Τουλάχιστον 31 γυναίκες εκτελέστηκαν στο Ιράν κατά το 2024, σύμφωνα με την έκθεση της μη κυβερνητικής οργάνωσης Iran Human Rights (IHR). Πρόκειται για τον μεγαλύτερο αριθμό εκτελέσεων γυναικών στη χώρα από το 2008, όταν η οργάνωση άρχισε να καταγράφει συστηματικά τις εφαρμογές της θανατικής ποινής.
Η αυστηρότητα του συστήματος δικαιοσύνης
Ο Μαχμούντ Αμιρί-Μογαντάμ, διευθυντής της IHR, χαρακτήρισε τις εκτελέσεις «βάναυσες» και υπογράμμισε ότι αποκαλύπτουν την έλλειψη ισότητας και τις βαθιά ριζωμένες διακρίσεις κατά των γυναικών στο ιρανικό δικαστικό σύστημα.
Η IHR, η οποία εδρεύει στη Νορβηγία, ανέφερε ότι από το 2010 έως το 2024 έχουν καταγραφεί 241 εκτελέσεις γυναικών. Από αυτές, οι 114 εκτελέστηκαν για υποθέσεις ανθρωποκτονιών και οι 107 για αδικήματα που σχετίζονται με ναρκωτικά. Σύμφωνα με την οργάνωση, πολλές γυναίκες που κατηγορήθηκαν για φόνο ήταν θύματα ενδοοικογενειακής βίας ή σεξουαλικής κακοποίησης και ενήργησαν από απελπισία.
Ο νόμος της ανταπόδοσης και οι επιπτώσεις του
Σύμφωνα με τον ισλαμικό νόμο της ανταπόδοσης, που εφαρμόζεται στο Ιράν, ένας φόνος μπορεί να τιμωρηθεί με θάνατο, εκτός εάν η οικογένεια του θύματος αποδεχθεί χρηματική αποζημίωση ή συγχωρήσει τον δράστη. Ωστόσο, όπως υπογραμμίζει η IHR, το ιρανικό δικαστικό σύστημα συχνά δεν λαμβάνει υπόψη ελαφρυντικά όπως η ενδοοικογενειακή βία.
Μία χαρακτηριστική περίπτωση ήταν αυτή της Ζαχρά Εσμαϊλί, η οποία κατηγορήθηκε ότι δολοφόνησε τον σύζυγό της, έναν βίαιο άνδρα που την είχε βιάσει και εξαναγκάσει σε γάμο. Παρά το γεγονός ότι υπέστη καρδιακή προσβολή λίγο πριν την εκτέλεσή της, οι αρχές απαγχόνισαν το άψυχο σώμα της.
Η υπόθεση της Ρεϊχανέ Τζαμπαρί
Μια άλλη συγκλονιστική περίπτωση ήταν αυτή της Ρεϊχανέ Τζαμπαρί, η οποία απαγχονίστηκε το 2014. Η 26χρονη γυναίκα είχε κριθεί ένοχη για τη δολοφονία ενός πρώην πράκτορα των υπηρεσιών πληροφοριών, τον οποίο κατηγόρησε ότι προσπάθησε να τη βιάσει. Η υπόθεσή της έγινε γνωστή διεθνώς, ενώ το 2023 παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ Βερολίνου το ντοκιμαντέρ «Επτά χειμώνες στην Τεχεράνη», βασισμένο στη ζωή της.
Αύξηση των εκτελέσεων ως μέσο καταστολής
Ο αριθμός των εκτελέσεων στο Ιράν προκαλεί ανησυχία στους υπερασπιστές των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, οι οποίοι θεωρούν ότι η αύξηση αυτή αποτελεί μέσο εκφοβισμού της κοινωνίας. Ειδικά μετά τις μαζικές διαδηλώσεις διαμαρτυρίας το 2022-2023, οι ιρανικές αρχές φαίνεται να χρησιμοποιούν τη θανατική ποινή ως εργαλείο καταστολής.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