Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts

Οι δυνάμεις της αντιπολίτευσης κέρδισαν στις χθεσινές «τοπικές εκλογές» στα κατεχόμενα, τις πρώτες μετά την μεταρρύθμιση τη «τοπικής αυτοδιοίκησης» και την μείωση των «δήμων» από 28 σε 18. Η κατεχόμενη Λευκωσία, το «κάστρο» των προοδευτικών δυνάμεων και της αριστεράς, παραμένει στο κόμμα Κοινοτικής Δημοκρατίας και τον Μεχμέτ Χαρμαντζί που κέρδισε με λίγο λιγότερο από το 50% σε μια αναμέτρηση με έξι ανθυποψηφιούς. Δεύτερη ήταν η υποστηριζόμενη από το ΡΤΚ, Σίλα Ουσάρ Ιντζιρλί και τρίτος ο υποστηριζόμενος από το ΚΕΕ, Σαντίκ Καρντιάνογλου.

Το μεγάλο κόμμα της αντιπολίτευσης, το Ρεπουμπλικανικό Τουρκικό, κέρδισε 7 συνολικά «δήμους», το «κυβερνών» κόμμα Εθνικής Ενότητας 6, το «συγκυβερνών» Δημοκρατικό κόμμα έναν και 3 ήταν οι ανεξάρτητοι που εκλέγηκαν «δήμαρχοι».

Έκπληξη ήταν και το ποσοστό συμμετοχή στις «τοπικές εκλογές» που έφτασε το 68,85% ενώ στις προηγούμενες «τοπικές εκλογές» το 2018  ήταν στο 64,1% - με 28 «δήμους» τότε – και στις «προεδρικές εκλογές» του 2020 η συμμετοχή ήταν στο 56%. Ο αριθμός των ψηφοφόρων από την τελευταία εκλογική διαδικασία στα κατεχόμενα που ήταν οι πρόωρες «βουλευτικές εκλογές» στις 23 του περασμένoυ Γενάρη αυξήθηκε κατά 4.444 και έφτασε τις 208.236.

Αναλυτικά, το ΡΤΚ κέρδισε τους «δήμους» Κερύνειας και Αμμοχώστου – από τις μεγάλες πόλεις – καθώς και της Λεύκας, και τους νέους «δήμους» Κυθρέας – Λουρουτζίνας, Μεσαορίας, Άγιου Αμβρόσιου – Άγιου Επίκτητου, Δικώμου.

Το ΚΕΕ κέρδισε τους μεγάλους «δήμους» Μόρφου, Κιόνελι – Γερόλακκου, Τρικώμου και τους νέους «δήμους» Λευκόνοικου – Τζιάος, και τους δύο της Καρπασίας: Κόκκινα – Ριζοκαρπάσου, Γαλάτεια – Κώμη Κεπήρ.

Ανεξάρτητος είναι ο «δήμαρχος» Περγάμου, Μπουλέντ Μπεμπέκ, Άγιου Σέργιου, Κατίπ Ντεμίρ και ο Φιράτ Ατασέρ, «δήμαρχος» στον ενοποιημένο «δήμο» Λαπήθου – Καραβά – Μύρτου.

Το ΔΚ κέρδισε τον «δήμο» Ακανθού.

Επαναδιεκδίκησαν και κέρδισαν οι υφιστάμενοι «δήμαρχοι» Λευκωσίας, Μεχμέτ Χαρμαντζί (ΚΚΔ) για 3η θητεία, στην Μόρφου ο Μαχμούτ Όζτσινάρ (ΚΕΕ)  που έχει και το ρεκόρ 7 θητειών, Χασάν Σαντίκογλου στο Τρίκωμο (ΚΕΕ) για 3η θητεία, Λεύκας ο Αζίζ Καγιά (ΡΤΚ) επ[ίσης για 3η θητεία.

Στις άλλες δύο μεγάλες πόλεις επικράτησαν οι υποψήφιοι του ΡΤΚ, στην Κερύνεια ο Μουράτ Σενκιούλ ενάντια του νυν «δημάρχου» Νιντά Γκιούνγκιορντού, που κατήλθε ως ανεξάρτητος, και στην Αμμόχωστο ο επίσης υποψήφιος του ΡΤΚ, Σουλεϊμάν Ουλουτσάι έναντι του υποστηριζόμενου από το ΚΕΕ Ερντάλ Οζτζιένκ.

