Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts

Μία ημέρα μετά τις δηλώσεις του Υπουργού Οικονομικών, Βάσου Σιαρλή, με τις οποίες άφηνε ανοικτό παράθυρο για περικοπές στον δέκα-τρίτο μισθό των δημοσίων υπαλλήλων, η κυβέρνηση ξεκαθαρίζει το σκηνικό. Δεν θα αγγίξει το δέκατο-τρίτο, αλλά θα βρει άλλα μέτρα για να καλύψει την τρύπα των διακοσίων εκατομμυρίων ευρώ

Με οδηγίες του Προέδρου της Δημοκρατίας, ο Εκπρόσωπος της Κυβέρνησης, Στέφανος Στεφάνου, ξεκαθάρισε πως δεν πρόκειται για αγγίξουν τον δέκατο-τρίτο μισθό των δημοσίων υπαλλήλων, στο πλαίσιο των μέτρων που θα επιβάλει, για να καλύψει τα διακόσια εκατομμύρια ευρώ που λείπουν από τα κρατικά ταμεία.

Λίγο νωρίτερα, και ο ίδιος ο Υπουργός Οικονομικών, Βάσος Σιαρλή, ανασκεύαζε τις εντυπώσεις που είχε προκαλέσει η χθεσινή ασαφής τοποθέτησή του.

Η κυβέρνηση δεν έχει συνειδητοποιήσει τι συνεπάγεται η ευρωπαϊκή υποχρέωσή της για ισοσκελισμένο προϋπολογισμό, ήταν η τοποθέτηση του Εκπροσώπου Τύπου του Δημοκρατικού Συναγερμού, Χάρη Γεωργιάδη.

Έμφαση στην ανάπτυξη, στα μέτρα που θα ληφθούν, ζήτησε ο Πρόεδρος του Δημοκρατικού Κόμματος Μάριος Καρογιάν.

Τα μέτρα δεν πρέπει να τα φορτώσουμε και πάλι στον απλό εργαζόμενο, αλλά στους ώμους αυτούς που μπορεί να τα σηκώσουν, υπέδειξε ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ, Γιαννάκης Ομήρου.

Οι περικοπές στον δέκατο-τρίτο μισθό δεν είναι το θέμα, για το Ευρωπαϊκό Κόμμα, ανέφερε ο Πρόεδρος του Δημήτρης Συλλούρης.

Την ίδια ώρα, στη Βουλή, η Επιτροπή Οικονομικών αποφάσιζε την αποδέσμευση κονδυλίου για τα επιδόματα προς κρατικούς υπαλλήλους μέχρι το Μάιο, εν αναμονή της συνάντησης που θα έχουν τα κόμματα με τον Υπουργό Οικονομικών.

Το αρχικό αίτημα της κυβέρνησης ήταν να αποδεσμευτεί κονδύλι για τα επιδόματα μέχρι τον Ιούνιο.

Ο Αναπληρωτής Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΑΚΕΛ, Σταύρος Ευαγόρου, καθησύχασε και τις αντιδράσεις στην καθυστέρηση καταβολής των επιδομάτων, όπως αυτές στις τάξεις των Εθελοντών Πενταετούς Υποχρέωσης.

Τα κόμματα αναμένουν ότι η Κυβέρνηση θα προσέλθει στη συνάντηση της ογδόης Μαΐου με προτάσεις για το θέμα των επιδομάτων

Τέρμα στα σενάρια αποκοπής του 13ου μισθού, στο πλαίσιο των προσπαθειών εξεύρεσης πρόσθετων μέτρων για επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων της Κύπρου, έβαλε η Κυβέρνηση διά του Εκπροσώπου της Στέφανου Στεφάνου.

Σε σημερινές του δηλώσεις στο Προεδρικό Μέγαρο, ο κ. Στεφάνου είπε πως ''είμαι εξουσιοδοτημένος από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας να διαβεβαιώσω ότι η παρούσα Κυβέρνηση δεν πρόκειται να αγγίξει το 13ο μισθό των εργαζομένων''. 

''Αυτή είναι η δέσμευση του Προέδρου έναντι των συνδικαλιστικών οργανώσεων και σε αυτή παραμένει συνεπής'', είπε.

''Κατά συνέπεια δεν τίθεται κανένα θέμα για αποκοπή του 13ου μισθού'', συνέχισε και επανέλαβε ότι η Κυβέρνηση δίνει μεγάλη σημασία στον κοινωνικό διάλογο για τα θέματα που αφορούν τους εργαζόμενους.

Ο κ. Στεφάνου αναφέρθηκε και στη διαδικασία που θα ακολουθηθεί για τη λήψη των πρόσθετων μέτρων λέγοντας ''πρώτα ο διάλογος με τους κοινωνικούς εταίρους και μετά τα όποια μέτρα''.

