Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts
κατεχομενα

Ανησυχίες και φόβους για την τρέχουσα κατάσταση στα κατεχόμενα αλλά και για το μέλλον των Τουρκοκυπρίων εκφράζει σημαντική μερίδα της κοινότητας, πενήντα χρόνια από την βάρβαρη τουρκική εισβολή στην Κύπρο το 1974.

Στην κάμερα του ΑΝΤ1 μίλησαν τρεις Τουρκόφωνοι Κύπριοι, όπως προτιμούν να αυτοαποκαλούνται, οι οποίοι βιώνουν καθημερινά τις συνέπειες της συνεχιζόμενης παράνομης κατοχής και επιδιώκουν το καλύτερο για την Κύπρο.

Ο Ερόλ Μπαϊκάν είναι αγρότης και διατηρεί φάρμα στην κατεχόμενη Λεύκα.

Όπως είπε, είναι δύσκολο να ασκείς αυτό το επάγγελμα στα κατεχόμενα.

«Είναι πολύ δύσκολο γιατί δεν υπάρχει οικονομική στρατηγική. Δεν υπάρχει γεωργική στρατηγική. Μας δίνονται όλα στα χαρτιά στην Τουρκία στη λεγόμενη «Τουρκική Δημοκρατία της Βόρειας Κύπρου». Δεν  έχουμε όραμα. Δεν κοιτάζουν το μέλλον.»

Ο Αζίζ Σαχ είναι δημοσιογράφος σε εφημερίδα στα κατεχόμενα και κατάγεται από τη Χρυσοχού και το Μαρί. Ζει στα κατεχόμενα και παρομοιάζει την παράνομη κατοχή με καρκίνωμα.

«Οι κατεχόμενες περιοχές είναι ένα είδος καρκίνου. Πρέπει να το καταπολεμήσουμε. Δεν μπορούμε να ζούμε με αυτό. Αν δεν καταπολεμήσουμε αυτό το είδος καρκίνου, θα καταλάβει ολόκληρη την Κύπρο. Θα έρθει και στις ελεύθερες περιοχές. Το είδαμε πέρσι με τα γεγονότα της Πύλας, όπου οι στρατιώτες του κατοχικού στρατού επιτέθηκαν σε στρατιώτες του ΟΗΕ.», ανέφερε ο Αζιζ Σαχ. 

Ο Οζ Καραχάν μεγάλωσε στην Αμμόχωστο και ζει στις ελεύθερες περιοχές. Θεωρεί ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα στα κατεχόμενα, είναι ο εποικισμός.

«Το όνομα της κατοχής σήμερα είναι οι έποικοι. Ο αριθμός των Τουρκόφωνων Κυπρίων που μένουν στα κατεχόμενα είναι αρκετά χαμηλός και οι έποικοι είναι περισσότεροι εδώ και καιρό. Αυτό σημαίνει συνεχή πολιτιστική και οικονομική καταπίεση των Τουρκόφωνων Κυπρίων.», ανέφερε ο Οζ Καραχαν. 

Ο φόβος της οριστικής διαίρεσης και του αφανισμού των Τουρκοκυπρίων, είναι για αυτούς ορατός.

«Νιώθω ξένος μέσα στην ίδια μου τη χώρα. Πριν 50 χρόνια θέσπισαν ένα «νόμο» που κάνει τους Ελληνοκύπριους και τους Αρμένιους ξένους στις κατεχόμενες περιοχές. Τώρα αισθάνομαι ξένος στην ίδια μου τη χώρα.», είπε ο Αζιζ Σαχ. 

«Τώρα το αποκαλούμε «κατεχόμενα», αλλά τώρα εάν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση, θα γίνει τουρκική περιοχή. Η λεγόμενη «ΤΔΒΚ» και η Κυπριακή Δημοκρατία, θα γίνουν σύνορο. Κυπριακή Δημοκρατία και Τουρκία», επισήμανε ο Ερολ Μπαϊκαν. 

«Οι εξελίξεις επηρεάζουν άμεσα τους Τουρκόφωνους Κύπριους. Η Τουρκία σκοπεύει να ελέγχει ολόκληρη την Κύπρο. Αυτή τη στιγμή, βλέπουμε ότι το μέλλον των Κυπρίων γενικότερα δέχεται επίθεση.», σημείωσε ο Οζ Καραχαν. 

Σχολίασαν, εξάλλου, και τις τελευταίες εξελίξεις με τις συλλήψεις ύποπτων σφετεριστών Ελληνοκυπριακών περιουσιών στα κατεχόμενα.

Αζιζ Σαχ - τ/κ δημοσιογράφος

«Θέλω να πω στους Κύπριους μετανάστες που έχασαν τα σπίτια τους το 1974, μην πωλείτε τη γη σας στην κατοχή. Τη χρησιμοποιούν καθημερινά προς τουρκοποίηση».

Οζ Καραχαν ακτιβιστής

«Οι συλλήψεις (προσώπων) από κατασκευαστικές εταιρείες είναι κάτι σημαντικό αλλά οι διώξεις και η τιμωρία αυτών που προκαλούν το πρόβλημα, ακόμα πιο σημαντικό. Το 2006 θεσπίστηκε από την Κυπριακή Δημοκρατία το άρθρο 303 Α (του Ποινικού Κώδικα), το οποίο δίνει μεγάλη εξουσία να τιμωρείς αυτά τα πρόσωπα και πρέπει να εφαρμόσουμε αυτό το νόμο.»

Ερολ Μπαϊκαν - τ/κ αγρότης/ακτιβιστής

«Πιστεύω ότι όχι στις ελεύθερες περιοχές, αλλά ως ενωμένη χώρα έχουμε μέλλον.»

Και οι τρεις επιζητούν μία κυβέρνηση και μία ιθαγένεια, για όλους τους νόμιμους κατοίκους της Κύπρου.