Μετά από 32 χρόνια εκλέγηκε και μια γυναίκα «δήμαρχος», η Φατμά Τσιλμέν Τουγλού στον νέο «δήμο» Γαλάτειας – Κώμη Κεπήρ, υποστηρίζομενη από το ΚΕΕ.

Κανείς από τους τρεις νυν «βουλευτές» που κατήλθαν ως υποψήφιοι στις «δημοτικές εκλογές» δεν κατόρθωσε να εκλεγεί, δύο από το ΡΤΚ και ένας από το ΚΕΕ, γεγονός που επισημαίνεται από τον τ/κ Τύπο.

Αντιδράσεις και σχόλια για το αποτέλεσμα των «τοπικών εκλογών» στα κατεχόμενα

Υπήρξαν αντιδράσεις και σχόλια για το αποτέλεσμα των «τοπικών εκλογών» χθες στα κατεχόμενα από αρχηγούς κομμάτων αλλά και υποψηφίους.

Χαρμαντζί

«Σας ευχαριστούμε που δείξατε σε όλους ότι η μεγαλύτερη οργάνωση είναι ο λαός», δήλωσε χθες βράδυ ο Μεχμέτ Χαρμαντζί ενώ στην κατεχόμενη Λευκωσία είχαν αρχίσει από νωρίς το βράδυ οι πανηγυρισμοί των υποστηρικτών του. Να σημειωθεί ότι ο Χαρμαντζί θεωρείται το «πολιτικό παιδί» του Μουσταφά Ακιντζί και δεν διεκδίκησε την προεδρία του κόμματος Κοινοτικής Δημοκρατίας, όπου ανήκει και το οποίο ίδρυσε ο Ακιντζί, θέλοντας να επαναδιεκδικήσει με αξιώσεις τον «δήμο» Λευκωσίας για 3η φορά.

Η νίκη του για 3η φορά δεν ήταν εύκολη, είπε απευθυνόμενος χθες βράδυ στους υποστηρικτές του. «Αυτό το έχει κάνει μόνο ακόμη ένας άνθρωπος, ο Μουσταφά Ακιντζί. Είμαι πολύ χαρούμενος που ακολουθούμε τα χνάρια του».

«Ξέραμε αυτό το αποτέλεσμα γιατί εμπιστευτήκαμε τον κόσμο. Είδαμε το φως στα μάτια των Λευκωσιατών, είδαμε την αγάπη των Λευκωσιατών. Η Λευκωσία είναι μια πόλη με την οποία είμαστε δεμένοι με αγάπη και δεν μας άφησε χωρίς στήριξη», πρόσθεσε ο κ. Χαρμαντζί ευχαριστώντας όσους τον στήριξαν, το ΚΚΔ, το ΚΝΚ, τον Δρόμο Ανεξαρτησίας. Αλλά πάνω από όλα, είπε, θέλησε να ευχαριστήσει όλους όσοι δεν έκαναν διακρίσεις σε γλώσσα, φυλή, θρησκεία, φύλο και αργότερα βρέθηκαν όλοι μαζί στις κάλπες, όπως ανέφερε εννοώντας ότι οι υποστηρικτές του δεν ήταν πολωτικοί. Ο ίδιος, σημείωσε, στις τρεις προεκλογικές τους εκστρατείες δεν έκανε ποτέ «μαύρη προπαγάνδα». «Απόψε ο λαός μετέτρεψε τη γλώσσα του δηλητηρίου σε αγάπη».

Μιλάνε για αγάπη αντί για θυμό, λένε «εμείς αντί για εμένα, η χώρα μου όχι το κόμμα μου», δήλωσε ο Μεχμέτ Χαρμαντζί αναφέροντας ότι χθες το βράδυ κέρδισαν αυτοί, που λένε «εμείς», «η χώρα μου», «κέρδισε η Λευκωσία».

