Η 11η Φεβρουαρίου έχει καθιερωθεί ως η Διεθνής Ημέρα για τις Γυναίκες και τα Κορίτσια στην Επιστήμη, σηματοδοτώντας τη σημασία της συμμετοχής των γυναικών στους τομείς STEM (Επιστήμη, Τεχνολογία, Μηχανική και Μαθηματικά). Παρά τις προόδους των τελευταίων δεκαετιών, το χάσμα των φύλων στην επιστήμη εξακολουθεί να αποτελεί μια σημαντική πρόκληση.
Σύμφωνα με στοιχεία της UNESCO, λιγότερο από το 30% των ερευνητών παγκοσμίως είναι γυναίκες. Επιπλέον, σε τομείς όπως η τεχνητή νοημοσύνη και η πληροφορική, οι γυναίκες αποτελούν μόλις το 22% του εργατικού δυναμικού. Τα κοινωνικά στερεότυπα, οι ανισότητες στις ευκαιρίες εκπαίδευσης και οι προκλήσεις στην επαγγελματική ανέλιξη αποτελούν βασικούς λόγους αυτής της ανισορροπίας.
Παρά τις προκλήσεις, πολλές γυναίκες έχουν διαπρέψει στην επιστήμη. Η Μαρί Κιουρί, η Ρόζαλιντ Φράνκλιν και η Κάθριν Τζόνσον είναι μερικά μόνο από τα παραδείγματα επιστημόνων που άνοιξαν τον δρόμο για τις μελλοντικές γενιές. Σήμερα, προγράμματα όπως το "L'Oréal-UNESCO Για τις Γυναίκες στην Επιστήμη" επιδιώκουν να αναδείξουν και να ενισχύσουν τη συμμετοχή των γυναικών στην επιστημονική έρευνα.
Η ενίσχυση της παρουσίας των γυναικών στην επιστήμη απαιτεί στοχευμένες πολιτικές και δράσεις, όπως:
Προγράμματα ενθάρρυνσης των κοριτσιών να ακολουθήσουν επιστημονικές σπουδές από μικρή ηλικία.
Υποτροφίες και χρηματοδοτήσεις αποκλειστικά για γυναίκες ερευνήτριες.
Μέτρα για την αντιμετώπιση της ανισότητας στις αμοιβές και τις επαγγελματικές ευκαιρίες.
Η Διεθνής Ημέρα για τις Γυναίκες και τα Κορίτσια στην Επιστήμη είναι μια υπενθύμιση ότι η επιστημονική πρόοδος και η καινοτομία δεν μπορούν να επιτευχθούν χωρίς την ισότιμη συμμετοχή όλων των φύλων.