Από σήμερα Τρίτη (26/04), ευρωπαϊκές εταιρίες μπορούν να συμμετάσχουν για πρώτη φορά σε από κοινού αγορές φυσικού αερίου μέσω της Ενεργειακής Πλατφόρμας της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του μηχανισμού AggregateEU, όπως έχει ονομαστεί, σύμφωνα με την Κομισιόν, η οποία ανακοίνωσε την έναρξη λειτουργίας του μηχανισμού.
Ο μηχανισμός αποτελεί μέρος των προσπαθειών που έχουν δρομολογηθεί για προετοιμασία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τον επόμενο χειμώνα και αναπλήρωση των αποθεμάτων φυσικού αερίου, στο πλαίσιο της απεξάρτησης της ΕΕ από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα. Η λογική της προσέγγισης αυτής έγκειται στην αξιοποίηση της συλλογικής δύναμης της αγοράς της ΕΕ για διαπραγμάτευση καλύτερων τιμών φυσικού αερίου με διεθνείς προμηθευτές.
Όπως εξήγησε κοινοτική αξιωματούχος, η Κύπρος είναι μια από τις χώρες που δεν υποχρεούται να συμμετάσχει στη διαδικασία κοινής προμήθειας καθώς είναι νησί και έχει εξασφαλίσει σχετική εξαίρεση.
Ειδικότερα, η διαδικτυακή πλατφόρμα την οποία εγκαινιάζει η Κομισιόν, δίνει τη δυνατότητα στις εταιρίες που έχουν εγγραφεί στο σύστημα να δηλώνουν τις ανάγκες τους σε φυσικό αέριο, με το σύστημα να συγκεντρώνει στη συνέχεια τις ανάγκες και να εντοπίζει αντίστοιχες προσφορές από διεθνείς προμηθευτές. Όπως ωστόσο σημειώνεται, οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των εταιριών και των προμηθευτών θα γίνεται εκτός του συστήματος, χωρίς τη συμμετοχή της Κομισιόν.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, οι εταιρίες που έχουν εγγραφεί έχουν διορία μέχρι τις 2 Μαΐου να συμμετάσχουν στην πρώτη πρόσκληση ενδιαφέροντος. Στη συνέχεια, τα αιτήματα για ποσότητες προμήθειας θα συγκεντρωθούν και θα μπουν στην παγκόσμια αγορά φυσικού αερίου. Μετά τις 17 Μαΐου αναμένεται σύμφωνα με πληροφορίες να αρχίσουν οι πρώτες διαπραγματεύσεις για σύναψη συμβολαίων, ώστε να υπάρξει κατάληξη στις πρώτες συμφωνίες πριν το καλοκαίρι.