Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts
φ

Ο Υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, Μάρκο Ρούμπιο συζήτησε την Τετάρτη τη συμφωνία ΗΠΑ-Ιράν με τον Πρόεδρο των ΗΑΕ, Μοχάμεντ μπιν Ζαγέντ, ανανεώνοντας τη δέσμευση της Ουάσιγκτον για την ασφάλεια της χώρας, καθώς ξεκινάει περιοδεία στον Κόλπο. Ο Ρούμπιο επιδιώκει να καθησυχάσει τους στενούς συμμάχους των ΗΠΑ, οι οποίοι επλήγησαν σοβαρά από το Ιράν κατά τη διάρκεια του πολέμου στη Μέση Ανατολή, σχετικά με το μνημόνιο συμφωνίας με την Τεχεράνη, το οποίο δεν αντιμετωπίζει ορισμένες από τις μακροχρόνιες ανησυχίες του Κόλπου σχετικά με το πυραυλικό πρόγραμμα και τους πληρεξούσιους του Ιράν.

«Συζήτησαν το μνημόνιο συμφωνίας του Προέδρου Τραμπ με το Ιράν, τις προσπάθειες για την εξασφάλιση πλήρους και ασφαλούς διέλευσης μέσω του Στενού του Ορμούζ και τη σημασία της ειρήνης και της σταθερότητας στην περιοχή», δήλωσε ο εκπρόσωπός του Ρούμπιο, Τόμι Πιγκότ. Ο Ρούμπιο, πρόσθεσε, ευχαρίστησε επίσης τα ΗΑΕ για την ηγεσία και την απαράμιλλη υποστήριξή τους, επαίνεσε το θάρρος και την ανθεκτικότητά τους απέναντι στις επιθέσεις του Ιράν και επιβεβαίωσε τη δέσμευση των ΗΠΑ για την ασφάλεια των Εμιράτων. Ο Υπουργός Εξωτερικών έφτασε στο Άμπου Ντάμπι το βράδυ της Τρίτης και είχε συνομιλίες κεκλεισμένων των θυρών με τον Σεΐχη Μοχάμεντ την επόμενη μέρα. Στη συνέχεια αναχώρησε για το Κουβέιτ.

Θα μεταβεί επίσης στο Μπαχρέιν όπου θα συμμετάσχει σε συνεδρίαση του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου την Πέμπτη. Ο Ρούμπιο τόνισε στις συναντήσεις του ότι καμία χώρα δεν επιτρέπεται να επιβάλλει διόδια στα Στενά του Ορμούζ, αφού το Ομάν και το Ιράν, που συνορεύουν με την πλωτή οδό, δήλωσαν ότι εξετάζουν το ενδεχόμενο χρέωσης «κόστους» για τα πλοία που πλέουν στον βασικό αγωγό πετρελαίου και φυσικού αερίου του Κόλπου.

«Είναι μια διεθνής πλωτή οδός. Καμία χώρα δεν επιτρέπεται να χρεώνει διόδια ή τέλη σε μια διεθνή πλωτή οδό. Αυτό είναι το ισχύον διεθνές δίκαιο», είπε ο ΥΠΕΞ των ΗΠΑ φθάνοντας στην πρωτεύουσα των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων.

Το ταξίδι του Ρούμπιο είναι το πρώτο ανώτερου Αμερικανού αξιωματούχου στη Μέση Ανατολή από τότε που υπογράφηκε η συμφωνία με το Ιράν, την περασμένη εβδομάδα. Ο πλούσιος σε ενέργεια Κόλπος, όπου βρίσκονται αρκετές αμερικανικές στρατιωτικές βάσεις, δέχτηκε το κύριο βάρος των επιθέσεων του Ιράν σε αντίποινα για τις αμερικανο-ισραηλινές επιθέσεις που πυροδότησαν τον πόλεμο στις 28 Φεβρουαρίου.

Τα ΗΑΕ έγιναν στόχος περισσότερων από 2.800 πυραύλων και drones, περισσότερων από οποιαδήποτε άλλη χώρα στην περιοχή. Το Κουβέιτ και το Μπαχρέιν επλήγησαν επίσης σοβαρά σε σχέση με το μικρό τους μέγεθος.

Κατά τη διάρκεια του πολέμου, τα ΗΑΕ διπλασίασαν τη συμμαχία τους με τις ΗΠΑ και επανειλημμένα δήλωσαν ότι το πυραυλικό πρόγραμμα του Ιράν και οι αντιπρόσωποί του, θα πρέπει να αντιμετωπιστούν.

Οι περιφερειακοί ηγέτες διατηρούν εδώ και καιρό στενούς δεσμούς με τον Πρόεδρο των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, και έχουν δεσμευτεί να επενδύσουν δισεκατομμύρια δολάρια στην οικονομία των ΗΠΑ.

Ωστόσο, οι ειδικοί λένε ότι έχουν γίνει επιφυλακτικοί απέναντι σε έναν αναξιόπιστο εταίρο των ΗΠΑ που τους άφησε άσχημα εκτεθειμένους κατά τη διάρκεια των επιθέσεων του Ιράν.

Πηγή: AFP