Με σκοπό την παροχή υψηλού, ποιοτικού και αποδοτικού επιπέδου ιατροφαρμακευτικών υπηρεσιών στα άτομα με προβλήματα ψυχικής υγείας, κατετέθηκε την Τετάρτη ο θεμέλιος λίθος για την πρώτη φάση ανέγερσης του νέου Κέντρου Ψυχικής Υγείας.
Το νέο Κέντρο Ψυχικής Υγείας, συνολικού κόστους 33 εκατομμυρίων και 200 χιλιάδων ευρώ, περιλαμβάνει άρτια εξοπλισμένες κτηριολογικές εγκαταστάσεις, που επιτρέπουν την παροχή υψηλών υπηρεσιών θεραπείας, αποκατάστασης και επανένταξης των εν λόγω ατόμων.
Σημειώνεται ότι στην πρώτη φάση, συνολικού προϋπολογισμού πέραν των 12 εκατομμυρίων ευρώ, εντάσσεται η ανέγερση μίας Κλινικής Οξέων Περιστατικών Ανδρών και μία Γυναικών, συνολικής δυναμικότητας 44 κλινών, καθώς επίσης μίας Θεραπευτικής Μονάδας Εξαρτημένων Ατόμων, συμπεριλαμβανομένων και Εξωτερικών Ιατρείων, δυναμικότητας 20 κλινών, μέσω της οποίας θα παρέχονται υπηρεσίες απεξάρτησης από το αλκοόλ και άλλες ουσίες.
Το θεμέλιο λίθο κατέθεσε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Νίκος Αναστασιάδης, ο οποίος υπογράμμισε ότι η κυβέρνηση, «αναγνωρίζοντας τις δυσκολίες και τα προβλήματα, που αντιμετωπίζουν καθημερινά, τόσο οι ασθενείς με προβλήματα ψυχικής υγείας όσο και το προσωπικό, ως αποτέλεσμα της λειτουργίας ενός και μόνο ψυχιατρικού κέντρου στον τόπο μας, θέσαμε ως στόχο την οριστική επίλυση του χρονίζοντος αυτού ζητήματος», για να προσθέσει ότι «στο πλαίσιο αυτό, τροχοδρομήσαμε ως ύψιστη προτεραιότητα τη δημιουργία ενός νέου κέντρου, το οποίο θα βασίζει τη λειτουργία του στις αρχές της σύγχρονης ψυχιατρικής νοσηλείας και τον πλήρη σεβασμό στην αξιοπρέπεια και τα δικαιώματα των ατόμων με προβλήματα ψυχικής υγείας».
Σε χαιρετισμό του, κατά την τελετή κατάθεσης του θεμέλιου λίθου, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης είπε ότι «λαμβάνοντας υπόψη ότι ήδη έχει αρχίσει ο προγραμματισμός για τη δεύτερη φάση υλοποίησης του έργου, που θα αυξήσει τη δυναμικότητα και τη δυνατότητα εξυπηρέτησης περισσότερων δικαιούχων, το νέο κέντρο αναμένεται να αναβαθμίσει την ποιότητα, την αποτελεσματικότητα και αποδοτικότητα της προσφερόμενης φροντίδας».
Σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας πέραν του έργου που θεμελιώθηκε σήμερα εφαρμόστηκε, επίσης, σειρά άλλων δράσεων, όπως η αναβάθμιση της Κλινικής Οξέων Περιστατικών Ανδρών, της Ενδιάμεσης Κλειστής Κλινικής Ανδρών και του Τμήματος Εργοθεραπείας στο Νοσοκομείο Αθαλάσσας, συνολικού κόστους 1 εκατομμυρίου 350 χιλιάδων ευρώ, η κτηριακή αναδιαμόρφωση δομής στην κοινότητα, που θα λειτουργήσει ως προστατευμένος ξενώνας για τη φιλοξενία χρόνιων ασθενών, οι οποίοι αυτή τη στιγμή παραμένουν στο Νοσοκομείο Αθαλάσσας και με τη λειτουργία του ξενώνα, θα αποσυμφορηθεί το Νοσοκομείο Αθαλάσσας, καθώς και η λειτουργία της Μονάδας Ασφαλούς Νοσηλείας στην ψυχιατρική κλινική στη Λεμεσό για ψυχικά ασθενείς, δυναμικότητας οκτώ κλινών.
Επίσης, είπε πως εφαρμόστηκε η αναδιαμόρφωση ενοικιαζόμενου χώρου για τη δημιουργία Κέντρου Νευροαναπτυξιακών Διαταραχών στη Λευκωσία και η ανάδειξη κέντρων αριστείας εξειδικευμένων υπηρεσιών, όπως το Κέντρο Διατροφικών Διαταραχών παιδιών και εφήβων στο Μακάριο Νοσοκομείο.
Επιπροσθέτως, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης ανέφερε ότι πέραν της μεταρρύθμισης του ΓεΣΥ, ο προϋπολογισμός του Υπουργείου Υγείας παρουσιάζεται αυξημένος κατά 79% σε σύγκριση με την περασμένη δεκαετία, για να προσθέσει ότι στο πλαίσιο αυτό οι δαπάνες του ΟΑΥ, για υπηρεσίες φροντίδας των δικαιούχων ΓεΣΥ το 2022, αναμένεται να ανέλθουν στα 1,35 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ εκτιμάται πως μεταξύ του 2023 έως το 2027 θα ανέλθουν στα 7,3 δισεκατομμύρια ευρώ.
Επιπλέον, συμπλήρωσε ότι η κυβέρνηση υλοποίησε και υλοποιεί αναπτυξιακά έργα, ύψους 351 εκατομμυρίων ευρώ, «που όχι απλώς συμβάλλουν στη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών φροντίδας, αλλά ικανοποιούν διαχρονικά αιτήματα και αποτελούν καθοριστικές υποδομές για τη λειτουργία του συστήματος υγείας που σήμερα απολαμβάνουμε».
Την ίδια ώρα σημείωσε ότι κατά την περίοδο 2013-2021, οι επενδύσεις σε ιατρικό εξοπλισμό ξεπέρασαν τα 90 εκατομμύρια ευρώ, ενώ συμπλήρωσε πως κατά το τρέχον έτος αναμένεται να δαπανηθούν για ιατρικό εξοπλισμό άλλα 24 εκατομμύρια ευρώ.
Στο δικό του χαιρετισμό, ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΚΥπΥ, Μάριος Παναγίδης, είπε πως «τα νέα κτήρια που θα κατασκευαστούν θα είναι υψηλής αρχιτεκτονικής, θα είναι εργονομικά και θα ανταποκρίνονται στις απαιτητικές ανάγκες των χρήσεων που θα εξυπηρετούν, τόσο για τους ασθενείς όσο και για το προσωπικό, διασφαλίζοντας παράλληλα την προστασία των ασθενών αλλά και ένα ευχάριστο περιβάλλον που είναι απαραίτητο για την θεραπεία και την αποκατάσταση των ασθενών αυτών», για να σημειώσει ότι «στα κτήρια πέρα από τους χώρους θεραπείας, τους χώρους διαμονής για τους ασθενείς, οι οποίοι θα αποτελούνται πλέον μόνο από μονόκλινα ή δίκλινα δωμάτια, καθώς και τους χώρους του προσωπικού συμπεριλαμβάνονται χώροι ψυχαγωγίας ασθενών, γυμναστήριο, καφετέρια, αίθουσα πολλαπλών χρήσεων και άλλοι, ενώ στην αρχιτεκτονική των κτηρίων επίσης ενσωματώνονται χώροι πρασίνου και αυλές».
Σύμφωνα με τον Μάριο Παναγίδη από τον Ιανουάριο του 2019, ο Οργανισμός Κρατικών Υπηρεσιών Υγείας «έχει αναλάβει την παροχή Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας από το Υπουργείο Υγείας και έκτοτε αποτελεί ευθύνη και δέσμευση μας η παροχή σύγχρονης και ποιοτικής ψυχιατρικής νοσηλείας, μέσω μιας ολοκληρωμένης προσέγγισης προς τους ασθενείς ψυχικής υγείας και στις οικογένειες τους».
Όπως ανέφερε, «ο στρατηγικός αυτός τομέας για τον Οργανισμό αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη βαρύτητα και σημαντικότητα αφού οι ανάγκες νοσηλείας ασθενών, ειδικά την τελευταία πενταετία είναι σταθερά αυξανόμενες. Ενδεικτικά σας αναφέρω πως το 2016 οι νοσηλείες ασθενών με ψυχικά προβλήματα ανήλθαν σε 614, για να εκτοξευθούν το 2021 στις 970, καταγράφοντας αύξηση 37%».
Διαβεβαίωσε παράλληλα πως οι υπηρεσίες και η φροντίδα που λαμβάνουν οι ασθενείς θα αναβαθμιστούν, συμπληρώνοντας πως το έργο αυτό θα ενισχύσει περαιτέρω την παροχή σύγχρονων προδιαγραφών θεραπείας, αποκατάστασης και επανένταξης ατόμων με προβλήματα ψυχικής υγείας, πάντα με σεβασμό και αξιοπρέπεια στα δικαιώματα των ασθενών.
Από την πλευράς της, η Διευθύντρια των Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας του Υπουργείου Υγείας, Άννα Παραδεισιώτου, τόνισε την ανάγκη όπως «παραμείνει αμείωτο το έμπρακτο ενδιαφέρον της πολιτείας και των συναρμόδιών υπουργείων και θεσμών και σύντομα υλοποιηθεί η δεύτερη φάση του έργου, ώστε να μην μείνει το έργο ημιτελές».
Είπε ότι «ήδη προπαρασκευαστικές διαδικασίες έχουν τροχοδρομηθεί, ενώ άλλες βρίσκονται σε εξέλιξη για υλοποίηση της δεύτερης φάσης του έργου, αλλά είναι αναγκαία η συνεχής επαγρύπνηση, ώστε να μη επιβραδυνθούν επικίνδυνα από χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες».
Στο μεταξύ, σε δηλώσεις του μετά την τελετή, ο Υπουργός Υγείας, Μιχάλης Χατζηπαντέλα, χαιρέτησε την έναρξη της πρώτης φάσης της ανέγερσης του νέου Κέντρου Ψυχικής Υγείας, σημειώνοντας ότι ένα πάγιο αίτημα των ατόμων με προβλήματα ψυχικής υγείας ικανοποιείται σήμερα και το έργο θα τους παραδοθεί τους επόμενους μήνες.
Aναδόμηση και αποκατάσταση του Παγκυπρίου Γυμνασίου
Την τελευταία δεκαετία ολοκληρώθηκαν 27 ανεγέρσεις σχολικών μονάδων συνολικής αξίας πέραν των 100 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ βρίσκονται στο στάδιο υλοποίησης 13 νέα έργα υποδομής, εκτιμημένης αξίας πέραν των 110 εκατομμυρίων ευρώ, δήλωσε σήμερα ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Νίκος Αναστασιάδης, κατά τη διάρκεια ομιλίας του στα εγκαίνια των έργων αναδόμησης και αποκατάστασης του Παγκυπρίου Γυμνασίου.
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ανέφερε ότι το Παγκύπριο Γυμνάσιο από την ίδρυση του το 1812 συνέδεσε άρρηκτα την πολυσήμαντη πορεία του με την ιστορία και τον πολιτισμό μας. Το εκπαιδευτήριο, συνέχισε, αναγνωρίστηκε σε φάρο φωτεινό, διαφυλάττοντας σε στιγμές κρίσιμες για τη δοκιμαζόμενη πατρίδα μας, την εθνική μας ταυτότητα και διαδραματίζοντας, παράλληλα, καθοριστικό ρόλο για την εθνική επιβίωση του Κυπριακού Ελληνισμού.
Ο κ. Αναστασιάδης πρόσθεσε ότι αναγνωρίζοντας το μέγεθος της αξίας του Παγκυπρίου Γυμνασίου, στο πλαίσιο της ευρύτερης πολιτικής για την Παιδεία, «θέσαμε ως στόχο να αναδείξουμε τη συμβολή του στα Ελληνικά Γράμματα και γενικότερα την πνευματική ζωή του τόπου μας, αλλά και να διαφυλάξουμε τη συνέχιση της προσφοράς του ως σχολείου Μέσης Εκπαίδευσης, για τις παρούσες και τις μέλλουσες γενιές». Συμπλήρωσε ότι με απόλυτο σεβασμό στην ιστορική φυσιογνωμία και την ταυτότητα του Εκπαιδευτηρίου, δόθηκε προτεραιότητα στην πλήρη ικανοποίηση των εκπαιδευτικών αναγκών, μέσα από την αναδόμηση και αποκατάσταση των κτηρίων του.
Σημείωσε ότι τα έργα, το συνολικό κόστος των οποίων ανέρχεται στα 7 εκατομμύρια 804 χιλιάδες ευρώ, άρχισαν τον Ιούνιο του 2016 και ολοκληρώθηκαν τον περασμένο Σεπτέμβριο. Η πρώτη φάση, είπε, που εγκαινιάσθηκε τον Ιανουάριο του 2018, περιλάμβανε την ανέγερση νέας πτέρυγας, την επισκευή των διατηρητέων κτηρίων της οδού Θησέως και την κατασκευή μέρους της αθλητικής υποδομής.
Σήμερα, δήλωσε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, «παραδίδουμε στην εκπαιδευτική και μαθητική κοινότητα, το αναβαθμισμένο ιστορικό κτήριο της Σεβερείου Βιβλιοθήκης και της Πτέρυγας Θεοδότου, όπως και το κεντρικό κτήριο διοίκησης και της Πτέρυγας Χατζηκωστή».
Επιπροσθέτως ανέφερε ο κ. Αναστασιάδης, προς την κατεύθυνση της περαιτέρω αναβάθμισης και του εκσυγχρονισμού της λειτουργίας του Παγκυπρίου Γυμνασίου, το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, προώθησε και υλοποιεί καινοτόμες δράσεις. Αναφέρθηκε στη λειτουργία του Ολοήμερου Προγράμματος Γυμνασιακού Κύκλου Διαθεματικής και Διεπιστημονικής Μάθησης, με δύο κατευθύνσεις, της διδασκαλίας της μεθοδολογίας STEΑM, με αξιοποίηση της Σεβερείου Βιβλιοθήκης και των ιστορικών Μουσείων του Σχολείου, και της μελέτης της Ελληνικής Γλώσσας και του Ελληνικού Πολιτισμού. Στο Πρόγραμμα, είπε, φοιτούν μαθητές της Α΄ και Β΄ Γυμνασίου, ανεξαρτήτως εκπαιδευτικής περιφέρειας.
Πρόσθεσε ότι σημαντική ήταν και η μεταφορά και λειτουργία του Μουσικού Γυμνασίου Λευκωσίας, η ίδρυση και απογευματινή λειτουργία στη Σεβέρειο Βιβλιοθήκη του Κέντρου Κλασικών Σπουδών και Ελληνικών Γραμμάτων, για μαθητές από όλα τα Γυμνάσια και Λύκεια της Λευκωσίας, η λειτουργία Κέντρου Διαδραστικής Μάθησης και η ψηφιοποίηση του πλούσιου αρχείου των χειρογράφων, χαρτών, παλαιτύπων, κειμηλίων που διαθέτει το Σχολείο, ώστε να διασωθούν και να είναι προσβάσιμα στο ευρύ κοινό.
Είναι προφανές, δήλωσε ο Πρόεδρος, ότι το Παγκύπριο Γυμνάσιο, μέσα από τη νέα του μορφή και τον αναβαθμισμένο του ρόλο, μετατρέπεται ξανά σε ένα πρότυπο εκπαιδευτήριο. Παράλληλα, υπογράμμισε ότι καθ’ όλη τη διάρκεια της διακυβέρνησης, το ίδιο ενδιαφέρον «επιδείξαμε για το σύνολο των σχολικών εγκαταστάσεων του τόπου μας».
Σημείωσε ότι την τελευταία δεκαετία ολοκληρώθηκαν 27 ανεγέρσεις σχολικών μονάδων συνολικής αξίας πέραν των 100 εκατομμυρίων ευρώ, 285 επεκτάσεις, αντισεισμικές αναβαθμίσεις, γενικές βελτιώσεις και ανακαινίσεις, καθώς και πέραν των 800 μικρότερης κλίμακας έργα, συνολικής αξίας πέραν των 120 εκατομμυρίων ευρώ. Επιπρόσθετα, δήλωσε ότι βρίσκονται στο στάδιο υλοποίησης 13 νέα έργα υποδομής, εκτιμημένης αξίας πέραν των 110 εκατομμυρίων ευρώ.
Ο κ. Αναστασιάδης σημείωσε ότι το πλέον σημαντικό είναι ότι ο μελλοντικός προγραμματισμός που υιοθετήθηκε στο Εθνικό Σχέδιο «Κύπρος – Το Αύριο» για τον πυλώνα της Παιδείας, περιλαμβάνει συγκεκριμένους στόχους πολιτικής και επενδυτικές δράσεις, ύψους πέραν των 100 εκατομμυρίων ευρώ, οι οποίες αναμένεται να δώσουν ουσιαστική συνέχιση στους σχεδιασμούς, αλλά και την περαιτέρω αναβάθμιση του έως τώρα παραχθέντος έργου.
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας συνεχάρη όλους όσοι εργάστηκαν άοκνα με στόχο την αποκατάσταση της αίγλης και την προσφορά του Παγκυπρίου Γυμνασίου στα Ελληνικά Γράμματα και στην Παιδεία.
Από την πλευρά του ο Διευθυντής του Παγκυπρίου Γυμνασίου, Λοΐζος Σέπος, δήλωσε στον χαιρετισμό του ότι με τα σημερινά εγκαίνια το Παγκύπριο Γυμνάσιο παραδίδεται στη νέα γενιά ανακαινισμένο, διατηρώντας πάντα αναλλοίωτη την πανάρχαιη ελληνική του ψυχή. Πρόσθεσε ότι ύστερα από 75 ολόκληρους μήνες, δύσκολων εργασιών, κατά τους οποίους το σχολείο συνέχισε αδιαλείπτως τη λειτουργία του, μέσα σε αντίξοες συνθήκες διδασκαλίας και μάθησης, «καταφέραμε σήμερα με την ολοκλήρωση των εργασιών να έχουμε στα χέρια μας ένα σχολείο με σύγχρονο πρόσωπο προσαρμοσμένο στις ανάγκες και στις απαιτήσεις της εποχής μας, αλλά και του μέλλοντος».
«Έχουμε πετύχει τον εξορθολογισμό του δικαστικού συστήματος»
Έχουμε πετύχει τον εξορθολογισμό του δικαστικού συστήματος, είπε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Νίκος Αναστασιάδης, ο οποίος την Τετάρτη τέλεσε τα εγκαίνια του κτηρίου που θα στεγάσει το Διοικητικό Δικαστήριο, στη Λευκωσία.
Αρχικά, ο Πρόεδρος εξέφρασε χαρά και συγκίνηση διότι στα πρώτα βήματα της δικηγορίας του οι παρουσίες του "σε αυτό το ιστορικό κτήριο" ήταν σχεδόν επί ημερησίας βάσεως μεταξύ 1978 και 1982.
Ακόμη, ο Πρόεδρος ανέφερε ότι κατά τη διάρκεια της προεδρίας του, "έχουμε πετύχει αυτό που ανέμενε ο κάθε πολίτης από την πολιτεία, δηλαδή τον εξορθολογισμό, τη μεταρρύθμιση του δικαστικού συστήματος, κάτι που επετεύχθη σταδιακά, αρχικά με την αύξηση του αριθμού των δικαστών, εν συνεχεία με τη δημιουργία του Διοικητικού Δικαστηρίου, του Εμπορικού Δικαστηρίου, του Ναυτοδικείου πρόσφατα, του εκσυγχρονισμού του οικογενειακού δικαίου και με τη μεγάλη μεταρρύθμιση που καθορίζει τη συνολική εικόνα του νέου συστήματος απονομής δικαιοσύνης στη χώρα μας, με τη διάρθρωση πλέον νέων δομών του Ανωτάτου και τη δημιουργία Εφετείου".
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας σημείωσε ότι θα γίνει κατορθωτό "σε δύο, τρία ή τέσσερα χρόνια το αργότερο, να φτάσουμε τους ρυθμούς απόδοσης της δικαιοσύνης" που επιθυμεί ο δικαστικός κόσμος. Η πολιτεία, τόνισε, ενδιαφέρεται ώστε να αποδίδεται πραγματικά δικαιοσύνη σε σύντομο χρόνο για να θεωρείται απόδοση δικαιοσύνης.
Ως διακυβέρνηση του τόπου, πρόσθεσε, "έχουμε φροντίσει ώστε κτηριολογικά, πέραν των μεταρρυθμίσεων που σε στενή συνεργασία έχουμε πετύχει, να δούμε ότι και οι χώροι απονομής της δικαιοσύνης εξίσου ανταποκρίνονται στις προσδοκίες του κάθε πολίτη και στις ανάγκες ιδιαίτερα".
"Προχωρήσαμε και σε κτηριακές ανακαινίσεις όπως ήταν της Πάφου, στο Παραλίμνι, του παρόντος κτηρίου, ο σχεδιασμός του νέου Επαρχιακού Δικαστηρίου Λευκωσίας", είπε ο Πρόεδρος Αναστασιάδης. Ακόμη, ανέφερε πως, "παρά το γεγονός ότι ήταν η πρόθεσή μας, παρά ταύτα πολλά γεγονότα συνέβαλαν ώστε να καθυστερήσει κάπως, όμως είμαστε σε ένα στάδιο αρκετά προχωρημένο ώστε να πετύχει και τούτο".
Καταληκτικά, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας αναφέρθηκε στο i-justice που ήδη εφαρμόζεται και στο e-justice για το οποίο εξέφρασε την ελπίδα ότι είναι θέμα χρόνου να υλοποιηθεί και ότι θα συμβάλει στην ταχύτερη και στην πιο αποτελεσματική εργασία των δικαστών.
«Έργα εκατομμυρίων στη Λευκωσία δείχνουν ότι ήταν γόνιμη η δεκαετία»
Σε σειρά έργων εκατομμυρίων ευρώ, τα οποία είτε ολοκληρώθηκαν, είτε είναι σε εξέλιξη, είτε έχουν προωθηθεί προς υλοποίηση στον Δήμο και στην Επαρχίας Λευκωσίας, αναφέρθηκε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Νίκος Αναστασιάδης, με αφορμή τα εγκαίνια του «Κέντρου Ενημέρωσης και Επιμόρφωσης για την ενίσχυση της απασχόλησης και της επιχειρηματικής δράσης» του Δήμου Λευκωσίας. Μιλώντας στο πλαίσιο περιοδείας, στη Λευκωσία, σημείωσε, δε, ότι τα έργα αυτά δείχνουν πως η περίοδος της διακυβέρνησής του δεν ήταν μία άγονη δεκαετία.
Εγκαινιάζοντας το Κέντρο, ανέφερε ότι πρόκειται για έργο συνολικού προϋπολογισμού €990 χιλιάδων ευρώ, που στεγάζεται στο ανακαινισμένο και κατάλληλα διαμορφωμένο κτήριο «Φοινιέας». Στόχοι του κέντρου, όπως είπε, είναι η αύξηση της απασχόλησης ατόμων που ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού, η συμφιλίωση οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής, η άρση του κοινωνικού αποκλεισμού, η ενίσχυση της προσωπικής ανάπτυξης, η ενθάρρυνση της επιχειρηματικότητας και η βελτίωση της παροχής κοινωνικών υπηρεσιών σε υποβαθμισμένες αστικές περιοχές.
Σημείωσε, ακόμα, ότι «το πλέον σημαντικό είναι ότι από τη λειτουργία του Κέντρου, επωφελούνται άνεργοι συμπολίτες μας, λήπτες ΕΕΕ, νέοι, μονογονιοί, πρώην χρήστες εξαρτησιογόνων ουσιών, υπήκοοι τρίτων χωρών, αναλφάβητοι και άτομα με αναπηρία». Εξάλλου, όπως είπε, το κέντρο είναι δείκτης της προτεραιότητας που δόθηκε στη «δημιουργία ενός πραγματικού κράτους Πρόνοιας και μιας κοινωνίας χωρίς αποκλεισμούς, μέσα από την υλοποίηση προγραμμάτων και κατάλληλα διαμορφωμένων υποδομών».
Συγκεκριμένα, όπως σημείωσε ο Πρόεδρος, το Κέντρο προωθεί τη συνεργασία και τη δικτύωση δομών και φορέων στήριξης της απασχόλησης, παρέχει πληροφόρηση και προωθεί σχέδια στήριξης και διευκόλυνσης της εργασιακής ένταξης/επανένταξης ευάλωτων ομάδων πληθυσμού, στοχεύσει στη στήριξη επαγγελματικών φορέων, επιχειρήσεων και εργοδοτών σε θέματα εργασιακής ένταξης/επανένταξης ευάλωτων ομάδων και υλοποιεί προγράμματα ανάπτυξης επαγγελματικών και κοινωνικών δεξιοτήτων.
Υλοποιήθηκαν 112 έργα στον Δήμο Λευκωσίας μεταξύ 2013-2022, είπε ο Πρόεδρος
Αναφέρθηκε, ακόμα, στην υιοθέτηση 110 μεταρρυθμίσεων κατά τη διάρκεια της δεκαετίας, και στην προώθηση αναπτυξιακών έργων, ύψους πέραν των €211 εκατομμυρίων. «Το πλέον σημαντικό, είναι ότι πέραν του μέχρι στιγμής παραχθέντος έργου, στο Εθνικό Σχέδιο «Κύπρος – το αύριο», στον πυλώνα «Κράτος Πρόνοιας, κοινωνία χωρίς αποκλεισμούς», εντάχθηκαν συγκεκριμένοι στόχοι πολιτικής, ύψους €315 εκατομμυρίων», είπε ο Πρόεδρος Αναστασιάδης.
Πρόσθεσε ότι το «Κέντρο Ενημέρωσης και Επιμόρφωσης για την ενίσχυση της απασχόλησης και της επιχειρηματικής δράσης» συμβάλει και στην αναζωογόνηση της πρωτεύουσας, σημειώνοντας ότι στόχος της κυβέρνησης ήταν να αναδείξει «τα ιδιαίτερα, ιστορικά χαρακτηριστικά της Λευκωσίας» και να την καταστήσει «σημείο αναφοράς, καθώς και κέντρο υψηλών υπηρεσιών και αναβαθμισμένων υποδομών».
Αναφέρθηκε, στη συνέχεια, σε 112 έργα που υλοποιήθηκαν ή δρομολογήθηκαν στον Δήμο Λευκωσίας, είτε μέσω της διάθεσης εθνικών κεφαλαίων είτε μέσω της συγχρηματοδότησης από την ΕΕ, συνολικού κόστους ενός δις €254 εκ., από τα οποία μέχρι στιγμής έχουν ολοκληρωθεί 71 έργα, όπως είπε. Εξάλλου, πρόσθεσε ότι στον Δήμο αλλά και στην ευρύτερη περιοχή της επαρχίας Λευκωσίας βρίσκονται σε πορεία υλοποίησης 23 έργα ύψους €461.303.000.
Ενδεικτικά, μεταξύ των έργων που ολοκληρώθηκαν, βρίσκονται το Κέντρο Πληροφόρησης - Βιβλιοθήκη «Στέλιος Ιωάννου» (ΚΕΠ) (κονδύλι €46.822.408), η Β’ φάση της ανάπλασης της πλατείας «Ελευθερίας» και του περιβάλλοντος χώρου της (κονδύλι €31.000.000), η στέγαση των Επαρχιακών Γραφείων του Ενοποιημένου Τμήματος Φορολογίας στη Λευκωσία (κονδύλι €16.500.000), η ανάπλαση εμπορικού τριγώνου των οδών «Μακαρίου» – «Ευαγόρου» - «Στασικράτους» (κονδύλι €23.260.000), η αναστήλωση και ριζική ανακαίνιση του παλαιού Δημοτικού Θεάτρου Λευκωσίας (κονδύλι €10.400.000), η ανέγερση νέου (κονδύλι €12.609.000), η αναδόμηση και αποκατάσταση του Παγκυπρίου Γυμνασίου (κονδύλι €7.804.110) κ.α.
Σημείωσε την ευρύτερη περιοχή Λευκωσίας, ολοκληρώθηκε η δημιουργία Κέντρου Μεταμοσχεύσεων στο Γενικό Νοσοκομείο Λευκωσίας (κονδύλι €500.000) και η δημιουργία Εντατικής Παίδων Μακάρειου Νοσοκομείου (κονδύλι €400.000), καθώς και η ανέγερση συγκροτήματος οχτώ οικιστικών μονάδων στην Κοκκινοτριμιθιά (κονδύλι €1.000.000), η αναβάθμιση του Ποδοσφαιρικού Γηπέδου της ΔΟΞΑΣ ΘΟΙ Κατωκοπιάς (κονδύλι €2.175.000) κ.α.
Σε πορεία υλοποίησης, ανέφερε ότι βρίσκονται η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Αστρομερίτη – Ευρύχου ( κονδύλι €88.627.630) η Α’ φάση της κατασκευής του Περιμετρικού Αυτοκινητοδρόμου Λευκωσίας (κονδύλι €72.286.550), η Πολυτεχνική Σχολή του Πανεπιστημίου Κύπρου (κονδύλι €79.825.000), το Κτήριο Τμήματος Βιολογικών Επιστημών και Χώροι Διδασκαλίας, Πανεπιστημίου Κύπρου (κονδύλι €41.915.000), το κτήριο Ιατρικής Σχολής και Επιστημών Υγείας, Πανεπιστημίου Κύπρου (κονδύλι €25.235.000), η ανέγερση νέου Κέντρου Ψυχικής Υγείας (κονδύλι €40.000.000) κ.α.
Τέλος, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης ανέφερε ότι έχει δρομολογηθεί και η υλοποίηση 18 έργων συνολικού κόστους €474.932.000, μεταξύ των οποίων και η ανέγερση νέου Αρχαιολογικού Μουσείου Κύπρου, που απορροφά τη μερίδα του λέοντος του ποσού αυτού, με κονδύλι €143.924.217.
«Το σύνολο των έργων που προανέφερα, καθιστούν τον Δήμο οικονομικό πνεύμονα για τον τόπο, προσδίδοντας του παράλληλα μια εικόνα ανάλογη με αυτή που παρουσιάζουν οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες» δήλωσε, προσθέτοντας ότι τα έργα στην παλιά Λευκωσία θα δώσουν «άλλη διάσταση στην ανάπτυξη μιας άλλοτε υποβαθμισμένης περιοχής» και «θα μειώσουν κάθετα φαινόμενα γκέτο που παρατηρούνται στην παλιά Λευκωσία».
Κατέληξε, δε, ότι «τα έργα αφήνουν σφραγίδα ότι αυτή η δεκαετία δεν ήταν μια άγονη δεκαετία, ήταν μια δεκαετία αναζωογόνησης, ανάπτυξης, δημιουργίας προοπτικών και προϋποθέσεων, έτσι ώστε ο κάθε πολίτης να αισθάνεται ότι υπάρχει είτε από το κεντρικό κράτος είτε από τις τοπικές κυβερνήσεις, μεγάλο ενδιαφέρον αναβάθμισης της ποιότητας ζωής».
