Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts
Κυρώσεις Προεδρικό

Τον Μάιο αναμένονται στοιχεία για τις κυρώσεις από τους Αμερικανούς και τους Άγγλους δήλωσε ο ο Πρόεδρος του Συλλόγου Χρήστος Κληρίδης, μετά την ευρεία σύσκεψη στο Προεδρικό για το θέμα. Σημείωσε ωστόσο πως δεν πρέπει να αμαυρώνεται το όνομα της Κύπρου με ψύλλου πήδημα και ότι ο Παγκύπριος Δικηγορικός Σύλλογος αναμένει με ενδιαφέρον να δει «ποιες είναι οι κατ’ ισχυρισμό παραβιάσεις, αν υπάρχουν, οι οποίες έγιναν, της κυπριακής νομοθεσίας η οποία εδράζεται βεβαίως στο ευρωπαϊκό δίκαιο και στις ευρωπαϊκές κυρώσεις»

Ο κ. Κληρίδης σημείωσε ότι ο ίδιος τόνισε στην σύσκεψη τη σημασία της αρχής ότι «ο καθένας τεκμαίρεται αθώος μέχρι αποδείξεως του αντιθέτου».

Ανέφερε ότι συμφωνήθηκε και τονίστηκε παράλληλα ότι όπου υπάρχουν παραβιάσεις ασφαλώς θα πρέπει να διώκονται (πρόσωπα), και αν υπάρχουν υπεύθυνοι να τιμωρούνται αλλά σημείωσε πως αυτό δεν σημαίνει ότι όλοι έχουν παραβεί το νόμο.

Είπε πως δίνεται η εσφαλμένη εικόνα και εντύπωση ότι η Κύπρος είναι μια χώρα η οποία βρίθει από άτομα ή επαγγελματίες οι οποίοι παραβιάζουν τις κυρώσεις και ότι «ζητήσαμε από τον Πρόεδρο να τονίζει και προς τους ξένους ότι θα πρέπει να συνοδεύεται η οποιαδήποτε δήλωσή τους πάντοτε με δήλωση ότι στην πλειοψηφία τους, στην συντριπτική πλειοψηφία, οι επαγγελματίες στην Κύπρο τηρούν κατά γράμμα τις κυρώσεις και μόνο ενδεχόμενα κάποιες εξαιρέσεις να υπάρχουν. Να μην δίνεται η εικόνα η αντίθετη, η λανθασμένη. Συνεπώς δεν θα πρέπει να αμαυρώνεται το όνομα της Κύπρου με ψύλλου πήδημα».

Ερωτηθείς αν τα μέλη του δικηγορικού συλλόγου τα ονόματα των οποίων έχουν εμπλακεί, ελέγχονται για τις κυρώσεις της ΕΕ, ή είναι κάτι εντελώς διαφορετικό  απάντησε ότι στην Κύπρο έχουμε κράτος δικαίου και σημαίνει ότι όλοι είναι υποχρεωμένοι να συμμορφώνονται με τις διατάξεις που ισχύουν στην Κύπρο.

«Δεν θα δείτε ευρωπαϊκές κυρώσεις εναντίον πχ δικηγόρων στην Ευρωπαϊκή ‘Ένωση. Αυτό είναι πολύ σπάνιο φαινόμενο, συνεπώς εμείς αναμένουμε με μεγάλο ενδιαφέρον και ζητήσαμε από τον Πρόεδρο να ζητήσει την επίσπευση της παροχής των πληροφοριών σε σχέση με τις συγκεκριμένες περιπτώσεις», ανέφερε.

Ο κ. Κληρίδης επανέλαβε ότι παγκύπριος δικηγορικός σύλλογος ασκεί αυστηρό εποπτικό έλεγχο και ήδη τους τελευταίους μήνες ασχολείται πλήρως με το θέμα των διαβατηρίων για το οποίο έχει εκδικαστεί μεγάλος αριθμός υποθέσεων με απαλλαγές και καταδίκες.

«‘Οσον αφορά τις κυρώσεις υπάρχει ένας αριθμός δικηγορικών γραφείων μεγάλων και γνωστών που είχαν στο παρελθόν σχέσεις με κάποια άτομα τα οποία μπήκαν στις κυρώσεις. Αλλά δεν σημαίνει αυτό ότι παρέβησαν οποιεσδήποτε κυρώσεις, και είναι πολύ σημαντικό να ξεκαθαρίσει αυτό το θέμα το συντομότερο δυνατό γιατί θα έλεγα ότι η ελίτ του δικηγορικού σώματος μπορεί να είχε στο παρελθόν κάποια σχέση με κάποια από αυτά τα πρόσωπα άρα δεν μπορεί να είναι σε αναμονή όλοι με το φόβο των Ιουδαίων ότι μπορεί να επιβληθούν κυρώσεις» , σημείωσε.

