Δρ. Αρετής Δημοσθένους
Θρησκειολόγου
Κορύφωση του Θείου Δράματος η Μεγάλη Παρασκευή αλλά και τοποθέτηση των πραγμάτων στην ορθή τους θέση. Ό,τι διαδραματίσθηκε είχε σημασία, νόημα και σκοπό:
Ο Χριστός αφού παρακάλεσε τον μαθητή Του τον Ιωάννη να είναι υπεύθυνος για την Παναγία μητέρα Του, αφού συγχώρεσε τελείως τους σταυρωτές προφυλάσσοντας έτσι το ανθρώπινο γένος από τιμωριτική καταστροφή, ζήτησε νερό αλλά του έδωσαν ξύδι, τόσο κακοί ήταν και μετά ο ληστής ο εκ δεξιών Του του ζήτησε συγχώρεση και ο Χριστός του υποσχέθηκε ότι θα είναι μαζί του στην Ανάσταση.
Πως όμως κατάλαβε ο ληστής ότι ο Χριστός ήταν Θεός;
Ασφαλώς και τότε η επικοινωνία ήταν βασική. Ο Θεός είναι ο Λόγος. Εννοεί βέβαια λόγος δημιουργίας και νομοτέλειας. Ο ληστής στα δεξιά όταν τον ρώτησε ο άλλος στα αριστερά πώς κατάλαβε ότι είναι Θεός, του απάντησε πως η συμπεριφορά του, το ότι δηλαδή δεν έβριζε, δεν βλαστημούσε, συγχωρούσε και υπέμενε μαρτυρούσαν ότι ήταν κάτι διαφορετικό: «Ποτέ δεν είδαμε σταυρωμένο να συγχωρεί και να προσεύχεται! Είναι Θεός! Δεν είναι σαν εμάς», απάντησε ο ληστής.
Στη συνέχεια ο Χριστός λέει: «Πάτερ, εἰς χεῖρας σου παρατίθεµαι τὸ πνεῦµά µου» (Λουκ. 23:46)». Έτσι παραδίνει τη ψυχή Του στον Θεό Πατέρα και καταρρίπτει τον μύθο της μετενσάρκωσης ότι τάχα η ψυχή πάει σε άλλη ύπαρξη, πράγμα που υπονοούσαν οι Πυθαγόρειοι, οι αποκρυφιστές, οι Ασιάτες και όσοι λέγαν για μετοίκιση της ψυχής. Ο Χριστός είναι σαφής και με το παράδειγμα του: Η ψυχή Του πάει στον Θεό Πατέρα, όπως και η δική μας.
Σεισμός μεγάλος έγινε και σκοτάδι βαθύ από τις 3 μέχρι τις 6 το απόγευμα: «Σήμερον τοῦ Ναοῦ τὸ καταπέτασμα, εἰς ἔλεγχον ῥήγνυται τῶν παρανόμων· καὶ τὰς ἰδίας ἀκτῖνας, ὁ ἥλιος κρύπτει, Δεσπότην ὁρῶν σταυρούμενον».
Ο Άγιος Διονύσιος ο Αρεοπαγίτης ήταν 9 έτη νεότερος του Χριστού και βρισκόταν στην Ηλιούπολη της Αιγύπτου για μεταπτυχιακό στα Νομικά εκείνο τον καιρό. Την Μεγάλη εκείνη Παρασκευή την ώρα της σταυρώσεως του Χριστού 15:00 η ώρα, αν και μεσημέρι, όταν σκοτίστηκε ο ήλιος "Ἀπὸ δὲ ἕκτης ὥρας σκότος ἐγένετο ἐπὶ πᾶσαν τὴν γὴν ἕως ὥρας ἐνάτης"(Ματ. 27:45) ο Διονύσιος συγκλονίστηκε από το παράδοξο αυτό φαινόμενο και αναφώνησε: «Ή Θεός πάσχει ή το πάν απόλλυται» («Ή ο Θεός υποφέρει ή χάνεται το παν»). Σημείωσε δε με επιμέλεια την ημέρα και ώρα του υπερφυσικού αυτού γεγονότος του σκοτισμού του Ηλίου. Όταν επέστρεψε στην Αθήνα άκουσε το κήρυγμα του Αποστόλου Παύλου στον Άρειο Πάγο να μιλά για εκείνο το υπερφυσικό σκοτάδι κατά την Σταύρωση του Κυρίου διαλύοντας κάθε αμφιβολία για την εγκυρότητα της νέας του πίστης. Βαπτίσθηκε, με την οικογένειά του κατά το έτος 52 μ.Χ. και έγινε ο πρώτος Επίσκοπος Αθηνών.
Γιατί σκίστηκε το καταπέτασμα, η μεγάλη κουρτίνα η οποία χώριζε τα Άγια των Αγίων από τον υπόλοιπο ναό την ώρα που ξεψύχησε ο Χριστός;
Η κουρτίνα αυτή ήταν 10 εκατοστόμετρα χοντρή και πολλά μέτρα ύψος αναφέρει ο ιστορικός Ιώσηπος. Εμπόδιζε την είσοδο του κόσμου να εισέλθει στα Άγια των Αγίων. Αυτό σήμαινε πως ο άνθρωπος ήταν χωρισμένος από τον Θεό εξαιτίας της αμαρτίας (Ησαΐας 59:1-2).
Τώρα πια δεν χρειάζεται. Ο κόσμος με την εξομολόγηση και τη μετάνοια συγχωρείται και μπορεί να εισέλθει. Με τη θυσία Του ο Χριστός φέρνει τον άνθρωπο κοντά στον Θεό. Η απόσταση εκμηδενίστηκε. Η αμαρτία συγχωρείται πλέον.
Βασικός ύμνος: «Ειρήνευσον τον κόσμον, ο εκ Παρθένου καταδεξάμενος, Κύριε, σάρκα φορέσαι υπέρ δούλων. Ίνα συμφώνως σε δοξολογούμεν φιλάνθρωπε!»
Φέρε Ειρήνη στον κόσμο Θεέ μου εσύ που αγάπησες όσο κανείς άλλος τον άνθρωπο! Πόσο χρειάζεται ο κόσμος μας σήμερα την Ειρήνη!
«Δόξα τῇ μακροθυμίᾳ σου, Κύριε, δόξα σοι»!