πολύ διαφορετικά τα δεδομένα και οι συνθήκες και ενδεχομένως τώρα να είναι πιο σύντομα».

Οσον αφορά στην έναρξη των ερευνητικών γεωτρήσεων, είπε ότι «αυτό θα καθοριστεί από το συμβόλαιο», υπενθυμίζοντας εκ νέου ότι η ερευνητική γεώτρηση της Noble ξεκίνησε εν τέλει πιο γρήγορα απ’ ότι προνοούσε το συμβόλαιο. Αρα, σημείωσε, «θεωρούμε ότι τα επόμενα χρόνια θα έχουμε, εφόσον υπογραφούν τα συμβόλαια, νέες εξορύξεις στα τεμάχια της ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας».

Απαντώντας σε ερώτηση για το οικονομικό όφελος που θα προκύψει για την Κυπριακή Δημοκρατία, ο κ. Συλικιώτης ανέφερε ότι ουσιαστικά «η οικονομική πρόταση αποτελείται από δύο μέρη, το όφελος της Κυπριακής Δημοκρατίας από την εξόρυξη, δηλαδή το ποσοστό το οποίο μετά τα  ανακτήσιμα έξοδα  θα πηγαίνει στο κράτος, που συνήθως κυμαίνεται σε ψηλά ποσοστά, προσεγγίζει ενδεχομένως και το 70%», προσθέτοντας ότι «το δεύτερο ήταν οι προτάσεις για τα δικαιώματα υπογραφής».

Δηλαδή, διευκρίνισε, με την υπογραφή των συμβολαίων, οι κοινοπραξίες που θα εξασφαλίσουν την άδεια για εξόρυξη θα καταβάλλουν αυτό που λέγεται «signature bonus», μπόνους υπογραφών, όπως είπε, προσθέτοντας ότι αυτά είναι τα έσοδα 200 εκ. ευρώ για τα οποία έγινε αναφορά στις προτάσεις της κυβέρνησης (για την ανάπτυξη).

Αυτό υπολογίστηκε γενικά, είπε, με κάποιους μέτριους υπολογισμούς, λέγοντας ότι τα ποσά που θα καταβληθούν θα είναι επίσης αντικείμενο διαπραγμάτευσης. Εκείνο που έχει σημασία, είπε, είναι ότι με αυτή την απόφαση ανοίγουν κάποιες μεγάλες προοπτικές, πρώτα και κύρια και για την οικονομία της Κύπρου και για το ρόλο που διαδραματίζει ως ένας νέος σημαντικός ενεργειακός παίκτης και στην Ευρώπη αλλά και στην περιοχή της ανατολικής Μεσογείου. «Αντιλαμβάνεστε το πόση σημασία έχει για την οικονομία μας η υπογραφή συμβολαίου με σημαντικές κοινοπραξίες που έχουν μεγάλη δραστηριότητα διεθνώς στα θέματα υδρογονανθράκων και πόσο σημαντικό είναι το μήνυμα που στέλλεται για την οικονομία της Κύπρου», σημείωσε, προσθέτοντας ότι «με την υπογραφή συμβολαίου ξεκινούν σημαντικά έργα στην Κύπρο και σημαντικές επενδύσεις, όπως παράλληλα σημαίνει και δημιουργία αρκετών θέσεων εργασίας».

 Οι πρώτες αντιδράσεις 

Ο Δημοκρατικός Συναγερμός, ζητά απόλυτη διαφάνεια, καθώς και επιστημονική και τεχνοκρατική τεκμηρίωση στη διαδικασία αξιοποίησης των υδρογονανθράκων.

Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, επειδή στους δύσκολους καιρούς που βιώνει η κυπριακή κοινωνία, η προοπτική αξιοποίησης του φυσικού πλούτου της Κύπρου αποτελεί ίσως τη μοναδική αχτίδα ελπίδας για τους πολίτες, είναι κρίσιμο η διαδικασία αυτή, από τη φάση των αδειοδοτήσεων μέχρι τη φάση της διαχείρισης των εσόδων, να χαρακτηρίζεται από απόλυτη διαφάνεια και να τεκμηριώνεται επιστημονικά και τεχνοκρατικά.

«Μέχρι σήμερα η κυβέρνηση έχει προχωρήσει στο θέμα αυτό χωρίς να έχει ενημερώσει την πολιτική ηγεσία. Ούτε και έχει παρουσιάσει στο λαό ένα ολοκληρωμένο πλάνο, που να καθησυχάζει ότι οι όποιες αποφάσεις αποτελούν μέρος ενός καλομελετημένου σχεδίου που θα μεγιστοποιεί τα οφέλη και για την παρούσα, αλλά και για τις μελλοντικές γενιές», αναφέρεται. Ο ΔΗΣΥ εκφράζει την ελπίδα ότι για τη χθεσινή απόφαση του υπουργικού συμβουλίου, η Κυβέρνηση θα ενημερώσει τις πολιτικές δυνάμεις, αλλά και την κοινωνία.