Νωρίτερα, ο Υπουργός Οικονομικών, Βάσος Σιαρλή, υποστήριξε ότι δεν προέβη σε οποιαδήποτε δήλωση σχετικά με την αποκοπή του 13ου μισθού, ενώ είπε ότι όποια μέτρα χρειαστεί να παρθούν για τη μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος, θα αποφασιστούν μετά από διαβούλευση με όλους τους κοινωνικούς εταίρους.

Σε δηλώσεις του, στο περιθώριο της εκδήλωσης του Αντικαρκινικού Συνδέσμου, το πρωί στη Λευκωσία, ο κ. Σιαρλή, ρωτήθηκε αν μεταξύ των ανακοινώσεων κατά τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου περιλαμβάνεται και η αποκοπή του 13ου μισθού και απάντησε: «Διαψεύδω κατηγορηματικά ότι έκανα τέτοια δήλωση. Οποιοσδήποτε μπορεί να δει το φιλμάκι για να δει αν έκανα πότε τέτοια δήλωση», ήταν η απάντηση του Υπουργού.

Ακολουθεί αμοντάριστο το επίμαχο βίντεο, με τις ερωτήσεις των δημοσιογράφων και την απάντηση του Υπουργού Οικονομικών: 

 

 Τοποθετήσεις πολιτικών κομμάτων για την οικονομία

 Σε δηλώσεις προέβησαν το πρωί αρχηγοί και εκπρόσωποι των πολιτικών κομμάτων αναφορικά με την οικονομία και την αναστάτωση που προκλήθηκε στους εργαζόμενους και τις συντεχνίες σχετικά με τα μέτρα για τη διόρθωση του δημοσιονομικού ελλείμματος. 

Το ΑΚΕΛ ανέφερε ότι δημιουργήθηκε σάλος για το τίποτα, αναφορικά με το θέμα της αποκοπής του 13ου μισθού, ενώ το ΔΗΚΟ εξέφρασε την αντίθεσή του σε επιπρόσθετες φορολογίες. Να μην επωμιστούν τα βάρη οι εργαζόμενοι, είναι η θέση της ΕΔΕΚ, ενώ στάση αναμονής τηρούν ΕΥΡΩΚΟ και Οικολόγοι.

Οι δηλώσεις έγιναν στο περιθώριο της εκδήλωσης του Αντικαρκινικού Συνδέσμου, στη Λευκωσία.

Ο Κεντρικός Οργανωτικός Γραμματέας του ΑΚΕΛ, Χρίστος Αλέκου, δήλωσε ότι τα ζητήματα της οικονομίας και των εργαζομένων θα πρέπει συζητούνται στα σοβαρά, ενώ πρόσθεσε ότι έχει δημιουργηθεί σάλος για το τίποτα. Δικαία οι εργαζόμενοι έχουν πανικοβληθεί από όλα όσα ακούν, είπε ο κ. Αλέκου και διαβεβαίωσε ότι το ΑΚΕΛ θα κάνει ό,τι είναι δυνατόν, ώστε αυτή η συζήτηση να μπει στα σωστά πλαίσια.

Ο Πρόεδρος του ΔΗΚΟ, Μάριος Καρογιάν, ανέφερε από την πλευρά του ότι το κόμμα του έχει υποβάλει εδώ και αρκετό καιρό μια σειρά από προτάσεις και εισηγήσεις που αφορούν την ανάπτυξη και με τη δημιουργία των συνθηκών εκείνων για να χτυπηθεί η ανεργία και να καταστεί ουσιαστικά η Κύπρος ένα κέντρο προσέλκυσης ξένων επενδύσεων. Είπε ότι είναι γεγονός ότι ενδεχομένως να χρειαστούν μέτρα, συμπλήρωσε όμως ότι θα πρέπει πρώτα να δούμε τις σκέψεις που κάνει η Κυβέρνηση.

Ο Πρόεδρος του ΚΣ ΕΔΕΚ Γιαννάκης Ομήρου είπε ότι βασική θέση της ΕΔΕΚ είναι ότι δεν πρέπει να τις επωμίζονται τις συνέπειες της κρίσης οι εργαζόμενοι, αλλά εκείνοι των οποίων οι ώμοι είναι σε θέση να σηκώσουν τα βάρη. Είναι φανερό, συνέχισε, ότι η κυπριακή οικονομία βρίσκεται μπροστά σε νέες προκλήσεις και κινδύνους, κυρίως ως αποτέλεσμα της ενδεχόμενης αδυναμίας του τραπεζικού συστήματος να προχωρήσει σε ανακεφαλαιοποίηση.

Ο Αντιπρόεδρος του ΕΥΡΩΚΟ, Πόλυς Παλλίκαρος, δήλωσε ότι το κόμμα του δεν έχει λάβει μέχρι σήμερα κάποια επίσημη θέση από την Κυβέρνηση και πρόσθεσε ότι όταν έρθει κάτι τέτοιο «θα το δούμε σε επίπεδο Εκτελεστικού Γραφείου και Οικονομικής Επιτροπής του κόμματος και θα απαντήσουμε ανάλογα με προτάσεις».

