Σε υποβάθμιση της Κύπρου στην κατηγορία σκουπίδι προχώρησε σήμερα ο οίκος Moody's, προκαλώντας την δυσαρέσκεια και την οργή του υπουργού Οικονομικών Κίκη Καζαμία. Πρόκειται για τον δεύτερο οίκο που υποβαθμίζει την Κύπρο στην κατηγορία σκουπίδι μετά τους Standard and Poors.
Ως βασικό λόγο για την νέα υποβάθμιση, οι Moody's αναφέρουν τον αυξημένο κίνδυνο να παράσχει η κυβέρνηση οικονομική βοήθεια στις τράπεζες λόγω της έκθεσης τους στα ελληνικά ομόλογα και την οικονομία, καθώς και τις συνέπειες που θα έχει αυτή η βοήθεια στα δημόσια οικονομικά.
Αναφέρονται επίσης, στην ευρύτερη αβεβαιότητα για την οικονομία και τη βιωσιμότητα της ευρωζώνης.
Η νέα υποβάθμιση προκάλεσε την οργίλη αντίδραση του Υπουργού Οικονομικών, Κίκη Καζαμία.
Τις θέσεις του υπουργού Οικονομικών, συμμερίζεται και η Κεντρική Τράπεζα. Όπως αναφέρθηκε αρμοδίως στον ΑΝΤΕΝΝΑ, "οι θέσεις της Κεντρικής Τράπεζας (ως προς την υποβάθμιση των Moody's) ταυτίζονται πλήρως με αυτές του Υπουργείου Οικονομικών".
Εξίσου αδικαιολόγητη θεωρεί την υποβάθμιση και ο πρώην πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας Γιώργου Βασιλείου ο οποίος συναντήθηκε το πρωί με τον υπουργό Οικονομικών. Ο κύριος Βασιλείου ωστόσο, επιρρίπτει ευθύνες και στην πολιτεία.
Από την πλευρά του ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Λαϊκής Κυπριακής Τράπεζας, Μιχάλης Σαρρής, σημείωσε ότι δεν συντρέχει λόγος ανησυχίας.
Στο αιτιολογικό τους, οι Moody’ s αναφέρουν ότι η υποβάθμιση περιορίστηκε σε μία βαθμίδα, ως αναγνώριση δύο θετικών εξελίξεων: Τη λήψη σημαντικών μέτρων δημοσιονομικής εξυγίανσης, που ξεπέρασαν τις προσδοκίες τους, και την ανεύρεση υδρογονανθράκων.
Σε υποβάθμιση της Κύπρου στην κατηγορία σκουπίδια προχώρησε το πρωί της Τρίτης ο οίκος Moody's επικαλούμενος τους αυξημένους κινδύνους που υπάρχουν για κρατική στήριξη του τραπεζικού συστήματος ίση με το 5-10% του κυπριακού ΑΕΠ. Ο οίκος υποβάθμισε το rating της Κύπρου για κρατικά χρεόγραφα κατά μία βαθμίδα σε Ba1 από Baa3, με αρνητικό ορίζοντα.
Είναι ο δεύτερος οίκος που υποβαθμίζει την Κύπρο σε junk μετά τους Standard and Poor’s. Ο τρίτος οίκος, οι Fitch, έχουν την Κύπρο στο όριο της μη επενδυτικής βαθμίδας, στο τελευταίο σκαλοπάτι πριν το junk.
Οι λόγοι για τη σημερινή υποβάθμιση σύμφωνα με τον οίκο είναι ο αυξημένος κίνδυνος
ότι η κυπριακή κυβέρνηση θα χρειαστεί να προσφέρει χρηματοοικονομική βοήθεια στις τράπεζες λόγω της έκθεσης τους στην ελληνική κυβέρνηση και οικονομία, και τις συνέπειες που θα έχει αυτή η βοήθεια στα δημόσια οικονομικά. Επίσης κάνει αναφορά για την πιθανή επίδραση των ανησυχιών για τον τραπεζικό κλάδο στην εμπιστοσύνη της αγοράς, όπως και την ευρύτερη αβεβαιότητα για την οικονομία και τη βιωσιμότητα της ευρωζώνης.
Μάλιστα με στυλ τύπου σας κάναμε και χάρη, εξηγούν ότι υποβάθμισαν την Κύπρο κατά μόνο μία βαθμίδα γιατί εντοπίζουν δύο θετικές εξελίξεις. Δηλαδή τη λήψη σημαντικών μέτρων δημοσιονομικής εξυγίανσης, που ξεπέρασαν τις προσδοκίες τους, και την ανεύρεση υδρογονανθράκων. Ειδικότερα για το θέμα του φυσικού αερίου αναφέρουν ότι ίσως χρειαστεί μια δεκαετία προτού η Κύπρος είναι σε θέση να επωφεληθεί τα πιο σημαντικά και διατηρήσιμα οφέλη από τις ανακαλύψεις υδρογονανθράκων.
Αδικαιολόγητη η Υποβάθμιση λέει το ΥΠΟΙΚ
Αδικαιολόγητη χαρακτηρίζει με ανακοίνωσή του το Υπουργείο Οικονομικών, την υποβάθμιση της οικονομίας από τον Οίκο Moody’s.
Στην ανακοίνωση, μεταξύ άλλων, το ΥΠΟΙΚ προσθέτει ότι η Κυβέρνηση αντιλαμβάνεται τις προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η Κυπριακή Οικονομία, τόσο αυτές που προέρχονται από την οικονική κρίση που μαστίζει το διεθνή χώρο, όσο και οι επιρροές της ύφεσης της ελληνικής οικονομίας στην οικονομία της Κύπρου.