 Λουκαΐδης: Η εθνική ασφάλεια βασικό κριτήριο για τον β’ γύρο αδειοδότησης 

Η απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου για τα τεμάχια 2, 3, 9 και 11 της ΑΟΖ έχει στηριχτεί σε μεγάλο βαθμό στο κριτήριο της εθνικής ασφάλειας, ανέφερε σε διάσκεψη Τύπου ο Εκπρόσωπος Τύπου του ΑΚΕΛ Γιώργος Λουκαΐδης, χαρακτηρίζοντας την απόφαση αυτή σωστή, δεδομένων των απειλών και των τυχοδιωκτικών ενεργειών της Τουρκίας στην κυπριακή ΑΟΖ.

Πρόσθεσε πως το γεγονός ότι οι εταιρείες – κολοσσοί που επιλέχθηκαν προέρχονται από σημαντικές χώρες ήταν ένας από τους βασικούς λόγους που επιλέχθηκαν , αναφέροντας το μέγεθος των εταιρειών, τη σημασία και τις δυνατότητές τους, ως άλλους σημαντικούς παράγοντες. Με την απόφαση, είπε, προστίθεται ακόμη ένας σημαντικός κρίκος στην αλυσίδα των πολυδιάστατων ενεργειών της Κυβέρνησης για την αξιοποίηση του φυσικού πλούτου της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Οι ενέργειες της Κυβέρνησης, είπε, χαρακτηρίζονται από μεγάλη αποφασιστικότητα, μεθοδικότητα, διαφάνεια, ταχύτητα και χαμηλούς τόνους, αλλά και θωρακίζονται απέναντι στις τουρκικές απειλές και τυχοδιωκτισμούς μέσα από μια πετυχημένη εξωτερική πολιτική, η οποία δημιούργησε ένα ισχυρό πλέγμα συμμαχιών και ενίσχυσε σημαντικά τα διεθνή και ευρωπαϊκά ερείσματα της Κύπρου.

«Η εξέλιξη αυτή, πέραν από το αναμενόμενο μεσοπρόθεσμο όφελος των τεραστίων εσόδων που αναμένεται να προκύψουν από την εκμετάλλευση του φυσικού αερίου, έχει και άμεσες θετικές επιπτώσεις στην οικονομία της Κύπρου, αφού η υπογραφή των συμβολαίων θα αποτελέσει το έναυσμα για σημαντικά έργα και επενδύσεις στον τόπο μας, με παράλληλη δημιουργία πολλών θέσεων εργασίας», πρόσθεσε.

Η ΕΔΕΚ θα μελετήσει απόφαση του Υπουργικού για τις άδειες στην ΑΟΖ 

Από την πλευρά του ο Πρόεδρος της Βουλής και Πρόεδρος της ΕΔΕΚ Γιαννάκης Ομήρου κληθείς σήμερα, στο περιθώριο επίσκεψής του στην Τεχνική Σχολή Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ’, να σχολιάσει τη χθεσινοβραδινή απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου να χορηγήσει άδειες για τα τεμάχια 2, 3, 9 και 11 της κυπριακής ΑΟΖ είπε ότι η ΕΔΕΚ θα μελετήσει την απόφαση του Υπουργικού και θα τοποθετηθεί.\

«Σίγουρα ήταν θέση μας ότι θα πρέπει να προχωρήσει η αδειοδότηση του β’ γύρου και συνεπώς αυτό που απομένει είναι να κρίνουμε κατά πόσον ο β’ γύρος αδειοδοτήσεων εξυπηρετεί σωστά τα συμφέροντα του κυπριακού κράτους», είπε.

Οικολόγοι: Χρειάζεται σοβαρός σχεδιασμός με όραμα

Το Κίνημα Οικολόγων σε ανακοίνωσή του, «χαιρετίζει την απόφαση της Κυβέρνησης για χορήγηση άδειας εκμετάλλευσης τεμαχίων της Κυπριακής  Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης  (ΑΟΖ) σε κοινοπραξίες εταιριών».

Με αυτό τον τρόπο εδραιώνεται η Κυπριακή Δημοκρατία στον Ενεργειακό χάρτη τόσο στη ευρύτερη περιοχή όσο και στο παγκόσμιο, συμπληρώνουν οι Οικολόγοι και παράλληλα υποδεικνύουν:

«Χρειάζεται ένας σοβαρός και με όραμα σχεδιασμός (πολιτικός, οικονομικός, περιβαλλοντικός)  που θα εξασφαλίζει ένα καλύτερο μέλλον για τις επόμενες γενεές. Για ακόμη μια φορά επαναφέρουμε την πρότασή μας για δημιουργία ταμείου ανάπτυξης από τα έσοδα της εκμετάλλευσης του φυσικού αερίου και κυρίως πράσινης ανάπτυξης, μιας πολιτικής που άρχισε να εφαρμόζεται και από την Ευρωπαϊκή Ένωση  ως μια σύγχρονη, εναλλακτική και βιώσιμη  πρόταση για διέξοδο από την κρίση», καταλήγει η ανακοίνωση του Κινήματος Οικολόγων. 