Είπε ότι οι κυρώσεις είναι ένα εξαιρετικό μέτρο και είναι κυρώσεις που δεν αφορούν την κυπριακή έννομη τάξη, αφορούν την έννομη τάξη άλλων χωρών, και οπωσδήποτε για να επιβληθούν θα πρέπει να υπάρχουν στοιχεία παραβίασης της εγχώριας νομοθεσίας.

«Συνεπώς παρακαλέσαμε τον Πρόεδρο να ζητήσει την επίσπευση και να τονίσει σε όλους αυτούς τους ξένους ότι όταν μιλούν ότι υπάρχει συνεργασία με τις κυπριακές αρχές και ευχαριστούν για την συνεργασία αυτή να τονίζουν παράλληλα ότι ο επαγγελματικός τομέας λειτουργεί άμεμπτα και δεν έχει κανένα πρόβλημα σε γενικές γραμμές, να μην μένει σκιά ότι επειδή επιβλήθησαν κυρώσεις σε ένα άτομο ότι όλοι είναι μέσα στο ίδιο τσουβάλι», σημείωσε ο κ. Κληρίδης.

Σε άλλη ερώτηση είπε ότι σοφότεροι θεωρεί ότι είναι όλοι από την σημερινή σύσκεψη, γιατί ήταν αναγκαίο να γίνει και δήλωσε πεπεισμένος ότι κάποιες μικρές εξαιρέσεις όπως σε κάθε κανόνα μπορεί να υπάρχουν, αλλά οι εξαιρέσεις αυτές ακριβώς επιβεβαιώνουν το κανόνα «που είναι της πλήρους συμμόρφωσης, και αυτό είναι το μήνυμα που πρέπει να βγει προς τα έξω».

Ερωτηθείς αν ο Σύλλογος θα προβεί σε μια προληπτική έρευνα ή έλεγχο στοιχείων απάντησε ότι ήδη ξεκίνησε η έρευνα σε όλα τα δικηγορικά γραφεία τα οποία είχαν δηλώσει ότι είχαν πελάτες «και πολύ περισσότερο στο συγκεκριμένο γραφείο που ζητήσαμε από τις πρώτες μέρες να μας υποβάλει γραπτή έκθεση γεγονότων και δώσαμε προθεσμία ως τις 5 Μαΐου».

Ανέφερε πως ο ισχυρισμός του γραφείου μέχρι στιγμής είναι ότι δεν έχει υποπέσει σε οποιαδήποτε παραβίαση των κυπριακών, ευρωπαϊκών κυρώσεων «αλλά αυτό θα διαπιστωθεί όταν δούμε την έκθεση και αν κριθεί σκόπιμο και επιτόπου θα κάνουμε έρευνα»  σημειώνοντας ότι το ίδιο το γραφείο ζήτησε επιτόπια έρευνα «αλλά θα περιμένουμε πρώτα να πάρουμε την έκθεση και αναμένουμε και τα στοιχεία και από το εξωτερικό και ελπίζω να μας δοθούν».

Πρόσθεσε ότι θα πρέπει να διαμηνύσουμε στους ξένους, τους Άγγλους και τους Αμερικάνους ότι ‘ναι μεν λέτε ότι υπάρχει άριστη συνεργασία μεταξύ των κυπριακών αρχών των εποπτικών αρχών και άλλων’, αλλά θα πρέπει να προχωρούν και ένα βήμα πιο κάτω και να λένε ότι δεν είναι μόνο ότι υπάρχει αυτή η συνεργασία «αλλά θεωρούμε ότι στη συντριπτική τους πλειοψηφία οι Κύπριοι επαγγελματίες συμμορφώνονται πλήρως με όλες τις κυρώσεις». Αυτό, σημείωσε, είναι πολύ σημαντικό για να μην δημιουργούνται οι κακές εντυπώσεις άρα είναι προς αυτή την κατεύθυνση που θέλουμε την Κυβέρνηση να βοηθήσει και πιστεύουμε ότι μπορεί να βοηθήσει.

Σε άλλη ερώτηση για τον αν οι τράπεζες που δεν υιοθετήσουν τις κυρώσεις, θα τους διακοπεί το δικαίωμα να συναλλάσσονται με δολάρια είπε ότι για το θέμα αυτό θα πρέπει να ερωτηθούν οι τραπεζίτες. «Εγώ έχω την εντύπωση ότι είναι όλα θέμα διαπραγμάτευσης και όλα είναι θέματα τα οποία μπορούν να λυθούν αν υπάρξει μια λογική συζήτηση», ανέφερε.