Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts
Στους κορυφαίους στόχους της οικονομικής πολιτικής της κυβέρνησης για το 2018, είναι η αφαίρεση από το τραπεζικό σύστημα της Κύπρου, του τελευταίου και μεγάλου κατάλοιπου της οικονομικής κρίσης, δηλαδή των μη εξυπηρετούμενων δανείων, επισημαίνει ο υπουργός Οικονομικών Χάρης Γεωργιάδης. 

Οι εξελίξεις της επόμενης περιόδου, αλλά και οι αποφάσεις που πρέπει να ληφθούν με ευθύνη, σε συλλογικό επίπεδο αλλά και στο επίπεδο της βουλής, μπορεί να ανοίξουν το δρόμο για αντιμετώπιση και αυτού του τελευταίου κατάλοιπου, τονισε. 

Μάλιστα, ιδιαίτερα αποκαλυπτικό ως προς τις λεπτομέρειες των ενεργειών και των αποφάσεων που θα ληφθούν, είναι το Πρόγραμμα Σταθερότητας 2018-2021 που κατέθεσε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή η κυβέρνηση και δημοσιοποιήθηκε σήμερα. Και καθορίζεται ως στόχος, η μείωση-αφαίρεση από το τραπεζικό σύστημα μέσα στο 2018, τουλάχιστον του σαράντα τοις εκατό, των κόκκινων δανείων. 

Στα μέτρα που προγραμματίζει, το υπουργείο Οικονομικών καταγράφεται μια στρατηγική τριών πυλώνων: 

-Τροποποιήσεις στη νομοθεσία για τις εκποιήσεις και την φερεγγυότητα: Περιλαμβανομένων ηλεκτρονικών πλειστηριασμών και Τιτλοποιήσεις δανείων. 

-Σχέδιο "Εστία": Για ευάλωτους δανειολήπτες με κόκκινα δάνεια και εξασφάλιση κύριας κατοικίας 

-Διαδικασία ιδιωτικοποίησης του Συνεργατισμού. 

Για τον πρώτο πυλώνα, σημειώνεται πως οι μεταρρυθμίσεις σε νομικό πλαίσιο έγιναν σε συνεργασία με την Κομισιόν και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Για το σχέδιο ΕΣΤΙΑ, αποκαλύπτονται για πρώτη φορά λεπτομέρειες, που προνοούν: 

-Επιχορήγηση με δημόσιο χρήμα, μέρους της δόσης επιλέξιμων ευάλωτων δανειοληπτών με κόκκινα δάνεια και με εξασφάλιση κύριας κατοικίας. (έτσι ώστε τα δάνεια αυτά να μπορέσουν να αποπληρωθούν. 

-Ήδη οι οίκοι αξιολόγησης S&P και Fitch εκτιμούν ότι το ετήσιο δημοσιονομικό κόστος αποτιμάται περίπου στο 0,4% του ΑΕΠ. 

Για τον τρίτο πυλώνα του Συνεργατισμού, στόχος είναι η πώληση του καλού μέρους και η ταυτόχρονη δημιουργία Φορέα διαχείρισης των κόκκινων δανείων. 

Με βάση υπολογισμούς, τα συνολικά ΜΕΔ στο τραπεζικό σύστημα θα μειωθούν κατά 30%, αφού το σύνολο των ΜΕΔ της ΣΚΤ, που ανέρχονταν στο τέλος του 2017 σ6,2 δις, θα μεταφερθούν εκτός του τραπεζικού συστήματος. 

Οπως εξήγησε ο Υπουργος Οικονομικών, έχουν αρχίσει να διαμορφώνονται δεδομένα προς αυτή την κατεύθυνση, εάν θα καταφέρουμε και αυτό το τελευταίο εμπόδιο να το υπερβούμε θα εξαρτηθεί από τις αποφάσεις ευθύνης της επόμενης περιόδου. 

Το υπόλοιπο 10% δέκα μέχρι το 40% που καθορίστηκε ως στόχος για την αφαίρεση από το τραπεζικό σύστημα, αναμένεται ότι θα επιτευχθεί, μέσω των αναδιαρθρώσεων που έγιναν από τις υπόλοιπες τράπεζες. Ενώ σε δεύτερο στάδιο θα μεταφερθούν στο Φορέα και σημαντικό μέρος των κόκκινων δανείων, από τις άλλες εμπορικές τράπεζες του τόπου.