Κοινή δήλωση για αξιοποίηση ΦΑ Λιλλήκα - Καθηγητή Οικονομίδη

Τις προοπτικές αξιοποίησης των κυπριακών υδρογονανθράκων συζήτησαν σε συνάντηση που είχαν χθες ο ανεξάρτητος υποψήφιος για την Προεδρία της Δημοκρατίας Γιώργος Λιλλήκας και ο καθηγητής στο Χιούστον και εμπειρογνώμονας σε θέματα Φυσικού Αερίου Μιχάλης Οικονομίδης.

Σε κοινή δήλωση που εξέδωσαν Γιώργος Λιλλήκας και Μιχάλης Οικονομίδης  αναφέρουν πως τα έσοδα από την εκμετάλλευση του Φυσικού Αερίου δεν θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν για να καλύπτουν τα δημοσιονομικά ελλείμματα αλλά για τη δημιουργία προϋποθέσεων αναπτυξιακών επενδύσεων κοινής ωφέλειας με σκοπό την μακροπρόθεσμη ευημερία των πολιτών και την βιώσιμη ανάπτυξη της οικονομίας.

Προς αυτή την κατεύθυνση Γιώργος Λιλλήκας και Μιχάλης Οικονομίδης καλούν την Κυβέρνηση, έστω και τώρα, να μελετήσει τις δύο τεχνοκρατικές προτάσεις που κατέθεσαν για άμεση εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων από το Οικόπεδο 12 και να τις αξιοποιήσει κατά τις τελικές διαπραγματεύσεις με την Τρόικα.

Οπως αναφέρουν, οι προτάσεις τους συγκλίνουν επί της ουσίας, λειτουργούν εναλλακτικά, και προσφέρουν γρήγορη έξοδο από την κρίση. Συνοπτικά οι δύο άντρες προτείνουν όπως ιδρυθεί με Νόμο Κρατική Εταιρεία, η οποία θα έχει τα δικαιώματα στο Οικόπεδο 12 και η οποία είτε να προχωρήσει σε έκδοση εταιρικών ομολόγων συγκεκριμένης χρονικής διαρκείας με σκοπό την άντληση κεφαλαίων από θεσμικούς επενδυτές, είτε να προχωρήσει σε μερική προσφορά μετοχών της σε ιδιώτες θεσμικούς επενδυτές με τη μέθοδο της Ιδιωτικής Τοποθέτησης (IPO) στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης και με σύμβουλο έκδοσης μια πολυεθνική χρηματοοικονομική εταιρεία με μακροχρόνια εμπειρία.

«Αξιοποιώντας δηλαδή η Κυβέρνηση τα σύγχρονα εργαλεία άντλησης κεφαλαίων από τις διεθνείς αγορές, μπορεί να εκμεταλλευθεί τα δικαιώματα της Κυπριακής Δημοκρατίας στο Οικόπεδο 12, χωρίς να χρειάζεται να περιμένει την εξόρυξη του, η οποία θα γίνει σε 5 ή 6 χρόνια» εξηγούν στην κοινή δήλωση τους Γιώργος Λιλλήκας και Μιχάλης Οικονομίδης, αναφέροντας πως με βάση τις προτάσεις τους, η Κυβέρνηση μπορεί σε σύντομο χρόνο να αντλήσει σημαντικά κεφάλαια, τα οποία θα πρέπει να διοχετευθούν για στήριξη της κυπριακής οικονομίας, βελτίωση της ρευστότητας των κυπριακών τραπεζών, μείωση των δανειστικών επιτοκίων και δημιουργία συνθηκών ανάπτυξης και νέων θέσεων εργασίας.

Λιλλήκας και Οικονομίδης αναφέρουν ακόμη πως θα πρέπει παράλληλα να προχωρήσουν οι αναγκαίες μεταρρυθμίσεις που θα εξυγιάνουν τα δημόσια οικονομικά και θα εξαλείψουν τις αιτίες που δημιουργούν αυξητικές τάσεις στο Δημόσιο Χρέος, αλλά και να εκπονηθεί μια ολοκληρωμένη στρατηγική αξιοποίησης των εσόδων από το Φυσικό Αέριο με βάση το νορβηγικό μοντέλο. «Η διαχείριση των εσόδων από τους υδρογονάνθρακες μας θα πρέπει να γίνει με μακροπρόθεσμη στρατηγική, ώστε να δημιουργηθεί μια σοβαρή παρακαταθήκη η οποία θα συνεχίσει να αποδίδει έσοδα και στο μέλλον, ακόμα και μετά την εξάντληση των αποθεμάτων μας» προσθέτουν.