Να σημειωθεί ότι η ανθυποψήφια του Μεχμέτ Χαρμαντζί, Σίλα Ουσάρ Ιντζιρλί που υποστηρίχθηκε από το ΡΤΚ και ο Σαντίκ Γκαρντιάνογλου, που υποστηρίχθηκε από το ΚΕΕ, είναι και οι δύο «βουλευτές» των κομμάτων τους στην «επαρχία» Λευκωσίας.

Ουστέλ

Ως «κυβέρνηση» κέρδισαν τις «τοπικές εκλογές» σε 8 συνολικά «δήμους», ανέφερε ο πρόεδρος του ΚΕΕ και «πρωθυπουργός», Ουνάλ Ουστέλ ευχόμενος σε όλους τους εκλεγέντες καλή επιτυχία. Μίλησε για «εκλογές» που κρίθηκαν στο νήμα και πρόσθεσε πως ως «κυβέρνηση» θ’ αγκαλιάσουν όλους τους «δήμους». Θα συνεχίσουν, ανέφερε, το έργο της «κυβέρνησης» και την εξουσία τους.

(ΣΣ: Ο κ. Ουστέλ υπολογίζει τους 6 «δήμους» που κέρδισε το ΚΕΕ, τον έναν του ΔΚ και τον ανεξάρτητο υποψήφιο που κέρδισε τον «δήμο» Καραβά, αλλά υποστηρίχθηκε από τα τοπικά στελέχη του ΚΕΕ).

Αρικλί

Ο κόσμος προειδοποίησε την «κυβέρνηση», δήλωσε ο «υπουργός συγκοινωνιών» και πρόεδρος του «συγκυβερνώντος» ΚΑ, Ερχάν Αρικλί.  Τα αποτελέσματα δεν ήταν άσχημα για τη συμμαχία, πρόσθεσε λέγοντας όμως ότι η απώλεια της Αμμοχώστου και ιδιαίτερα της Κερύνειας είναι πολύ θλιβερή για την «κυβερνητική συνεργασία».

Το κάθε ένα από τα 3 κόμματα της «κυβέρνησης», ανέφερε, θα κάνει τις απαραίτητες αξιολογήσεις του και θα καθορίσει τον επόμενο οδικό χάρτη σύμφωνα με το μήνυμα που έδωσε ο κόσμος, όπως είπε. Εξέφρασε δε την άποψη ότι θα πρέπει να επανεξετάσουν την κατάσταση στο «κυβερνητικό» στρατόπεδο με τους εταίρους του.

Ερχιουρμάν

Ως ΡΤΚ κέρδισαν τις εκλογές σε 7 «δήμους», αλλά ένιωσαν πικρία και για αυτούς που έχασαν, δήλωσε ο πρόεδρος του κόμματος της αντιπολίτευσης, Τουφάν Ερχιουρμάν. Κέρδισαν τις 3 από τις 6 «περιφέρειες» που θα διοικούνται από τους «δημάρχους» του ΡΤΚ (Αμμόχωστος, Κερύνεια, Λεύκα), είπε ο κ. Ερχιουρμάν προσθέτοντας ότι το κόμμα του αγωνιζόταν ενάντια στην τριμερή συμμαχία της «κυβέρνησης».

Ο πρόεδρος του ΡΤΚ σημείωσε ότι έχασαν τους «δήμους» Κιόνελι, Ριζοκαρπάσου, Αγίου Σεργίου και Λευκόνοικου.  Σημείωσε επίσης ότι εκεί που το ΡΤΚ δεν μπόρεσε να κερδίσει, ήταν όπου οι ανεξάρτητοι υποψήφιοι είχαν καταγράψει πολύ καλή πορεία.

Το σημαντικό, συνέχισε, είναι να προσφέρονται καλές υπηρεσίες στους πολίτες από την «τοπική αυτοδιοίκηση» και οποιαδήποτε άλλη ερμηνεία ή βάρος αποδοθεί είναι εκ του περισσού.

Σήμερα ανακοινώνονται τα ονόματα των μελών των «δημοτικών συμβουλίων» που κέρδισαν στις χθεσινές «εκλογές».