Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts

Το υπόμνημα έχει τίτλο «O διαχωρισμός (ring-fencing) των υποκαταστημάτων των κυπριακών τραπεζών στην Ελλάδα» φέρει ημερομηνία 27 Ιανουαρίου 2013, δυο βδομάδες μετά την αποστολή του νομοσχεδίου για το κούρεμα στην ΕΚ.Τ από τον Βάσο Σιαρλή.

Συντάχθηκε δε από τις διευθύνσεις Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και Νομικών Υποθέσεων της ΕΚΤ. 

Σε γενικές γραμμές πρόκειται για ένα οδικό χάρτη για διαχωρισμό (ring-fencing) των ελληνικών υποκαταστημάτων των κυπριακών τραπεζών από τις μητρικές τους εταιρείες.

 

Τι προκύπτει από το έγγραφο; 

- Το κούρεμα των καταθέσεων στην Κύπρο (bail-in) , δεν ήταν επιλογή της τελευταίας στιγμής. Είχε μελετηθεί και προκριθεί μήνες πριν.

-Το ίδιο ισχύει και για το ξεπούλημα των κυπριακών υποκαταστημάτων. Το σενάριο, όπως θα δούμε είχε προαποφασιστεί από την ΕΚΤ μήνες πριν τελικά εφαρμοστεί. 

- Όχι μόνο ήταν γνωστές εκ των προτέρων στην ΕΚΤ οι καταστροφικές δραματικές συνέπειες για την κυπριακή Οικονομία ( χρεοκοπία της Τρ. Κύπρου και της Λαϊκής) αλλά μελετούσαν τρόπους εξουδετερώσουν την συστηματικότητα. 

Αναλυτικά και στο ερώτημα «γιατί να γίνει αυτό;» αναφέρεται ότι: 

-    «Ο σκοπός του προτεινόμενου διαχωρισμού είναι να αποφευχθεί η φυγή καταθέσεων στην Ελλάδα στην περίπτωση: 

-    (α) της χρεοκοπίας της Λαικής Τράπεζας) ή 

-    (β) ενός bail-in των καταθετών της Λαϊκή 

Να αποφευχθεί δηλαδή όπως αναφέρεται να μεταδοθεί ο κίνδυνος κουρέματος (bail-in) των καταθέσεων στα υποκαταστήματα των κυπριακών τραπεζών και από εκεί στις ελληνικές τράπεζες. Αυτό θα προκαλούσε φυγή καταθέσεων σε όλο το σύστημα. 

- Ο διαχωρισμός των τραπεζικών δραστηριοτήτων στην Ελλάδα από την Λαική είναι κρίσιμος, όπως ρητά αναφέρεται, για τη διατήρηση της χρηματοοικονομικής σταθερότητας στην εύθραυστη τραπεζική αγορά της Ελλάδας». 

Υπό την ενότητα: Πώς θα μπορούσε να επιτευχθεί αυτό; 

Οι τεχνοκράτες της ΕΚΤ αφού εκτιμούν ότι «οι ελληνικές αρχές θα είχαν κίνητρα να επέμβουν και να εθνικοποιήσουν τα υποκαταστήματα». Καταθέτουν και τον εκβιασμό: 

-   Το Eurogroup η Κομισιόν η ΕΚΤ και ΔΝΤ, να κάνουν σαφές ότι η εκταμίευση των κεφαλαίων του ελληνικού προγράμματος έχει ως όρο την μη εθνικοποίηση των κυπριακών υποκαταστημάτων». 

Έχοντας αποκλείσει την εθνικοποίηση, το υπόμνημα της ΕΚΤ αναλύει τα υπέρ και τα κατά των σεναρίων εκποίησης. 

-    Εκούσιο: (με πρωτοβουλία της κεντρικής τράπεζας της Κύπρου) 

-    Ακούσιο (με πρωτοβουλία της Τράπεζας της Ελλάδος). 

-    Επειδή δε όπως αναφέρεται σε περίπτωση εκούσιας πώλησης είναι πιθανό «οι πιστωτές της κυπριακής Λαικής, σύμφωνα με τον κυπριακό νόμο, να έχουν απαιτήσεις εναντίον της ελληνικής τράπεζας που απέκτησε τα υποκαταστήματα, προτιμήθηκαν τα «ακούσια» σενάρια. 

Σε κάθε περίπτωση ωστόσο οι επιπτώσεις όπως αναφέρεται θα είναι καταστροφικές: 

- «Και οι δύο κυπριακές μητρικές θα καθίσταντο αναξιόχρεες ως αποτέλεσμα μιας τέτοιας κίνησης». 

Σε ότι αφορά στο κούρεμα το υπόμνημα της ΕΚΤ αποκαλύπτει ότι ήταν στο τραπέζι καθώς « ορισμένοι από τους πιστωτές δεν θα ήταν διατεθειμένοι να παράσχουν κεφάλαια για την ανακεφαλαιοποίηση των κυπριακών τραπεζών και θα απαιτούσαν την εφαρμογή ενός bail-in για τους ανασφάλιστους καταθέτες». 

Τι θα συνέβαινε σε αυτή την περίπτωση; Διερωτώνται οι συντάκτες του υπομνήματος.

Αυτό που ζήσαμε: 

«Οι δύο τράπεζες θα έπρεπε να τεθούν γρήγορα σε εκκαθάριση, κάτι που θα οδηγούσε σε μία απότομη συρρίκνωση των δύο τραπεζών από τα σημερινά 67 δισ. ευρώ σε σχεδόν 24 δισ. ευρώ συνολικού ενεργητικού. Σε αυτή τη διαδικασία, πάνω από 17 δισ. καταθέσεων (κυρίως προερχόμενα από κατοίκους χωρών εκτός Ε.Ε., αλλά επίσης συμπεριλαμβανόμενων ορισμένων ελληνικών καταθέσεων στην Κύπρο) θα πάγωναν στις δύο υπό εκκαθάριση τράπεζες».