Ο απεσταλμένος του ΑΝΤ1, Μάριος Αδάμου, βρίσκεται στο Στρασβούργο, για τα ετήσια Βραβεία Ζαχάρωφ.
Το ετήσιο βραβείο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που φέρει το όνομα του Σοβιετικού αντιφρονούντα και βραβευμένου με Νόμπελ Ειρήνης, Αντρέι Ζαχάρωφ, θεσμοθετήθηκε το 1988 και απονέμεται σε άτομα ή ομάδες που υπερασπίζονται τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις θεμελιώδεις ελευθερίες.
Σε δύο δημοσιογράφους που βρίσκονται στη φυλακή απένειμε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, σε ειδική τελετή το μεσημέρι στο Στρασβούργο, τα Βραβεία Ζαχάρωφ για την Ελευθερία της Σκέψης. Πρόκειται για δύο λειτουργούς του Τύπου που έχουν φυλακιστεί από τις κυβερνήσεις της Λευκορωσίας και της Γεωργίας, λόγω της δράσης τους υπέρ της ελευθερίας του Τύπου.
Η Μζία Αμαγκλομπέλι από τη Γεωργία και ο Αντρέι Ποκζομπουτ από τη Λευκορωσία τιμήθηκαν με το Βραβείο Ζαχάρωφ 2025 για την Ελευθερία της Σκέψης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, στο πλαίσιο της συνεδρίασης της Ολομέλειας του Σώματος που φιλοξενήθηκε στο Στρασβούργο. Οι δύο δημοσιογράφοι, οι οποίοι παραμένουν κρατούμενοι σε φυλακές στις χώρες τους, έλαβαν την κορυφαία διάκριση της Ευρωπαϊκής Ένωσης στον τομέα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, λόγω της δράσης τους υπέρ της ελευθερίας του Τύπου.
Ο Αντρέι Ποκζομπουτ, δημοσιογράφος και blogger από την πολωνική μειονότητα στη Λευκορωσία, ασκεί έντονη κριτική στο καθεστώς Λουκασένκο. Το 2021 καταδικάστηκε σε οκτώ χρόνια φυλάκισης, ενώ κατά καιρούς κρατήθηκε σε καθεστώς απομόνωσης χωρίς επαρκή ιατρική περίθαλψη. Η τρέχουσα κατάστασή του παραμένει άγνωστη, ενώ στην οικογένειά του απαγορεύονται οποιεσδήποτε επισκέψεις. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχει ζητήσει την άμεση και άνευ όρων απελευθέρωσή του.
Η Μζία Αμαγκλομπέλι, Γεωργιανή δημοσιογράφος και διευθύντρια διαδικτυακών μέσων ενημέρωσης, συνελήφθη το 2025 για συμμετοχή σε αντικυβερνητική διαμαρτυρία και καταδικάστηκε σε δύο χρόνια φυλάκισης, με έντονες ενδείξεις ότι οι κατηγορίες σε βάρος της είναι πολιτικά υποκινούμενες.
Δείτε το σχετικό ρεπορτάζ: