Ο Πρόεδρος της Ουκρανίας Βολοντίμιρ Ζελένσκι κατηγόρησε στο χθεσινοβραδινό διάγγελμά του τη Ρωσία ότι διεξάγει ενεργειακό πόλεμο εναντίον της Ευρώπης και κάλεσε σε ενότητα.
«Η Ρωσία προσπαθεί τελευταία να αυξήσει την ενεργειακή πίεση στην Ευρώπη ακόμη περισσότερο· η μεταφορά αερίου μέσω του Nord Stream σταμάτησε τελείως», ανέφερε ο κ. Ζελένσκι.
«Η Ρωσία θέλει να καταστρέψει τη φυσιολογική ζωή κάθε Ευρωπαίου — σε όλες τις χώρες της ηπείρου μας».
Σκοπός της Μόσχας, είπε, είναι να εξασθενήσει και να εκφοβίσει τα κράτη της Ευρώπης. Πέρα από τα άρματα μάχης και τους πυραύλους, η Ρωσία χρησιμοποιεί επίσης την ενέργεια ως όπλο και αυτόν τον χειμώνα, ετοιμάζεται να καταφέρει «αποφασιστικό πλήγμα» στον ενεργειακό τομέα και μόνο η μεγαλύτερη συνοχή θα επιτρέπει να αντιμετωπιστεί αυτό, συνέχισε ο αρχηγός του ουκρανικού κράτους.
Οι Ευρωπαίοι πρέπει να συντονίσουν καλύτερα τα αντίμετρα που θα εφαρμόσουν και να βοηθήσουν ο ένας τον άλλο, έκρινε, προσθέτοντας πως πρέπει να αυξηθεί η πίεση στη Ρωσία για να περιοριστούν τα έσοδά της από το πετρέλαιο και το αέριο. Το υπόβαθρο των κατηγοριών αυτών είναι ότι η Gazprom δεν ξανάρχισε τις παραδόσεις αερίου μέσω του Nord Stream 1 χθες το πρωί, όπως ήταν προγραμματισμένο.
Η ρωσική ενεργειακή εταιρεία επικαλέστηκε διαρροή στον σταθμό συμπίεσης Παρτόβαγια. Στο διάγγελμά του, ο κ. Ζελένσκι στηλίτευσε εξάλλου τον τραυματισμό παιδιών σε έκθεση όπλων στην Τσερνίχιβ. Το ατύχημα αυτό ήταν «απαράδεκτο» και οι υπεύθυνοι για αυτό θα τιμωρηθούν, διεμήνυσε.
Στη Γερμανία ο Πρωθυπουργός της Ουκρανίας
Ο Ουκρανός Πρωθυπουργός Ντένις Σμιχάλ πραγματοποιεί την Κυριακή επίσκεψη στη Γερμανία με την ελπίδα να κερδίσει την ακόμη ισχυρότερη στήριξη του Βερολίνου για τη χώρα του, που είναι αντιμέτωπη με την εισβολή της Ρωσίας, αλλά και για να γυρίσει τη σελίδα στις διμερείς σχέσεις μετά την πρόσφατη ένταση μεταξύ Κιέβου και Βερολίνου.
Η ασταθής στάση της Γερμανίας έναντι της Ρωσίας μετά το ξέσπασμα του πολέμου πριν έξι μήνες και η αρχική απουσία στρατιωτικής στήριξης προς το Κίεβο προκάλεσαν την αγανάκτηση της κυβέρνησης του Ουκρανού προέδρου Βολοντίμιρ Ζελένσκι. Όμως τα πράγματα βελτιώθηκαν έκτοτε.
Πριν λιγότερο από μία εβδομάδα ο Γερμανός Καγκελάριος Όλαφ Σολτς ανακοίνωσε από την Πράγα ότι επιθυμεί η Γερμανία να βοηθήσει την Ουκρανία να ενισχύσει τα συστήματα της του πυροβολικού και της αντιαεροπορικής άμυνας.
Δεσμεύθηκε επίσης ότι το Βερολίνο θα στηρίξει το Κίεβο «για όσο καιρό χρειαστεί».
Πριν την επίσκεψή του σήμερα, ο Σμιχάλ παρατήρησε «τεράστιες προόδους» από την πλευρά της Γερμανίας.
«Στην αρχή δεν μας προσέφερε παρά μόνο εξοπλισμό προστασίας και κράνη. Πλέον μας προσφέρει εξοπλισμό τελευταίας τεχνολογίας: πολλαπλούς εκτοξευτήρες ρουκετών, πυροβολικό», δήλωσε σε συνέντευξή του στο γερμανικό πρακτορείο dpa.
Ωστόσο ο Ουκρανός Πρωθυπουργός περιμένει περισσότερα: «Φυσικά, θέλουμε να λάβουμε περισσότερα όπλα και εξοπλισμό το συντομότερο δυνατό. Και πρέπει επίσης να αλλάξουμε φιλοσοφία σε ό,τι αφορά τις παραδόσεις: πρέπει να μας δώσουν σύγχρονα άρματα μάχης», υπογράμμισε, καθώς η χώρα του έχει λάβει κυρίως παλαιότερα μοντέλα.
«Αναμένουμε από τις ΗΠΑ άρματα Abrams δεύτερης γενιάς και από τη Γερμανία τεθωρακισμένα Leopard 2. Αυτά είναι τα σύγχρονα τανκς τα οποία έχει ανάγκη η Ουκρανία», σημείωσε ο Σμιχάλ.
«Η Γερμανία έχει επίσης ανακοινώσει ότι θα παραδώσει στην Ουκρανία συστήματα αντιαεροπορικής άμυνας Iris-T», υπενθύμισε ο ίδιος, υπογραμμίζοντας ότι η χώρα του ίσως να ζητήσει 12 για να προστατεύσει τον εναέριο χώρο της.
Ο Σμιχάλ θέλει να περάσει ακόμη ένα μήνυμα: η Γερμανία πρέπει να αναγνωρίσει τις ρωσικές ωμότητες ως «γενοκτονία». «Αυτή είναι η ρωσική πολιτική: σκοτώνουν αμάχους στην Ουκρανία απλώς και μόνο επειδή είναι Ουκρανοί», δήλωσε στη συνέντευξή του.
Σήμερα στο Βερολίνο, προτού συνομιλήσει με τον Σολτς, ο Σμιχάλ θα συναντηθεί με τον Γερμανό Πρόεδρο Φρανκ- Βάλτερ Σταϊνμάγερ. Ο Σταϊνμάγερ, που έχει διατελέσει δύο φορές υπουργός Εξωτερικών της Γερμανίας επί καγκελαρίας Άγγελα Μέρκελ, υποστήριζε για καιρό μια πολιτική μείωσης της έντασης με τη Ρωσία, προτού αναγνωρίσει το λάθος του.
Η κυβέρνηση Ζελένσκι τον έχει χαρακτηρίσει ανεπιθύμητο πρόσωπο στην Ουκρανία και για τον λόγο αυτό αναγκάστηκε να αναβάλει μια επίσκεψη στο Κίεβο στα μέσα Απριλίου. Πλέον φαίνεται να ξεκινά μια νέα περίοδος στις σχέσεις Γερμανίας- Ουκρανίας με λιγότερη ένταση.
Εξάλλου σύντομα πρόκειται να φτάσει στο Βερολίνο ο νέος πρεσβευτής της Ουκρανίας. Ο προκάτοχός του Αντρίι Μελνίκ επέκρινε σφοδρά επί μήνες τη στάση της Γερμανίας έναντι της Ρωσίας. Μετά την επίσκεψή του στο Βερολίνο, ο Σμιχάλ αναμένεται αύριο Δευτέρα στις Βρυξέλλες όπου θα προεδρεύσει μαζί με τον επικεφαλής της ευρωπαϊκής διπλωματίας Ζοζέπ Μπορέλ μιας συνεδρίασης του συμβουλίου ένωσης ΕΕ- Ουκρανίας και θα συμμετάσχει σε συνέντευξη Τύπου για τα ρωσικά εγκλήματα στην Ουκρανία μαζί με την πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Ρομπέρτ Μετσόλα.
Την προηγούμενη εβδομάδα ο Σολτς δεσμεύθηκε ότι η χώρα του θα στηρίξει την ανοικοδόμηση της Ουκρανίας, «μια προσπάθεια πολλών γενιών». Διάσκεψη ειδικών για την ανοικοδόμηση της χώρας, στην οποία θα συμμετάσχει μεταξύ άλλων η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, θα πραγματοποιηθεί στις 25 Οκτωβρίου στο Βερολίνο.