Σύμφωνα με την εισηγητική πρόταση του Υπουργείου Οικονομικών, την οποία εξασφάλισε ο ΑΝΤΕΝΝΑ, οι κάτοχοι αξιογράφων θα μεταβιβάσουν τα αξιόγραφα τους στην κυβέρνηση, η οποία με τη σειρά της θα τα μετατρέψει σε κρατικά αξιόγραφα.
Με βάση την πρόταση, την οποία ο Υπουργός Οικονομικών, Βάσος Σιαρλή, απέστειλε στην Κεντρική Τράπεζα και την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, το επιτόκιο στα κρατικά αξιόγραφα θα είναι της τάξης του 4% και θα έχουν ημερομηνία λήξης που θα κυμαίνεται μεταξύ 5 και 10 χρόνων.
Μία τέτοια εξέλιξη, εφόσον η πρόταση γίνει αποδεκτή από την Τρόϊκα, θα προστατεύσει όλους τους κατόχους αξιογράφων από πιθανό κούρεμα των αξιογράφων, αφού το κόστος θα επωμιστεί εξ' ολοκλήρου η κυβέρνηση.
Ωστόσο, θα επιβαρύνει σημαντικά το δημοσιονομικό έλλειμα με ποσό που θα ξεπεράσει το ένα δισεκατομμύριο ευρώ που αντιστοιχεί στο 5,5% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος.
Με βάση την πρόταση τα αξιόγραφα θα διαπραγματεύονται στο ταμπλό του Χρηματιστηρίου Αξιών Κύπρου κάτι το οποίο συνεπάγεται ότι η κυβέρνηση θα αυξήσει περαιτέρω τη συμμετοχή της στη Λαϊκή Τράπεζα που σήμερα ανέρχεται στο 84%, ενώ σημαντικό μερίδιο αναμένεται να αποκτήσει και στην Τράπεζα Κύπρου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ενώπιον του Υπουργείου Οικονομικών και των εποπτικών αρχών βρίσκεται και αντιπρόταση της Τράπεζας Κύπρου, η οποία προβλέπει τη δημιουργίου Ειδικού Ταμείου Αποζημιώσεως Επενδυτών.
Κλειδί για την πρόταση του Βάσου Σιαρλή θα αποτελέσει η θέση του Διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας, Πανίκου Δημητριάδη, ο οποίος να σημειωθεί θα τοποθετηθεί για το θέμα αύριο σε συνάντηση που θα έχει στις έντεκα το πρωί στο Προεδρικό Μέγαρο με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας.
Κατά τη συνάντηση θα γίνει ανταλλαγή απόψεων και ενημέρωση σε σχέση με το χρηματοοικονομικό σκέλος του μνημονίου.