Η Κύπρος προγραμματιζει να παράγει ηλεκτρική ενέργεια με φυσικό αέριο αρχες του 2015. Ο Υπουργός Εμπορίου Νεοκλής Συλικιώτης έδωσε σε ευρεία σύσκεψη τις κατευθυντήριες γραμμές στην Υπηρεσία Ενέργειας, ΡΑΕΚ, ΔΕΦΑ και ΑΗΚ, εκπρόσωποι των οποίων θα βρεθούν στις 2 Σεπτεμβρίου στο Τελ Αβίβ. Θα διαπραγματευτούν την αγορά μισου δισεκατομμυριου κυβικών μέτρων φυσικού αερίου ετησίως, για περίοδο τριων έως πέντε χρόνων.
Η συζήτηση για τη μεταφορά θα αφορά όπως ξεκαθαρίστηκε υποδομές προσωρινής μορφής καθώς το θέμα των μόνιμων υποδομών εμπορικής εκμετάλλευσης θα είναι αντικείμενο συζητήσεων σε τριμερές επίπεδο μεταξύ Ισραήλ, Κύπρου, Ελλάδας.
Σε περίπτωση που η προσπάθεια με το Ισραήλ δεν τελεσφορήσει, κάτι που οι εμπλεκόμενοι απεύχονται, τότε ΡΑΕΚ και ΔΕΦΑ έλαβαν σαφείς οδηγίες να έχουν έτοιμα έγγραφα για πρόσκληση υποβολής ενδιαφέροντος με διεθνείς προσφορές για αγορά φυσικού αερίου από οπουδήποτε.
Παράλληλα με ταχείς ρυθμούς προχωρούν και οι διαδικασίες για την εμπορική αξιοποίηση των κοιτασμάτων από το οικόπεδο 12 και τα ισραηλινά κοιτάσματα στη βάση τριμερούς συνεργασίας Κύπρου, Ελλάδας, Ισραήλ. Ήδη ο Ισραηλινός Υπουργός Ενέργειας Ούζι Λαντάου απάντησε θετικά στην πρόσκληση Συλικιώτη για τριμερή συνάντηση. Θετικά αναμένεται να απαντήσει και ο Έλληνας ομόλογος τους Ευάγγελος Λιβιεράτος. Θα εξετάσουν τρία σενάρια τα οποία έχουν ως κοινή συνισταμένη την τελική μεταφορά του φυσικού αερίου στους Ευρωπαϊκού αγωγούς, μέσω της Ελλάδας.
Τα τρία αυτά σενάρια έχουν ήδη υποβληθεί στην Κομισιόν στο πλαίσιο των σχεδιασμών της Ε.Ε για ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας της Ευρώπης.
Υπό την προεδρία του Υπουργού Εμπορίου Νεοκλή Συλικιώτη πραγματοποιήθηκε σήμερα σύσκεψη με αντικείμενο τη μεταφορά του φυσικού αερίου στην Κύπρο και τις ενδιάμεσες λύσεις για σκοπούς ηλεκτροπαραγωγής.
Στη σύσκεψη συμμετείχαν οι εκπρόσωποι της ΡΑΕΚ, της ΔΕΦΑ και της ΑΗΚ κρίθηκε αναγκαία εν όψει της διαπραγμάτευσης με τους Ισραηλινούς στις 2 Σεπτεμβρίου. Στόχος της Κύπρου σύμφωνα με τον κ. Σιλικιώτη είναι η προμήθεια φθηνού φυσικού αερίου έως το 2015 μέχρι τη εξόρυξη και αξιοποίηση του κυπριακού φυσικού αερίου από το οικόπεδο 12 που αναμένεται το 2017-2018
Επρόκειτο για προπαρασκευαστική συνάντηση εν όψει της επίσκεψης της ομάδας εργασίας στο Ισραήλ στις 2 Σεπτεμβρίου. ΔΕΦΑ, ΑΗΚ, Υπηρεσία ενέργειας και ΡΑΕΚ έλαβαν οδηγίες. Η Κύπρος ουσιαστικά πηγαίνει στο Ισραήλ με σκοπό να υποβάλει πρόταση για αγορά 0,5 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων φυσικού αερίου.
Ο Υπουργός Εμπορίου Νεοκλής Συλικιώτης χαρακτήρισε εφικτό το στόχο να εξασφαλίσει η Κύπρος φυσικό αέριο έως το 2015, ως ενδιάμεση λύση, είτε από το Ισραήλ, είτε μέσω πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος.
Οπως δήλωσε ο κύριος Συλικιώτης μετά από τη συνάντηση που είχε με εκπροσώπους της ΔΕΦΑ, ΡΑΕΚ και ΑΗΚ και τη Υπηρεσίας Ενέργειας τελικές αποφάσεις για την ενδιάμεση λύση θα ληφθούν μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους.
Θα συμπίπτουν, δηλαδή, χρονικά με την ολοκλήρωση των συζητήσεων με την Noble Energy για τα κυπριακά κοιτάσματα φυσικού αερίου.
Ανέφερε ακόμη ότι σε περίπτωση συμφωνίας με το Ισραήλ, η Κύπρος θα χρειαστεί να εισάγει μισό δισεκατομμύριο κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως για την κάλυψη των αναγκών της ηλεκτροπαραγωγής της και αποκάλυψε ότι θα απαιτηθούν δύο επιπλέον χρόνια για τη μεταφορά του στην Κύπρο.
Ο κ. Συλικιώτης αναφέρθηκε και στην επιστολή που απέστειλε πριν από λίγες μέρες στους ομολόγους του σε Ισραήλ και Ελλάδας, για την πραγματοποίηση κοινής συνάντησης με αντικείμενο τη συνεργασία των τριών χωρών στις ενεργειακές υποδομές.