Η Εκπρόσωπος Τύπου των Οικολόγων, Ελένη Χρυσοστόμου, ανέφερε, τέλος, ότι το ζήτημα του 13ου μισθού είναι ένα πολύ σοβαρό θέμα. Συμπλήρωσε ότι πρέπει να δούμε τι γίνεται και με την οικονομία, με την οποία υπάρχει σοβαρό πρόβλημα και ελλοχεύει ο κίνδυνος ένταξης στον μηχανισμό στήριξης.

Ακριβώς οκτώ μήνες πριν από τα Χριστούγεννα, ο Υπουργός Οικονομικών, Βάσος Σιαρλή, με μία δήλωση-βόμβα άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο να μην καταβληθεί φέτος ο 13ος μισθός στους δημοσίους υπαλλήλους, στο πλαίσιο της προσπάθειας να καλυφθεί η τρύπα των 200 εκατομμυρίων ευρώ, ώστε να πετύχει η Κύπρος φέτος δημοσιονομικό έλλειμμα της τάξης του 2,5%.

Οι πληροφορίες του ΑΝΤΕΝΝΑ αναφέρουν, πάντως, ότι η συζήτηση για τον δέκατο τρίτο μισθό δεν είναι παρά προετοιμασία του εδάφους, από πλευράς κυβέρνησης, για άλλες περικοπές σε ωφελήματα που απολαμβάνουν για χρόνια οι δημόσιοι υπάλληλοι.

Το 2011, πάντως, με βάση τα επίσημα στοιχεία του κράτους, δόθηκαν ως δέκατος τρίτος μισθός 137 εκατομμύρια ευρώ σε 52,119 δημοσίους υπαλλήλους.

Προχωρώντας ένα βήμα παραπέρα, ο Υπουργός Οικονομικών τόνισε ότι ο διάλογος για τα μέτρα θα αρχίσει μετά τις 4 Μαΐου, ημερομηνία κατά την οποία θα επιστρέψει στην Κύπρο μετά από συνεδρία του Εκοφιν.

Όπως ήταν φυσικό οι αναφορές του Υπουργού Οικονομικών προκάλεσαν την έντονη αντίδραση του Γενικού Γραμματέα της ΠΑΣΥΔΥ, Γλαύκου Χατζηπέτρου. Σύμφωνα με τον ίδιο, αλλού βρίσκονται τα προβλήματα της κυπριακής οικονομίας.

Το ποσό που ζητά η κυβέρνηση είναι εύκολο να βρεθεί, τόνισε στον ΑΝΤΕΝΝΑ ο γενικός γραμματέας της ΣΕΚ Νίκος Μωϋσέως.

Στο ίδιο μήκος και οι δηλώσεις του ηγέτη της ΠΕΟ, Πάμπη Κυρίτση.

Καταλήγοντας ο κύριος Κυρίτσης εξέφρασε την άποψη ότι αν περικοπεί ο δέκατος τρίτος μισθός των δημοσίων υπαλλήλων, αναπόφευκτα θα ακολουθήσει και ο ιδιωτικός τομέας.

Σε μια δήλωση βόμβα προέβη πριν από λίγο ο υπουργός  Οικονομικών Βάσος Σιαρλή, ο οποίος απαντώντας σε ερώτηση του ΑΝΤ1  σημείωσε ότι δεν αποκλείεται τα μέτρα που θα παρθούν για να καλυφθεί η τρύπα των 200 εκ ευρώ, να αγγίξουν και το 13ο μισθό των δημοσίων υπαλλήλων.

Ο κ. Σιαρλή  πρόσθεσε πως όλα  τα ενδεχόμενα είναι ανοικτά τονίζοντας πως δεν έχει συμφωνηθεί κανένα μέτρο για την ώρα.

Προχωρώντας ένα βήμα παραπέρα  τόνισε ότι ο διάλογος για τα μέτρα θα αρχίσει  μετά τις 2  Μαΐου ημερομηνία κατά την οποία θα επιστρέψει στην Κύπρο μετά από συνεδρία του Εκοφιν όπου θα παραστεί.

Όπως ήταν φυσικό οι  αναφορές του Υπ. Οικονομικών  προκάλεσαν την οργίλη αντίδραση του Γ.Γ της ΠΑΣΥΔΥ.

 Σε δηλώσεις του στον ΑΝΤ1 ο   Γενικός Γραμματέας της συντεχνίας των Δημοσίων Υπαλλήλων Γλαύκος Χατζηπέτρου, τόνισε ότι άλλα είναι τα προβλήματα της κυπριακής  οικονομίας και όχι ο δημόσιος τομέας, ρίχνοντας τα βέλη του στις εμπορικές τράπεζες .

Τέλος, όσον αφορά το θέμα του καζίνο ο υπουργός Οικονομικών σημείωσε ότι ακόμα δεν το έχει μελετήσει στον ένα μήνα που βρίσκεται στο Υπουργείο σημειώνοντας  πως όταν το πράξει θα τοποθετηθεί.